1.4TSI, 1.2TSI of toch een 1.6TDI??

1.2TSI, 1.4TSI of 1.6TDI

  • 1.2TSI

  • 1.4TSI

  • 1.6TDI


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Baphi

Forumguru
Dank voor alle reacties! kwa afschrijving kan ik er natuurlijk wat naast zitten, maar ik denk niet dat een TDI meer afschrijft dan een TSI, tenzij het belastingklimaat en regeringsbeleid heel negatief wordt voor diesels...
Ik kijk niet naar hele jonge auto's, eenvoudigweg omdat ie buiten budget vallen. Mijn scope is nu 2013-2014 met km-standen van 130k tot max 180k.

Maar los van de praktische rationele overwegingen ben ik erg nieuwsgierig naar hoe zo'n 1.4TSI en 1.2TSI rijdt! Ik rijd al jaren diesel, dus ben verwend met koppel bij lage toeren, (redelijk) laag verbruik wat resulteert in comfortabel rijden. Gevoelsmatig moet dat met de moderne TSI's ook kunnen? TSI rijders: kom er in!! :-)
 

Baphi

Forumguru
Dus jij gaat beweren dat je over een periode van 5 jaar slechts 2400 euro gaat afschrijven op een O3..?

Succes!

Je hebt gelijk, daar zat nog een foutje in :-)
Maar ik denk dat een restwaarde van 4500 na 5jr best redelijk is, aangezien dat is wat ik nu bij inruil krijg voor mijn O2C. En ik reken met een aanschafbedrag van O3C minus inruil. Dan kom ik op een afschrijving van 4450 over vijf jaar, wat neerkomt op 74/mnd. Correct me if I'm wrong, maar dat lijkt me een redelijk rekensommetje. Kan wat lager uitpakken, maar dat maakt voor brandstoftype niet uit, lijkt me.

Maar ik wil niet alleen maar rekenen, maar ook ervaringen horen van jullie. Vooral op TSI-gebied!
 

CharlesTucker

Forumguru
Tsja, ik rij ook al een tijdje (ruim 10 jaar) diesel, eerst 4 jaar een Zafira, daarna ruim 6.5 jaar een O2C met een 1.6Tdi, alles bij elkaar een dikke 400000km. En dan laatst noodgedwongen uitgebreid kennis gemaakt met een 1.4TSI in een Passat. En na die ervaring moet ik zeggen, eigenlijk maakt het me niet uit.

Ik ben een vrij rustige rijder, ook in Duitsland, waar het allemaal wat sneller mag. Het eerste stukje (snelweg) had ik het gevoel dat het allemaal wel wat sneller mocht, ik had waarschijnlijk toch wat verder in de versnellingen moeten doortrekken (er zat een indicator in, net zoals bij m'n Octavia vond ie nogal snel dat ik moest opschakelen) maar dat was toch een kwestie van wennen denk ik. Een keer in Duitsland, bij het wegrijden van een Raststatte, het gevoel gehad dat ik wel wat meer koppel had willen hebben om netjes te kunnen invoegen (snelheid van een bouwvakkersbus met zigeunercaravan wat verkeerd ingeschat, dat ding reed veel te hard en dat had ik wat laat door), met wat meer ervaring in die betreffende auto had ik waarschijnlijk later opgeschakeld en had ik dit niet als probleempje ervaren (een DSG had waarschijnlijk zelf al wel teruggeschakeld).

Dus eigenlijk een paar honderd kilometer wennen, en daarna had ik er een goed gevoel over die motor, eerlijk gezegd maakt het me niet meer uit kwa rijgevoel/comfort/beleving. Bij mij zal de keuze daar in iedere geval niet van gaan afhangen, de keuze zal puur financieel zijn (met onzekerheid over het financieel effect van eventueel toekomstig beleid, maar dat is toch puur gokken).
 
Laatst bewerkt:

2Metertje

Actief lid
Afschrijving daargelaten heb ik sinds begin 2015 mijn O2C 2.0 TDI DSG en de kosten die ik daarvoor gemaakt heb zijn als volgt:

4310,35 Diesel
1090,00 Zomer- en Winterbanden inclusief velgen (2x nieuwe set gekocht)
1705,00 Onderhoud
4140,00 Wegenbelasting (geschat obv 36x115,-)
1980,00 Verzekering (geschat obv 36x55,-)

Totaal dus 13225.35, wat dus neerkomt op 370,- p/mnd

Bij een afgelegde afstand van 61510km in die 3 jaar.

https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/672325.html
 

2Metertje

Actief lid
Afschrijving daargelaten heb ik sinds begin 2015 mijn O2C 2.0 TDI DSG en de kosten die ik daarvoor gemaakt heb zijn als volgt:

4310,35 Diesel
1090,00 Zomer- en Winterbanden inclusief velgen (2x nieuwe set gekocht)
1705,00 Onderhoud
4140,00 Wegenbelasting (geschat obv 36x115,-)
1980,00 Verzekering (geschat obv 36x55,-)

Totaal dus 13225.35, wat dus neerkomt op 370,- p/mnd

Bij een afgelegde afstand van 61510km in die 3 jaar.

https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/672325.html
Afschrijving is trouwens 5100,- (obv aanschafwaarde-autotelexwaarde nu)
Dus dan kom ik op 509,- p/mnd all in
 

barretje

Senior Member
Ik kom zelf uit een 2.0 diesel octavia van 2007, en rijd nu een superb 1.4 tsi uit 2016. Ik kan je zeggen dat je zeer aangenaam verrast wordt door de 1.4! Net zoals jij dacht ik ook dat een 1.4 niks is, niets is minder waar. Het rijd heerlijk en is erg snel in mijn ogen, sneller dan mijn oude diesel. Qua verbruik zit ik op 1 op 15 dus dat is netjes in mijn ogen. Ga eens rijden met zo’n auto, eerder geloof je niet dat het zo lekker rijd, die cijfertjes zitten tussen je oren!!
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Ik rij nu 4 jaar met mijn O3C (nieuw gekocht) met de 1,4TSi en DSG7. Prive en zo'n 12.000 km/j
Voorheen had ik altijd diesels (bedrijfswagens en zo'n 40.000km/j. Hoofdzakelijk Audi A6 met de (goede oude) 1.9 TDI 130pk, de 2.5TDI V6 155pk, de 2.0 TDi 136pk. Ook een jaartje BMW met de 3.0 diesel met 184pk gereden.
Ik rij eerder rustig en laat de DSG z'n werk doen in D-stand.
De 1.4 TSi bevalt helemaal, zeker in combinatie met de DSG. Redelijk stil, volledig koppel (toch 250Nm) al vanaf 1.500rpm, voldoende power, rijdt in Dtsl in alle sereniteit 160-170 km/h.
Bij 120 km/h draait de motor zo'n 2.200 rpm. Cool.
De zevende versnelling neemt hij pas bij 80km/h. Aangezien we op onze Vlaamse gewestwegen een snelheidsbeperking hebben van 70km/h, blijft hij in z'n 6de versnelling hangen.
Verbruik is 6,9l/100km. Bij lange ritten op de snelweg is het wel lager: 6,3 l /100km.
Enig minpuntje: de DSG durft sporadisch wel eens schokkerig uit stilstand vertrekken. Niet dramatisch, wel storend, alsof je een beginneling bent die de koppeling te bruusk laat opkomen.
Kortom: ik vond/vind dieselen fijn, maar met deze turbo-benzines die behoorlijk koppel leveren bij lage toeren vind ik het ook echt prima.
Nog vragen: laat maar weten.
 

Rofffel

Forumguru
Schitterend om alle berekeningen te zien van afschrijving. Het is allemaal zo ontzettend variabel.
Zoals ik het nu zie: koop je een Octi met 130k tot 180k km, neem een diesel.
Kunnen uberhaupt meer kilometers aan en de kans dat het 'fatsoenlijke kilometers' zijn is aannemelijker. Een dieselrijder rijd per slot van rekening meer km's dan benzinerijders.

Ga gewoon eens rijden in een 1.4 tsi (neem vooral ook de 1.2 tsi eens mee, ik was verrast hoe goed dat reed) en ga vergelijken.
 

Baphi

Forumguru
Dat zijn behoorlijk positieve berichten m.b.t. de 1.4TSI! Daar moet ik maar eens in gaan rijden!
Dank ook voor je bevindingen over 1.2TSI, @Peter-036, hoewel ik wel denk dat het in de zwaardere O3 een ander verhaal zal zijn?
 

Rofffel

Forumguru
In een vw golf 7 heeft de 1.2 mij ontzettend verrast. Voelde wel licht maar prima vermogen om mee te komen én uiteraard nog de optie om te chippen naar 140 pk. Redelijk bijzonder uit een 1200 cc ;)
 

Bakboord1

Forumguru
Kunnen uberhaupt meer kilometers aan en de kans dat het 'fatsoenlijke kilometers' zijn is aannemelijker. Een dieselrijder rijd per slot van rekening meer km's dan benzinerijders.

Mijn lease auto met 40dkm per jaar is ook gewoon een benzine. 160dkm in vier jaar is toch gewoon voor zowel benzine als diesel hetzelfde!
Voordeel van een benzine is dat deze eerder warm is. En dat is s winters wel lekker.
 

Rofffel

Forumguru
Daar kan ik me echt helemaaaal niet in vinden. Vooral het vergelijk met lease en afschrijving gaat al niet op.
Als het enige voordeel is dat een benzine sneller warm is, dan zegt me dat wel genoeg :banghead:
 

0ri0n88

Forumguru
Mijn voorloper 1.4 tsi was al een heerlijke motor met genoeg vermogen ook laag toerig. Neigte misschien al naar diesel rijden (overdreven gezegd)
Dsg7 die in de tsi zit is stukken minder betrouwbaar als de dsg6 in de 1.6 tdi.
Ga goed na in deze hoe de status van de dsg en met name de koppeling is! Zelf ook mogen ervaren en koppeling moeten vervangen en dit is een duur grapje. Anders is het raadzaam de dsg softwarematig aan te passen voor verbeterde levensduur, maar ook dit is kostbaar (+/- 500€)
Hou hier rekening mee met je keuze.
De dsg is een heerlijke vinding, maar niet probleemloos en dit met name bij km standen net na de 100k.
 

ertromp

Forumguru
Mijn voorloper 1.4 tsi was al een heerlijke motor met genoeg vermogen ook laag toerig. Neigte misschien al naar diesel rijden (overdreven gezegd)
Dsg7 die in de tsi zit is stukken minder betrouwbaar als de dsg6 in de 1.6 tdi.
Ga goed na in deze hoe de status van de dsg en met name de koppeling is! Zelf ook mogen ervaren en koppeling moeten vervangen en dit is een duur grapje. Anders is het raadzaam de dsg softwarematig aan te passen voor verbeterde levensduur, maar ook dit is kostbaar (+/- 500€)
Hou hier rekening mee met je keuze.
De dsg is een heerlijke vinding, maar niet probleemloos en dit met name bij km standen net na de 100k.
De O3 heeft zowel in de 1.6 TDI als ook de 1.4TSI dezelfde DSG 7 versnellingsbak
 

Bakboord1

Forumguru
@Rofffel je aanname dat een dieselrijder meer rijdt klopt grosso modo wel. Maar als je een auto van een bepaalde leeftijd met een bepaald aantal km zoekt gaat dat niet meer op.
In de hele markt zie je nu een verschuiving van diesel naar benzine.
De afschrijving haal je er zelf bij; niet ik.

En voor wat betreft het voordeel kan ik er nog wel een paar bedenken en was dit voorbeeld natuurlijk met een knipoog.
 

turboturbo

Forumguru
Naast persoonlijke overwegingen zoals: diesel is meer koppelrijk rijden, of: met benzine meer rust aan boord, is het ook belangrijk te overwegen wat voor verplaatsingsgedrag je hebt. Relatief veel korte ritten? Of juist voornamelijk lange ritten?

Moderne diesels vinden korte ritjes niet leuk (benzine motoren ook niet, maar er is minder gevolg impact zoals roetfilter etc)

Zowel de verschillen in kosten (tientjeswerk) als de hoogte in jaarkilometrage pleiten nog niet uitgesproken voor het een of ander, vind ik.
 

Baphi

Forumguru
@turboturbo goed punt!! Mijn dagelijkse ritten zijn woon-werkverkeer (15km provinciale weg óf 15km provinciale weg icm snelweg) en daarnaast vooral langere ritten van gemiddeld 60km of meer. Gevoelgsmatig is het een grensgevalletje of de motor goed warm kan draaien op die dagelijkse afstand. In de zomer wel, in de winter wordt dat wat lastiger. Met betrekking tot EGR-problemen: daar heb ik met mijn 2.0TDI eigenlijk geen problemen mee. Wat daarbij kan meehelpen is, dat ik met enige regelmatig wel het vermogen en koppel aanspreek.
 

CharlesTucker

Forumguru
Mijn ervaring met de 1.6TDi is dat die na 15km bijna warm is, en jij zou hem dan net uitzetten. Bij jouw woon/werk verkeer rij je dus eigenlijk nooit met een warme motor. EGR, ging bij de mijne mis na 258000 km, ruim 30000km na het ontsjoemelen. Hier op het forum wordt vaak aangeraden om hem dicht te laten zetten, had ik niet gedaan, ondanks de adviezen van ongetwijfeld deskundigen hier heb ik daar geen goed gevoel bij. Mijn woon/werkverkeer is overigens 70km, waarvan al gauw 65 snelweg.
 
Bovenaan Onderaan