1.4TSI, 1.2TSI of toch een 1.6TDI??

1.2TSI, 1.4TSI of 1.6TDI

  • 1.2TSI

  • 1.4TSI

  • 1.6TDI


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Baphi

Forumguru
Allereerst excuses voor mijn aanwezigheid op dit forum als voornamelijk "lezer" ipv "poster"... Ik heb zelf namelijk niet zo heel veel toe te voegen aan de kennis die hier wordt gedeeld!

Vandaar dat ik ook bij jullie om tips/adviezen e.d. kom.

Onze huidige O2C 2.0TDI DSG6 Elegance BNS zit op bijna 260k op de teller en is 5 jaar in bezit. Mooi moment om na te gaan denken over een opvolger. Dat het weer een Octavia gaat worden lijkt zo goed als vast te staan. En bij voorkeur weer een automaat!

Gezien de potentieel ongunstigere toekomstige wetgeving op dieselgebied, twijfel ik sterk of diesel wel verstandig is om te kopen. Uiteraard heb ik een kostenvergelijk in excel gemaakt waar het complete plaatje in staat. Wij rijden 22000km per jaar. Onze huidige Octavia doet dit met een gemiddeld verbruik van 1:15.7 over 100.000km gemeten.

Ik heb inmiddels 2x proefgereden in een O3C 1.6TDI (105pk) DSG7 Elegance (1x met elektr. stoelen en 1x met standaard stoelen). Het explosieve dat onze pompverstuiver TDI heeft zit er in ieder geval niet in. Maar heel traag vond ik de 1.6TDI niet, gelukkig.

Volgende stap is proefrijden in een 1.4TSI (140pk) en 1.2TSI (105pk).

Hoe zijn jullie ervaringen met deze motoren? Rijden ze soepel, bieden ze voldoende souplesse? Is de 1.2 ondergemotoriseerd? Ik zag op spritmonitor dat met benzinemotoren een vergelijkbaar verbruik haalbaar moet zijn als met mijn 2.0TDI...

Waar moet ik op letten bij de benzinemotoren?

Eisenlijstje:
- O3C (liever geen zwart...)
- Elegance (Businessline) vanwege Columbus, stoelverwarming, etc
- xenon (heb ik nu ook, bevalt zeer goed)
- DSG
- goed onderhouden
- trekhaak

Wensenlijstje:
- elektrische stoel(en)
- stoelverwarming achter
- drive mode knop

Ben benieuwd naar jullie reacties. Mijn O2C komt dus op termijn op de markt... mocht er een liefhebber zijn!
 

Joh@n

Forumguru
Ik vraag me inderdaad ook af hoe de kosten zullen uitvallen. Even los van de hogere vaste kosten zijn ook de potentiële kosten die je bij een diesel mogelijk krijgt hoger. Daarnaast vind ik bij gelijke kosten een benzinemotor een fijnere optie.
 
Voor mij zou de keuze duidelijk zijn lekker dieselen!!!met de 1.6TDI net als ik gemiddeld rij ik 1/22 dus
 

Marcooctavia

Forumguru
Zie hier mijn excelletje:

Bekijk bijlage 65042

Je antwoord staat er al als je naar de kosten kijkt.
Persoonlijk zou ik toch voor de diesel gaan en niet alleen voor de lagere kosten.
Je hebt staan dat je een trekhaak wilt ik weet niet wat je gaat trekken.
Een diesel heeft meer koppel en dat rijdt stukken prettiger zeker met een dsg.
Persoonlijk vindt ik dat prettiger rijden met een beetje meer koppel bij een lager toerental.
En als de diesel al ontsloemeld is zou ik deze laten verwijderen, en de diesel en zeker dsg even laten kietelen.
Ik heb dat ook gedaan met mijn 2.0l dsg golf cabrio dat is zeker fijn met de dsg.


Marco.
 

leon-cupra

Forumguru
Jouw berekening is toch duidelijk: diesel.
En wat maakt het dieselklimaat jou uit, je rijdt je wagen toch quasi op, dus restwaarde is dan toch van geen belang.
 

Baphi

Forumguru
@Benti63 haal je dat verbruik gemiddeld of alleen met een fluwelen rechtervoet? En heb je een DSG of handbak?

@Marcooctavia
Trekhaak dient puur en alleen voor fietsendrager (ik doe dat nu met dragers op het dak, maar dat ben ik zat). DE kans dat er een sleurhut achter mijn auto komt te hangen is zeeeer klein :-)
Voordeel van benzine tov diesel is wat minder herrie (tenminste dat hoop ik?)...?
 

Baphi

Forumguru
@leon-cupra ben toch ook wel beetje nieuwsgierig naar TSI's! En ik ruik liever benzine dan diesel, maar dat komt vooral omdat ik nog een luchtgekoelde heb :-)
 

Bakboord1

Forumguru
Dit zijn wel erg lage maandlasten. EUR 40 afschrijving per maand voor een O3?
Is dit op basis van ANWB?
Hoe komen de vaste lasten van de benzine hoger uit terwijl de wegenbelasting fors lager is?

Maar met bovenstaande zou ik niet twijfelen en de diesel nemen. Maar ik twijfel sterk aan de berekening.
 

Baphi

Forumguru
@Bakboord1
vaste lasten = mrb, verzekering all-risk, evt lening, wegenwacht en afschrijving
variabele lasten = brandstof, reparatie/onderhoud

afschrijving is berekend met (ingeschatte) aanschafwaarde minus inruil over een periode vijf jaar
 

Bakboord1

Forumguru
@Baphi ik heb zelf ook excellen vol met deze berekeningen.
Maar bij mij was de benzine altijd goedkoper excl brandstof en kwam er ergens een omslag door de lagere dieselprijs en een gunstiger verbruik.
Bij jou begint de diesel al voordeliger excl brandstof en dat verbaast me echt.
 

Baphi

Forumguru
Met welke km's per jaar reken je? Mijn berekeningen gaan uit van (voor ons) realistische 23000km/jr.
 

leon-cupra

Forumguru
@leon-cupra ben toch ook wel beetje nieuwsgierig naar TSI's! En ik ruik liever benzine dan diesel, maar dat komt vooral omdat ik nog een luchtgekoelde heb :-)
mijn vriendin heeft een O3 1.2 105pk gehad. Hele fijne wagen, vlot, beetje punch, ... Verbruik valt heel goed mee als je lange afstanden kan doen. Ritje 80km autostrade tegen 120 behaalden we 6,3L/100km. vele korte afstanden zorgden voor een verbruik tegen de 9-10L/100km.
 

Bakboord1

Forumguru
Ik rekende met 24.500km.
Omdat de afschrijving er al uit is gefilterd en de mrb van diesel hoger is reken je dus met fors hogere overige lasten waarbij de verzekering vermoed ik niet zo heel veel zal verschillen evenals bandenslijtage. Blijft over het onderhoud vermoed ik. Bij mijn laatste auto’s was de ANWB indicatie voor mij een maximum (ervaringscijfers) waarbij ik mijn auto’s altijd erg goed onderhield.
 

hemi24

Forumguru
@Bakboord1
vaste lasten = mrb, verzekering all-risk, evt lening, wegenwacht en afschrijving
variabele lasten = brandstof, reparatie/onderhoud

afschrijving is berekend met (ingeschatte) aanschafwaarde minus inruil over een periode vijf jaar

Dus jij gaat beweren dat je over een periode van 5 jaar slechts 2400 euro gaat afschrijven op een O3..?

Succes!
 
@Benti63 haal je dat verbruik gemiddeld of alleen met een fluwelen rechtervoet? En heb je een DSG of handbak?

@Marcooctavia
Trekhaak dient puur en alleen voor fietsendrager (ik doe dat nu met dragers op het dak, maar dat ben ik zat). DE kans dat er een sleurhut achter mijn auto komt te hangen is zeeeer klein :-)
Voordeel van benzine tov diesel is wat minder herrie (tenminste dat hoop ik?)...?
met DSG en idd heb ik een economisch voet. maar af en toe laat ik hem lekker brullen om schoon te blazen
 

Rofffel

Forumguru
Een diesel kan in mijn optiek veel gemakkelijker hogere kilometers. Tevens vind ik een diesel altijd ontspannen rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tijl

0ri0n88

Forumguru
Persoonlijk zou ik ook het liefst voor de 1.4 tsi gaan, maar ben zelf geen diesel rijder en nooit geweest ook.
.
Rationeel moet je voor de 1.6 tdi kiezen.
Zuiniger, hoger koppel en naar mijn weten de juiste dsg (6bak?) eronder.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik sta eigenlijk een beetje voor hetzeflde "dilemma" als de topicstarter, heb momenteel ook 260000km op m'n O2 staan. Ik heb laatst ook eens diesel met benzine vergeleken, voor een Passat van 1 jaar oud, onder de aanname dat ik er 5 jaar mee ga rijden, en 40.000km per jaar mee maak. Eerlijk gezegd tot m'n verrassing maakte het qua kosten weinig uit, verzekering/MRB verschil hief het verschil in brandstof aardig op. Afschrijving voor de diesel was iets lager, verwachte onderhoudskosten evenveel hoger. Het uieindelijke verschil in maandlasten zat in de marge. Ik had gebruik gemaakt van de ANWB calculator, die voor mijn gevoel vrij pessimistisch is.

Ook ie het huidige maatschappelijke/politieke debat behoorlijk anti-diesel, dus ik ben ook wat huiverig om weer flink in een diesel te investeren die 5, 6 jaar mee moet gaan. Misschien of zelfs waarschijnlijk, ten onrechte, maar toch, m'n gevoel zegt momenteel benzine.

In jouw geval, 40 euro/mnd afschrijving lijkt mij ook wat onrealistisch weinig. Zou misschien kunnen als je voor een al wat oude auto gaat, met al flink wat kilometers op de teller. Maar m'n gevoel zegt dat er in je berekeningen toch ergens een foutje of verkeerde aanname zit.

Wat die 1.6TDi betreft, prima ding, zit ook in mijn O2, veel plezier van gehad, redelijk probleemloze motor, voldoende koppel (voor mij), kan de O2 goed aan. Bij 258.000km heeft ie me voor de eerste keer in de steek gelaten, maar dat is inmiddels ook weer gefixed.

@Rofffel, ik vond een diesel ook altijd net wat ontspannender rijden, maar ik heb onlangs een vakantierit van 4500km met een 1.4TSi gedaan (in een Passat Variant), en dat was toch ook wel behoorlijk ontspannend. Voor mij is dat comfort geen reden meer om weer voor diesel te kiezen.
 
Bovenaan Onderaan