1.4TSI, 1.2TSI of toch een 1.6TDI??

1.2TSI, 1.4TSI of 1.6TDI

  • 1.2TSI

  • 1.4TSI

  • 1.6TDI


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Canon-Eye

Forumguru
Vergelijk jij nou een 1.6 TDI met een 1.4 TSI (150 pk)?
Die vergelijking gaat hartstikke mank. Een 1.6 TDI moet je qua prestaties vergelijken met de 1.0 TSI. De 1.4 TSI (150) met de 2.0 TDI, en de 1.4 (125) zit er zo'n beetje tussenin.
Dat geldt natuurlijk alleen als je prestaties tegen elkaar wilt afzetten.
Als je voor de keuze staat "welke zal ik nou eens nemen?", dan moet je ze juist wel op alle fronten met elkaar vergelijken, behalve de kosten ook qua rijbeleving. Anders kun je toch geen weloverwogen beslissing nemen?
Appels en peren moet je immers ook vergelijken om erachter te komen of je er eentje lekkerder vindt dan de andere... :pardon:
 

ertromp

Forumguru
Wat zijn jouw ervaringen met de (nieuwere) 1.4TSI, @ertromp ?
Super blok
Heb zelf in de Seat de 1.4TSI 150pk ACT dus met cilinderuitschakeling.
Mooi stil blok en voldoende koppel bij lage toeren. Doet niet onder voor een diesel
Haal zelf met langere afstanden en toch ook flink doorrijden een gemiddeld verbruik van 1:17 a 1:18
 

Baphi

Forumguru
@andrehj Nee, in mijn vergelijk heb ik de 1.4TSI 140pk, 1.2TSI 105pk en 1.6TDI 105pk meegenomen, vooral omdat de 2.0TDI 150pk te duur wordt. In mijn optiek zit de 1.4TSI in vergelijkbare range als de 1.6TDI en de 1.8TSI valt weer goed te vergelijken met de 2.0TDI.

@Canon-Eye beleving, rijplezier, kosten; allemaal speelt het een rol, idd!

@ertromp goed om te horen! De 150PK met ACT is toch wel een heel andere motor dan zijn voorganger... keuzes, keuzes...

Overigens heeft mijn garage (seat service-dealer, waar de O2C in onderhoud is) mij aangeboden eens te rijden in een Leon ST 1.4TSI 150pk. Moet ik toch maar eens doen... hoewel die motor afwijkt van de O3C 140pk versie.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Zoals hierboven geschreven heb ik zelf met een 2.0TDi 136pk gereden, weliswaar in een Audi A6. En nu dus een O3C met de 1.4TSi 140 pk en DSG7. Voor mij zijn deze wel echt te vergelijken.
Wel aanstippen dat de TSi mij aanzet tot rustiger rijden dan de TDi. Kan er natuurlijk wel mee te maken hebben dat de benzine privé gebruik is en de diesel een bedrijfswagen (incl. brandstof) was ..... :-)
ik kan me niet uitspreken over de 1.6TDI, maar ik denk ook dat dit een ander (kleiner) stukje fruit is om bij de appelen en peren te blijven.
 

erikkie

Senior Member
Ik had een Seat 1.9tdi 110 pk en toen kreeg ik een ocii 1.2 tsi.
Dat vond ik een hele vooruitgang qua geluid.
Auto vond ik wel wat licht gemotoriseerd in de bergen en met volle bepakking. 140 op cruise control heuvel op loopt snelheid terug.
Daarna ociii 1.4 tsi 140 pk.
Geen vermogen meer tekort hele vooruitgang tov 1.2
Verbruik bij beide 1:14/15 in nl. Buitenland met autobahn 1:13? (Beide H6)

Nu 2.0 TDI automaat 150 pk, dat rijdt qua power nog heel stuk beter vanwege koppel en zuinig 1:18/20, minder tanken...

Als je keuze hebt zou ik voor 1.4 tsi of 2.0tdi gaan. Bij 2hands kijken waar je tegen aan loopt, maar als in budget past zou ik voor wat meer power gaan....
Als je vermogen minder belangrijk vindt, de 1.2 of 1.6 TDI.

binnenkort zullen al die 14% Greenlines uit lease komen....? En zal prijs ook interessant zijn??

Succes
 

Baphi

Forumguru
Keuze is gemaakt!! Iedereen bedankt voor alles tips en adviezen en ervaringen!!! Vanochtend na een tweede proefrit (vrouw en dochters wilden hem ook graag zien) de knoop doorgehakt!!

Het is een 2014 O3C 1.6tdi 105pk met handbak geworden in Elegance Businessline uitvoering in de kleur Topaz Brown! Hele strakke nette auto, keurig op tijd onderhoud bij de Skoda-dealer gehad, heel net interieur en nette prijs na inruil en trekhaak!! Maandag volgende week is ie klaar na een beurt, nieuwe apk en trekhaak inbouw. Kan niet wachten.


e4535a55-ab5c-4294-b0ca-79a9e64981da.JPG
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan