1.4TSI, 1.2TSI of toch een 1.6TDI??

1.2TSI, 1.4TSI of 1.6TDI

  • 1.2TSI

  • 1.4TSI

  • 1.6TDI


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

Baphi

Forumguru
Dank allen!! Maandag om 15.00u kan ik de auto ophalen! Ik zal proberen eraan te denken om dan een set goeie foto's van de auto te maken om mijn (uhhhh onze) trots te tonen in een nieuw topic!
 

Baphi

Forumguru
En vertel eens wat heeft de doorslag gemaakt voor deze wagen ?

De prijs was heel scherp, wat me ertoe bracht om een afspraak te maken voor een proefrit en tijdens de proefrit en gesprek met verkoper (ik kreeg keurig een uitdraai van het volledig onderhoud bij de dealer in Emmen) zag ik dat de auto extreem netjes was, zowel van buiten als binnen. Daarnaast kreeg ik na onderhandelen een hele mooie prijs voor mijn O2C... deal done!!
 

Baphi

Forumguru
Vanmiddag heb ik de auto opgehaald bij A-point in Amsterdam en heb daar mijn ouwe trouwe O2C achtergelaten. Wat een lekkere auto is die O3C toch!! Ik geniet nu al van elke km en helemaal van de verwarmde voorstoelen met dit weer!

Helaas nog geen tijd gehad voor een fotosessie, maar die zal ik proberen z.s.m. te maken en dan kan ik ook een "mijn auto" topic aanmaken, wat ik eigenlijk met de O2C nooit heb gedaan.

Aardig pluspuntje voor de dealer die O3C zijn onderhoudsbeurt heeft gegeven en trekhaak gemonteerd: ongevraagd is keurig de Columbus voorzien van de laatste kaarten!! Had ze al gedwonload, maar dat hoef ik dus niet zelf te doen! Super!!

Wel twee afscheidsfotootjes van de O2C:

IMG_9965.JPG


IMG_9966.JPG

IMG_9967.JPG
 

Duijzer

Donateur
Ik heb het onlangs uitgerekend voor een 2.0 Tsi tegenover een 2.0 Tdi. Dan blijkt het omslagpunt rond de 14.000 km te liggen. Ligt uiteraard aan de uitvoering en de prijs van de auto die je koopt. Ik heb ook gereden in de benzine versie, omdat ik nu diesel rijdt. Voor mij persoonlijk vond ik de benzine, zeker in combinatie met de automaat, wat nerveus rijden. Hoog in toeren rijden, continue schakelen, als je je grote teen beweegt schakelt de automaat al terug. Het geluid is een kwestie van wennen, maar voor mij was alles opgeteld reden om toch weer voor een diesel te gaan. Al is het maar omdat wegenbelasting maar één keer in het kwartaal zeer doet, en benzine tanken elke keer schrikken is...
 

Baphi

Forumguru
Het is altijd lastig welke benzinemotor je met welke dieselmotor moet vergelijken... De 2.0TSI is behoorlijk wat krachtiger dan de 2.0TDI. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een 1.6TDI vanwege het aanbod, prijs, brandstofverbruik en iets lagere gewicht. Ik vind diesel ook erg lekker rijden, zelfs de 1.6TDI bevalt (tot nu toe) heel erg goed al overweeg ik nog wel om hem te laten chippen na de 6mnd garantie periode.
 

Duijzer

Donateur
@Baphi Klopt, aan pk's is een Tsi krachtiger. Maar in de praktijk rij je vooral op koppel. (Tussen)acceleratie en rustiger toerenverloop hebben vooral te maken met een hoog koppel en minder met veel Pk's. Als je de 'duw in je rug' van een krachtige diesel wilt vergelijken met een benzinemotor moet je al een behoorlijk sterke benzinemotor hebben.En net wat je schrijft, motorloop, geluid, rijbeleving, het zijn allemaal dingen die meespelen.
In die zin denk ik dat je een 1.0 of 1.2 Tsi ook niet kunt vergelijken met een 1.6 Tdi. En dan ook nog het feit dat een TDi wat minder moeite heeft met veel kilometers draaien. Ik denk dat je een goede keuze gemaakt hebt. Mooie auto trouwens!
 

Luke

Forumguru
Ik had een o2 fl combi. 1.6tdi ook getuned naar 150pk. Nu o3 fl combi met de 1.4tsi 150pk.
Motor rijdt even soepel. Ik vind m zelfs elastischer dan de diesel. Rondpunt in derde deed de diesel al brommend, de tsi blijft tevreden spinnen. Nooit gedacht dat die zo goed ging in lage toeren. Het is niet dat hij bij lage toeren al een duw in de rug geeft, maar hij neemt zo soepel op, zonder enige schok! Tsi maakt ook minder lawaai. Echt verademing. En dat terwijl de nieuwe 17inch metaal heeft met bredere banden!
Kwa duw in de rug merk ik niet veel verschil tussen de tsi en de diesel tenzij je hoger in de toeren gaat. Maar zo rijd ik niet veel en je verbruik gaat erdoor omhoog. In het gaspedaal heb je een weerstand op het einde van de slag. Ik vermoed dat als je die indruist je even wat extra koppel ofzo hebt? Gebruik ik eigenlijk nooit. Gaat vlot genoeg zo. Maar ja in België we ook niet zo snel als in Duitsland zoals eerder aangehaald werd.
Verwarming van Tsi komt sneller op gang. Verbruik ligt na 3000km op een 6,2l/100km.
Is veel meer dan de diesel maar goed, misschien daalt dat nog met de kilometers die komen.
Alleen kleine brandstoftank is minpunt.
Met de diesel heb ik zelfs eens 1300km gereden met één tank van 55-60 liter.
Nu haal ik geen 800km. Toch effe slikken.
Verder geen enkel minpunt, enkel pluspunten.

Ik doe jaarlijks 35k en heb vorige op 297750km ingeruild.

Groetjes en veel veilige en comfortabele kms toegewenst!
 

CharlesTucker

Forumguru
Leerzaam stukje, @Luke, dank. Ik heb zelf momenteel ook een O2FL 1.6Tdi (ongetuned, origineel, 264.000km mee gereden tot nu toe), en ben aan het overwegen 'm in te ruilen tegen een O3 met de nieuwe 1.5TSi. Zelfs met 40.000km lijkt het qua geld niet veel uit te maken (in Nederland dan), dat verbaasde me wel enigszins, dacht dat vanaf 30.000km per jaar de diesel toch wat goedkoper zijn. Vooral dat "minder lawaai" klinkt me als muziek in de oren. Die 800km per tank lijkt me ook wel een nadeel, dan moet ik echt elke week gaan tanken, maar goed, zoveel moeite is dat nu ook weer niet. Nu doe ik z'n beetje 1100km met een tank, en dan is ie nog lang niet leeg, meestal brandt het lampje dan nog niet.
 

Luke

Forumguru
Tja, het is een beetje wat je zelf belangrijk vindt, he. Het is een luxe om 1200km te kunnen rijden alvorens je moet tanken. Zeker als je lange ritten doet. Ik moet nu ook zo goed als elke week tanken. Maar goed, dat worden we wel gewoon :cool:
 

philippe bakker

Forumguru
Tja, het is een beetje wat je zelf belangrijk vindt, he. Het is een luxe om 1200km te kunnen rijden alvorens je moet tanken. Zeker als je lange ritten doet. Ik moet nu ook zo goed als elke week tanken. Maar goed, dat worden we wel gewoon :cool:
Ik ook en dan heb ik maar 400 km gedaan
 

leon-cupra

Forumguru
Ik heb het onlangs uitgerekend voor een 2.0 Tsi tegenover een 2.0 Tdi. Dan blijkt het omslagpunt rond de 14.000 km te liggen. Ligt uiteraard aan de uitvoering en de prijs van de auto die je koopt. Ik heb ook gereden in de benzine versie, omdat ik nu diesel rijdt. Voor mij persoonlijk vond ik de benzine, zeker in combinatie met de automaat, wat nerveus rijden. Hoog in toeren rijden, continue schakelen, als je je grote teen beweegt schakelt de automaat al terug. Het geluid is een kwestie van wennen, maar voor mij was alles opgeteld reden om toch weer voor een diesel te gaan. Al is het maar omdat wegenbelasting maar één keer in het kwartaal zeer doet, en benzine tanken elke keer schrikken is...
waarschijnlijk heb je dan in S gereden. Gewoon D is zelfs met een 2.0 tsi eco-gericht. Snel opschakelen, niet hoog in toeren gaan, laat terugschakelen ...
 

leon-cupra

Forumguru
@Baphi Klopt, aan pk's is een Tsi krachtiger. Maar in de praktijk rij je vooral op koppel. (Tussen)acceleratie en rustiger toerenverloop hebben vooral te maken met een hoog koppel en minder met veel Pk's
de 230 tsi heeft zijn maximum koppel van 350Nm al op 1500toeren terwijl de 2.0tdi pas op 1750 toeren en dan nog minder koppel (320Nm) dan de 230. Hetgeen je zegt klopt dan niet echt voor deze twee motoren ;)[/QUOTE]
 

philippe bakker

Forumguru
de 230 tsi heeft zijn maximum koppel van 350Nm al op 1500toeren terwijl de 2.0tdi pas op 1750 toeren en dan nog minder koppel (320Nm) dan de 230. Hetgeen je zegt klopt dan niet echt voor deze twee motoren ;)
[/QUOTE]
Ja de tdi’s rijden op koppel omdat ze simpelweg geen toeren kunnen doen. Een RS tsi kan beiden. Ik heb 461 nm. Om explosief te versnellen moet ik zelf ni in S te staan.
 

leonpard

Actief lid
Ik had een o2 fl combi. 1.6tdi ook getuned naar 150pk. Nu o3 fl combi met de 1.4tsi 150pk.
Motor rijdt even soepel. Ik vind m zelfs elastischer dan de diesel. Rondpunt in derde deed de diesel al brommend, de tsi blijft tevreden spinnen. Nooit gedacht dat die zo goed ging in lage toeren. Het is niet dat hij bij lage toeren al een duw in de rug geeft, maar hij neemt zo soepel op, zonder enige schok! Tsi maakt ook minder lawaai. Echt verademing. En dat terwijl de nieuwe 17inch metaal heeft met bredere banden!
Kwa duw in de rug merk ik niet veel verschil tussen de tsi en de diesel tenzij je hoger in de toeren gaat. Maar zo rijd ik niet veel en je verbruik gaat erdoor omhoog. In het gaspedaal heb je een weerstand op het einde van de slag. Ik vermoed dat als je die indruist je even wat extra koppel ofzo hebt? Gebruik ik eigenlijk nooit. Gaat vlot genoeg zo. Maar ja in België we ook niet zo snel als in Duitsland zoals eerder aangehaald werd.
Verwarming van Tsi komt sneller op gang. Verbruik ligt na 3000km op een 6,2l/100km.
Is veel meer dan de diesel maar goed, misschien daalt dat nog met de kilometers die komen.
Alleen kleine brandstoftank is minpunt.
Met de diesel heb ik zelfs eens 1300km gereden met één tank van 55-60 liter.
Nu haal ik geen 800km. Toch effe slikken.
Verder geen enkel minpunt, enkel pluspunten.

Ik doe jaarlijks 35k en heb vorige op 297750km ingeruild.

Groetjes en veel veilige en comfortabele kms toegewenst!

Hoe krijg je het voorelkaar om 1300 km op een tank te rijden? Wat voor auto was dat? Ik rij nu een O3C 2,0 TDi handbak en redt de 800 km net
 

andrehj

Forumguru
Hoe krijg je het voorelkaar om 1300 km op een tank te rijden? Wat voor auto was dat? Ik rij nu een O3C 2,0 TDi handbak en redt de 800 km net
De O3C heeft dan ook een kinderachtig klein tankje. Onze vorige auto was een Laguna 1.9 dTi. Reed 1:20 gemiddeld (in de zomer vaak 1:21. En dan een 66 liter tank. Dan kom je aan een actieradius van 1260 km.
Als je nu een zuinige S3 1.6 tdi hebt kun je makkelijk nog zuiniger rijden. Dan moet zo'n actieradius ook geen probleem zijn.
 

leonpard

Actief lid
En als je een naftbak wat pittig rijdt hoeveel haal je dan ?

Naftbak?? Ik neem aan dat je een benzinemotor bedoeld? Geen idee, ik rij altijd in m’n TDi. 40k per jaar, veel snelweg en dagelijks 2x10 km woon-werk. Ik zal morgen eens in de boordcomputer kijken wat het lange termijn verbruik is. Ik verwacht rond 1:17.
 
Bovenaan Onderaan