1.6 TDI 110Pk, traag ?

laagvlieger

Forumguru
In het turbogat is zeer weinig winst te behalen met enkel chiptuning. Dan zit je gewoon tegen de limieten van de motorinhoud. Mogelijkheden zijn een andere turbo en het in- en uitlaattraject aanpassen. Veel gedoe dus. Ga dan gewoon voor de grotere motor.

Er is echter wel iets wat merkbaar verschil maakt zonder dat het een rib uit je lijf kost, en dat is gewicht besparen en vooral onafgeveerd gewicht. Lichtgewicht velgen verrichten wonderen. (zowel qua acceleratie, handling, vertragen en verbruik). Zeker in combinatie met chiptuning en een lichtere auto.

Zo heb ik met het project 3L dat ik aangegaan ben, zeer lichte velgen + smalle banden gemonteerd. Alleen al die aanpassingen zorgden letterlijk voor een vliegende start. Daarbovenop nog eens chiptuning en ook nog 75 kg uit de auto gehaald. Ik schakel nu op een rotonde vrijwel nooit meer terug vanuit z'n 3, gewoon 1000 tpm en hij gaat. Vanaf 1500 tpm is het helemaal feest ... (alles is relatief, het blijft een 1.2 TDI maar wellicht één van de vlotste:D)
 

Herre

Senior Member
Ik denk dat het heel erg meevalt. Heb lang auto’s gehad met 1,9 TDI en een 2.0 TDI (Golf, Altea, Golf) tot ik omdat er co2 normen waren een Golf Sportscan 1.6tdi moest bestellen. Nee, je wint er meestal geen stoplicht dprint mee, maar je kan zeker goed meekomen en ook 130 is echt geen issue. De laatste 15 jaar of zo heb ik autos met TEi gehad en kan dus niet helemaal oordelen over veel schakelen. Met DSG heb je natuurlijk altijd snel de juiste versnelling en die diesel kan je inderdaad best in de toeren jagen.
 

larsy

Forumguru
Hier vroeger altijd met 1,9 tdi gereden .
Toen de 1,6 tdi octaaf (dat was echt wel wat minder zeker traag over een heuveltje die 1,9tdi kon je gewoon in versnelling laten staan en kwam er mee weg ) dus je kan wel wat lui rijden .
Mijn superb 3 1,6tdi 120pk is een ramp in 6de . Gaat gewoon te langzaam .!
Alleen de grote naftbak en veel plaats vanbinnen houden hem nog bij mij :-)

mijn octaaf 1,6tdi met een sage 1 ging wel lekker . ~145pk
 

JeSko

Forumguru
Lichtgewicht velgen verrichten wonderen.

:jaja:

Helemaal juist, merk het ook, eerst zaten er loodzware 19 Inch GMP's onder, nu Lichtgewicht 19 Inch JR's, wereld van verschil! Niet alleen is de auto vlotter, maar ook afremmen gaat zuiverder, ik merkte bij afremmen soms een "stotend" gewicht dat in pulsen opkwam en weer verdween, niet meer gehad met de JR's. Maar goed, die GMP'S zonder banden waren al loodzwaar, die JR's pak je op met één vinger.
 

larsy

Forumguru
Ja we weten het verhaal van mijn 19ers nog onder mijn sup3 . dat werkt helemaal niet

ja jef. :-) . Goed gezien van u
rode Wijn lus hem toch ook nog graag ;)
 
Laatst bewerkt:

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Behalve een financieel aspect bij 26000/jaar en het langer mee gaan, is het ook gewoon lekker makkelijk rijden, als er tenminste voldoende koppel is :-)
Om ook met de opmerkingen te spreken van @JeSko : heb je wel eens met een TSI motor gereden?
De 1.0 TSI rijdt tegenwoordig bijna als een diesel, maar dan zonder de takkeherrie van de 1.6 TDI. Ik had er eentje mee tijdens een beurt van mijn O3. Ik schrok er gewoon van...

26.000km per jaar pleit inderdaad voor het gevoel wel naar een diesel. Maar ik rij ( buiten Corona om) normaal 35.000 kilometer per jaar. Dat was voor de werkgever/leasemaatschappij eind 2018 niet meer voldoende om voor een diesel te gaan. Benzine was de enige keuze en ik ben daar tot op heden heel erg blij mee, na sinds 1998 in een diesel gereden te hebben.
 

Niels83

Forumguru
Bij 2de hands ligt het omslagpunt van een diesel veel lager nu, want de aanschaf is lager. Daarbij gaat een diesel meestal langer mee.
Dus bij 2de hands aanschaf betaal je minder kun en kun je er wat langer mee en betaal je op de langere termijn iets minder aan onderhoud. Restwaarde zakt wel harder en vermoedelijk gaat dat de komende tijd alleen maar sneller door het sluiten van steden voor diesels, en uiteindelijk steigende diesel prijs.

Maar de situatie met een nieuwe lease waar vooral naar de rest waarde na 3-4 jaar wordt gekeken is heel anders dan 2de hands omdat de lagere rest waarde vaak juist een voordeel is.
 

Stimpy68

Actief lid
Ik kwam van een Audi A4 1.8T 20V, getuned naar 200 pk, geweldige auto, maar iedere week de 70 ltr tank volgooien werd ik zat :maakmegek: En mijn portemonnee ook. Collega van mij heeft een Octavia 2 1.9Tdi, ook getuned, 140pk. Maar hij kon mij bij het optrekken redelijk makkelijk bijhouden, meer koppel dan ik natuurlijk.

Ik heb nu een Octavia II 1.6 TDI CAYC, en ja... in het begin niet te vergelijken met de Audi natuurlijk, al snel laten tunen bij VAG Techniek op de rollenbank, 148pk en 385 Nm koppel (ter vergelijking, de Audi had 285 Nm na tunen). Na het tunen een totaal andere auto, probleem bij de standaard tuning is dat je max koppel maar in een HEEL klein toerengebied zit en ook nog eens bij een laag toerental, dus bij inhalen en doortrekken daalde het koppel daardoor. Na tunen heb ik max koppel over een groter toerengebied en komt er sneller in. Ik haal 1:18/1:19 gemiddeld en regelmatig een grijns op mijn gezicht omdat sommige mensen zich even vergist hadden in een Octavia II Combi.

Door de corona crisis werk ik al een jaar thuis, dus de diesel maakt weinig km's en ik hoef ook minder te rijden dan ik eerder deed. Volgende auto word weer benzine, maar gezien dat de dieselmarkt op zijn gat ligt en inruil soms niet eens mogelijk is daardoor, ga ik voorlopig deze oprijden en sparen.... en dat kan wel ff duren denk ik :angel: Hij rijdt nog steeds probleemloos, alleen een defecte dieselverstuiver afgelopen jaar (wat een bekend probleem is bij de siemens verstuivers,die gebruiken ze ook niet meer)
 

catch me

Forumguru
Rij zelf ook een 03 1.6 tdi met dsg7 gechipt op de rollenbank met leuk aantal pk's en koppel,
Er is ook wel groot verschil tussen handgeschakelde 5 of 6 bak en een dsg 7 moet zeggen dat ie met de dsg echt niet langzaam is en echt goed van z'n plek gaat.
Bij de handgeschakelde bakken en zeker de 5 bak relatief lange versnellingsbak verhouding voor laag toerental ( ivm verbruik) waardoor die lui overkomt en je m op toeren moet houden om een beetje de gang erin te houden.
Met de dsg altijd iemand thuis, zeker met beetje gasgeven en ook hier zeer regelmatig mensen die zich toch even vergissen in hoe rap zo'n saaie station toch nog is...
 

Niels83

Forumguru
Door de corona crisis werk ik al een jaar thuis, dus de diesel maakt weinig km's en ik hoef ook minder te rijden dan ik eerder deed. Volgende auto word weer benzine, maar gezien dat de dieselmarkt op zijn gat ligt en inruil soms niet eens mogelijk is daardoor, ga ik voorlopig deze oprijden en sparen.... en dat kan wel ff duren denk ik :angel: Hij rijdt nog steeds probleemloos, alleen een defecte dieselverstuiver afgelopen jaar (wat een bekend probleem is bij de siemens verstuivers,die gebruiken ze ook niet meer)

Ze willen geen diesels meer bieden absurd lage prijzen en toch vind ik ze in de 2de hands markt nog redelijk aan de prijs.
 
Ik heb zelf een 1.6TDI blok 3e generatie met standaard 120PK, laten chiptunen naar 150PK bij VAG techniek. Heel eerlijk gezegd, zo'n 2.0 TDI blok hoort veel beter bij zo'n kaliber auto als een Superb. Past veel beter, veel meer reserves, rustigere loop en volgens mij gaat zo'n 2.0 TDI ook veel langer mee dan een 1.6TDI.
 

Eltjo

Forumguru
Zie autogeschiedenis hieronder. Ik kan de mening van diverse voorgangers in dit topic beamen.
-1.6TDI 105pk veel (terug)schakelen, 80 in de hoogste versnelling in een Octavia met acc. niet te doen.
-1.6TDI gechiptuned in SII veeel beter, maar kan met lege auto nog steeds niet tippen aan de souplesse van de 1.9TDI PD 130 pk in Passat.
-1.9TDI PD 105pk in SII veel fijner dan de 1.6TDI 105pk. Onder de 2000 tpm merkte ik het verschil met 1.9TDI PD 130 pk in Passat eigenlijk niet eens zo zeer.
-2.0TDI CR 140pk in huidige SII in België van een particulier gekocht. Goedkope chiptuning maakt hem uiteindelijke ongeveer zoals de 1.9TDI. Die prikte je in een versnelling en dan reed die. Ik heb hem laten tunen omdat ik ook merkte dat een 2.0TDI CR 134pk ECO in een A6 soepeler was.

Ik hoef niet snel weg en rij niet hard, maar het schakellui laagtoerig rijden bevalt mij wel, iets wat met de 1.6TDI CR niet gaat. Een 1.6TDI CR 110pk in een nieuwere Leon die ik kort reed was al veel soepeler.
 

Herre

Senior Member
Ik krijg het gevoel dat het nogal uitmaakt of het handgeschakeld is of dsg. Als ik mensen hoor zeggen dat ze graag schakellui rijden, denk ik altijd neem een automaat. Luier gaat niet. Per nit 1 keer schakelen.....
 

Eltjo

Forumguru
Heb je gelijk in. Echter, die was er niet met een 1.6TDI in een SII.
Ik heb eerder wel een klassieke automaat als eigen auto gereden en dat beviel goed. Het gelijkmatig rustig versnellen vind ik prettig.

Maar met 22-30 dkm/jaar een auto kopen die 1 tot 1,5 ton op de teller heeft en de intentie er een paar ton bij te zetten, leek mij een aantal zaken niet handig om aan te schaffen in een auto van 2010; een DSG en een 1.8TSI. De 1.6TDI en 1.4TSI heb ik ook proefgereden.

De Passat's en de huidige auto zijn tot nu een goede keus geweest. Motorisch en de versnellingsbak hebben ze geen problemen gegeven. Behalve, zoals onder staat de koppakking die uiteindelijk 90 dkm na aankoop vervangen is.

Vandaag naar de APkeuring geweest en met de huidige stand van 282 dkm helaas afgekeurd; de rechter achterbumperreflector mist een vierkantje na een paaltje gezoend te hebben, moet besteld worden. Dat heeft men al 4 jaar niet opgemerkt. Een rip uit mijn lijf van € 13,04 ! -:)
 

Wouter1

Forumguru
Ik ervaar onze O3 1.6 TDI met handgeschakelde 5 bak uit 2015 zeker niet als traag. Dat het altijd sterker en sneller kan klopt. De 110 pk is ruim voldoende om soepel en vlot met het verkeer te kunnen mee komen. Ook is het trekken van een beladen aanhanger geen enkel probleem. Ik mis de 6e versnelling niet.
Het lukt me met deze auto prima om me aan alle snelheidslimieten te houden, maar ook om ze te overschrijden mocht ik die behoefte hebben.
 
Bovenaan Onderaan