1.6 TDI 110Pk, traag ?

marwin

Forumguru
Ben je autofiel en rij je voor je plezier auto dan is vermogen een hele belangrijke factor ( is mijn mening) ben je een praktische auto rijden die zo goedkoop mogelijk van a naar b wilt dan maakt het je geen drol uit. Met alles kom je van a naar b , alleen de 1 met een grijns op ze gezicht na een omweg en kijkt nog even achter om als die van zijn auto weg loopt en de ander die gooit ze deur dicht en denkt zo we zijn er weer en gooit ze deur dicht en loopt weg..
 

Niels83

Forumguru
Snel optrekken heeft toch veel meer met koppel dan met PK te maken?
En ja hoor een auto kiezen aan de hand van avond klok? Ik rijd mijn auto's iets langer dan een paar maanden.
En nee ik rij niet vaak in de nacht, maar juist dan is het wel lekker als hij geen moeite heeft met doorrijden. maar goed zelfs met de citigo kan ik prima 135/140 rijden.

Als je bij vag techniek je auto op zoekt dan zie je dat het allemaal niet echt overhoud, dat het prima met het verkeer mee gaat, maar geen super snelle auto is. Met een tuning verbeterd dat aanzienlijk.

Als je echt iets snels zoekt koop je beter niet de instap diesel.
 

JeSko

Forumguru
@marwin

Ik ben autofiel, en doe niets liever dan met de auto rijden en doe dat ook vaak met een grijns op mijn gezicht, maar ik heb geen snelle auto, en geloof me ik kijk altijd om naar mijn auto.
 

Desperado

Forumguru
Meer vermogen omdat je dan sneller kan invoegen en inhalen? Totaal nutteloos. De invoegstroken zijn lang genoeg en als je niet snel genoeg in kunt halen haal je in wanneer het eigenlijk niet kan. Gewoon goed anticiperen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Avondklok: 21.00(22.00) tot 04.30, 6,5 uur(5,5 uur), 59% (50%) van de nacht tijden.
En hoe vaak maar je ritjes in die tijdvakken, kun je je afvragen?
Tussen 19 en 21 (22) u toch wel regelmatig. Al is het maar om voor de avondklok weer thuis te zijn... :pardon:
 

JeSko

Forumguru
@Desperado

Met meer vermogen is het gewoon veiliger om in te halen of in te voegen, als ik inhaal, wat zelden gebeurd, moet ik hem echt teruggooien in versnelling en alles geven, dat kost de auto moeite, ook al heb ik veel plek om in te halen, ik wil in de verte niets zien komen want dan zweet ik al peentjes, met zo'n RS heb je veel meer veilige marge, want dat is voet neer en je bent errond of je hebt ingevoegd. Logisch gevolg is dat zulke acties korter zijn, en hoe korter hoe veiliger. Anticiperen moet je altijd, zowel met een 1.6 als 3.0, maar een 2.0 geeft wel meer veilige marge.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die inhaal"problematiek" speelt niet op snelwegen bij gebrek aan tegenliggers.
Op provinciale 80 & 100km wegen is het wel aan de orde en die hebben we in mijn woonomgeving in allerlei uitvoeringen.
Mijn huidige 1.0TSI is best vlot maar zeker geen racemonster en de voorgaande 1.2TDI Greenline al helemaal niet natuurlijk, maar ik heb nooit met zweet in de handen gezeten tijdens het inhalen.
Het is vooral een kwestie van de weg kennen, weten waar de overzichtelijke stukken zitten en als (áls!) er een gelegenheid in zicht komt, tijdig voldoende snelheidsverschil opbouwen met het in te halen voertuig. En vooral: gewoon rustig afwachten tot de gelegenheid er écht is.
Voor de tijdwinst hoef je doorgaans niet in te halen - op een regelmatig voorkomende rit van ca. 5 kwartier over hoofdzakelijk N-wegen heb ik met flink doorjagen nooit meer "gewonnen" dan een paar minuten in vergelijking met alleen inhalen van de echt trage jongens. Overigens heb ik die vrachtwagens en 76-rijders ook liever achter me, zodat ik vrij baan heb en na elke rotonde gewoon de cruisecontrol-stengel naar Resume kan trekken. Maar als dat even niet gaat: so be it...
 

laagvlieger

Forumguru
Er wordt nu vergeleken tussen een ouderwetse PD 1.9 TDI en een CR 1.6 TDI. Ik weet uit ondervinding dat het verschil in beleving erg groot is tussen deze twee principes: PD en CR. Waarbij de eerste het koppel explosief afgeeft en de tweede veel gelijkmatiger. Ook het gevoel en geluid maakt deel uit van die beleving, waarbij de PD bruut klinkt en aanvoelt en de CR een stuk beschaafder. Komende van een 1.4 TDI naar een 1.2 TDI is ook zo een wereld van verschil, terwijl de sprint naar 100 gewoon gelijk op gaat. Waarbij de PD veel sneller lijkt te zijn, de spreekwoordelijke duw in de rug is groter. Voor dezelfde sprintsnelheid zal de kleinere commonrail wel iets meer toeren nodig hebben dan de grotere pompverstuiver. Moet daarbij wel vermelden dat ik liever met de CR motor rij, daarin is het vermogen beter te doseren en rijdt die op lange stukken echt wel comfortabeler. En een stuk stiller.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
@marwin

Ik ben autofiel, en doe niets liever dan met de auto rijden en doe dat ook vaak met een grijns op mijn gezicht, maar ik heb geen snelle auto, en geloof me ik kijk altijd om naar mijn auto.
Is een budgetkwestie. Met budget over had er al lang een dikke 520/530/535 op jouw oprit gestaan ;)


“Veilig inhalen” ... als je niet veilig kan inhalen, dien je niet in te halen ... veel of weinig vermogen, maakt niet uit.

hier naast de M2, een S3 1.6tdi, 120pk. In principe een goede match met de Superb voor dagdagelijks verkeer. Enkel twee punten waar ik mij mateloos aan erger. 1) wanneer je uitbolt en terug wilt vertrekken waarbij 1ste niet gaat omdat de wagen nog bolt en je dus 2de dient te kiezen, geraakt de wagen amper op gang en wanneer de turbo erin komt, komt hij er bruut in. Absoluut oncomfortabel rijden voor een Superb. 2) op autostrade, 120 en 6de en je wilt dan versnellen , dan geeft hij niet thuis. Dien je eerst terug te schakelen naar 5de.
 
Er wordt nu vergeleken tussen een ouderwetse PD 1.9 TDI en een CR 1.6 TDI. Ik weet uit ondervinding dat het verschil in beleving erg groot is tussen deze twee principes: PD en CR. Waarbij de eerste het koppel explosief afgeeft en de tweede veel gelijkmatiger. Ook het gevoel en geluid maakt deel uit van die beleving, waarbij de PD bruut klinkt en aanvoelt en de CR een stuk beschaafder. Komende van een 1.4 TDI naar een 1.2 TDI is ook zo een wereld van verschil, terwijl de sprint naar 100 gewoon gelijk op gaat. Waarbij de PD veel sneller lijkt te zijn, de spreekwoordelijke duw in de rug is groter. Voor dezelfde sprintsnelheid zal de kleinere commonrail wel iets meer toeren nodig hebben dan de grotere pompverstuiver. Moet daarbij wel vermelden dat ik liever met de CR motor rij, daarin is het vermogen beter te doseren en rijdt die op lange stukken echt wel comfortabeler. En een stuk stiller.

Dank voor alle reacties, veel geleerd.

Vooral dit laatste was/is nieuw voor me. Maar ik neem aan dat de CR 2.0 qua gevoel en power wel veel dichter bij de 1.9 TDI PD zit dan de 1.6 CR ?
 
“Veilig inhalen” ... als je niet veilig kan inhalen, dien je niet in te halen ... veel of weinig vermogen, maakt niet uit.

hier naast de M2, een S3 1.6tdi, 120pk. In principe een goede match met de Superb voor dagdagelijks verkeer. Enkel twee punten waar ik mij mateloos aan erger. 1) wanneer je uitbolt en terug wilt vertrekken waarbij 1ste niet gaat omdat de wagen nog bolt en je dus 2de dient te kiezen, geraakt de wagen amper op gang en wanneer de turbo erin komt, komt hij er bruut in. Absoluut oncomfortabel rijden voor een Superb. 2) op autostrade, 120 en 6de en je wilt dan versnellen , dan geeft hij niet thuis. Dien je eerst terug te schakelen naar 5de.

Precies mijn ervaring met de 1.6 TDI, 110pk , ja
 
Behalve een financieel aspect bij 26000/jaar en het langer mee gaan, is het ook gewoon lekker makkelijk rijden, als er tenminste voldoende koppel is :-)
 

marwin

Forumguru
Tegenwoordig met de benzine turbo motoren is koppel geen probleem meer.. qua onderhoud betwijfel ik of dieselen goedkoper is.. vooral bij vag (slechte eigen ervaring). Qua Km daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen al hoewel bepaalde kleinere geblazen cilinder motoren ook wel tegenwoordig echt zuinig zijn. Maar misschien wat off topic dit..
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Of een Superb 3.6 zoals @CDK er één had, wel combi dan, machtig dat geluid. Maar dat gaat boven mijn pet, niet zozeer in aankoop, maar wel in onderhoud en andere onkosten.

Exact mijn ervaring met de 1.6tdi, je moet gewoon vaak terugschakelen, anders duurt het ellenlang voor ie uit die lage toeren komt.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

JeSko

Forumguru
als er tenminste voldoende koppel is :-)

Superb 2 1.6tdi hier, daar moet ik vaak met terugschakelen om vlot te rijden, dwz, in 3de rijd ik 35-40, ik zak in snelheid tot 25-30, en moet dan terugschakelen als ik weer wil optrekken, dat hoeft niet maar het duurt gewoon eeuwen vooraleer ik terug op echte snelheid kom, dus terugschakelen is dan fijner.

Onze tweede auto is een 1.0 benzine 3 cilinder Citroën Cactus, ik rijd 40 in derde, zak met de snelheid tot maar liefst 20km/h, en kan zonder terugschakelen weer vlot verder optrekken.
 
Laatst bewerkt:

innocenti

Forumguru
Mooi topic.
Velen vinden een 1.4tsi DSG ook snel genoeg. Ik als autofiel stoorde mij enorm aan het turbogat onderin en reed daarom altijd in de S omdat het blok dan niet onder de 1700rpm komt en turbodruk houdt. En de discussie over je mag niet harder dan 100 (of 130 na 19:00) of het nut van snel optrekken is totaal zinloos. Ik houd mij overal netjes aan de snelheid en kies toch voor meer vermogen omdat ik t heerlijk vind rijden dat mn auto gelijk reageert als ik gas wil geven.

Voor de topicstarter: je gevoel tussen een PD1.9 en een Cr1.6 klopt. Door het kleinere slagvolume en de andere motorkarakteristiek reageert dat anders. Voor veel mensen boeit dat niet, maar als je dat als prettig ervaart kan je beter naar een CR2.0. Ikzelf heb voor extra vermogen geld over, maar ook die keuze moet iedereen zelf maken.
 

bsnline

Senior Member
Rijd zelf een Octavia Combi 3 5e 1.6 TDI, na 2 maand laten tunen naar 150pk. Geen moment spijt van gehad. Sneller en zuiniger geworden en rijd gewoon fantastisch.
 
Bovenaan Onderaan