1.6 TDI 110Pk, traag ?

leon-cupra

Forumguru
@MiDe , neen uiteraard niet. Een wagen is te duur om er niet verstandig mee om te gaan .... maar het uitermate voorzichtig zijn , dat vind ik “erover”.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

laagvlieger

Forumguru
Hoe snel draait die 1.6 TDI in z'n 5 of 6 op snelwegtempo eigenlijk? Kan mij voorstellen dat die verhoudingen ellenlang zijn en bij kruissnelheid een stuk onder het maximale koppel zit. En dat bij snelheden waarbij heel veel luchtweerstand moet overwonnen worden. Bij die oudere versies waren die verhoudingen korter waardoor schakellui rijden ook eenvoudiger was. 2500 toeren bij 120 km/u was 20 jaar geleden heel relaxed voor een diesel.
 

JeSko

Forumguru
@laagvlieger

In zen 6de 2000 toeren op 120-125 km/h. De 5 geen idee van ga op autosnelweg altijd gelijk naar de 6de versnelling, maar pak zo'n 500-700 erbij.
 

laagvlieger

Forumguru
Dan is de 1.6tdi ook op zijn stilste @Chrisjemol , erg comfortabele snelwegcruiser :)

Kan ik mij volledig voorstellen. Dat is de 1.2 TDI tussen 90 a 100 km/u ook, maar dan draait die tussen 1700 en 1900 toeren.

Maar bij 1500 toeren en zo'n snelheid zal snel even inhalen inderdaad niet aan de orde zijn. En dat terwijl de grotere dieselmotoren vroeger wel steeds in het ideale 'prestatiegebied' draaiden op kruissnelheid waardoor er echt nog schakellui gereden kon worden.
 

Herre

Senior Member
[Q

Dat hangt er helemaal vanaf. Ik heb echt jaren met een 1.6 TDI gereden (in een o.a. een golf en sportsvan) en een DSG. Dan is het even inhalen echt geen issue en is het zeker geen langzame auto. Ik snap ook niet waar dat idee bij veel mensen vandaan komt. Op het moment dat je bij 100 gas geeft gaat het ding dan echt wel promt terug naar 4, of 5 (van 7) (sneller dan de meeste mensen kunnen schakelen) en dan gaat hij echt wel ok. Idem bij stoplicht. Als je gewoon beetje doortrapt en DSG in sport kan je heel erg behoorlijk meekomen en wel meer dan dat met het verkeer.

Ja, een 2.0 TDI heb ik ook gehad is sneller, maar een echt heel groot verschil maakt het denk ik niet (op de normale situaties op de openbare weg), als je maar in de juiste versnelling zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

JeSko

Forumguru
1500 toeren en zo'n snelheid zal snel even inhalen inderdaad niet aan de orde zijn

Versnellen gaat prima, daar reageert ie wel op, het is vooral versnellen vanuit lage toeren ( dus in het turbogat ) waar ie moeite mee heeft. Gasrespons is best oké tussen 1400-2000 toeren, daaronder word het lastiger en moet je echt terugschakelen, anders springt de turbo niet bij en trekt ie niet goed.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Onder de 1400 toeren...jongens, dat is bijna stationair draaien! Natuurlijk heeft ie daar te weinig koppel!
Met m'n 1.4 16V benzinekacheltje kom ik alleen onder de 1400 als ik uit stilstand wegrij, anders begint ie te bokken...:tegek:
 
Bovenaan Onderaan