1.6 TDI 110Pk, traag ?

Canon-Eye

Forumguru
Afhankelijk van de buitentemperatuur heeft mijn 1.0TSI'tje zo'n 10 tot 15km (over lokale en andere niet-snelwegen) nodig om op 80°C te komen, dat klopt grosso modo wel met de 20 minuten die @Rosinfield noemt.
 

delta

Actief lid
Warm rijden van de motor hangt wel van meer factoren af dan alleen de tijd.
Buitentemperatuur is een groot ding zeker bij een diesel, bij mijn 1.9 liep als het echt koud was de temperatuur van water en olie zelfs terug bij het stoplicht of rustig rijden. Standkachel is in koude landen dan ook niet alleen bedoeld om warm in te kunnen stappen maar ook om de motortemperatuur op peil te houden
 

JeSko

Forumguru
Klopt @delta , daarom dat ik ook erg vaak alle clima af zet, zodat alle warmte naar de motor kan gaan, ik blijf toch warm met de zetelverwarming, enkel als de ruiten beslagen kan ik niet anders.
 

leon-cupra

Forumguru
Dat vind ik toch redelijk overdreven. Fabrikanten doen maandenlang testen in de meest extreme omstandigheden en “misbruiken” de wagen om fouten te ontdekken en dan wanneer het een eindproduct is, ga je als eigenaar er extreem voorzichtig mee om. Is jezelf het plezier ontnemen. Een motor heeft volgens mij toch wel een hele ruime marge dat wanneer je er zelfs niet naar ziet , de motor vele kms probleemloos kan werken.

lees hier 10-15km om olietemperatuur op peil te krijgen ... pfff dat is lang. De M2 een km of 2 en de olietemp staat op “ok”. Eerste KMS rij ik niet zoals een opa maar gewoon vlot (baan leent zich er ook niet toe).
 

delta

Actief lid
@Leon Cupra
Je hebt volledig gelijk is je motorolie warm dan mag je gerust op het gas, ik zal dat zelf ook niet laten. Wil je lang zonder extra kosten met je wagen (diesel toch zeker boven de 3 ton) dan is het aan te raden dat goed in de gaten te houden.
Let wel een diesel kun je niet vergelijken met benzine!
 

Eltjo

Forumguru
@Rosinfield Wie is jouw avatar eigenlijk? Drs. Kipping, een andere filosoof of toch Cor van der Laak?
Tja ik vraag dat, en dan wel hierom; ik heb het me al eerder afgevraagd en ben er nog niet over uit.

Misschien moet je idd olietemperatuur aanvinken in de instellingen (via de MDF) om mee te gaan in het rijtje van verbruik, reistijd en (gem.) snelheid. Mijn 2010 heeft dat ook.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ik zie er van ver altijd Richard Gere in @eltjo2 :D

@eltjo2 & @Chrisjemol

Maxidot heb ik al compleet uitgepluist en nergens te vinden, schijnt sommige toch niet standaard te zitten al snap ik daar niks van, morgen de tijd nemen en nog eens goed zoeken dan maar!
 

leon-cupra

Forumguru
@Leon Cupra
Je hebt volledig gelijk is je motorolie warm dan mag je gerust op het gas, ik zal dat zelf ook niet laten. Wil je lang zonder extra kosten met je wagen (diesel toch zeker boven de 3 ton) dan is het aan te raden dat goed in de gaten te houden.
Let wel een diesel kun je niet vergelijken met benzine!
3ton haal ik met al mijn privé wagens samen die ik ooit gehad mss nog net niet :D
Laatste 10 jaar 5k per jaar (zelfs jaar of 4 met een gechipte s2 2.0tdi). Hoogste tellerstand ooit 60.000 km en wss ga ik dat niet direct verbeteren :D
Idd benzine is totaal iets anders dan diesel. Met mijn gechipte S2 en mijn korte ritten was de wagen op het einde enorm veel ritten aan het regenereren. Daarom toen beslist om over te gaan op benzine. benzine was toen ook in opmars. Vroeger kocht je in BE zelfs met 5k per jaar nog een diesel maar dpf filter heeft roet in het eten gegooid.
 

JeSko

Forumguru
Zou straf zijn @Rataplan moest het er niet in zitten, met zijn 7 jaar is mijn Sup niet meer de modernste van het pak hier, maar het is wel een volgeladen model, geen olietemperatuur meter is lastig voor te stellen maar ja, ik schrik niet snel meer.
 

JeSko

Forumguru
Denk het wel hoor @hemi24 , dit is em, ik kan alles zien op dat schermpje, navigatie, telefoonstatus, diverse instellingen etc etc.

IMG-20210318-WA0000.jpg
 

hemi24

Forumguru
Lijkt er wel op inderdaad!

Kun je het in de settings ook niet terugvinden en bijvoorbeeld aan zetten?
 

JeSko

Forumguru
Nope @hemi24 , ook vandaag nog met liggen klooien, geen olietemperatuur aan te vinken. Vind het eerlijk gezegd bizar op een S2 facelift van 2014, in Elegance trim dan nog.

Screenshot_20210408-211921_Samsung Internet.jpg
 

JeSko

Forumguru
Ja begrijp het zelf ook niet goed, heb wel gelezen hier dat andere oudere S2's hun klokkenhuis helemaal open moest om het erin te krijgen, maar nooit op een laat model S2, ach intussen zijn we te ver off-topic aan het gaan in dit topic, excuus aan TS.
 

Eltjo

Forumguru
Die van mij is een Elegance van 4-2010 en had het gewoon standaard.
Allerlei andere opties heb ik via VCDS aangezet. Daar kon ik b.v. geen hill-hold aanzetten en bij onderzoek bleek dan ook dat o.a. bij de module die bij mij in de auto zit dat niet kan.

In de matrixdot/MFD kan ik niet via VCDS de optie ingestelde cruisesnelheid laten zien. En zie dus alleen aan het groene ledtje of die aanstaat.
In het MFD heb ik ook nog een optie-instelling erbij ge-VCDS-t (was het akoestisch signaal bij sluiten?) die dus wel aan te vinken is, verder niets doet en ik kreeg dit ook niet meer weg - 1 minpuntje in mijn ge-VCDS.

Waar ging dit topic ook al weer over? Neuken? (Lullo's bestellen pizza).
De TS heeft volgens mij al lang zijn keuze gemaakt en een ton gereden.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan