1.6 TDI 110Pk, traag ?

Komend van een Passat 1.9, 130 Pk nu zoeken naar iets gelijkwaardigs uit de stal van Skoda. Gereden met een 1.6 TDI, 5 bak, en eerlijk gezegd komt dat in vergelijking niet van de plek. Je schakelt je gek wil je opschieten. Duurt ook voordat die turbo een keer oppakt

maakt een 1.9 tov 1.6 zoveel uit,

Moet ik gaan voor de 2.0 150Pk of een 1.6 meteen door VAG Techniek laten tunen naar 140 Pk, maar dan heb je nog steeds een 1.6 .....

Uw mening wordt op prijs gesteld
 

brepus13

Forumguru
Ik heb de 1.6 TDI nooit als traag ervaren. Lijkt eerder of er iets niet goed is...? Een gechipte 1.6tdi haalt ook rond de 145pk bij vag techniek bijvoorbeeld. Daar hoef je niet perse een 2.0 voor te halen. De keuze is reuze.
 

JeSko

Forumguru
Dragraces ga je er niet met winnen nee...

@brepus13

Vanuit stilstand is het een traag blok vind ik, op snelheid is hij beter, hernemingen doet ie erg goed voor zo'n klein blok.
 

CharlesTucker

Forumguru
"Traag" is inderdaad maar net wat je gewend bent, of wat je verwachtingspatroon is. Ik heb zelf zo'n 280.000 kilometer gereden in een O2 met 1.6TDI, met een 5-bak, en dat ook nooit als traag ervaren. Maar ik hoef dan ook niet sneller dan 130, tot daar doet ie het prima, en wil ie ook nog wel. Hij bleef dan ook nog steeds lekker rustig, iets wat ik belangrijker vind dan snel van z'n plaats komen. Overigens merkte ik vaak dat ie bij het stoplicht in vergelijking met vele andere auto's in het normale verkeer zeker niet traag was, wedstrijdjes moet je niet willen (maar dat moet zowiezo niet in het verkeer), maar ondanks dat ik er niet m'n best voor deed was ik vaak toch wel sneller weg dan de autos naast me. Ik heb er ook redelijk wat mee gereden in bergachtig gebied, en met hellingen en zo heeft ie ook helemaal geen moeite, kracht genoeg (voor mij).

Komende van een Passat zou ik me misschien eerder zorgen maken over het comfort en luxe-gevoel, prima auto verder, zo'n Octavia, maar qua comfort en luxe-gevoel wel net iets minder als een Passat vind ik persoonlijk (na 4500 km ervaring in een Passat). Het verschil vond ik dan weer niet de meerprijs waard, maar het was er wel degelijk. Ik zou zelf bij wijze van spreke eerder voor een Superb met 1.6 dan voor een Octavia met 2.0 gaan.
 

Chrisjemol

Forumguru
Vond het ook een langzaam ding, kwam ook van een originele ongechipte 130pk 1.9tdi passat en de 1.6 is veel trager en zeker onder de 1500 toeren zoveel minder sterk...
Na hij gechipt is loopt hij wat lekkerder en trekt de caravan ook prima, maar het is nooit zoals de 1.9tdi
Maat van me heeft nieuwe 2.0tdi passat en die loopt zoveel lekkerder...
Mocht ik een andere moeten kopen zal het geen 1.6tdi meer worden ongeacht hij alles doet wat hij moet doe
 

Cordoba

Forumguru
Sommige blokken moet je wat meer op toeren houden, wil je er vlot mee zijn. Als je dat éénmaal doet, zijn dergelijke blokken beslist niet traag. Bij mijn overstap naar Skoda had iets soortgelijks: ik was een Seat met 1.6-8V blok gewend die in het hele toerengebied, ook onderin een aardige trekkracht had (maar kansloos tegen GTI'tjes bij een stoplichtsprint), en gewoon enorm stil was, ook op hoge snelheid. Mijn eerste Skoda met 1.4-16V blok moest je echt redelijk op toeren houden om vlot vooruit te komen, en dat kost best even tijd om aan te wennen, en ook in brandstofverbruik was dit 16V blok (marginaal) dorstiger dan ik gewend was.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik snap wat je bedoelt, ik heb de 1.6TDI in een O2 gehad nadat ik een O2 met 1.9TDI heb gehad: ik ben nooit fan geweest van die 1.6 motor (CAYC van generatie EA-189, beter bekend als de sjoemeldiesel).

Later heb ik een Golf 7 met 1.6 TDI gehad van de opvolgende generatie (CRKB, EA-288) en dat was wel weer een fellere motor, die ook bovenin veel sterker bleef.
 

BartjeB

Senior Member
Ik heb 4,5 jaar met de 1.6 handbak rondgereden met een chip! Dat is mij prima bevallen. Heb daar voor een 03 zonder chip gereden! Ik zou voor de 2.0 gaan, mocht je willen kan je hem daarna nog chippen.
 

Duijzer

Donateur
Ik had een 1.9 tdi 77kw in een O2. Toen ik zocht naar een O3 heb ik proefgereden in een 1.6 Tdi. Ondanks dat die op papier vergelijkbaar, zo niet sterker, was vond ik het tegenvallen. Voor mij reden om een 2.0 tdi te zoeken. Uiteindelijk een RS tdi gekocht en nog laten tunen ook...Met name bij inhalen en invoegen is wat extra vermogen(koppel) heerlijk.
 

EdK

Forumguru
Had de 1,6TDI met 5 bak in me vorige Caddy zitten.
En vond het zeker geen trage wagen......
Nu een 2,0TDI met 5 bak in een Caddy en voor me gevoel niets sneller !
Zeker niet in optrekken , als hij sneller is dan is t in de topsnelheid, maar ja we mogen nog maar 100 overdag en 130 in de avonden...
 

JeSko

Forumguru
Sommige blokken moet je wat meer op toeren houden, wil je er vlot mee zijn. Als je dat éénmaal doet, zijn dergelijke blokken beslist niet traag.

Klopt wel, in en het begin reed ik echt eco, lage toeren en daarin proberen blijven, maar na een tijd werd me hier geadviseerd om ze wat hoger te houden, door o.a. monteurtje dacht ik, die zei dat de 1.6tdi best hoger in tpm gereden kon worden, dit toegepast en inderdaad, het rijd fijner. Je moet de 1.6 wat leren kennen en spelen met de koppeling en tussenschakel momenten, dan krijg je hem best vlot, maar in vergelijking met vele andere blokken blijft het een trage motor, de 82 pk 3 cilinder Cactus van mijn vrouw is vele malen vinniger, maar heeft dan weer niet de adem op hogere toeren, de 1.6tdi vind ik vooral bijzonder sterk op de autosnelweg, daar gedijd mijn auto ook het allerbeste.
 

Rataplan

Forumguru
Toen we voornemens waren onze vorige Octavia te bestellen hebben we een proefrit gemaakt in een 1.6 TDI. M’n vrouw en ik vonden het maar een traag hok. Een proefrit in een 2.0 was niet te maken omdat deze er niet simpelweg niet stond, toen stonden er een handjevol bij de dealers in Nederland. Omdat al die leaserijders aan die bijtelling zitten te rekenen. Ze hoeven niet eens het hok zelf te betalen, dan is een beetje meer bijtelling al teveel... maar goed we hebben uiteindelijk een 2.0 150pk besteld en er al die tijd veel plezier van gehad (3,5jr 86k km).

Wij zeiden van de week tegen elkaar dat men zo snel tevreden is met vermogen, snappen we echt niet. Het gaat niet om de snelste te zijn, maar het rijdt gewoon veel fijner om wat reserves te hebben. Onze conclusie is dat onwetendheid is, men weet niet beter en begint dan al snel met smoesjes van dat het niet nodig is, je mag toch maar 130 etc etc.
Weinig vermogen rijdt gewoon ruk! Wat was mijn vrouw chagrijnig laatst met die 60pk leen Fabia, de diesel leen Octavia beviel haar veel beter.
 

JeSko

Forumguru
@Rataplan

Bij mij was het kwestie van budget, er stonden geen S2's met 2.0 tdi te koop binnen mijn financiële mogelijkheden, en ze zijn zowiezo zeldzaam in BE op de tweedehands markt, dus ik moest wel, het was een jongere sup2 met 1.6tdi, of een 10 jaar oude A6 2.0tdi, met dubbel zoveel kilometers op. Stond daarstraks naast een 2.0 RS geparkeerd en dan denk ik wel eens gho, zou dat niks voor mij zijn. Maar ach, mijn Sup is voor de rest fenomenaal.
 

Rataplan

Forumguru
Qua budget snap ik helemaal, maar sommigen gaan het dan lopen goed praten.
Bij de vorige O3 was er ook een beperkt budget, mijn prioriteit lag desondanks bij het blok dan allerlei schmick schmack aan opties. Ik erger mij sneller aan een traag hok dan dat ik geen automatische airco heb oid. Scheelt ook weer in gewicht!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik heb dus wel een O3 met schmick en schmack en ik geniet er elke dag van.
Ik heb lang getwijfeld of ik deze keuze zou maken of de 'Rataplan' optie.

Maar blij dat ik die laatste keuze niet heb gemaakt. Ik praat niets goed, maar ik ben echt helemaal happy met mijn 1.0.
Vorig weekend even snel op en neer naar Dortmund, 180 op de CC en gaan, heerlijk genietend op mijn schmick en schmack sportstoelen
 

Sjoerdb

Forumguru
Paar puntjes van mijn kant:
- hoe vaak kun je snel optrekken in Nederland? Bijzonder weinig is mijn ervaring.
- overdag mag je nergens harder dan 100 km/h in Nederland, in de nacht niet harder dan 130 km/h. En wegens de avondklok mag je alleen met goede reden in de nacht rijden
- snel optrekken is toch niet zuiniger dan normaal/langzaam optrekken?
- koop een dsg als je je niet gek wilt laten schakelen.

Ik ging van een Volvo v40 2004 1.9 115pk met chip naar 144pk, ik vindt absoluut niet dat je er op achter uit gaat met de 1.6 110pk. Ik merk wel dat het motorblok meer moet werken als er wind tegen is en als je snel wilt op trekken, dat ga je vooral zien in hoog oplopend verbruik.
 

Canon-Eye

Forumguru
in de nacht niet harder dan 130 km/h. En wegens de avondklok mag je alleen met goede reden in de nacht rijden
Van 19-21u (binnenkort zelfs 22u) en van 04:30-07u is het snelheidstechnisch wél nacht, avondkloktechnisch niet.
Dus nog mogelijkheden genoeg voor 130...
 

Sjoerdb

Forumguru
Correctie: 19.00 tot 06.00, 11 uurtjes.

Avondklok: 21.00(22.00) tot 04.30, 6,5 uur(5,5 uur), 59% (50%) van de nacht tijden.

En hoe vaak maar je ritjes in die tijdvakken, kun je je afvragen?
 
Bovenaan Onderaan