1.6 TDI 110Pk, traag ?

Eltjo

Forumguru
Ik hoef niet snel weg en rij niet hard, maar het schakellui laagtoerig rijden bevalt mij wel, iets wat met de 1.6TDI CR niet gaat. Een 1.6TDI CR 110pk in een nieuwere Leon die ik kort reed was al veel soepeler.
Met jou helemaal eens @Wouter1, ook de 5 bak is geen probleem, dat scheelt 1x schakelen. Het is wel leuk om af en toe het pijpje eens door te blazen door flink door te trekken. En dat ligt vast aan die 5 pk extra t.o.v. een oudere 105 pk versie, waarschijnlijk is geheel aan het motor management te wijten.

En aan de snelheidslimiet houden (via cruise control) rijdt is wel zo rustig en voordelig.
Voordat de 100 km/uur werd ingesteld reed ik al niet harder (voor de baas met eigen auto). Je komt misschien iets eerder aan, maar je moet veel meer je snelheid aanpassen, waar ik niet van houd.
 

Rataplan

Forumguru
Gisteren had ik een aanhangwagen (plateau 3.5t dubbelasser) leeg erachter. De wagen trekt de kar makkelijk, maar fijn vind ik het niet, dan liever achter een terreinwagen, een “echte” SUV of bus.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het is allemaal relatief. En ik kan het weten; zowel met de Polo met 240+ pk als met de Up! met 60 pk, is prima te rijden. Het is maar wat je wil en waarmee je tevreden bent.
 

JeSko

Forumguru
Een 1.6 TDI is gewoon altijd een trage auto, enkel mensen die niks gewoon zijn kunnen dit een snelle auto vinden, en dat maakt dat alles relatief is, de ene is onder de indruk van 150 pk, de andere niet eens van 300+ pk, maar het karakter van een 1.6 kan nooit snel of gewillig genoemd worden, het is gewoon puur op economisch rijden gericht. Als ik mijn hok echt vlot moet laten gaan verdwijnt al het verfijnde van de auto, veel lawaai, de Turbo die echt moet pompen om wat vermogen te creëren en een hoog verbruik, kortom, wil je wel wat onder de voet neem een 2.0, meer cubic inches = grotere souplesse, groter gemak, comfortabeler rijden wanneer er even moet aangezet worden. Het is dat ik destijds geen 2.0 Superb vond, ook nu staat er maar één 2.0 te koop onder de 13.000.
 

Rataplan

Forumguru
Alles is natuurlijk relatief. Het 1.0 TSI blok dat in veel Polo’s en ook in de Golf/Octavia/Leon dienst doet, biedt geen enkele sportieve ambities in voorgenoemde auto’s maar in de Up GTI biedt het blokje meteen dubbel zoveel vermogen dan het MPI blok in de standaard Up waarin de 60pk het overigens prima voldoet.

Behalve plezier in een voertuig en enig nut kan één voertuig bijna niet voldoen in alle zaken. Daarom hebben we ook een werkvoertuig waarbij vermogen en koppel weer heel anders gebruikt wordt dan voor snelheid.
 

EdK

Forumguru
1,6 of 2,0 oftewel 1600cc of 2000cc
Waar praten we over ?? over 400 lullige cc's

En dan zou het 1600 blok geheel niets zijn en de 2000 is HET ??
Heb in me vorige caddy de 1,6 tdi gehad en heb er nu één met 2,0tdi.
En ach wezelijk verschil........ neuh...
Oke kan nog wat makkelijker invoegen en inhalen, maar goed dat was met de 1,6 al voldoende....
En mocht je nu werkelijk met de 1,6 niet vooruit komen........ tsja dan ga je ff naar VAG Techniek of één van hun conculega's
 

JeSko

Forumguru
Heb vroeger vaak genoeg met m'n pa zijn 2.0 Turbo auto's gereden, waaronder Opel Vectra B, en ja dan heb je gewoon meer overschot. En Chiptuning voor mijn gebruik is niet handig, hoe je het ook draait of keert je belast met chiptuning alles net wat meer, en aangezien de auto 3 keer per week een korte afstand rijd (9km) ben ik extra bang voor vroegtijdige slijtage. Ik heb zeker vertrouwen in een goede chiptuning, maar ben tot het besef gekomen dat dat voor mijn gebruik misschien niet ideaal is.
 

Rataplan

Forumguru
@EdK heb je het over een teruggeschroefde 2.0?
De 1.6 is namelijk vervangen door een gedowngrade 2.0

In de Crafter / TGE ligt ook een 2.0 met turbo, maar vanaf de 177pk is dat met een dubbele turbo.

Overigens wordt er door niemand beweerd dat de 1.6 TDI niks zou zijn, alleen dat het icm een Octavia geen vlotte auto is.
 

EdK

Forumguru
heb het over de 2,0 met een 120 a 125 Pk ( uit hoofd )
En had ervoor een 1,6 met minder dan 100Pk.

En in beide gevallen zijn deze vlot genoeg voor neerlands wegen en wat landen er omheen.
En als dit voor een caddy is met een min of meer vergelijkend gewicht en een stroomlijn van een baksteen.......... wel dan moet beide ook genoeg wezen voor een octa lijkt me zo..
 

leon-cupra

Forumguru
Gisteren nog een keer met de Superb naar Temse gereden. 30km gewestwegen en 50km autostrade ... een 1.6 voldoet voor de huidige normen. De 30km gewestwegen is max 70 (uitzonderlijk eens 90). Rustig cruizen , op het gemakje optrekken, je zit ook al vlot over de maximale snelheid. Op de autostrade heel rustig, dus amper inhalen en eens op de 120 is het terug rustig cruizen.
Privé zou ik een 2.0 gekocht hebben. Geeft toch wel dat extra dat soms leuk is maar eigenlijk is een 1.6 best wel voldoende.
 

leon-cupra

Forumguru
Heeft 120pk. In de S2 105pk zeker?
Toen ik nog in het weekend bij een Skoda dealer werkte eens met een S2 1.6 op pad geweest. Werd aan de lichten eruit gereden door een scenic :banghead:
 

Tees

Donateur
@EdK dat kan ook gewoon met een Skoda hoor, mijn F1c met de 1.4 16V is ook een razendsnelle bolide met z'n 75 verwoestende paarden in het vooronder!
 
Bovenaan Onderaan