Skoda Octavia 4 vRS

philippe bakker

Forumguru
Heeft een hybride niet een wat slappere olie ( omdat de elektromotor de gewone motor de kans niet geeft om op temperatuur te komen gebruikt men andere olie) en bijgevolg mega slecht voor de auto om op circuit voluit te rijden ?
 

Spector

Forumguru
SKODA OCTAVIA RS IV NIET VOOR NEDERLAND
knfyiycbo2bn_800.jpg

a5oy6qwb0am4_800.jpg

e4qya37bqdcd_800.jpg




knfyiycbo2bn_100.jpg

a5oy6qwb0am4_100.jpg

fvqycz3bwp01_100.jpg

q92yt0mbm882_100.jpg

qw9yabxb1lt6_100.jpg

7u8y9rlboces_100.jpg

5d3ygw7btjt7_100.jpg

kbeyffybvsjl_100.jpg

tvzyy8dbo5pm_100.jpg

e4qya37bqdcd_100.jpg


18 september 2020 om 13:01


Slecht nieuws voor de liefhebbers van sportieve Skoda's. De Octavia RS iV gaat helaas aan onze neus voorbij. Ook schrapt Skoda de 1.5 TSI van de bestellijst.

De Skoda Octavia RS is in Nederland een zeldzaamheid. Juist het feit dat de nieuwe Octavia RS een plug-in hybride is, leek de kans te vergroten dat je 'm hier gaat tegenkomen. Helaas gaat die vlieger niet op, want AutoWeek is ter ore gekomen dat de nieuwe Octavia RS iV niet naar Nederland komt. Skoda Nederland bevestigt dit. Een reden wordt niet gegeven, maar we kunnen ons voorstellen dat er,ondanks de deels elektrische aandrijving, nog steeds een vrij beperkte markt is voor de 245 pk en 400 Nm sterke Tsjech. Eerder werd al bekend dat de eveneens behoorlijk in een nichemarkt opererende Octavia Scout aan onze neus voorbij gaat.

Verder kan AutoWeek exclusief melden dat Skoda ook de altijd aan een handgeschakelde zesbak gekoppelde 1.5 TSI uit de bestellijst schrapt. Die aandrijflijn deed dienst in de First Edition van de Octavia, maar keert dus niet meer terug in reguliere uitvoeringen. Waarschijnlijk speelt bij die keuze mee dat er op den duur een mild-hybride variant van de 1.5 TSI komt. Verder kreeg de Octavia na de First Edition de plug-in hybride 1.4 iV en mild-hybrid 1.0 TSI eTEC er al bij op de bestellijst. Die zijn beiden overigens enkel met DSG-automaat leverbaar. Wie toch een 1.5 TSI in zijn Octavia wil, kan tekenen voor de aardgas lustende G-Tec of dus wachten op de mild-hybrid.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Spector

Forumguru
Dan stappen we maar over op een GTI :D

Een auto die zowel praktisch is en een glimlach op je gezicht kan zetten, zonder daarbij een al te grote aanslag op je portemonnee te zijn. Daaruit hoort een goeie Volkswagen Golf GTI te bestaan. Dat de nieuwe Golf 8 GTI bij die eerste twee punten goed scoort, weten we inmiddels uit onze rijtest. Volgens @wouter heeft de nieuwe GTI een mooi onderstel, zijn de prestaties prima, is de auto praktisch goed in te zetten én weet ie weer een glimlach op je gezicht te zetten.

Nu weten we echter eindelijk hoe het met de betaalbaarheid van de nieuwe Volkswagen Golf 8 GTI zit. Aan het einde van de BNR Nationale Autoshow wist @Wouter namelijk de prijs van de nieuwe GTI te melden: 48.335 euro.


De vraag is nu natuurlijk: is dat duur? Dat hangt er weer af waarmee je het vergelijkt. Vergelijk je het met een reguliere Golf 8? Dan ja, best wel. De instap-Golf zonder ook maar één optie te hebben aangevinkt, kost namelijk 25.120 euro. Praktisch de helft dus, van de nieuwe GTI. Maar dan heb je wel een 1,0 TSI die 90 pk en 175 Nm voorschotelt. Vrij waardeloos in vergelijking met de 245 pk en 370 Nm van de 2,0 TSI uit de GTI.

En als je de prijs van de Volkswagen Golf 8 GTI vergelijkt met die van zijn voorganger? Die kostte 48.195 euro. Dus ja, die was iets goedkoper. Maar zo groot is de sprong nou ook weer niet. Plus, in de Golf 8 GTI krijg je meer uitrusting én meer pk.

De laatste stap is dan de concurrenten. In zoverre dat er nog concurrenten zijn. De Renault Mégane RS en Peugeot 308 GTi zijn beide niet meer samen te stellen, de Ford Focus ST nog wel. Deze heeft een adviesprijs van 49.330 euro, al is er op dit moment een actieprijs van 48.580 euro.


Deze auto is dus ietsjes duurder, maar is sneller naar de 100 (5,7 seconden in plaats van 6,3) en heeft een potentere motor met 280 pk en 420 Nm. Daarnaast heeft de Focus ST volgens onze rijtest een ‘fabelachtige wegligging en een heerlijk direct stuurgedrag’. Wel mist de Focus ST de focus op gizmo’s die de Golf 8 GTI wél heeft, vooral het interieur van de Golf oogt wat moderner dan die van de Focus ST. Maar of dat genoeg gaat zijn om van de Ford te kunnen winnen? Daar moeten we nog maar achter zien te komen.
 

Desperado

Forumguru
Ja...maar een GTI hoort gewoon geen station te zijn. Tenzij het een [zelf invullen, anders ben ik weer een racist] GTI is. (Gordijnen Trekhaak Imperiaal):tegek:
 

leon-cupra

Forumguru
De R hebben ze wel in een “variant” gemaakt :arghh:
Het is wss vanuit historisch standpunt , maar een GTI variant zou toch heel goed verkopen. Zie naar de vRS. De meest verkochte zijn toch ook combi’s.
 

MaxN

Donateur
Tja idd. Hoevaak zie je ze nou?
Zijn nu op een vakantiepark en daar staan in ons pad maar 2 dezelfde auto’s.
Toevallig 2x een zwarte RS TDI. Best een zeldzaamheid. :lezen:
 

Desperado

Forumguru
Definieer zeldzaam. Volgens mij rijden er in NL echt wel veel rond. Weinig in percentages tov de gewone of tov noem eens wat....een Golf GTI
 

Fmoon

Forumguru
Heb al even contact opgenomen met een Duitse Skoda dealer. Heb eigenlijk geen idee wat de mogelijkheden zijn hierin. Anders zal wellicht mijn voorgenomen bestelling wat anders moeten gaan worden... maar geen idee wat
 

Duijzer

Donateur
Tja, als Pon de IV al niet in het programma opneemt, dan is de vraag of de TDI wel naar NL komt eigenlijk ook al beantwoord. Het zou mij niet verbazen als ze helemaal geen RS gaan voeren. Die sportieve versie is bij Pon altijd al een aparte geweest. Altijd een aparte brochure, weinig demo-versies, zelden actief mee geadverteerd. Ik denk dat er uiteindelijk weer een apart foldertje komt voor een 2.0 TSI RS, er een demo staat in Leusden en dat de meeste dealers hem niet actief promoten.

Het is een dure, sportieve auto. Daar krijg je als dealer waarschijnlijk ook sportieve inruil op terug. Een oudere inruiler (afgetrapt?) of een jonge inruiler die dan vaak ook het topmodel is en ingeruild wordt door iemand die meer ruimte nodig heeft dan een Golf GTi. Of een O3 RS rijder die overstapt op een O4 RS. Maar dan heb je dus als dealer een dure auto aan Pon moeten betalen (die marge is echt maar een paar duizend euro), en je hebt van de klant een occasion in moeten kopen. En dat is dan meestal niet een occasion die je heel breed kunt verkopen, maar een liefhebbersauto. Waar ook weer een liefhebbersauto op ingeruild wordt. Soms moet je dan als dealer wel 3-4 keer inruilen voor je de oorspronkelijke investering van de nieuwe terughebt. Pas dan ga je iets verdienen aan de deal. Dan is een 1.0Tsi naar de leasemaatschappij veel makkelijker, dus daar zetten dealers op in. Tenzij je een dealer hebt met een echt autohart die weet hoe lastig het is, maar het toch gewoon doet omdat het mooi is.

Maar zijn die er nog....? Doordat Pon steeds meer eisen stelt aan dealers qua investeringen en cijfers zijn de meeste dealerbedrijven vooral gericht op snelle verkoop en grote aantallen. Een autohart is niet belangrijk, je moet je economics beheersen. Ik heb het een dealer zelf horen zeggen: 'ik geef niets om auto's, het gaat mij om het spel van de verkoop'. Persoonlijke relatie met de klant heeft geen zin, want die kiest volgende keer toch voor een ander merk (is dat dan kip of ei...?). Hoeveel verkopers lopen nog even de werkplaats in als daar een RS binnen staat? Commercie, bijtelling en millieuregels hebben die mensen al lang weggejaagd naar een ander vak of naar de kleinere specialisten.
 

Rallye

Forumguru
De TDI was er in Nederland al een aantal jaren niet meer. Juist de iV was (hoewel voor mij persoonlijk de minst aantrekkelijke) de meest logische versie voor Nederland geweest.

Overigens ben ik bij de introductie van de O3 RS op uitnodiging van Pon een dag op het circuit in Lelystad geweest. Toen richtte men zich duidelijk nog wel op “onze” club.

Veel dealers zijn nu overigens van Pon, dus dat zou de schaalgrootte moeten geven om zo’n opvolgende verkoop over meer dealers te rouleren. Maar misschien vraagt dit ook wel een inzet die meer is dan alleen “dozen schuiven”.
Aan de andere kant: juist als je het spel van verkoop en inruil niet goed speelt heb je last van dit soort zaken. De statijd zit in de inruilprijs verwerkt. Die betalen de kopers. Dat was toch het leuke aan het spel?
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
@Rallye inderdaad. Ik ben bang dat in de huidige 'mood' er geen race-event meer komt. Zou leuk zijn, een meeting op Zandvoort met allemaal RS-en. De nieuwe RS erbij, rondje rijden, hapje eten....
 
Bovenaan Onderaan