VCDS mogelijkheden Kodiaq

GervdV

Lid
Hallo, ik ben nieuw op dit forum.

Sinds kort ben ik overgestapt op een Skoda Kodiaq 2020 uit voorraad, een limited business edition, voorzien van de functie- en comfortpakketten.
Via obdeleven diverse zaken naar wens kunnen aanpassen op één na, de verkeerstekenherkenning. Ik heb bij de dealer geinformeerd maar daar kwam een indianenverhaal vandaan dat het niet mogelijk was met de huidige hardware en om het misschien mogelijk te maken moest ik misschien wel aan € 8.000,- denken. Lijkt mij klinklare onzin!
Ik heb gelezen dat bij eerdere jaartallen dit wel mogelijk was.
Is er een forumlid die hier iets meer duidelijkheid kan geven? Ik hoop het van harte. Ik vind het een fijn extra'tje.

Bij voorbaat dank voor de reactie.

(Excuus als dit hier niet thuis hoort. Ik ben nieuw hier.)
 

GervdV

Lid
Hi Rainesh,

Dank voor je snelle reactie. Ik zoek mij een hoedje naar de stappen die ik heb uitgevoerd. Ik heb ze niet zelf bedacht maar kan ze niet zo snel terug vinden.
In ieder geval als ik in module Dashboard de optie Verkeersbordenherkenning op ja zet dan krijg ik direct al een melding op het dashboard dat er een probleem is met de Verkeersbordenherkenning.
 

Rainesh

Forumguru
Je moet ook in module A5 verkeersbordenherkenning aanzetten
 
Laatst bewerkt door een moderator:

GervdV

Lid
Alleen die is voldoende? Dat was inderdaad één van de opties die ik heb gewijzigd. Ik heb het zojuist even nagekeken.
 

GervdV

Lid
Dank je wel, Jesse_s93.
Geeft alsnog foutmelding "fout in verkeersbordenherkenning".
Ik heb contact gehad met vagcoding.nl en mogelijk moet de camerafirmware geflashed worden. Ik hou jullie op de hoogte.
 

Canon-Eye

Forumguru
Verwacht overigens niet dat na correct aansluiten/coderen de verkeersbordenherkenning opeens wél foutloos werkt. In mijn ervaring is dat namelijk veel te vaak niet het geval, bijvoorbeeld:
  • Het systeem kan niet overweg met onderborden die categorieën, omstandigheden of tijdsperioden aanduiden waarvoor een bepaald bord geldt (bv. Max. 90 "bij nat wegdek").
  • Het systeem kan niet overweg met zoneborden: als ik hier buiten het dorp de 60-zone in rij, dan zie ik het 60 op de display na korte tijd of na de eerste zijweg veranderen in 50 - terwijl 50km-zones buiten de bebouwde kom überhaupt niet bestaan.
  • Het systeem ziet regelmatig borden die gelden voor een parallel- of ventweg en verklaart die van toepassing op de hoofdrijbaan waar gewoon 80 geldt.
Je moet er toch niet aan denken dat zo'n "hulp"systeem verplicht ingrijpt om van buitenaf de maximumsnelheid af te dwingen. Voorlopig is het totaal onbetrouwbaar.
 

MacRembrandt

Forumguru
Verwacht overigens niet dat na correct aansluiten/coderen de verkeersbordenherkenning opeens wél foutloos werkt. In mijn ervaring is dat namelijk veel te vaak niet het geval......
Je moet er toch niet aan denken dat zo'n "hulp"systeem verplicht ingrijpt om van buitenaf de maximumsnelheid af te dwingen. Voorlopig is het totaal onbetrouwbaar.

Dat doet volgens mij de wat uitgebreidere nieuwe "Traffic Assist" van VAG (in de nieuwe Passat) wel. Die regelt de cruisecontrol op basis van de verkeersbord herkenning en maakt dus ook nogal wat fouten.

Een andere foutlezing die ik heb gemerkt:
  • een "einde-ver-/gebod"-bord wordt algemeen geinterpreteerd: de auto 'leest' een maximum snelheid van 90, maar heft die honderd meter verder weer op omdat hij een bord ziet dat "einde inhaalverbod" aangeeft, maar dat hij ziet als zijnde "einde snelheidsbeperking" (A1 ter hoogte van Stroe).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

VAG-man

Forumguru
Dat doet volgens mij de wat uitgebreidere nieuwe "Traffic Assist" van VAG (in de nieuwe Passat) wel. Die regelt de cruisecontrol op basis van de verkeersbord herkenning en maakt dus ook nogal wat fouten

Ik dacht dat dit in Nederland niet werkte. In Duitsland wel.
 

GervdV

Lid
Yes, de verkeersbordenherkenning werkt! Afgelopen zondag bij vagcoding langs geweest en daar is m.b.v. vcp de functie geactiveerd.
 

Rainesh

Forumguru
Eh.....Dit hoefde niet met VCP. En de camera flashen voor verkeersbordenherkenning is de grootste onzin op een Kodiaq

Ben je in Roosendaal of Berlicum geweest?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

GervdV

Lid
Ik ben in Roosendaal geweest. Ikzelf heb het geprobeert met zowel vcds en obdeleven en bij gebruik van beiden verscheen de melding in het dashboard "fout in verkeersbordenherkenning".
Nou, dit is nu met vcp wel gelukt.
 

Rainesh

Forumguru
Sorry maar dan hadden we dit simpel op kunnen lossen met vcds of zelfs obd11.

Dennis die maakt er altijd een mooi verhaal van....

@Antera en ik hebben genoeg van geactiveerd met enkel vcds.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tinus78

Forumguru
@KodiaqS2 ; is het je uiteindelijk gelukt om lane assist werkend te krijgen met de codes van vagman? Via De site van vagcoding.ch?
Ik ben benieuwd.
 

Xtreme

Nieuw lid
Mensen,
Ik ben nieuw in deze forum.
Ik heb een kodiaq business edition 1.5 TSI Greentech 110 kW 150 pk 7 versn. DSG BWJ 2020
Kan iemand mij helpen met Lane assist te activeren?
Ik heb zelf GEEN kabel van VCDS, en ook als iemand mij kan vertellen welke kabel die ik kan gebruiken is prima
 

VAG-man

Forumguru
Hallo @Xtreme misschien wil je even naar meet en greet gaan om je voor te stellen. Wordt gewaardeerd.

Het beste kun je een Rosstech kabel kopen. Is prijzig, maar betrouwbaar en na een aantal jaren heb je de prijs er zeker uit.
 
Bovenaan Onderaan