HarrieSkoda: Octavia O3 1.2 TSI - DSG7

BramVRS

Forumguru
Goed nieuws te melden! Het pakketje uit Nieuw-Zeeland heeft maar 6 dagen nodig gehad om op mijn adres bezorgd te worden. Echt super snel dus!

1k0.jpg


Artikelnummers onderdelen:
Groene flippers: 5E0951527 & 5E0951528
Groene MFSW knoppen: 5E0919719B

1k0.jpg


1k0.jpg


Vervolgens de witte flippers op het stuur vervangen voor de groene flippers, en alles weer in elkaar gezet.
Ik had geen verwachtingen, want ik was van mening dat dit toch middels VCDS gecodeerd zou moeten worden.
Waar het niet dat ik het niet kon laten om tijdens de testrit (om alle foutmeldingen te laten verdwijnen) een keer probeerde terug te flipperen.... en hij schakelde uit zichzelf terug! Met andere woorden; de flippers zijn functioneel!! :dankje:

Zonder enige VCDS codering zijn deze flippers plug&play te plaatsen. Super blij natuurlijk, alhoewel het enig uitzoekwerk met zich mee heeft gebracht.

Om zeker te weten dat de flippers op de juiste wijze functioneel zijn, heb ik nog wel een aantal vragen. Wellicht zijn dit alsnog VCDS aanpassingen, maar dan weet ik in ieder geval of onderstaande zaken 'normaal' zijn:

- Tijdens een rit in de D-stand besluit je zelf om (voor wat voor reden dan ook) met de flipper terug te schakelen naar een lagere versnelling. De indicatie verspringt nu bijv. van D5 naar 4. Nu komt er een rood verkeerslicht aan en flipper ik terug naar de eerste versnelling. Daarbij valt het mij op dat de indicatie van 1 naar D1 verspringt.
Oftewel; bij complete stilstand schakelt hij automatisch terug van 'flipper' naar D-stand, klopt dit?

- Doe ik bovenstaande, maar dan met de DSG-pook een tikje naar rechts (manueel stand), en ik flipper bij een rood verkeerslicht terug naar 1, blijft deze wél in de 1 staan, en verspringt niet automatisch terug naar D-stand, klopt dit?

- Voorbeeld: ik rijd met flipperen manueel in de 4, en wil van flipper manueel, naar D-stand. Dan houd ik de + flipper ingedrukt, waarna ik de indicatie naar 5 zie verspringen, kort gevolgd door D4. Heeft de versnellingsbak dan moeite om na te denken, of schakelt hij niet daadwerkelijk?

Natuurlijk zaten de DSG-extenders op de witte flippers gemonteerd. Deze zitten flink vast geplakt, waardoor bij verwijdering en opnieuw plakken, natuurlijk nooit meer zo goed houdt. Na een tijdje gereden te hebben met de extenders twijfel ik of ze ook hier weer erop komen. Je tikt een flipper namelijk wel gemakkelijker aan met de extenders, anderzijds ervaar ik er ook wel eens ongemak van bij het sturen. Dus even kijken wat ik doe; lekker zo laten, of toch weer extenders erop en dan wellicht andere......

1k0.jpg


1k0.jpg


Verder wil ik degene die me geholpen hebben met informatie over de ombouw en coderen bedanken :thumbsup:.
Mooi project en een mooi resultaat. Het werkt zoals andere al aangeven zoals het hoort. Veel plezier ermee en hopelijk spot ik je eindelijk eens in de buurt
 

HarrieSkoda

Forumguru
Nog wat foto's van de voetenverlichting. Deze voetenverlichting moet ik nog wat modificeren, aangezien de kabels op een iets andere plek (verder weg) gemonteerd gaan worden dan de lengte die ze nu hebben.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg

Gisteren was het een mooie, en vooral droge dag, om lekker rustig aan de Octavia te kunnen knutselen. En wel om bovenstaande functie in te bouwen.

Zoals gezegd heb ik beide kabels moeten verlengen, omdat ze anders te kort zouden zijn geweest. Ze moeten zeker 60 cm verlengd worden. Met die lengte ben ik precies uitgekomen. Ik heb mooi de kabels gebruikt die ik nog over had van de achteruitrijcamera. Die zijn immers hetzelfde qua dikte.

Vervolgens geïsoleerd met krimpkous en daarna omwikkeld met stoffen 'kabelboom tape', alsof het zo uit de fabriek kwam :D.

1k0.jpg


In mijn enthousiasme vergeten om foto's te maken. Het ging zo lekker dat ik in één keer door wilde. Maar met gezond boeren verstand kom je een heel eind met inbouwen. Zelf even beslissen hoe je de kabels laat lopen (rekening houden met knie-airbag onder het stuur). Wel dienen beide voorstoelen los geschroefd te worden en deze laat je vervolgens achterover leunen. Dit is nodig om de kabel via de middeltunnel door te voeren, naar onder beide voorstoelen.

Zoals in andere how-to's wordt vermeld, heb ik de motorkaphendel niet verwijderd. Enkel het zij-klepje van het dashboard. Daarmee kwam ik ook bij de grote stekker van de BCM, waar de voeding vandaan wordt gehaald (pin 72).

Nu nog even laten coderen en ik heb er weer een functie bij in mijn Amundsen!
 

HarrieSkoda

Forumguru
De Octavia is APK goedgekeurd, en mag weer een jaartje veilig de weg op!

1k0.jpg


Ook is de voetenverlichting middels VCDS gecodeerd, dus ook deze werken nu. Leuke toevoeging met dit (steeds vroeger) donkere weer!

Kabeltjes zijn makkelijk weg te werken als je de zijkanten van de middentunnel los schroeft. Je steekt ze zo door naar de bijrijderskant.

1k0.jpg


Dan nog even een massapuntje zoeken, en de connector op de juiste vrije ruimte plaatsen in de stekker voor de BCM.
Er werd aangegeven dat je het kapje van de motorkap ontgrendeling los moet halen om de stekker te kunnen verwijderen. Dit is niet nodig; via het 'klepje' aan de zijkant van je dashboard kun je er prima bij!

1k0.jpg


Resultaat van het geknutselde.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Nu komt de winterperiode er weer aan en moeten de rubberen matten er weer in. Ook de winterwielen worden weer klaargemaakt voor de wissel.

Op naar de volgende ;).
 

HarrieSkoda

Forumguru
Nieuw, vers A-kwaliteit rubber voor in de winter.

1k0.jpg


Verder voor de donkere dagen nog LED achteruitrijverlichting en richtingaanwijzers gemonteerd. Super lichtopbrengst en ideaal voor goed (verlicht) beeld tijdens het achteruit rijden/parkeren icm. de achteruitrijcamera!

Links LED, rechts origineel.

1k0.jpg


1k0.jpg
 

HarrieSkoda

Forumguru
Vanwege het opkomende (nattere) weer, ook weer gekozen om de rubberen matten te plaatsen.
Dit voorkomt dat de velourse matten verzadigd raken als er met (te) natte voeten ingestapt wordt.

Ook een omkeerbare kofferbakmat met hetzelfde principe geplaatst, één rubber zijde met opstaande randen, en één stoffen zijde.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Als de kou aanhoudt gaan de winter wielen er ook aan geloven. Hier zit ik nog even over te dubben :D.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@prosier Mods zijn altijd leuk, waarvoor dient deze mod?

Fijn een kapotte xenon ballast op deze manier moeten vervangen... Doet me denken aan de 'simply clever' manier om de lampjes van de richtingaanwijzers te vervangen....
 

mullym

Nieuw lid
Super vette Skoda!
Mag ik vragen welke LED achteruitrijverlichting en richtingaanwijzers je gemonteerd hebt? en of deze CANBUS storingen geven?
Ik wil al een tijdje lampjes bestellen bij http://www.csl-tuning.at maar die hebben al enkele weken 'onderhoud' aan hun website.
 

prosier

Forumguru
1. turbo ontzien. Omdat de overdruk afgeblazen zal worden heb je geen terugdruk bij bv gaslos en zal de turbo netjes kunnen uitdraaien. Dit spaart de turbo + je hebt sneller weer druk bij gasgeven cq turbolag is minder.
2. geeft geinig subtiel geluidje
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Peter-036 Beetje onzinnige reactie als je het mij vraagt... Ik toon gewoon interesse.

@mullym Thanks voor je compliment :thumbsup:. Ik zal je een PM sturen met de linkjes erin. Ik denk dat je via ome Ali een stuk goedkoper uit zult zijn dan op de andere genoemde site. Ben er enorm content mee!

@prosier Leuk! Alleen is het zo'n 'blow-off valve' geluidje? Vind ik persoonlijk minder. Bij een Impreza vind ik dat dan wel weer leuk.
 

prosier

Forumguru
......

@prosier Leuk! Alleen is het zo'n 'blow-off valve' geluidje? Vind ik persoonlijk minder. Bij een Impreza vind ik dat dan wel weer leuk.

Laat ik het zo zeggen; als je in de auto zit en iemand weet niet dat je een blowoff hebt, dan hoort diegene het niet.
Als je buiten de auto bent, dan moet je moeite doen om het hoorbaar te maken. (en dan vaak alleen tijdens rijden)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Vervroegde Sinterklaas cadeautjes ontvangen :tegek::tegek:!
Ditmaal zaken gedaan met OEM VW Shop.
Super goede communicatie gehad en de verzendmethode is gewoon fantastisch. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een bedrijf spullen op deze manier inpakt en beschermt, chapeau!

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Nu toch nog even bezien hoe ik het precies ga doen met de zomer-winter wissel, aangezien ik nu dus 2 sets Turini's heb. Daarna..... laat die (voorspelde horror) winter maar komen :laugh:!
 

Tjenne

Lid
Hoi HarrieSkoda,
leuk toppic van alle upgrades aan uw wagen,ziet er allemaal super uit :thumbsup:
ik ben ook gestart om mijn skoda octavia te upgraden met de RS bumpers,dus ik heb hier al veel goede informatie gevonden wat mij op de goede weg stuurt.
 
Bovenaan Onderaan