HarrieSkoda: Octavia O3 1.2 TSI - DSG7

ertromp

Forumguru
Wat een verhaal zeg met die kleuren en intern blijkbaar verschillende flippers
Ik heb je per abuis de handleiding van de boordnetmodule gestuurd zie ik nu.
De gateway is gevonden zie ik
 

heusinkveldb

Forumguru
Het moet niet gekker worden......

Wat blijkt; het afgevlakte FL stuur (2018) heeft witte stuurwielbediening en witte DSG flippers.
Omdat deze stuurwielbediening afwijkende functies heeft, dan mijn PFL Octavia (2013), was ik genoodzaakt om andere groene stuurwielbediening aan te schaffen met dezelfde functies als mijn huidige stuur + DSG inputs.

Uiteindelijk dus witte DSG shifters en groene (juiste) stuurwielbediening met DSG inputs, zoals ik in een eerdere post omschreef vond ik er dit wel OK uitzien.



Nu nam ik contact op met een verkoper uit Tsjechië, waar ik verschillende onderdelen gekocht heb, en legde hem het verhaal uit dat we het niet gecodeerd kregen, met dit als antwoord:

1k0.jpg


1k0.jpg


Klinkt dit plausibel? Dus witte DSG flippers werken NIET samen met groene stuurwielbediening vanwege andere resistors? Wellicht een goedkopere en makkelijkere oplossing dan het wisselen en inleren van een nieuwe gateway, maar ik kan het haast niet geloven....

En dan nog de vraag of iemand een artikelnummer heeft van de GROEN kleurige DSG flippers, zodat ik de zoektocht kan beginnen.....

Ik kan vandaag wel even in ETKA speuren voor je...
 

HarrieSkoda

Forumguru
Alle hulp is welkom heren.

Klinkt het verhaal over ‘verkeerde kleur’ DSG flippers plausibel?

Het zou de makkelijkste en goedkoopste manier zijn om te testen, maar dan nog...
 

Jevalo

Lid
Wat een verhaal, ik heb nu een stuur liggen met paddles van 2014, dus de PFL, mijn octavia 3 is van 2013. Ik ben dus benieuwd welke kleur paddles ik ga krijgen, de airbag pas wel iig. Misschien is dan toch een FL stuur het probleem, het begon al met die airbag die niet paste...

Hopelijk krijg je het zonder al te veel "gedoe" nog voor elkaar!
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Gaat niet lukken als ik onze Tsjechische vriend mag geloven.

Je zegt dat je witte flippers hebt, dus heb je een stuur van een redelijk nieuwe Octavia.

Hoe is de kleuruitstraling van de stuurwielknoppen van je nieuwe stuur wat erin komt?

Wie gaat ze coderen?
 

Jevalo

Lid
Het stuur is van 2014, dat stond ook in de sticker die op het stuur zat. De lichtjes van de stuurbediening zijn groen. Zijn er hier RS-ers die misschien kunnen bevestigen dat alles witte lampjes heeft of alles groen? Ik kan het me haast niet voorstellen.

Ik ga naar power performance in Halsteren, doe staan hier locaal goed aangeschreven en zijn officieel dealer van DSG dokter, die software voor de dsg komt er ook op.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Jee13 , @Goofy@5E , @leon-cupra onder andere, kom er ff in wbt. de vraag van @Jevalo .

Zover mijn kennis reikt is het ALTIJD wit-wit of groen-groen.

Een wit-groene combi is altijd ‘zelfbouw’ zoals bij mij, of zeg ik nu iets heel vreemds?

Onze Tsjechische vriend van Cars-Eq. gaf aan dat zij hier 4 jaar geleden achter gekomen zijn en dat er een ander soort resistor in de witte flippers zit dan de groene flippers, en daardoor niet kunnen communiceren.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Jevalo ; lijkt dus ook een zelf ‘geknutseld’ stuurtje te zijn, net zoals het nu bij mij is.

Je zei overigens dat het witte licht van de flippers wel reageert bij het indrukken... én je hebt een MQB Gateway High.

Nu is het voor ons beiden dus de grote vraag als je het gaat laten inleren;
- ligt het aan de high/mid gateway...
- kunnen witte flippers niet communiceren met groene stuurknoppen, zoals onze Tsjechische vriend beweerd....
 

HarrieSkoda

Forumguru
@robzie laatste stand van zaken is als volgt;

- Ik heb vandaag een deal weten te sluiten voor een complete set GROENE stuurknoppen (die ik al nieuw had aangeschaft omdat ik geen DSG input had) én GROENE flippers. Helemaal happy, want ze zijn gruwelijk lastig te vinden!

- @Jevalo gaat zijn flippers 23 september proberen te laten coderen. Hij is wel in het bezit van een MQB gateway high.

Hij zit in hetzelfde schuitje als ik namelijk; GROENE stuurknoppen en WITTE flippers.

Resumé:
- Óf groene flippers moeten met groene stuurknoppen communiceren;
- Óf er is een MQB gateway high vereist.

Nu is het afwachten wat eerder zal plaatsvinden, het pakketje in ontvangst nemen, of het laten coderen van @Jevalo zijn stuur.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Goed nieuws te melden! Het pakketje uit Nieuw-Zeeland heeft maar 6 dagen nodig gehad om op mijn adres bezorgd te worden. Echt super snel dus!

1k0.jpg


Artikelnummers onderdelen:
Groene flippers: 5E0951527 & 5E0951528
Groene MFSW knoppen: 5E0919719B

1k0.jpg


1k0.jpg


Vervolgens de witte flippers op het stuur vervangen voor de groene flippers, en alles weer in elkaar gezet.
Ik had geen verwachtingen, want ik was van mening dat dit toch middels VCDS gecodeerd zou moeten worden.
Waar het niet dat ik het niet kon laten om tijdens de testrit (om alle foutmeldingen te laten verdwijnen) een keer probeerde terug te flipperen.... en hij schakelde uit zichzelf terug! Met andere woorden; de flippers zijn functioneel!! :dankje:

Zonder enige VCDS codering zijn deze flippers plug&play te plaatsen. Super blij natuurlijk, alhoewel het enig uitzoekwerk met zich mee heeft gebracht.

Om zeker te weten dat de flippers op de juiste wijze functioneel zijn, heb ik nog wel een aantal vragen. Wellicht zijn dit alsnog VCDS aanpassingen, maar dan weet ik in ieder geval of onderstaande zaken 'normaal' zijn:

- Tijdens een rit in de D-stand besluit je zelf om (voor wat voor reden dan ook) met de flipper terug te schakelen naar een lagere versnelling. De indicatie verspringt nu bijv. van D5 naar 4. Nu komt er een rood verkeerslicht aan en flipper ik terug naar de eerste versnelling. Daarbij valt het mij op dat de indicatie van 1 naar D1 verspringt.
Oftewel; bij complete stilstand schakelt hij automatisch terug van 'flipper' naar D-stand, klopt dit?

- Doe ik bovenstaande, maar dan met de DSG-pook een tikje naar rechts (manueel stand), en ik flipper bij een rood verkeerslicht terug naar 1, blijft deze wél in de 1 staan, en verspringt niet automatisch terug naar D-stand, klopt dit?

- Voorbeeld: ik rijd met flipperen manueel in de 4, en wil van flipper manueel, naar D-stand. Dan houd ik de + flipper ingedrukt, waarna ik de indicatie naar 5 zie verspringen, kort gevolgd door D4. Heeft de versnellingsbak dan moeite om na te denken, of schakelt hij niet daadwerkelijk?

Natuurlijk zaten de DSG-extenders op de witte flippers gemonteerd. Deze zitten flink vast geplakt, waardoor bij verwijdering en opnieuw plakken, natuurlijk nooit meer zo goed houdt. Na een tijdje gereden te hebben met de extenders twijfel ik of ze ook hier weer erop komen. Je tikt een flipper namelijk wel gemakkelijker aan met de extenders, anderzijds ervaar ik er ook wel eens ongemak van bij het sturen. Dus even kijken wat ik doe; lekker zo laten, of toch weer extenders erop en dan wellicht andere......

1k0.jpg


1k0.jpg


Verder wil ik degene die me geholpen hebben met informatie over de ombouw en coderen bedanken :thumbsup:.
 

Henrik

Forumguru
Zoals je het omschrijft, zo hoort het precies te werken. Je zult ook zien, dat als de automaat bijvoorbeeld in D5 staat en je met de flippers opschakelt, hij naar M6 verandert. Maar die je vervolgens een tijdje niets, dan verandert hij zelf weer naar D6. Als je de pool naar rechts tikt, dan blijft hij in M staan.

Kortom: je hebt nu een werkend systeem, zoals het ook af-fabriek is ingeregeld. Proficiat :cheer:
 
Bovenaan Onderaan