Karoq ervaringen

Qarok

Lid
Nog een tip, die de meeste inmiddels wel zullen weten:
Bij de meeste mensen gaat de airco pas uit als de motor wordt afgezet. Zo kan de verdamper van de airco niet opdrogen (plasje water van @Canon-Eye ligt dan niet geheel onder de auto, maar blijft deels in de verdamper achter) waardoor bacterieën zich hier zeer welkom voelen en zich lekker in je airco gaan nestelen.
Zet je de airco vervolgens bij de volgende rit weer aan, dan ruik je niet alleen zo'n muffe lucht, maar komen er ook 'ongezonde stoffen' je interieur binnen.
Advies is daarom om de airco van de auto uit te zetten vóór je de motor afzet. Liefst 5 minuten voor je je bestemming bereikt.
Hierdoor droogt de verdamper namelijk beter, en blijft er geen/minder water in het aricosysteem achter.
 

Captain Hook

Forumguru
Dat is eigenlijk niet de meest verstandige methode: het is een stuk gezonder om de airco in te stellen op ca. 3 tot hoogstens 5 graden Celsius beneden de buitentemperatuur
Uiteraard... bij een buitentemperatuur van tegen de 40 graden, zet ik de airco op 35... :D

Leuk advies, maar met de huidige temperaturen niet realistisch. En volgens mij kun je helemaal geen 35 graden instellen op je airco. :pieker:
 

Beauri

Forumguru
Rijd nu zo'n 15 jaar met airco en ken de tips, maar in de praktijk zijn ze niet altijd uitvoerbaar en comfortabel. Bij de tropische temperaturen zijn 3 tot hoogstens 5 graden niet echt toepasbaar en omdat ik ook vaak korte ritjes maak is 5 minuten van te voren uitzetten niet praktisch omdat het bij de korte ritjes dan pas net aangenaam wordt.

Toch zijn het wel goede tips heren, begrijp me niet verkeert, maar ik zit niet dagelijks uren bij de weg en dan pas je de tips niet meer toe en ga je enkel voor je comfort, als het heet is buiten, gaat de auto lekker koel en ook al stap je dan uit in een warme wollen deken als het buiten zeer warm is, het doet je dan wel een grijns geven, van wat was het heerlijk in de auto. Ben geen zuinige rijder en vervloek de geitenwollensokkenridders die niet weg te branden zijn bij het stoplicht omdat ze eigenlijk de benzine niet kunnen betalen, maar mag zelf graag een beetje vlot en aangenaam van A naar B en dat het dan iets extra kost is dan maar jammer, doch heb het er wel voor over.

Blijft wel de vraag...... vind je je airco wel echt goed koud aanvoelen of heb je ook het idee dat de groenen ook hier hebben zitten knoeien?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ben geen zuinige rijder en vervloek de geitenwollensokkenridders die niet weg te branden zijn bij het stoplicht omdat ze eigenlijk de benzine niet kunnen betalen
Eigenaardig vooroordeel... ;) Waar baseer je dat op?

Er zijn immers ook mensen zat die het prima kunnen betalen, maar liever gewoon een beetje rustig rijden en totaal geen behoefte hebben aan "Stoplicht/snelwegsprintjes", waaraan in het SEAT-forum zelfs een compleet topic is gewijd met over de 1000 posts waarin de een nog meer dan de ander vertelt hóe snel zijn meestal zwaar geanaboliseerde bolide wel van 0-100, 80-120 of 100-200 km/u kan racen. Dat jij een seconde of 3 later op je bestemming aankomt is natuurlijk héél jammer (voor jou dan), maar de mensheid als geheel zal daar weinig onder lijden denk ik...
:D
 

Beauri

Forumguru
Er is een verschil tussen zuinig rijden en ik ben alleen op de wereld en rijd als een oud wijf. Het oude wijf houd met niemand rekening en als ze zelf maar door het groene licht komt en het geen bal kan schelen dat er nog meer mensen op hun plek van bestemming willen komen, ja dan ben je in mijn ogen die geitenwollensokkenridder.

Slik de slak, ze hebben geen haast, ze rijden zo rustig...... lijkt op uitstel voor de rollator.

Maar goed...... er zit natuurlijk nog een heel verschil tussen stoplichtsprintjes en een beetje vlot en soepel door het verkeer rijden. De geitenwollensok rijd ook rustig 65km op 80km wegen en ja..... wat moet ik daar nu van zeggen zonder weer een tirade te krijgen van de 1 op 30 rijders.

Denk dat de Dikke van Dale nog aardig wat nieuwe verwensingen kan noteren van de file die er achter zit en die niet mag passeren omdat het geen tractor is.

Ik weet al bij wie ik niet in de auto stap met deze temperaturen:maakmegek:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik weet al bij wie ik niet in de auto stap met deze temperaturen:maakmegek:
Dat klinkt als een hele geruststelling! :deuk:

Ik kom in mijn 1.0 TSI ook niet verder dan 1 op 17 of zo en dat zou natuurlijk beter moeten kunnen.
Anderzijds: ik heb ook ooit wel eens de hele 80km-weg van Spijkenisse naar Brielle meg tempo 65-75 afgelegd, nog langzamer gaande bij verkeersdrempels (en die zaten er toen wel een paar. Reden: ik had net mijn dochter opgehaald uit het ziekenhuis waar ze 2 dagen had gelegen vanwege een klaplong (van een paard gelazerd) en die verging van de pijn bij elk richeltje. Spijtig voor de achterliggers, maar die konden me op dat moment toch echt m'n rug op. Al was mijn toenmalige Fabia uiteraard niet herkenbaar als ziekenauto, het wás er feitelijkwel eentje.
Moraal van 't verhaal: oordeel niet te snel over anderen en blijf hopen dat je zelf niet in die omstandigheden komt te verkeren. ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het zal ook de leeftijd zijn, zelden haast hebben en de ACC helpt ook een handje mee, maar zelfs met mijn GTI heb ik er weinig moeite mee af en toe ergens even achteraan te blijven sukkelen. Er blijven gelegenheden genoeg over om even flink het pedaal in te drukken.
Maar afgezien daarvan vind ik het bezigen van termen als geitenwollensokkenridders onnodig denigrerend en generaliserend. Met evenveel gemak formuleer je zoiets gewoon in zakelijke, het verkeersgedrag omschrijvende woorden. Just my 2 cts.
 

Okki

Donateur
Ik ben wel een zuinige rijder, maar absoluut geen geitenwollensokken vouwfiets vegetariër (ik heb niks tegen vegetariërs, gewoon een term die we in de familie bezigen)...maar hou van vlot optrekken. Ik zie soms auto's met minstens 2x zoveel power waarvan de bestuurder echt met een slakkengang optrekt. Je hoeft voor vlot optrekken echt het gaspedaal niet te vloeren. Of hoe sommige invoegen....met 50/70 km p/u en dan pas gas geven als ze eenmaal op de snelweg zijn ingevoegd.

Oh ja...geen ervaring met eventuele onderbemeten airo in de Karoq. Wel wordt/werd dit ook over de Rapid geroepen, nochtans koelt de wagen (incl panoramadak) voor mij voldoende. Maar iedereen kan dat natuurlijk anders ervaren.
 

Qarok

Lid
Ik kom in mijn 1.0 TSI ook niet verder dan 1 op 17 of zo en dat zou natuurlijk beter moeten kunnen.

Ik hou van stevig doorrijden, maar wel binnen het acceptable en niet asociale en met de ACC meestal op max. 10km/u harder dan toegestaan.
Maar je verbruik van de 1.0 TSI met 1:17 is nog best oké al zeg ik het zelf. Ik kom momenteel na 3.000km gemiddeld uit op 1:15 (afgerond naar boven;)) met een 1.5 TSI met DSG bak.

Ik moet wel zeggen dat de ACT regeling een aanfluiting is, heb de melding "2-cilinder-modus" slecht enkele keren in beeld gezien.
Lang leve de WLTP! :dankje::deuk:
 

ertromp

Forumguru
De stroomlijn van de Karoq is geen pré natuurlijk
Met mijn Seat Leon 1.4 ook met ACT rijdt ik regelmatig in 2 cilindermodus ook bij snelheden tussen 110 en 140
Met rijden net iets boven de toegestane snelheden haal ik nu met de vakantieritten echt wel verbruiken tussen 1:18 tot zelfs 1:20 over de wat langere afstanden
 

Beauri

Forumguru
Allemaal zuinigheidskampioenen hier? De airco niet aan...... want het kost benzine???? Ja het kost benzine, hier een artikel met wat tips en cijfertjes:

https://www.anwb.nl/auto/themas/x-nieuws/airco-worden-zuiniger-popup

Behalve wat spijkers op laagwater zoeken en van een scheet een donderslag maken van niet Skoda rijders, weinig nuttige info gekregen, wel dank aan Okki met de info over de Rapid en dat er daar ook opmerkingen waren over de airco. Dacht zelf dat er ook opmerkingen over de airco waren bij de Kodiaq, doch kan het niet 1 2 3 terugvinden.

Zelf rijd ik veel korte stukken tussen de ook wel langere ritten, altijd met de airco aan, echt op lekker koel standje en het kan me niet echt boeien wat dat extra kost aan brandstof, comfort voor alles. Heb hem dan ook graag echt koud en niet zo'n lauw geval dat superzuinig in een uur probeert het interieur wat af te koelen, dan nogmaals maar de vraag aan alleen de Karoq rijders, of hun airco wel echt koud aanvoelt, ook al is het een beetje lastig te ervaren als het je eerste auto is met een airco en niet echt vergelijkingsmateriaal hebt. (oh.... bij een Ateca rijder wil ik nog wel een oogje toeknijpen)

Misschien een keer tijd dat de onderzoekers een keer de airco's van de diverse auto's testen/vergelijken? Je ziet wel veel autotesten, maar de verwarming/koeling lijkt tegenwoordig een ondergeschoven kindje in de autotesten, al zal het waarschijnlijk ook een lastig onderwerp zijn om te vergelijken en de test ook niet makkelijk zijn.

Mijn verbruikscijfers zijn niet van belang voor de temperatuur van de airco en anderen hun verbruikscijfers zijn voor mij ook niet van belang als het gaat om de werking van de airco. Misschien wel nuttige info: Heb de airco op auto staan en sync staat aan(links en rechts dan zelfde temperatuur) en ik wil graag behulpzaam zijn door als ik net wegrij met een hete auto, eerst met de ramen open de hitte eruit, daarna ramen dicht en recirculatiestand aan(al deed mijn vorige auto dat zelf al automatisch als je hem op lo zette). Temperatuurinstelling heel laag, 16 of lo, als het naar mijn smaak koud begint te worden of aangenaam wordt, pas ik de temperatuur aan naar gewenst.

Oh, ben ik de enige met Vario Flex en een onwillige middenzetel die niet fatsoenlijk in zijn geheel is om te klappen? Ook hier gaarne niet op antwoorden als u niet in het bezit bent van een Karoq, ik wil niemand de Zwarte Piet toespelen, maar we dwalen soms wel erg makkelijk af weet ik uit eigen ervaring:bloos:

Lijkt erop dat veel Karoq rijders vakantie hebben...... zou zeggen, hele fijne vakantie dan:thumbsup:
 

Karoq_leaserijder

Actief lid
Warmte record is verbroken in Nederland.
De Karoq vindt dat het 39 graden is buiten.
Op de snelweg wil ik zo snel mogelijk naar huis, dus alle PK's mogen mee doen.
Toch blijft de 'naald' aan de linkerkant op 90 graden staan en komt niet hoger.
Ook de olie temperatuur wil niet tot grote hoogten stijgen.
De temperatuur afhandeling van de Skoda Karoq (VAG auto) krijgt van mij een grote pluim.
(camera vooraf ingesteld en tijdens de rit blind schieten en thuis bekeken welke foto het beste is geworden)
 
Verder geen punt hoor, maar ik vind het wel te gek wanneer we gaan willen voorschrijven wie al dan niet wordt geacht te reageren, afhankelijk van het gereden gebakje. Ok, I'm out of here. Bekijk bijlage 74767

Nee doe dat maar niet.Ik lees toch liever jouw reactie’s dan de vervelende reactie’s van Beauri.
Bij welk onderwerp hij ook reageert het is iedere keer weer het zelfde. Vreselijk!!!!
 
Laatst bewerkt:

Pendragon

Forumguru
Nee doe dat maar niet.Ik lees toch liever jouw reactie’s dan de vervelende reactie’s van Beauri.
Bij welk onderwerp hij ook reageert het is iedere keer weer het zelfde. Vreselijk!!!!
Ik ben uit een ander onderwerp weg gegaan, omdat ik gek werd van de verschrikkelijke en ellenlange reacties van beauri. Helaas mag het allemaal, maar ik vind het ook vreselijk!
 
Bovenaan Onderaan