Marcooctavia

Forumguru
Dir is een gewone radio en die past niet op een soundsysteem.
Een sounbsysteem heeft een low in gang.
Je hebt daar wel kastje voor die het om kunnen zetten.

Marco.
 

Highway

Forumguru
Zoals @Marcooctavia al schrijft: je sound system ingang is een 'low' ingang. Sluit je de normale radio erop aan, dan is het geluid erg luid. Echter - ik had de low outputs van mijn radio toen gebruikt en ik kreeg weer zeer zacht geluid (moest op het hards zetten om iets te kunnen horen. Ik vermoed dat het Sound System een bepaalde voltage vereist die tussenin bepaalde standaarden zit. Feit is dat de radio (in mijn geval de Amundsen) via de speaker uitgang op de OEM versterker is aangesloten. In de radio is een optie (via VCDS) waarmee je kan instellen dat die gekoppeld is aan het sound system. Dus er wordt wel degelijk wat aangepast in de radio (ik vermoed een high signaal maar met een veel lager volume).


Echter houdt het daar niet bij op;

- Soundsystem gebruikt 2 ingangen en zet deze om naar de 10 speakers. Via CANBUS commando's die via de radio lopen, kan je e.e.a.. instellen op de sound system. Ga je een android radio eraan hangen, heb je te maken met 4 uitgangen. Nu kan je natuurlijk alleen 2 uitgangen van de radio gebruiken, echter kan je niet meer de volume voor/achter regelen.

- Soundsystem wordt ingeschakeld via CANBUS. Bij de android radio zit een CANBUS decoder. Het is echter niet zeker dat deze decoder de versterker aanzet. Ik had bij mijn eerste radio een andere CANBUS decoder ontvangen die het soundsystem versterker wel aan zou zetten. Werkte soms wel, soms niet dus zeer irritant.

Omdat ik geen zin had dit alles uit te gaan zoeken (en diverse dingen te proberen wat ook centen kost), heb ik toen mijn aftermarket DSP versterker gekocht en erin gehangen. Het DSP gedeelte had ik toen gekozen zodat ik de audio beter kon instellen, iets wat met vooral mijn eerste radio niet echt mogelijk was.
 

VAG-man

Forumguru
Poeh hé. Ik denk ik trek de Admundsen eruit en steek er een Android autoradio in en klaar is Kees. Dit werkt dus wel zo als je GEEN Sound System hebt.

Wel jammer ik had zo mijn zinnen gezet op die 10.2". Maar goed er is dus hoop als de meegeleverde canbus decoder werkt. Zo niet dan de OEM versterker eruit en vervangen voor een DSP versie.

Andere mogelijkheid is een Android autoradio met DSP chip? Maar past dit dan op de OEM versterker?
 

Highway

Forumguru
Dat er een DSP in de radio zit, heeft niets te maken met de aansluiting van de radio op de auto.

DSP = Digital Sound Processing oftewel een manier om geluid te verbeteren / vervormen / beheren.
Met mijn DSP+versterker kan ik volume per kanaal, vertragingen, welke frequenties op welk kanaal komen (digitale filter) en welke functie welk kanaal heeft instellen.
 

Highway

Forumguru
Nee, zover ik weet werkt het soundsystem via Canbus opdrachten. Die geeft een DSP niet. DSP zorgt er alleen voor dat je de audio kan aanpassen voordat het signaal de radio verlaat.
 

VAG-man

Forumguru
Bedankt voor de tip, maar waarom zullen ze mij helpen als ik daar geen autoradio koop?

Ik heb net antwoord gekregen van de verkoper van deze Android autoradio

€ 319,15 20%OFF | 10.2 "2.5D IPS Screen Auto Multimedia 1 din GPS voor Skoda Superb 2008-2014 Android 8.0 Navigatie 4 gb + 32 gb 8-Core Gratis Kaart WIFI
https://s.click.aliexpress.com/e/bBNX0xa0

Inderdaad de autoradio is niet compatibel met de OEM versterker van de Sound System.

Toch heb ik mijn zinnen gezet op die 10.2", ook vanwege de hardware die er in zit.
Goedkoopste manier om dit toch succesvol te krijgen is denk ik zo'n "kastje" die Marco bedoelt.

Ik zal proberen te achterhalen wat dit geheime "kastje" is via jou adres @Marcooctavia .

Grappig ik kijk net op de website van navaudio.nl zie ik dat dit 15km van mijn huis is. Sterker nog zij verkopen ook Castrol motorolie en daarvoor ben ik 3 maanden geleden nog bij hun geweest :)

Edit: even gegoogeld op dat bedrijf. Ik wordt er niet vrolijk van...
Maar informatie lospeuteren kost vast geen geld.
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Ik heb die draad die bij de tulp in zit NIET gebruikt... was bij mij blijkbaar niet nodig? Alleen de voeding op plus en min aangesloten en de tulp op de radio. Wel even de juiste pakken voor inkomend signaal. Zodra ik hem in achteruit zet krijg ik netjes beeld en zie ik een autotje voor de sensoren. Trouwens als ik min auto start en de radio gaat opstarten heb ik wel meteen beeld bij achteruit rijden.

In jouw geval staat er dus altijd spanning op de camera, als je hem aansluit op de achteruitrijverlichting alleen als je hem wilt gebruiken. Maakt voor de werking niets uit natuurlijk, dan zou je het beeld dus ook tijdens het rijden kunnen bekijken als je hem op een AUX ingang zet. Alleen moet je dan bij achteruitrijden eerst die AUX ingang selecteren. Zo heb ik mijn dashcam op de AUX ingang gezet.
 

brepus13

Forumguru
Ja klopt, als de auto op contact staat heeft hij continu spanning. Bij afsluiten niet meer. Ik hou van gemak dus ik hou hem op deze ingang. Werkt prima :-). Heb nog zitten twijfelen om nog een camera aan de voorkant te maken maar heb daar ook al sensoren en het voegt voor mij te weinig toe.
Dashcam is idd wel leuk om daarop aan te sluiten maar die staat niet in de planning :-)
 

casejunky

Forumguru
Iemand ook last van dat de microfoon het slecht doet? Moet echt heel hard praten om mezelf duidelijk te maken.

Misschien iets verkeerd ingesteld?
 

Spinal

Forumguru
Iemand ook last van dat de microfoon het slecht doet? Moet echt heel hard praten om mezelf duidelijk te maken.

Misschien iets verkeerd ingesteld?

De externe of interne microfoon?
Ik gebruik de microfoon van mijn oude mobridge bluetooth module (die aangesloten zat op mijn Columbus) want die zat al bij de binnenverlichting gemonteerd en kon ik zo in de Android radio prikken.
 

Marcooctavia

Forumguru
@casejunky
Heb je de meegeleverde gebruikt of die van je Skoda?
De weerstandswaarde is anders dus je moet die meegeleverd gebruiken.
Als je die van vw/Skoda gebruikt is hij iets zachter.
Ik heb de meegeleverde verlengt omdat deze gemaakt is om links op de stijl te plaatsen.
Ik heb de mic. uit elkaar gehaald en het binnen werk op de orginele plaats van de auto gedaan.
Dit heb ik gedaan door het cupje van de orginele mic. open te maken en daar die van de radio in te doen.
Zo zie je niets en is alles voor het oog orgineel.
Het volume is prima.

Marco.
 

brepus13

Forumguru
Ik ben ook wel eens slecht verstaanbaar. Waar heb jij je microfoon geplaatst? Ik heb hem tegen de voorruit maar ik kan me voorstellen dat dit niet de meest ideale plek is ivm windgeruis etc.
 

casejunky

Forumguru
@casejunky
Heb je de meegeleverde gebruikt of die van je Skoda?
De weerstandswaarde is anders dus je moet die meegeleverd gebruiken.
Als je die van vw/Skoda gebruikt is hij iets zachter.
Ik heb de meegeleverde verlengt omdat deze gemaakt is om links op de stijl te plaatsen.
Ik heb de mic. uit elkaar gehaald en het binnen werk op de orginele plaats van de auto gedaan.
Dit heb ik gedaan door het cupje van de orginele mic. open te maken en daar die van de radio in te doen.
Zo zie je niets en is alles voor het oog orgineel.
Het volume is prima.

Marco.

Ik ben ook wel eens slecht verstaanbaar. Waar heb jij je microfoon geplaatst? Ik heb hem tegen de voorruit maar ik kan me voorstellen dat dit niet de meest ideale plek is ivm windgeruis etc.


Heb de originele meegeleverde mic gebruikt en hij is idd wat kort. Maar ik heb wat testen gedaan door hem ook vast te houden bij me mond zoals een normale mic. Maar dat hielp niks, het is zo zacht dat je echt niks hoort.


Maar ook als ik een opname maak dan hoor ik mezelf ook niet terug
 
Bovenaan Onderaan