Android-radio inbouwen, waar rekening mee houden?

Topic in 'Car audio, video, navigatie en andere gadgets.' gestart door Highway, 26-10-2015.

1. Rallye

Rallye Forumguru

Graag gedaan. Ik heb er ook mee lopen puzzelen; deze instelling bestaat pas sinds september. Standaard staat hij uit.

2. Ja idd ik had al een app erop gezet maar kreeg t niet voor elkaar, en toen je t zei zag ik t meteen....
    Maar eerlijk is eerlijk ik had t nog niet gezien.
    Maar goed dat er nog iemand goed oplet hahahaa
    Nogmaals Thnx!

3. Ps, ik vind wel dat t opstarten best lang duurt +-35 sec maar daarna is hij rete snel, alles loopt goed en zonder haperen incl video en youtube.

4. Trekhaak

Trekhaak Lid

Hi,

Binnenkort ga ik een Octivia 1.2 TSI Greentech Ambition Businessline uit eind 2013 met Navi en Schuifduik aanschaffen.

Heerlijke auto alleen de audio en navi zijn niet helemaal naar mijn wens dus ik overweeg om die te gaan upgraden.

Nu heb ik zelf onderzoek gedaan en zie ik voor de upgrade van navi twee mooie opties:

1) Pioneer AVIC-EVO1-OC2-MTB (vanaf €795) https://www.pioneer-car.eu/nl/nl/products/avic-evo1-oc2-mtb
    2) Alpine i902D-OC3 (vanaf €1078) https://www.alpine-electronics.nl/p/Products/headunits-for-skoda/i902d-oc3

Naar het vervangen van de speakers of het plaatsen van de subwoofer heb ik nog niet verder gekeken omdat het volgens mij eerst met de upgrade van de headunit begint.

De vragen die ik op dit moment heb:
    • Heeft iemand ervaringen met bovenstaande headunits? Op het forum leverde zoeken hierop geen resultaten op.
    • Zijn er nog alternatieven die interessant zijn om naar te kijken?
    • Kan ik op deze headunits in de toekomst ook een subwoofer aansluiten, of is hiervoor dan nog een aparte versterker nodig?
    • Beide hebben in de specificatie 4x50W versterker staan. Dit komt overeen met de vier speakers die standaard in de auto aanwezig zijn denk ik. Maar als ik kijk naar set speakers voor zie ik bijvoorbeeld 330W staan (https://www.pioneer-car.eu/nl/nl/cip/Skoda/Octavia/2013/Speaker%20Systems). Bevat zo'n set dan 4 speakers en bedoelen ze met 330W in totaal?

5. Bakkertje

Bakkertje Forumguru

Het lijkt wel een audio weekje te worden hier op het forum ;)

Bij de head unit beginnen is inderdaad wel zo handig, er zijn hier mensen op het forum die recent een android toestel in hun auto hebben geplaatst en volgens mij naar volle tevredenheid. (je hebt het dan over zo'n 200 euro in plaats van 800+). Van de headunits uit je post vind ik de Alpine een stuk mooier dan de Pioneer..

Vermogens zeggen alleen wat als je ook echt hele hoge geluidsdruk wilt. En die 330W bij zo'n Pioneer luidspreker, ach ...
    En dan zit er ook nog verschil tussen de ene 4x50w en de andere..

Het is interessanter om te kijken naar de gevoeligheid van een luidspreker, dat zegt iets over hoeveel vermogen je erin moet stoppen om er geluidsdruk uit te krijgen.
    Herz levert wat hoog gevoelige luidsprekers speciaal voor originele radio's. Maar dat heb ik hier op het forum laatst ook als eens geschreven, even de zoekfunctie gebruiken en dan kom je vast wel tegen.

Oh ja welkom, hier. Stel je jezelf ook nog even netjes voor in het daarvoor bedoelde topic (staat in de regels die je goedgekeurd hebt :lezen:)

6. Marcooctavia

Marcooctavia Forumguru

7. Marcooctavia

Marcooctavia Forumguru

Deze Radio in een S2 gemonteerd in plaats van de originele.
    https://nl.aliexpress.com/item/Hot-...&terminal_id=1edf02deecce47f697d68717a1140db3
    Met deze APP voor een mooi uiterlijk die je zelf kan instellen.
    Je kan de knoppen en de kleur zelf indelen en benoemen.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=altergames.carlauncher
    Al meerdere keren deze radio ingebouwd hij heeft een mooi geluid.
    Zelfs beter als de rns510 die er uit is gegaan.
    Alle knoppen op je stuur werken gewoon.
    Je kan niet de carkit gebruiken van VW/Skoda die stekker moet er uit en de carkit van de radio gebruiken.
    Tussen je klokken mis je de navigatie en je telefoon.
    Maar je krijgt er zoveel voor terug.
    Ik heb hier de meegeleverd mic. verlengt en op de originele plaats gemonteerd dus je ziet er niets van.
    De lengte van de mic. is gemaakt om hem op je linker A stijl te zetten en dat wilde ik niet.
    Als je een camera hebt dan kan je in de radio zelf bewegende lijnen aan zetten.
    Als je een Skoda camera wil gebruiken moet je daar wel een kastje tussen zetten.
    Bij deze auto had ik al een ali camera geplaatst in de greep met een kastje naar de rns510
    Dus dit kastje is nu weer weg.
    Deze verlopen erbij en alles kan op de orginele stekkers.
    https://nl.aliexpress.com/item/1-st...025.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.739a2e0eaIQgVK

https://nl.aliexpress.com/item/Conn...162.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.49402e0ejEBKjq

34142AEB-BEDA-4E30-B6FC-12AFB566D3B0.jpeg

Laatst aangepast: 14-03-2019
    Peter-036 en Bakkertje vinden dit leuk.
  8. Bakkertje

Bakkertje Forumguru

dat is zeker een mooie @Marcooctavia :thumbsup:

Wellicht nog een linkje waar je hem vandaan hebt?

9. Marcooctavia

Marcooctavia Forumguru

Bakkertje vindt dit leuk.
  10. Rallye

Rallye Forumguru

De radio van @Marcooctavia is wel voor een Octavia II? De auto van @Trekhaak lijkt me een Octavia III. Even checken dus...

11. Marcooctavia

Marcooctavia Forumguru

Daar heb je een punt dat klopt.
    2013 is al een O3
    Gelukkig heet de topic navi en audi update en is het algemeen en kan iemand anders wat hebben aan deze info.

Marco

12. Trekhaak

Trekhaak Lid

Top reacties mannen!

Ik ga nu zeker ook een Aliexpress overwegen. Idd wel goed kijken welke voor de O3 geschikt is.

Nog een vraag. Ik zou heel graag weer Android Auto gebruiken op de unit zelf. Nu weet ik dat dit via een app op de unit mogelijk is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Laatst aangepast: 14-03-2019
  13. Bakkertje

Bakkertje Forumguru

Nog een Aliexpress tip, in de mobiele app (in ieder geval op mijn iOS apparaat) heb je ook de optie om het land van herkomst te kiezen.
    Als je dan een Europees land kiest heb je geen gedoe met invoerrechten en wordt het ook sneller geleverd..

Marcooctavia vindt dit leuk.
  14. gerven

gerven Lid

ik had een Octavia zonder navigatie aangeschaft en toen ook een Pioneer Avic (klapscherm) achteraf laten inbouwen bij een inbouwstation. Dat werkte prima, maar daarna gaf de auto wel storingen aan in de boordcomputer om reden dat de elektronika ergens botste met iets van de navigatie. Dat is nooit helemaal over gegaan. Wat veel erger was dat Pioneer na twee jaar stopte met de updates, ze werden niet meer beschikbaar gesteld en mijn systeem verouderde dus snel.
    Kijk dus goed uit met inbouwen en koop geen ouder systeem in de reclame!
    De dealer presteerde het ook nogeens om bij een reparatie in het dashboard (vervangen van een motortje vd kachel) de navigatie te slopen omdat de monteur het systeem en de draden niet snapte (is gratis wel eenzelfde systeem voor gekomen).

15. VAG-man

VAG-man Forumguru

16. VAG-man

VAG-man Forumguru

@Trekhaak is dit ook nog wat? Lekker groot scherm en kan ook i.c.m. Sound System.

PS. Ik ben nog opzoek met een minimaal 10" scherm voor de S2.

17. Highway

Highway Forumguru

@VAG-man nee die module heb ik niet getest. Ik gebruik de canbus decoder die bij de radio zat. Nadeel:

- mogelijk geen sound system (deze radio+canbus decoder niet op sound system getest, maar vorige radio functioneerde het niet).
    - errors op canbus omdat de radio wel wordt gezien, maar niet op de canbus commando's reageert zoals verwacht (beide oude radio+canbus als huidige).

Zou mooi zijn als de genoemde module dit wel goed doet.

Voordeel is dat de canbus module die bij de radio zat ook canbus data kan doorgeven.. Ik weet niet hoe dit gaat met de door jou aangewezen module - mogelijk ook prima, of mogelijk helemaal niet. Tevens hoef je niets aan te passen in de bekabeling.

18. Rallye

Rallye Forumguru

19. VAG-man

VAG-man Forumguru

20. Eemspoort

Eemspoort Forumguru

Weet je dat wel zeker? Want dat zou nog eens een oplossing zijn voor nu. Dankzij jou wil ik nu ook een 10" toestel... :D

Maar het zou wel makkelijk zijn als ie idd met het Sound System samen kan werken. Daar dat via de CANbus geregeld schijnt te worden, vraag ik mij toch af of het door jouw getoonde toestel dat werkelijk kan?
    Ik vind de interface er wel aardig uit zien, ofschoon de Skoda-skin op andere getoonde/gevonden toestellen nog fraaier is.

Een nadeel van die Android-toestellen vind ik toch wel dat ze niets op het Maxidot-display kunnen tonen en dat samen werken met het Sound System niet mogelijk is.

VAG-man vindt dit leuk.

Deel deze pagina