Wel of geen slippende DSG

EdK

Forumguru
Ach het aantal probleem gevallen wat je in de forums leest is natuurlijk een druppel op die gloeiende plaat.
Je kunt pas een objectief oordeel krijgen als je alle gegevens wereldwijd tot je beschikking hebt mbt tot uitval.
Dan kun je ook pas zien of er een verschil is tussen verschillende motortype's in combinatie met de DQ200.
Is hier niets in terug te vinden dan kun je eens gaan kijken of weersinvloeden een rol spelen..

Maar om nu meteen aan de hand van die paar probleempjes die we hier horen en lezen te concluderen dat het een bagger product is...... sorry erg kort door de bocht.
 

Rosinfield

† In Memoriam
....je slaapt toch niet op een woordenboek? geintje.

Rosinfield meten is weten.....laat weinig over aan de verbeelding.

Wanneer jij of wie dan ook, nu ook nog eens zou kunnen uitleggen hoe die grafiekjes geinterpreteerd moeten worden. Mij zegt het zo niets. Dat ligt overigens geheel aan mij hoor, maar ik ben gewoon geinteresseerd
 

Rosinfield

† In Memoriam
@haassie ik zie dat je de auto met 122000 op de teller hebt aangeschaft. Dat kan natuurlijk ook (mede) een rol spelen. Zowel de hoge km stand op zich als het feit dat je maar moet hopen of er op vertrouwen dat er fatsoenlijk mee is gereden. Ik zou nooit een auto met zoveel kms kopen en al helemaal niet met een DSG bak.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

haassie

Forumguru
@Rosinfield

blauw=motor rpm
oranje=motor rpm
grijs=aandrijfas K1 of K2

Je hebt in de bak twee aandrijfassen (1 voor koppeling k1=1,3,5,7 en 1 voor k2=2,4,6,R) die in het beste geval een gelijke omwentelingssnelheid hebben als de omwentelingssnelheid van de as van de motor. logisch Dan heb je dus in theorie geen slip.

Om de boel wat comfortabeler te maken is er altijd een minimale nauwelijks waarneembare slip (microslip) tijdens schakelen anders zou een koppeling te hard aangrijpen na schakelen en schokkerig rijgedrag veroorzaken. Is er dus voor het comfortabele gevoel.

In de grafieken zie je dus de RPM van de motor op twee manieren gemeten uitgezet (blauw en oranje liggen overall op elkaar) tegen aandrijfassen voor K1 en K2 (grijs in beide grafieken).

In de eerste grafiek zie je de grijze lijn (aandrijfas K1) voor het rijden in 1,3 5,7. Tijdens het rijden in 1 liggen de lijnen totaal niet op elkaar (=slip). In de 3e versnelling zie je rond 2300rpm een piekje...motor RPM piekt en bak blijft achter (=slip/bonkend geluid). Daarna rond 2500 toeren idem. Kijk je naar het laatste deel in die grafiek liggen alle lijnen keurig op elkaar zoals het hoort.

In de tweede grafiek zie versnelling 2,4,6....je ziet bij het aangaan van twee (daar waar grijs en oranje op elkaar liggen) dat rond de 1700 rpm de lijnen niet matchen (=slip en geluid)....in de 4e versnelling zie je ook weer een piek rond 3700 rpm.

de 1700,2300,2700 en SOMS 3700 (hoewel hier gemeten) zijn altijd exact dezelfde momenten die ik voel/hoor/ervaar wanneer het zich voordoet. Nogmaals soms gebeurt het ook niet!
 

haassie

Forumguru
Ik zou nooit een auto met zoveel kms kopen en al helemaal niet met een DSG bak.

122DKM valt op zich nog mee qua km stand (althans voor niet europese maatstaven) en het is een beetje tegenstrijdig met de bewering dat de DSG7 een nagenoeg probleemloze bak is, toch?....iets met mosterd en maaltijd. Hoewel bij VAG met een CDAA motor en DSG7 bak....maar goed soms weet je niet alles op voorhand. Met de wetenschap die ik nu heb....laat ik heel DSG7 (dq200) voor wat het is.....

Kijk ik koop ook liever een gloedje nieuwe echter gezien de prijzen is dat niet echt een reeel verhaal.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat laatste snap ik hoor. Dank voor de uitleg!
Normaal gesproken zou het ook geen probleem moeten zijn denk ik. Maar je weet niet hoe ermee gereden is neem ik aan. Wie weet veel in de file bv.
 

haassie

Forumguru
Tsja een tweedehands auto kopen blijft een gok....

Vaak zie je aan de auto ook wel hoe er met de auto is omgegaan. Zat tweede set banden om die zagen er nog netjes uit bij 120k Het was iig geen afgeragde leasebak. Liep netjes, schoon,goede lak, weinig steenslag op voorkant. Auto had een volledige onderhoudshistorie, gekocht bij dealer en niet in de handel, koppeling was bij 60k wel vervangen (veel file?), had me wellicht kunnen verontrusten maar goed alles verder netjes zonder rare zaken. Dus bij 122k aangekocht en bij ik meen 128k wederom vervangen....nu zit ik op 165k. Motorisch geen (olie) issues m.u.v een kapotte bobine maar dat mag na 150dkm. Dus ja....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja begin een beetje te twijfelen aan mijn voornemen van een zwaardere motor met dsg. De vraag is of het verstandig is die dan te gaan tunen. En zonder ontloopt het mijn huidige specs niet of nauwelijks
 

haassie

Forumguru
Ik weet niet welke bakken er vandaag de dag worden gemonteerd op bijvoorbeeld 1.5tsi...volgens mij nog steeds dq200...

en anders iets kiezen met een DSG6 hoewel je dan wel een stuk zwaarder moet....anders gewoon lekker blijven rijden wat je hebt en wat wel bewezen heeft goed te werken.....zoals je zegt ontloopt het dan niet zoveel met wat je nu hebt.

TVS kan ook mijn DSG7 vervangen voor een DSG6 alleen hangt hier een stevig kostenplaatje aan van 4999 eu.....dan liever een andere auto.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het lijkt me interessant om in dezelfde grafieken van @haassie (#435) ook het geleverde koppel te zien. Daaraan zie je - volgens mij nog meer dan aan het toerental op zich - hoeveel (trek)kracht er van moment tot moment wordt uitgeoefend op de koppeling, of anders gezegd: welk beroep er wordt gedaan op de grip die het materiaal heeft.
 

haassie

Forumguru
Klopt zou ik ook graag willen zien alleen zou ik niet weten hoe je RPM(x) vs torgue (y-as)in dezelfde grafiek krijgt met tijd (x) vs RPM(y-as)
 

Canon-Eye

Forumguru
Zal op de rollenbank moeten gebeuren denk ik, met gelijktijdig lopende metingen door die bank en aan de auto zelf?
Lijkt me trouwens best een uitdaging om dat synchroon en uiteindelijk op dezelfde schaal op papier te krijgen.
Misschien een mooie afstudeeropdracht of zo...
 

haassie

Forumguru
Dat is tunen...toch?....en zou door een expert gedaan moeten worden....i.i.g de piekjes kleiner zodat ze minder waarneembaar zijn. Aangezien ze altijd op hetzelfde moment optreden....
 

haassie

Forumguru
Ik wil het niet synchroon op papier...maar dat dat wat je meet synchroon loopt....dat bedoel ik met tunen :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Tunen is volgens mij het wijzigen (op elkaar afstemmen) van parameters, niet het enkele meten ervan. Dat laatste is wat je moet doen om e.e.a. grafisch zichtbaar te maken en daar ging het over in de laatste paar posts.

Na het meten en het bekijken van de grafieken kun je dan gemotiveerd besluiten om al dan niet over te gaan tot tunen van de motor, of de bak, of alleen de rechtervoet...
 

haassie

Forumguru
....aanname van mijn kant dat ik niet alles hoef uit te leggen zonder iedere stap in detail te beschrijven...maar goed ik ga aan de kerstkluif genoeg van dit voor vandaag.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
aanname van mijn kant dat ik niet alles hoef uit te leggen zonder iedere stap in detail te beschrijven.
Bij canon eye wel hoor...
Die wil alles tot op de punt vastgelegd hebben..
De nonchelante hollander noemt dat miereneukerij.....:D
 

Canon-Eye

Forumguru
Begrippen door elkaar halen leidt nu eenmaal al snel tot niet - of niet goed - begrepen worden...

Dat probeer ik doorgaans te voorkomen. Zal wel een restje beroepsdeformatie zijn uit de tijd dat ik allerlei werkprocessen moest vastleggen in een systeem voor veiligheids- en kwaliteitsbeheer: eenduidigheid is daarin essentieel.
 
Bovenaan Onderaan