Hilox LED dimlichten

HarrieSkoda

Forumguru
Finnik niet zo'n sterk argument, aangezien de keurmeester hoogstwaarschijnlijk niet naar de keurmerken van individuele lampjes zal kijken, hoogstens zal checken of het dimlicht niet te hoog staat. En het is maar de vraag of hij daarbij heel erg gedetailleerd op het totale lichtbeeld let zolang er geen flink opvallende afwijking te zien is; ik denk van niet...

Dat denk ik toch! Het apparaat voor het lichtbeeld wordt bij een goede keurmeester tevoorschijn gehaald en het lichtbeeld nauwkeurig gecheckt.

Zelfs toen ik een keer een halogeen pitje stuk had in een auto kreeg ik dit als argument tijdens de APK.

Lees nogmaals mijn argumenten... ;)
En eentje daarvan luidt: "de prijs/prestatieverhouding op orde is"

En nee, ik ga ze niet zelf eerst voor veel poen aanschaffen om dan vervolgens tot de conclusie te komen dat ze, net als menige andere Hx LED retrofit, fysiek niet passen in de koplampunits van mijn Skoda (dim-/grootlicht).


Volgens mij ben ik één van de weinigen alhier die daadwerkelijk het nodige (elektrisch) onderzoek heeft gedaan naar diverse LED alternatieven. :jaja:

Je kan wel onderzoek hebben gedaan, maar hoog van de toren staan blazen terwijl je de Hilox nog niet onder de loep hebt genomen vind ik zachtgezegd jammer te noemen.

Ze claimen het niet voor niets, anders weten ze ook wel dat consumenten écht wel terugkomen (ik ben namelijk zo eentje, als ze niet kunnen bieden waarmee ze adverteren).

Hoe kun je prijs/prestatieverhouding nu al concluderen dan? Heb je al gezien hoe lang ze meegaan dan?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ja hèhè, dát valt natuurlijk meteen op dus nogal droog dat daar een opmerking op komt - dus dat "zelfs" is in dit verband tamelijk overdreven...

Zucht.. een halogeen pitje stuk, en die vervangen voor een nieuwe, waardoor het lichtbeeld afweek van hoe het zijn moet.
 

turboturbo

Forumguru
Tijd voor een plaatjes ipv praatjes :D

Tijdens de oliewissel vandaag kon ik het niet laten even een test-passing te doen van hoe het eruit ziet in mijn O1.

De inbouwdiepte is helaas te groot, dus ik heb ze nog niet definitief geplaatst. Eerst maar een keer 2 OEM stofkappen van de sloop halen om die te modden....
image.jpeg

Hier een paar plaatjes, geschoten met beroerde camera, idem licht en idem stand tov de muur (de brug van de DHZ garage staat in een hoek tov de muur)

2 x halogeen (Osram)
image.jpeg

Links de led lamp:
image.jpeg

Beroerde foto van het voor aanzicht:
image.jpeg

Wat me nog mee valt is de licht/donker scheiding van de led lamp (even een vlotte losse beoordeling op basis van de niet zeer goede omstandigheden) Er lijkt ietjse licht boven te 'lekken'.

Ik heb afgelopen week op internet/YouTube talloze voorbeelden van een beroerdere licht/donker scheidingen gezien, dat is even m'n referentie.

Wel lijkt de knik verdwenen te zijn waar de lijn van horizontaal naar schuin omhoog gaat vergeleken met de halogeen lamp.

De Osram halogeen weer terug gezet voor nu. Naast een fatsoenlijke aangepaste stofkap wil ik uiteraard een uitgebreid foto verslag doen wanneer ik ze definitief plaats (Moet ik wel eerst even de stof achter m'n telefoon lens schoonmaken, want dat wordt super hinderlijk op t moment)

Dus ik ga komende weken even nadenken waar ik een geschikt wit muurtje kan vinden en waar ik zonder al teveel gedoe de lampen vervolgens kan wisselen. Dat zal wel voorjaar worden gezien het weer komende maanden (of ik moet iets overdekts vinden)
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Nice @turboturbo .

Stofkappen eventueel modificeren, dan wel via Ali mogelijk iets op de kop tikken.

Volgens mij zie ik nog steeds het 'knikje' zitten. Namelijk onder die 2 vieze vlekjes op de muur, rechtsonder de bril die aan die railing hangt, nét zoals met je halogeen verlichting.
 

Captain Hook

Forumguru
Sorry dat ik zo onduidelijk ben.
Excuses dat ik blijkbaar geen begrijpelijk Nederlands alhier type. :bloos:

Je kan wel onderzoek hebben gedaan, maar hoog van de toren staan blazen terwijl je de Hilox nog niet onder de loep hebt genomen vind ik zachtgezegd jammer te noemen.
Ik blaas niet hoog van de toren, dat doet Hilox met z'n torenhoge prijzen!


Hoe kun je prijs/prestatieverhouding nu al concluderen dan? Heb je al gezien hoe lang ze meegaan dan?
Da's niet zo moeilijk hoor. ;)
Een setje H7 halogeen van b.v. Philips kost zoiets van 15 euro.
(en een setje H7 bij de Action, amper een paar euro).
Setje H7 LED, van b.v. NightEye (zoals ik getest heb en die verder prima functioneren, maar fysiek niet passen), kost een paar tientjes (ca. 2-3x zo duur als een setje halogeen).
En Hilox presteert het om maar liefst bijna 200 euro (!) te vragen voor z'n LED units.

Tja, dan houdt het voor mij op. Dan is de grens van een goede prijs/prestatieverhouding bij mij al lang overschreden. Daarvoor hoef je niet eens wiskunde gestudeerd te hebben.
En passen doen ze ook niet, dat kan ik opmaken uit de getoonde afbeeldingen/maten.

Dus zolang ze niet een setje ter beoordeling opsturen, ga ik daar verder geen geld aan verspillen. Lijkt me vrij evident.

Nice @turboturbo .

Stofkappen eventueel modificeren, dan wel via Ali mogelijk iets op de kop tikken.
He, da's apart. Geen 'speciale' stofkappen bij Hilox bestellen, voor een speciale prijs? :pieker:
Dan ineens wel goedkoper via AE/eBay?
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Captain Hook je bent niet onduidelijk, maar het komt een beetje lullig over zoals je het brengt.
Ja precies wat @turboturbo zegt, Philips kan er ook wat van qua prijs hoor.

En wie zegt dat je de lampen bij Hilox voor bijna € 200,- moet kopen... Als je slim was geweest had je gewacht tot een kortingscode verscheen, zoals afgelopen weken meermaals is voorgekomen.

Ja stofkappen, een dom stukje plastic mag gerust van Ali komen. Dat hoef ik niet van het premium merk onder de plastic fabrikanten..

Hoe kom je er toch bij dat de dimlichten niet passen?! Bij mij zitten ze er toch echt prima in! Zonder ook maar enige modificatie eraan uitgevoerd te hebben.

Denk je nou echt dat ze je voor nop een setje toe gaan sturen. Dan wil iedereen natuurlijk wel zo'n product 'testen', niet...;)
 

Bakkertje

Forumguru
@turboturbo het lichtbeeld lijkt me toch echt anders van de led tov halogeen en schijnt bovendien ook nog een halve baksteen hoger.
De foto van voren geeft een vertekend beeld omdat ie van rechts genomen is, maar ook daar is het strooilicht aanmerkelijk meer dan bij de halogeen lamp.
Ik zal wel een keertje seinen naar je als ik je op de openbare weg tegenkom

hmm, ik wilde nog even op de site kijken naar de specs van de lampen, maar de site doet het niet (hilox.eu)
Ali doet het nog wel (een lumiled set met Philips leds..) : https://nl.aliexpress.com/item/ALOR..._expid=78bef3e6-3f18-4723-95d0-892c0f8cb595-4
 

turboturbo

Forumguru
het lichtbeeld lijkt me toch echt anders van de led tov halogeen en schijnt bovendien ook nog een halve baksteen hoger.
Dat zou heel goed kunnen @Bakkertje . De omstandigheden waren niet afdoende om een goed vergelijk te maken (slechte positie auto, slechte verlichting, vuile camera lens, etc)
Dus lastig om alvast conclusies te trekken op basis van deze sneak preview...

Bovendien is het zo dat het koplamp plastic iets verweerd is. Dat kan net extra kritisch zijn bij dergelijk licht misschien. Die hoop ik binnenkort ook eerst te polijsten.
 
Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
@Captain Hook je bent niet onduidelijk, maar het komt een beetje lullig over zoals je het brengt.
Lullig? Of gewoon recht-voor-z'n-raap, zonder marketing geneuzel? :D

Hoe kom je er toch bij dat de dimlichten niet passen?! Bij mij zitten ze er toch echt prima in! Zonder ook maar enige modificatie eraan uitgevoerd te hebben.

Hoe duidelijk kan ik zijn:

https://www.skodaforum.nl/forum/i/h7-led-dim-grootlicht-ombouw.35018/
Het past gewoon fysiek niet! En, ik val in herhaling, noch Hilox, noch Philips, noch [whatever] heeft op dit moment H7 LED's die in mijn Skoda passen...

Denk je nou echt dat ze je voor nop een setje toe gaan sturen. Dan wil iedereen natuurlijk wel zo'n product 'testen', niet...;)
Denk je nou echt dat ik bijna 200 euro uit ga geven voor iets, waarvan ik al met grote zekerheid kan zeggen, dat het niet gaat passen? :wavecry:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze net in mijn wagen gestoken, en eerste indruk levert gemengde gevoelens. Ik vond ze de kleine 150 wel waard dankzij de kortingscode van Harrieskoda, ik heb al aan dommere dingen geld gegeven. Installatie ging redelijk, enkel gehinderd door mijn intussen extreem irritante rugletsel; voorovergebogen staan lukt niet best. De lampjes waren in no time vervangen in mijn O3 my2019, maar de afdekkapjes zijn minder geschikt, zoals Dirk27 al aangaf. De rand van de bajonetsluiting van het kapjes is ongeveer 3mm, terwijl er tussen de ventilator en de rand van de opening nog maar een tweetal mm overblijft. Als je de kap ertussen wringt, beweegt de lamp zelf en zit deze te hoog in de reflectorbehuizing. Ik heb de rand niet afgebroken, maar bijgewerkt met een dremel en klein schuurtolletje. De kap ziet er een beetje schraal uit nu, maar waterdichtheid blijft intact (of toch van hetzelfde niveau, de dichting zelf is onaangeroerd gebleven). Gelukkig werken de lampen foutloos zonder de canbusmodules, deze zijn blijkbaar niet altijd nodig, maar ik houd ze bij de hand, moest er toch nog een melding komen. Het lichtbeeld leunt verbluffend dicht aan bij de originele halogenen, ik heb foto’s met gsm genomen om eerste vergelijk te kunnen doen, maar ik zal nog beelden maken met statief en deftige camera, en dan kan ik ze exact vergelijken in photoshop. De dingen doen wel min of meer wat ze beloven, een goede heldere bak licht, terwijl ze niet meer in mijn ogen schijnen dan de halogenen op 5, 10 en 15m afstand. Het enige vervelende is dat de ventilatoren helemaal niet geruisloos zijn. Misschien betert dit nog als ze langer dan 10minuten hebben gewerkt, maar als de wagen stil staat met motor uit(start stop) dan is er een flauw gezoem hoorbaar in de cabine. Het is geen contactgeluid met de afdekkap, dit heb ik gecontroleerd, maar ik krijg het snel op mijn heupen van geluidjes die er niet horen te zijn, dus dat is voor mij nu een beetje de keerzijde van de medaille.
Horen de ventilatoren volledig stil te zijn, of zijn ze gewoon stiller tov andere modellen?

Ps; ik heb de wagen ook uitgelezen met OBDeleven, het andere speeltje, en ook hier geen meldingen.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Hm wat me opvalt in je verhaal is het geluid van de ventilatoren.
Welke led set heb je genomen precies?
Ik vond de ventilatoren van de XTR black zo stil dat ik ging voelen of ze wel draaiden (ik kon het ook niet goed genoeg zien :geek:) en dan stond ik er naast met m'n hoofd!
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Captain Hook laatste opmerking vanuit mijn kant:
Vreemd dat mijn Hilox H7 LED set dan gewoon, zonder ook maar enige modificatie, in de koplamp behuizing van mijn O3 PFL past. En over het bedrag wat je er aan uit zou willen geven heb ik het al gehad. Assertief zijn en kortingscodes opzoeken moet niet zo moeilijk zijn.

@RichTrip helemaal mee eens. Er mag best iets van elkaar (ervaringsdeskundige) aangenomen worden hier.

Vind het fijn om te lezen dat je er een goed eerste gevoel over hebt @Kapitein Thee ! Ondanks de beperking(en) die je momenteel wellicht hebt, heb je het toch kunnen monteren. Dat zegt even iets over het montage gemak ervan.

Inderdaad jammer dat je de koplampbehuizing van een O3 FL moet modificeren om deze set passend te krijgen. Desondanks denk ik dat je het op de juiste manier hebt aangepakt, met die dremel!

Wat bizar vwb. de CAN-bus modules. Ik had verwacht dat je direct een foutmelding zou krijgen.
Misschien dat de foutmelding in beeld komt na 3 x het contact aan en uit te hebben gezet.

Is niet normaal hé, het lichtbeeld van halogeen naar LED.

Ik heb nu 4 LED modules, met ventilator in de koplampbehuizingen zitten. Het geluid van gezoem komt mij wel bekend voor, maar vond ik persoonlijk niet storend. Je weet dat de LED lampen dan aan het koelen zijn, dat klopt.
Ik hoor het overigens NIET als ik achter het stuur zit, enkel als ik buiten de auto sta (coming/leaving home functie).

Nu weer een aantal dagen in duisternis gereden, en genoeg tegenliggers gepasseerd. Géén lichtsignaal van wie dan ook gekregen. Is voor mij een teken dat het niet storend is.
 
Hm wat me opvalt in je verhaal is het geluid van de ventilatoren.
Welke led set heb je genomen precies?
Ik vond de ventilatoren van de XTR black zo stil dat ik ging voelen of ze wel draaiden (ik kon het ook niet goed genoeg zien :geek:) en dan stond ik er naast met m'n hoofd!

Ik heb ook de XTR Black, H7. Ik probeer er morgen een filmpje van te maken!

@Captain Hook laatste opmerking vanuit mijn kant:
Vreemd dat mijn Hilox H7 LED set dan gewoon, zonder ook maar enige modificatie, in de koplamp behuizing van mijn O3 PFL past. En over het bedrag wat je er aan uit zou willen geven heb ik het al gehad. Assertief zijn en kortingscodes opzoeken moet niet zo moeilijk zijn.

@RichTrip helemaal mee eens. Er mag best iets van elkaar (ervaringsdeskundige) aangenomen worden hier.

Vind het fijn om te lezen dat je er een goed eerste gevoel over hebt @Kapitein Thee ! Ondanks de beperking(en) die je momenteel wellicht hebt, heb je het toch kunnen monteren. Dat zegt even iets over het montage gemak ervan.

Inderdaad jammer dat je de koplampbehuizing van een O3 FL moet modificeren om deze set passend te krijgen. Desondanks denk ik dat je het op de juiste manier hebt aangepakt, met die dremel!

Wat bizar vwb. de CAN-bus modules. Ik had verwacht dat je direct een foutmelding zou krijgen.
Misschien dat de foutmelding in beeld komt na 3 x het contact aan en uit te hebben gezet.

Is niet normaal hé, het lichtbeeld van halogeen naar LED.

Ik heb nu 4 LED modules, met ventilator in de koplampbehuizingen zitten. Het geluid van gezoem komt mij wel bekend voor, maar vond ik persoonlijk niet storend. Je weet dat de LED lampen dan aan het koelen zijn, dat klopt.
Ik hoor het overigens NIET als ik achter het stuur zit, enkel als ik buiten de auto sta (coming/leaving home functie).

Nu weer een aantal dagen in duisternis gereden, en genoeg tegenliggers gepasseerd. Géén lichtsignaal van wie dan ook gekregen. Is voor mij een teken dat het niet storend is.

Ja het gekke is dat ik het bijna niet hoor naast de wagen, vooral er in. Ik neem aan dat het ergens een contactgeluid is, maar ik kan het op het eerste zicht niet isoleren.
Ik heb het contact overigens al een 20tal keer aan en uitgezet, kwestie van er een stress testje op te doen, en enkele kms gereden, het licht is extreem fel tov halogeen, maar ik reed achter een X5 en die zijn lichten leken een stuk hoger te schijnen dus ik maak me niet zo druk over verblinding bij tegenliggers. Ik ga het morgen nog nagaan, maar ik heb de indruk dat het "lekschijnsel" naar boven toe snel afneemt naarmate afstand toeneemt. De wet van inverse kwadraten kan hier verklaring voor bieden.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Omgekeerde_kwadratenwet

Beetje droog, maar desalniettemin interessant :lezen:
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ik ben blij dat mijn LED verlichting niet zoemt..

Wat me af doet vragen hoe dat bij mij origineel zit? Ik heb immers ook een reflector koplamp..
 

EdK

Forumguru
Liever een LED lamp die zoemt in me koplamp dan een mug in me slaapkamer die om me kop zoemt.....

Pffff wat een gezeur allemaal om wat fan herrie, zet je radio wat harder en je hoort het al niet eens meer.... :banghead::sterretjes:
 
Bovenaan Onderaan