HarrieSkoda: Octavia O3 1.2 TSI - DSG7

eriktv

Forumguru
Ik vind de offertes van beide poetsers niet gek. Ik kan zo niet inschatten hoeveel er gepolijst moet worden, maar ik ben met m’n eigen auto al makkelijk 40 uur bezig geweest. Da’s dus nog geen tientje per uur incl. al het verbruikte materiaal. Volgens mij kun je je hier geen buil aan vallen dus. Geen ervaring met lakcoating, ik ben nog zo’n gekke hobbyist die dit 2x per jaar uitgebreid zelf doet (en tussendoor af en toe bijwerkt).

Qua DRL vind ik optie 2 mooier staan. De stadslichten zijn wat minder strak, iets meer strooierig imho.
 

TurboT

Forumguru
Sommige mensen begonnen al te klagen dat ik zo weinig actief was... althans, dat er zo weinig berichten werden gepost in dit topic. Dus bij deze zal ik weer eens wat toevoegen :D.

Ik had 2 kleine deukjes op de O3, waarvan één door eigen toedoen. Dit was namelijk tijdens de montage van de vRS bumper gebeurd. Een klein bultje op het spatscherm, door het met de ratel afschieten van de torx schroef aldaar.

Nadat de restyler de deukjes had verwijderd, kon hij me ook helpen met een aantal krasjes weg te werken.

Bleek een behoorlijke kras te zijn. Er was zelfs een lichte vervorming (deuk) zichtbaar, dus ook deze heeft hij verwijderd, en de kras zo goed mogelijk weggepoetst.
1k0.jpg


Je ziet nog een heel klein krasje, maar ben zeer blij met het resultaat!
1k0.jpg


1k0.jpg


En als jullie goed kijken zien jullie dat er een embleem mist :D. Vandaag even bezig geweest om de 'standaard' emblemen te verwijderen.

Beginsituatie.
1k0.jpg


Embleem verwijderd mbv. verfstripper + visdraad.
1k0.jpg


Overtollige lijmresten verwijderd met verfstripper & doekje met wasbenzine.
1k0.jpg


Afgewerkt en strak gemaakt met wat polijstpasta.
1k0.jpg


Dit kunstje ook met het embleem van de motorkap gedaan.
1k0.jpg


Zelfde stappen doorlopen.
1k0.jpg


En toen kwam de grote afweging... Wat zal ik nou doen met die typeaanduiding :pieker:.
Ach dacht ik, ik heb zowel de chrome als de zwarte variant nog, dus waarom niet?!

1k0.jpg


1k0.jpg


Goh, krijg ik toch nog direct een idee hoe het zal staan in het zwart :deuk:.
1k0.jpg


Na het verwijderen van de lijmresten blijft dit dan over.
1k0.jpg


1k0.jpg


Eventjes poetsen.
1k0.jpg


En uitpoetsen.
1k0.jpg


Best wel kaal zo! Voor nu blijft het even zo. Ik wacht namelijk met monteren van de emblemen totdat de O3 professioneel gepoetst is.

Hier gaat dan ook direct mijn volgende vraag over;
Ik heb bij @Tuner111 gezien dat een glascoating zeker voordelen biedt, maar ook aardig aan de prijs is.
Nu heb ik geïnformeerd bij 2 poetsers in mijn regio.

Poetser 1:
Full exterior detail (wassen, kleien, polijsten, aanbrengen van Chemical Guys Top Coat sealant).
Standtijd: +/- 1 á 1,5 jaar bij wassen volgens 2 emmer methode.
Kosten: +/- € 250,-.

Poetser 2:
Full exterior detail (wassen, kleien, polijsten, aanbrengen van Gyeon Cancoat) --> Cancoat blijkt geen glas maar gel coating?!
Standtijd: +/- 6 á 12 maanden/15.000 km bij wassen volgens 2 emmer methode en regelmatig voeden met Gyeon Cure.
Kosten: +/- € 390,-.

Zelf rijd ik gemiddeld 7.000 km op jaarbasis. Maar moet ik die standtijden met een korreltje zout nemen...?
Wat zou het verschil zijn tussen de Cancoat van Gyeon, en de Top Coat sealant van Chemical Guys?

Verder heb ik middels VCDS wat meetwaarden van de DSG gelogd. Dit op aanraden van TVS, aangezien ik niet 100% tevreden ben met het afgeleverde werk.

Ik heb nu 3 logs die ik met elkaar kan vergelijken;
- Log april 2017 - Tuning & optimalisatie TVS
- Log april 2018 - Bezoek TVS ivm. ontevredenheid
- Log juli 2018 - Zelf middels VCDS

Log 2 moet ik even digitaliseren, waarna ik deze 3 met elkaar kan gaan vergelijken. Ik ben erg benieuwd of hier een patroon in te zien valt.

Verder ook nog de vraag gesteld of de DRL middels de vRS mistlampen zou kunnen. Ja kreeg ik als antwoord, dus ook maar eens even gekeken hoe dat staat.

Optie 1 - Denk de mistlichten even weg. Situatie zoals deze normaal is, DRL via binnenste lampen van koplamp.
1k0.jpg


Optie 2 - DRL via de vRS mistlampen. Zodra dimlicht ingeschakeld wordt, schakelt de DRL via de mistlampen uit.
1k0.jpg


Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit wat ik nu het mooiste vind. Optie 2 is wellicht sportiever/oogt stoerder, maar optie 1 is opvallender gok ik zelf.

Dit was hem weer voor nu! Ik hoop dat ik een juiste keuze maak mbt. het laten poetsen, welke het beste bij mij past.


Kudos! Mooie update. Ik ben benieuwd waar je niet tevreden bent na je TVS kuurtje. Zo te lezen heb je nog ergens last van. Waar heb je nog last van.

Bijkomend vraagje. Hoe maak je een logbestand via VCDS?

Optie 2 is idd mooier :-). 4 led lampen als DRL is too much.
 

Spinal

Forumguru
Ik zou DRL via mistlichten doen!! Staat erg mooi. Mijn O2 heeft de DRL ook onderin de bumper, dat staat veel sportiever dan in de koplamp.
 

heusinkveldb

Forumguru
Ik heb ze ook op de mistlampen laten programmeren. Heb de normale koplampen en vond de dagrijverlichting daarvan niet mooi. Ook meteen de achterlichten aan laten zetten bij DLR.

Ziet er een stuk sportiever uit. Ik zou ze dus zeker weten op de mistlampen schakelen:jaja:
 

dvdlely

Forumguru
Mooie update weer HarrieSkoda!
Optie 2 is absoluut veel stoerder, vooral op de RS bumper

Ik zou overigens de type aanduidingen achterop weglaten. Zie foto van mijn auto. Als je een ander kleur logo gaat doen (denk ik) dan leg je daar de nadruk op. Dat is dan mooier en wordt het niet te druk.
3ac364eb16f00235a5a468e0ca85f2a3.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rofffel

Forumguru
Snel die nieuwe logo's erop joh.
Niet wachten tot de poetser.
Welk voordeel haal je eruit, afgezonder van dat ene randje wat je niet ziet?
 

HarrieSkoda

Forumguru
@eriktv ; Ja het is een lastig verhaal met dat poetsen. Iedere detailer praat natuurlijk naar z'n eigen product... logisch!
Maar dan is het voor een 'leek' vrij lastig. Zeker als je het beste wilt voor je auto.

@TurboT ; Thnx voor het compliment. Last last.. Dat is misschien ook weer een groot woord. Laat ik het zo zeggen; mijn verwachtingspatroon was iets anders. Nou moet ik zeggen dat mijn verwachtingspatroon met zowat alles héél hoog ligt, en al helemaal als het om m'n auto gaat.

Lang verhaal kort samengevat: de TVS software is fijn voor provinciale wegen waar je lekker door kan rijden, maar in woonwijken (waar ik woon) ben ik er niet tevreden mee, en helaas kunnen ze me daar niet mee helpen.

Helaas kunnen ze het niet waarderen als je dat zegt... jammer.

@Spinal ; Helemaal mee eens. Ik neem de meningen over de mistlampen mee in mijn overweging! Het is zo omgezet.. dus waarom niet eigenlijk :D?

@heusinkveldb ; I feel you.. Je moet wat met die 'simpele' koplampen.. Ik wil alleen zo 'goed mogelijk opvallen' met DRL. Daarom heb ik inderdaad ook de achterlichten met DRL aan laten zetten.

Bij jou zitten de mistlampen zelfs nog lager dan bij mijn vRS voorkant, vind je dat niet minder qua 'zichtbaarheid'?

Trouwens... Monday package time!:cheer:

@dvdlely ; Thnx voor het compliment. Ben het wel met je eens hoor. Daarom denk ik dat ik de typeaanduiding lekker weg laat. Had voor de zekerheid zowel de zwarte type aanduiding als de chrome besteld, voor als ik niet kon kiezen :laugh:.

@Rofffel ; Benieuwd naar wat foto's soms :D? Ik zit er inderdaad ook aan te denken om ze er gewoon op te plakken, want als ik van @Tuner111 hoor dat ze met Tec7 kit hebben moeten werken ivm. de coating, word ik niet heel blij ;).
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat DRL via de mistlampen normaal gesproken niet minder zichtbaar is, alleen in gevallen dat er bijvoorbeeld veel spray (waternevel opgegooid door autobanden) boven de weg hangt, kan het iets minder zijn, en natuurlijk als de weg niet vlak loopt, dan is de bovenkant van de auto eerder zichtbaar dan de onderkant (mistlamp).

Ander punt je twijfel over de spiegelkappen: ik zag toevallig gisteren een wit exemplaar met rode spiegelkappen (als ik me niet vergis zo in het rood via Superskoda te bestellen), en vond dat wel iets hebben. Nu moet daar wel bij zeggen dat er ook een bedrijfsnaam in het rood op de auto stond, dus er was iets meer rood dan alleen de spiegelkappen.
 

Spinal

Forumguru
Precies, DRL is alleen maar dat je wat beter opvalt voor de overige weggebruikers. Zelf zie je er niks van. Dus ik zou doen wat je zelf het mooiste vind... dus via de mistlichten :-)
Ik zelf heb de gloeilampjes vervangen door LED dan kijkt het een stuk mooier. En de belangrijkste optie: laat de achterlichten mee branden (zoals jij hebt) Gister terug gekomen vanuit Italië en je ziet legio auto’s die tegen schemertijd of met regen alleen de DRL aan hebben en van achter zie je ze bijna niet!!
 

dirk27

Forumguru
Ik heb het topic met veel plezier doorgelezen, mooi project!

Wat betreft LED verlichting: ik heb de verlichting van Hilox, had ze op mijn 2013 model en nu overgezet op mijn 2018 model, staat op vlak van lichtbeeld, lichtsterkte en kleur wel op punt.

Sterk aanbevolen! (Voor een kleine 200 euro mag het natuurlijk geen brol zijn)
 

HarrieSkoda

Forumguru
@heusinkveldb ; Ik heb er inderdaad ook 'xenonlook' lampen ingedaan. Daardoor is het tenminste wat witter licht inderdaad. De H15 (DRL) is in DRL modus lekker wit. Alleen zodra deze omschakelt van DRL naar stadslicht (als dimlicht ingeschakeld wordt), is het wat geliger, helaas!

Dus in dit geval zou het perfect zijn als de H15 alleen nog maar gebruikt zou worden voor het grootlicht.

@Cordoba ; Je hebt inderdaad gelijk. Ik ben er wat meer op gaan letten en zie meerdere auto's die de DRL standaard vrij laag hebben zitten. Denk bijv. aan Peugeot.

Tja spiegelkappen.... Wordt het niet té zwart? Is ook smaak, ben ik me van bewust.

@Arjann ; Omdat ik een AUTO mogelijkheid op mijn licht schakelaar heb, en hier gebruik van wil maken, zonder dat ik daar zelf iets aan hoef te doen :D. Nee alle gekheid op een stokje, daar heb je ook weer een punt! Kort gezegd, gewoon doen!

@Spinal ; LED in de mistlampen; krijg je dan niet enorm verstrooid licht? En welke heb je dan precies gehaald?
Wat je zegt; achterlichten zou bij eenieder icm. DRL aan moeten staan. Levensgevaarlijk hoe sommige rondrijden!

@innocenti ; Dubbel, dus in koplamp en mistlampen, wordt hem sowieso niet. Ik denk dat de keuze gemaakt is en dat ik ze via de mistlampen laat gaan ;).

@Rofffel ; Als dat zo gemakkelijk zou zijn geweest, zouden die er al lang en breed in hebben gezeten! Ik vind het ontzettend jammer dat ik het LED DRL streepje niet heb (icm. xenon).

@dirk27 ; Dank voor het compliment! En nogmaals dank voor je matten.
Omdat LED zo in opkomst is, is er momenteel erg veel van te krijgen. Hierdoor weet je eigenlijk niet wat goed, en wat minder is. Maar ik verwacht dat Hilox zijn LED lampen in een Aziatisch land in productie heeft. Op Ali zie ik verschillende LED setjes staan, zelfs met Philips chip. Misschien binnenkort maar eens wat bestellen en gewoon kijken of het iets is.

Mijn vriendin haar Kia Rio heeft lens koplampen. Hier zal een LED lamp een beter lichtbundel hebben gok ik zo.

=======================================================================================

Nieuws voor in het topic:

Zoals jullie wellicht al hebben kunnen volgen, heb ik een rubberen set originele Skoda Octavia matten weten te bemachtigen. Lijkt mij ideaal voor in de winter. Raken die textiel matten tenminste niet verzadigd met vocht van schoeisel.

Verder heb ik een bestelling in Hongarije gedaan, welke ook al is gearriveerd.

1k0.jpg


1k0.jpg


De kofferdeksel moet hier nog wel voor aangepast worden. Dit wil ik op korte termijn realiseren, zodat het nieuwe handvat met achteruitrijcamera in ieder geval op zijn plaats zit. Daarna zal het trekken van kabels volgen, alleen doe ik dat liever als het wat koeler dan 36 graden is.

Ook wilde ik graag spoorverbreders gaan plaatsen, omdat ik de wielen ietwat te diep in de wielkasten vind vallen.
Ik denk dat een spoorverbreding van 30mm op de vooras en 50mm op de achteras het gewenste resultaat zal leveren.

Ik ben hiervoor op zoek naar spoorverbreders die met eigen wielbouten op de naaf van de auto gemonteerd worden, waardoor je je huidige wielbouten (+slotbout) kunt gebruiken om de velg op de spoorverbreder te monteren.

Nu las ik alleen dat ik rekening moest houden dat de huidige wielbouten niet 'te lang' zijn, waardoor ze eventueel langer zijn als de dikte van je velg + spoorverbreder, waardoor ze tegen je naaf zullen komen.

Moet ik dan rekening houden met een bepaalde breedte spoorverbreder? Anders ben je natuurlijk wel heel erg beperkt.

Ik heb nu zoiets op het oog, om jullie een idee te geven. Deze zijn 20mm per zijde (voor de achteras zou dit dan zijn) en moeten € 50,- opleveren. Fair deal?

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Ook heb ik geprobeerd flitspalen in mijn Amundsen te laden middels wat hulp van @Rooverz en de website waar hij het bestand vandaan heeft.

Helaas is dit niet gelukt!

Middels het menu van navigatie naar onderstaand tabblad gegaan:
1k0.jpg


Hierna op doelen importeren gedrukt, waarna ik het volgende scherm te zien krijg:
1k0.jpg


Vervolgens geprobeerd de SD met de benodigde bestanden in slot 2 van het infotainment te steken, dan krijg ik onderstaand beeld:
1k0.jpg


Vervolgens gaat het 'pop-upje' softwaredownload weg, en blijft enkel de tekst 'geen bron beschikbaar.' staan.

Wellicht dat het aan de SD-kaart lag, dacht ik. Dus USB tevoorschijn getoverd en hetzelfde bestand op de root gezet. Gebeurt precies hetzelfde.

Haal ik vervolgens de bestanden weer van de USB af, en plaats de USB met audiobestanden weer, krijg ik wél een bron (USB) in bovenstaand scherm te zien. Ik kan deze dan ook aanklikken en zie de (audio) bestanden die erop staan.

Hoe vreemd kan het zijn.........
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan