Kodiaq en caravanspiegels

haassie

Forumguru
gebruik al jaren milenco spiegels....super montage zonder hulplijnen(?) en vrijwel trillings/rijwind vrij...misschien niet de mooiste maar wel meest functionele...
 

haassie

Forumguru
Behalve "niet echt mooi" (het eufemisme van de maand, lijkt me) zorgen deze ook nog voor een aanmerkelijke toename van de luchtweerstand en dus van het verbruik, alsmede van je dode hoeken: er kan een complete vrachtwagen of fietsclub achter verdwijnen. Ik hou het wel bij de gewone Milenco's, al trillen die soms wel een beetje.

hahaha......ik niet dat de verbuikstoename door je spiegels je grootste zorg is....komt meer door die immer zwaarder wordende sleurhut erachter en de afnemende cylinder inhoud....wanneer je iets gaat voortslepen kijk ik echt niet meer naar verbuik, daar wordt je niet vrolijk van....wann der turbo lauft er sauft?
 

Canon-Eye

Forumguru
niet dat de verbuikstoename door je spiegels je grootste zorg is
Zorg niet natuurlijk, maar die "twee vierkante meter" extra zal toch wel merkbaar effect hebben.
Veel erger vind ik de hoeveelheid zicht op kruisend verkeer die ze wegnemen. Eigenlijk onverantwoord, m.i., en iets om terdege rekening mee te houden.
 

haassie

Forumguru
@Canon-Eye .....iets verder kijken dan je spiegels breed zijn?......kruisend verkeer voor/achter je Spiegel moet je al eerder opgemerkt hebben:thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Frenk21

Forumguru
@Patbanbu: Op diverse duitse forums is namelijk terug te vinden dat Emuk nog geen intentie heeft om spiegels te maken voor de Skoda Kodiaq. Aangezien ik eind van deze maand al weg ga met de caravan ga ik ook niet het risico lopen dat ik straks helemaal geen spiegels heb.
Op de facebookpagina van EMUK is terug te vinden dat ze de spiegels voor de Kodiaq pas in september verwachten. Ook de duitse Kodiaqrijders wachten met smart op deze spiegels. Emuk krijgt op FB veel commentaar dat het zo land duurt en dat voor bijv de VW Troc wel al speigels zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
kruisend verkeer voor/achter je Spiegel moet je al eerder opgemerkt hebben
In theorie klinkt dat best logisch, maar de praktijk is weerbarstiger. Er is immers niet alleen kruisend verkeer, er zijn soms ook plotseling tussen twee auto's door verschijnende voetgangers of spelende kinderen. En als het wel om een kruising van wegen gaat, dan hangt het weer erg van de soort kruising af (m.n. de mate van overzichtelijkheid) wanneer je dat kruisende verkeer überhaupt in beeld krijgt (ook zonder die extra zichtbelemmering), dus zo algemeen gesteld is die stelling toch simpelweg niet overeind te houden.

Onnodige uitzichtbelemmering is een veel te veel gemaakte fout, ook (maar zeker niet alleen!) door vrachtwagenchauffeurs. In mijn beroepspraktijk (o.m. bij incidentenonderzoeken) heb ik daar de (on)nodige ellende van gezien en deze ook verwerkt in chauffeurstrainingen, in de hoop dat ze bv. vervolgens ook in hun privéauto die bungelende*) rotzooi van de binnenspiegel verwijderen.

*) Terzijde:
dat bungelen is nog een extra risicofactor. Doordat er continu iets beweegt in het gezichtsveld van de bestuurder (ook al kijk je niet specifiek in die richting) ontstaat een zekere gewenning. Daarmee wordt de kans dat een ander bewegend object buiten de auto (maar niet direct binnen de aandachtsfocus van de bestuurder) niet of veel later wordt opgemerkt een factor 10 of zo vergroot.
Dat "bewegende object" zal je kind maar wezen... :(

Dáárom vind ik dergelijke grote spiegels - zoals ik al aangaf - "eigenlijk niet verantwoord".
 

907

Senior Member
Afgelopen zaterdag 1e keer langere tijd met mijn (oude) Milenco spiegels gereden. Ik vond/vind die klemmen op een klein gelakt randje altijd wat griezelig (net zoals op mijn Mazda6), maar na 1 keer nadraaien zit het nog steeds perfect.
Als ik ze deze week ff niet nodig heb laat ik de klemmen zitten en haal alleen de spiegels eraf.
Ik zou deze weer aanschaffen als dat nodig is.
 

Bijlagen

  • C79D9715-40D7-4E5F-B3AA-3C4F9C1D157B.jpeg
    C79D9715-40D7-4E5F-B3AA-3C4F9C1D157B.jpeg
    10,4 KB · Weergaven: 48

Canon-Eye

Forumguru
Als ik ze deze week ff niet nodig heb laat ik de klemmen zitten en haal alleen de spiegels eraf.
Wel kans op windgeruis dan... en om ze er helemaal af te halen moet je ook maar 2 handbouten lost te draaien.

Tip: ik ken het model van de Kodiaqspiegels niet, maar de buitenspiegels van mijn Fabia hadden een bovenkant met een nogal verlopende bochtstraal. Toen ik de voetjes eenmaal goed had ingesteld en "voor de eeuwigheid" vastgezet, heb ik de positie op de spiegels gemarkeerd door met de punt van m'n zakmes een heel dun krasje in de kunststof rand te zetten. Ziet niemand iets van tenzij je er met de neus bovenop zit, en je weet zeker dat de Milenco de volgende keer weer op precies dezelfde plek zit met de voetjes in de juiste stand. Bij de Seat is dat trouwens een stuk minder kritisch, heb ik al vastgesteld.
 

907

Senior Member
Het loshalen is niet het probleem, maar de tijd om ze goed vast te zetten bespaar ik zo.
En ja ik hoor iets meer geluid, maar dat is vooral scouting jeugd op de achterbank...
 
Laatst bewerkt:

Frenk21

Forumguru
Helaas komen de EMUK spiegels pas in oktober/november beschikbaar voor de Kodiaq:sterretjes:
Ze passen daar de levertijd aan aan de Kodiaq:D
 

4Motion

Senior Member
Ik zou het liefst Emuks bestellen binnenkort. Ze bestaan sinds een paar maanden in 2 varianten: kodiaq met of zonder camera.
Welke optie(s) bepalen of je Kodiaq spiegels "camera's" bevatten?
 

Tuono

Lid
Ah, super. Die EMUK spiegels moet ik dan ook gelijk maar even bestellen. Dan kan de caravan weg gebracht worden voor onderhoud. Ik had ze ook op de Outlander. Die bevielen me erg goed.
 

Witte Yeti

Actief lid
Ah, super. Die EMUK spiegels moet ik dan ook gelijk maar even bestellen. Dan kan de caravan weg gebracht worden voor onderhoud. Ik had ze ook op de Outlander. Die bevielen me erg goed.
Ik heb Emuk spiegels op 2 Skoda Yeti's gebruikt, die bevielen me erg goed. Helaas waren ze afgelopen zomer nog niet leverbaar voor de Karoq en Kodiaq. Ik heb toen op marktplaats een setje Milenco spiegels gescoord. Op zich bruikbare spiegels, maar overweeg toch om Emuk spiegels te kopen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Witte Yeti

Actief lid
De Milenco's zijn prima en zitten goed vast. Ik monteer ze wel aan de onderkant met de standaard bijgeleverde platte voetjes. Dan zitten ze mooier en super goed vast achter de windkeringsrand aan de onderzijde van de spiegels van je kodiaq. Aan de bovenkant zijn ze er bij nat weer een keer langzaam gaan afglijden. https://www.obelink.nl/milenco-aero-caravanspiegel.html
Met de Milenco Aero spiegels is niets mis mee, maar het zijn universele spiegels. De Emuk spiegels waar hierover gesproken wordt zijn speciaal op maat gemaakt voor o.a. Kodiaq en Karoq. Deze spiegels passen perfect en zijn snel de monteren en demonteren. Prijs is wel een stuk hoger dan de Milenco's.
https://www.kampeerdump.nl/caravan-accessoires/caravan-spiegels-emuk.html
 

Bijlagen

  • IMG_0025.JPG
    IMG_0025.JPG
    97,3 KB · Weergaven: 60
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Kweetnie

Senior Member
Heeft iemand de emuk voor de kodiaq al binnen? Bestellen/bevelen jullie er nog andere toebehoren bij ?
 
Bovenaan Onderaan