Kodiaq en caravanspiegels

Topic in 'Kodiaq' gestart door Platvoet, 30-06-2017.

1. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Als de opbouw werkelijk niet meer is dan 1,80m, dan heb je dus 2x 14cm "over" om de spiegels te laten uitsteken. Zou nét moeten kunnen, denk ik, zij het dat je dan op een rechte weg niet ziet wat er op je eigen rijstrook achter je aan hobbelt. Vind ik niet zo aangenaam, maar da's persoonlijk...

Corné de Kluijver vindt dit leuk.

2. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

Maar dat zijn we als vrachtwagenbestuurders wel een beetje gewend;) (aangenaam is dat inderdaad niet).
    Je wilt niet (maar zult wel) weten hoe vaak er zo'n joker 'plotseling' naast je trailerassen rijdt.

3. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Dat snap ik, maar die spiegels steken nog wel zo ver uit dat je op een meter of 50, 60 achter je wel je eigen rijbaan kunt overzien (dat is zelfs een minimum inrichtingseis, als ik me goed herinner uit een incidentonderzoek van een jaar of 30 geleden waarbij de vereiste zichtvelden van diverse spiegels aan de orde kwamen). En die afstand zal op zichzelf ook geen toeval zijn, want dat komt aardig overeen met de minimum 2 seconden remafstand bij 80 km/u.

Overigens zal Corné z'n spiegelafstand onderweg niet opgemeten hoeven te worden. Als oom agent er in een rechte lijn achter rijdt, kan hij zo vaststellen of de spiegels al dan niet buiten de aanhanger uitsteken. Ik denk wel dat hij wegkomt met die vermoedelijke 14cm aan elke kant. Of dat prettig rijden is, zal hij zelf moeten bepalen...

4. Corné de Kluijver

Corné de Kluijver Forumguru Donateur

Dankjewel voor je licht op deze zaak @Canon-Eye :thumbsup:
    @Peter-036 wat betreft de folie op de spiegels verwacht ik geen probleem :)

Canon-Eye vindt dit leuk.
  5. Frenk21

Frenk21 Forumguru

Een boete voor gebruik geen caravanspiegels is €230,= ex administratiekosten. Dat zijn dus 2 setjes Emuks. Waarom het risico lopen als je de spiegels zo makkelijk kan monteren.

6. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

De kosten op zich zullen het probleem niet zijn, gok ik. Het ging nu meer om de wettelijke c.q. praktische noodzaak...

7. Corné de Kluijver

Inderdaad, mooi is het niet, maar wanneer nodig of wettelijk verplicht dan zal ik me daar ook aan houden :jaja:
    Net gemeten en het zit afhankelijk van het punt van meten onder of boven tussen de 170 en de 175, dus het lijkt er op dat ik ze inderdaad zal moeten aanschaffen :jaja:

8. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Of die aanhanger 10 cm smaller laten maken... ;)

9. Corné de Kluijver

Dat is geen optie, want ik laat op deze luchtgeveerde aanhanger een huif maken

Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien, maar dan zonder reclame en geen zwart, maar antraciet zeil.

Canon-Eye en CBreedijk vinden dit leuk.
  10. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Ga je een koeriersdienst beginnen? :pieker:

11. Corné de Kluijver

Zou zomaar kunnen inderdaad, maar vooral voor de vakanties en andere privé zaken.

12. Tuono

Tuono Lid

Ik heb vandaag een rit van 45 km gemaakt met caravan en de Emuk XL spiegels. De spiegels zijn me enorm goed bevallen, heerlijk veel zicht naar achteren. Bij mijn vorige auto had ik de "normale" Emuk spiegels. Deze XL versie bevalt me beter. Ik heb de spiegels niet eens volledig op het einde van de beugels gezet, maar ca 5 cm naar binnen geschoven. Het werd wel heel erg breed. Onze caravan is niet extra breed, het is uitstekend zo.

Ik kan ze iedereen aanbevelen.

13. Corné de Kluijver

Bedankt voor de terugkoppeling @Tuono :thumbsup:

Tuono vindt dit leuk.
  14. Vacaro

Vacaro Actief lid

Vandaag naar aanleiding van dit topic te lezen heb ik ook Emuk-spiegels besteld, vanaf gebruikt laat ik mijn bevindingen weten! Grote test is voorzien op 12september, nog een weekje naar Macon met de Kodiaq en de caravan!

15. Vacaro

Vacaro Actief lid

Ik heb er donderdag ook een testrit meegedaan en heel goed zicht, weinig of geen trillingen, en caravan max 2m30 breed, dus door breedte van Kodiaq moet ik spiegels ook niet zo wijd naar buiten zetten. Ik ga nog even afwachten, maar als prima bevalt ga ik de stangen beetje inkorten zodanig dat ze niet meer voorbij de spiegel uitsteken! Scheelt weer in breedte!

Frenk21 en Corné de Kluijver vinden dit leuk.

Deel deze pagina