Kodiaq en caravanspiegels

Frenk21

Forumguru
Een boete voor gebruik geen caravanspiegels is €230,= ex administratiekosten. Dat zijn dus 2 setjes Emuks. Waarom het risico lopen als je de spiegels zo makkelijk kan monteren.
 

Canon-Eye

Forumguru
De kosten op zich zullen het probleem niet zijn, gok ik. Het ging nu meer om de wettelijke c.q. praktische noodzaak...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
De kosten op zich zullen het probleem niet zijn, gok ik. Het ging nu meer om de wettelijke c.q. praktische noodzaak...
Inderdaad, mooi is het niet, maar wanneer nodig of wettelijk verplicht dan zal ik me daar ook aan houden :jaja:
Net gemeten en het zit afhankelijk van het punt van meten onder of boven tussen de 170 en de 175, dus het lijkt er op dat ik ze inderdaad zal moeten aanschaffen :jaja:
 

CDK

Forumguru
Of die aanhanger 10 cm smaller laten maken... ;)

Dat is geen optie, want ik laat op deze luchtgeveerde aanhanger een huif maken

543e785bcdc9d8e3ad725c9c41a84e2a.jpg


Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien, maar dan zonder reclame en geen zwart, maar antraciet zeil.

3fbd18e887621ccc2b7fdf38f76a86b2.jpg


54175aeb4fd8fc2f49ad83e657a81d33.jpg
 

Tuono

Lid
Ik heb vandaag een rit van 45 km gemaakt met caravan en de Emuk XL spiegels. De spiegels zijn me enorm goed bevallen, heerlijk veel zicht naar achteren. Bij mijn vorige auto had ik de "normale" Emuk spiegels. Deze XL versie bevalt me beter. Ik heb de spiegels niet eens volledig op het einde van de beugels gezet, maar ca 5 cm naar binnen geschoven. Het werd wel heel erg breed. Onze caravan is niet extra breed, het is uitstekend zo.

Ik kan ze iedereen aanbevelen.
 

Vacaro

Senior Member
Vandaag naar aanleiding van dit topic te lezen heb ik ook Emuk-spiegels besteld, vanaf gebruikt laat ik mijn bevindingen weten! Grote test is voorzien op 12september, nog een weekje naar Macon met de Kodiaq en de caravan!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Vacaro

Senior Member
Vandaag naar aanleiding van dit topic te lezen heb ik ook Emuk-spiegels besteld, vanaf gebruikt laat ik mijn bevindingen weten! Grote test is voorzien op 12september, nog een weekje naar Macon met de Kodiaq en de caravan!

Ik heb er donderdag ook een testrit meegedaan en heel goed zicht, weinig of geen trillingen, en caravan max 2m30 breed, dus door breedte van Kodiaq moet ik spiegels ook niet zo wijd naar buiten zetten. Ik ga nog even afwachten, maar als prima bevalt ga ik de stangen beetje inkorten zodanig dat ze niet meer voorbij de spiegel uitsteken! Scheelt weer in breedte!
 

hendrik38

Forumguru
@Corné de Kluijver oké top. Heb wel het idee dat als je de XL hebt dat spiegel oppervlak dusdanig groter is dat je de stangen meer naar binnen kan zetten.. volgens mij heb jij ook de XL toch? De normale is te klein voor de meeste?
 

CDK

Forumguru
@hendrik38, ik heb ook de XL inderdaad, spiegel is iets groter en heeft een grotere bolling. Het zicht is daardoor top. Door dat veel betere zicht zou er in mijn geval wel circa 5 centimeter van het stangetje afgezaagd kunnen worden, je kan de rubber dopjes er vervolgens gewoon weer op de uiteinden plaatsen. Met een caravan die 230 breed is zou ik dat zeker niet doen. Je gaat dan het zicht op wat achter je rijdt toch flink beperken.
 

EdK

Forumguru
circa 5 centimeter van het stangetje afgezaagd kunnen worden
Als het een pijpje is dan zou ik een pijpensnijder gebruiken
Geen bramen en mooi recht afgewerkt
Uiteinde ff afwerken met wat verf nadat je binnenzijde van pijp even een vijl hebt doorgehaald en dan de doppies er weer op.....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Vacaro

Senior Member
@Vacaro heb jij de XL of de gewone versie?

Ik heb de gewone versie, en die is zelfs nog te lang, ik ga dit jaar nog zeker één keer met caravan op weekend en dan ga ik zien welk beste stand is voor de spiegels. En als die stang dan nog voorbij de spiegel steekt, zaag ik stukje eraf.
Ik weet toch zeker dat ik nooit een caravan van 2.5m breed ga halen! Ben zeer tevreden van, goed zicht en weinig of geen trillingen in spiegel. En als eenmaal goed staan moet je na demontage en montage niet meer terug goed zetten!
 

Frenk21

Forumguru
@Vacaro, heb je het spiegelglas staan of liggend gemonteerd. Ik vind het zelf het prettigst als ze horizontaal gemonteerd zijn. In dat geval zijn de pijpjes niet te lang.
 

Gunther79

Actief lid
Weet iemand of de spiegels van de Kodiaq veranderd zijn qua vorm? Heb de Emuk besteld maar ze passen niet. Gisteren geprobeerd. Het ‘klipje’ dat om het randje van de spiegel moet, komt zeker 1 cm tekort. Het instructie filmpje bekeken meerdere malen. Het lijkt gewoon echt niet te passen.
 
Bovenaan Onderaan