Kodiaq en caravanspiegels

Wie heeft er al ervaringen met caravanspiegels. Binnenkort krijg ik mijn Kodiaq en heb vandaag Oppi spiegels besteld. Ik kreeg een vraag terug of ik in de spiegels een Kamera had en ja die zitten er in, gevolg "dan niet leverbaar". Emuk heeft ook geen spiegels voor de Kodiaq. Voordat ik mijn caravan weer meeneem, duurt nog een paar maanden, maar ik heb ze toch liever wat vroeger.
Groeten Enrico
 

Frenk21

Forumguru
@Platvoet, Emuk krijgt de spiegel pas in voorjaar 2018. De Emuk universal passen ook niet omdat de binnenzijde van de autospiegel te schuin loopt. Ik gebruik nu mijn repusel en dat past. Inderdaad wel oppassen met de camera, maar door de zuignapjes op de strips blijft deze goed zitten. Maar zodra de Emuks leverbaar zijn, worden die meteen besteld.
 
@Frenk21, bedankt voor je snelle reactie. Kan nu in ieder geval naar de repusel gaan kijken. Eind augustus weer naar de camping en dan hopen dat hij net zo goed trekt dan mijn 1.8 Yeti 4x4. En dan bedoel ik de Kodiaq en niet de spiegels.
 
Ben erg benieuwd. Mijn Kodiaq wordt een 1.4, 150 pk, dsg-6 4x4, style business, caravan weegt 1500 kilo.
 
Denk ik ook, verschil met mijn Yeti(handgeschakeld) nu is 10 pk meer en 200 kilo lichter. Hoop dat de dsg meer gemak bied. Kwam eergisteren uit Oostenrijk terug, gigantisch druk veel stil gestaan en weer op moeten trekken. Dan blijf je schakelen. Op vlakte stukken hoef je vrijwel geen gas bij te geven, maar zodra het iets stijgt moet je toch voorzichtig doen, want nieuwe koppelingsplaten kosten een paar centen.
De 1.8 Yeti is een echt trekbeest.
 

Canon-Eye

Forumguru
. Op vlakte stukken hoef je vrijwel geen gas bij te geven, maar zodra het iets stijgt moet je toch voorzichtig doen, want nieuwe koppelingsplaten kosten een paar centen
Ik heb ook steeds gedacht dat ik als volgende auto een dsg-versie wil, in verband met de intussen aangeschafte caravan.
Maar nu twijfel ik daar toch weer aan, want een dsg heeft zelfs twéé koppelingen die óók een paar centen kosten om te vervangen!
Dus zit ik toch ook te kijken naar auto's met een "klassieke" automaat met koppelomvormer. De betere versies daarvan rijden minstens zo lekker als een dsg, weet ik uit ervaring (rij wekelijks een buurtbusrondje met een dikke Mercedes Sprinter). Ze zullen alleen wat meer verbruiken denk ik. Maar voor de prijs van 1 nieuwe dsg-koppeling heb je alweer een aardige plas brandstof...
 
Ik ben er niet zo bang voor. Volgens mijn service dealer zal het zeker niet slechter werken. Ik heb verder begrepen dat het natte koppelingen zijn en verder is het gasvoetje je beste vriend. Je hoort mensen wel eens wegrijden met het geluid van een straaljager en de snelheid van een slak. Advies aan deze mensen, hang er maar niets aan.
De toekomst zal het leren.
 
Ik heb inmiddels de Repusel spiegels aangeschaft. De eerste keer erop zetten is veel lastiger dan bij mijn oude spiegels, maar ja die waren op maat, dus eigenlijk geen eerlijk vergelijk.
Ze passen goed en eenmaal erop gezet en op maat gemaakt, gaat het opzetten redelijk snel. Deze spiegels zijn behoorlijk zwaarder dan de oude, dus benieuwd naar het trillen. Ik heb wel ondersteunings stangen erbij gekocht, mochten ze te erg trillen. Ik moet als ik ze gebruik dan alleen niet vergeten, het automatisch inklappen van de spiegels uit te zetten.
 

Barthezz

Nieuw lid
Tot op heden nog geen Emuk spiegels te bestellen voor de Kodiaq met camera in de spiegels.

Voor de SuperB III zijn er wel Emuk spiegels te bestellen, zouden deze niet op de Kodiaq passen? Daarmee heb je ook geen last met de camera in de spiegel namelijk.
 

Frenk21

Forumguru
Voor zover ik weet is de spiegelkap anders qua afmeting. Deze zou dus niet passen. Je kan ze bestellen en kijken of het past. Is dat niet het geval stuur je ze terug en hopen dat je je geld terug krijgt.
Ik heb deze vraag ook bij Emuk neergelegd, maar nog geen reactie mogen ontvangen
 

Frenk21

Forumguru
Klopt, maar die hebben dezelfde bevestigng als de Emuk universal. Deze heb ik geprobeerd, maar blijven helaas niet zitten. Dus dat verwacht ik hetzelfde bij de Milenco
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kwam ergens anders de aero 3 tegen maar die zijn niet echt mooi.
Behalve "niet echt mooi" (het eufemisme van de maand, lijkt me) zorgen deze ook nog voor een aanmerkelijke toename van de luchtweerstand en dus van het verbruik, alsmede van je dode hoeken: er kan een complete vrachtwagen of fietsclub achter verdwijnen. Ik hou het wel bij de gewone Milenco's, al trillen die soms wel een beetje.
 

Barthezz

Nieuw lid
@Patbanbu: ik heb uiteindelijk de Oppi 37397 spiegels gekocht. Op diverse duitse forums is namelijk terug te vinden dat Emuk nog geen intentie heeft om spiegels te maken voor de Skoda Kodiaq. Aangezien ik eind van deze maand al weg ga met de caravan ga ik ook niet het risico lopen dat ik straks helemaal geen spiegels heb.

Ik heb de spiegels al gepast en ze zitten naar mijn mening goed vast, maar ik heb er nog niet mee rond gereden, dus qua trilling en dergelijke kan ik je helaas (nog) niet helpen.

Dit zijn de spiegels die ik bedoel: https://www.caravanspiegels.nl/automerken/skoda/kodiaq/caravanspiegel-skoda-kodiaq-sp17-1311
 
  • Leuk
Waarderingen: 907

Patbanbu

Actief lid
@Barthezz Bedankt voor de link!
De genoemde veiligheidslijn vind ik wel bijzonder. Deze zou zijn ter voorkoming van het verliezen van de spiegels bij extreme omstandigheden.
Ik zie nu iets voor me van een spiegel die aan een kabeltje naast je auto in de rijwind tegen je carrosserie aan het klappen is. De schade daarvan moet haast groter zijn, dan de kosten voor een vervangende spiegel.
Heb jij die kabel toevallig bijbesteld en bekeken?
 

Barthezz

Nieuw lid
Nee, ik heb de veiligheidslijn niet mee besteld (toen ik de spiegels bestelde stond die optie er zelfs nog niet bij). Het opvallende is dat deze ook besteld kunnen worden bij de Emuk spiegels, dus dat is niet iets wat specifiek bij dit type spiegel hoort. En dan is er nog de vraag wat exteme omstandigheden zijn. Ik kan me voorstellen dat bij stormachtige wind de spiegels er mogelijk af zouden kunnen waaien, maar dan lijkt het mij überhaupt niet verstandig om met de caravan te gaan rijden :-)

Wat je zelf nog zou kunnen doen is een touwtje om de arm van je spiegel doen en deze vastmaken aan je spiegel. Mocht deze dan loskomen (wat me dan nog heel erg sterk lijkt), dan ben je hem in ieder geval niet kwijt en hangt hij als het ware nog aan je spiegel vast:

Spiegel.jpg
 
Bovenaan Onderaan