Spijt

Kwark

Senior Member
Ik had de bij de samenstelling van de Karoq alcantara moeten aanvinken i.v.p. stoffen bekleding. Maar zal er niet slechter om zitten denk ik. Leer hoef ik niet meer. Vond het geen toegevoegde waarde hebben. Verder nergens spijt van.
 

Skoda user1970

Actief lid
Destijds gold er voor de Style achterlichten een kleine meerprijs van 170 Euro.
Had best gekund achteraf gezien. :pieker:
Echter nog steeds geen spijt van de Superb.
 
Ik heb een S3 combi Style met wat toeters en bellen. Het meeste spijt heb ik van de lederen, niet geperforeerde zetels. Zoals het weer nu is, zijn deze zwarte zetels snikheet en staat in no time je rug onder het zweet....
 

Helle

Actief lid
Ik heb een S3 combi Style met wat toeters en bellen. Het meeste spijt heb ik van de lederen, niet geperforeerde zetels. Zoals het weer nu is, zijn deze zwarte zetels snikheet en staat in no time je rug onder het zweet....

Is een veel gehoord probleem met lederen bekleding.
Alcantara (zoals in de Sportline zetels) zou bij iedere versie beschikbaar moeten zijn.
 

Horkje

Forumguru
Hier ook een tevreden Sportline rijder met alcantara.

Alleen sinds kort wetende dat alcantara dus een soort kunststof schijnt te zijn. Pas via het forum onder de aandacht gebracht....

Maar goed, het zit en oogt en niet minder om.
 

Superbst

Senior Member
Is een veel gehoord probleem met lederen bekleding.
Alcantara (zoals in de Sportline zetels) zou bij iedere versie beschikbaar moeten zijn.
Ah, wist ik zelfs niet, op mijn MY17 Style kon ik namelijk nog wel Alcantara kiezen... Sinds MY18 is Alcantara dus enkel nog voorbehouden voor de Sportline? Enig idee waarom ze dat gedaan hebben? :banghead:

Hier ook een tevreden Sportline rijder met alcantara.

Alleen sinds kort wetende dat alcantara dus een soort kunststof schijnt te zijn. Pas via het forum onder de aandacht gebracht....

Maar goed, het zit en oogt en niet minder om.
Het zit en oogt zelfs beter!

Op zich ook logisch, want hier is wat research in gekropen in plaats van "gewoon de huid van een dode koe te verven" ;)

Had op voorhand wel research gedaan en wist dus dat het iets synthetisch was (en origineel vooral gebruikt in "sportwagens").

En er hoeven geen dieren voor gedood :)
True, ware het niet dat de zijkanten van de zetels nog steeds leer zijn :tongue:
 

Horkje

Forumguru
Bijzonder is wel dat ik destijds bij de dealer heb gevraagd of het echt of nep was. Neeheee meneer dat is echt hoor.

Echt in de zin van echt alcantara dat dus blijkbaar betekend dat er ook nep alcantara is...... Blijkbaar weet men bij de dealer ook niet dat alcantara een kunststof is.

Maar goed, ik heb er absoluut geen moeite mee. Zeer tevreden mee.

Zal verder geen diervriendelijke discussie aan willen zwengelen hoor, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de herkomst van bijvoorbeeld auto-leer. Misschien komt dat sowieso wel van huiden uit de vleesverwerkingsindustrie? In dat geval is het leed reeds geschied zeg maar.

Sorry in dat geval maar mijn entrecote, biefstukje of gehaktballetje zal ik nog niet opgeven....
 

Jewepe

Forumguru
@Horkje

Een discussie over
maar mijn entrecote, biefstukje of gehaktballetje zal ik nog niet opgeven....
heeft al eens "gewoed" in het verleden. Het is een onderwerp dat destijds veel discussie voortbracht. Maar goed, dat was "voor jouw tijd". Als je tijd en zin hebt zou ik het topic er eens op naslaan (volgens mij als je zoekt met "veganisme" of "vegetarisch" kom je het vanzelf tegen).
 

gdisselkoen

Forumguru
Alcantara is een merknaam en staat synoniem voor een stof die het uiterlijk heeft van suède. Het is dus geen leer maar suede look. zoals je ook leder look hebt. het lijkt er op, maar is het niet.
Inmiddels zijn er heel wat fabrikanten die "imitatie suède" maken. Uit gemak wordt dat vaak ook Alcantara genoemd.
Een beetje hetzelfde als Spa Rood. Spa Rood is bronwater met bubbels, maar niet ieder bruisend bronwatertje is Spa Rood.
 

CBreedijk

Donateur
We zitten in een S3 topic, maar als ik zie dat @EdK over de Fabia spreekt, zal ik een Kodiaq duit in het zakje doen ;) Spijt heb ik ook niet, maar als ik NU zou bestellen dan zou het een L&K of nog waarschijnlijker een Sportline geworden zijn in plaats van een Style Business zoals nu het geval is :)

Ach ja met “slechts” de style business Kun je nu meer naar hartelust verbouwen (zoals reeds gedaan).

Qua spijt:
Dat ik niet eerst de auto heb bekeken voordat ik m kocht en dus betaald heb.
1e aanblik was bij afhalen.

Dat ik niet iets langer heb gewacht met de aanschaf (van een gebruikt/2ehands exemplaar) (oa 8” i.p.v. 9,2 ivm ombouw AID)

Gemis van voorruit erwarming en/of standkachel. (Waarbij laatste de voorkeur zou hebben)

En bij een gebruikte Kodiaq is de keuze beperkt.
Inparkeer assistent is voor mij overbodig.
Trailer assistent overbodig.
Wit is mooi. Maar ws mn eerste en laatste witte auto.
 

Canon-Eye

Forumguru
Echt in de zin van echt alcantara dat dus blijkbaar betekend dat er ook nep alcantara is
Nee, die conclusie kun je taalkundig/logisch niet trekken. Het feit dat iets als "echt" wordt aangeprezen, houdt op zichzelf niet in dat er dan ook beslist een namaakversie van moet zijn. Het is hooguit een extra bevestiging dat het heus niet iets anders is dan er beweerd wordt.
 

Superbst

Senior Member
Nee, die conclusie kun je taalkundig/logisch niet trekken. Het feit dat iets als "echt" wordt aangeprezen, houdt op zichzelf niet in dat er dan ook beslist een namaakversie van moet zijn. Het is hooguit een extra bevestiging dat het heus niet iets anders is dan er beweerd wordt.
In dit geval toch wel, want Alcantara is een geregistreerd merk/patent.

Er bestaat namelijk ook "synthetische suede" van andere fabrikanten (die niet in Italië geproduceerd wordt) en die mag dus officieel niet Alcantara heten...
 

Helle

Actief lid
Bijzonder is wel dat ik destijds bij de dealer heb gevraagd of het echt of nep was. Neeheee meneer dat is echt hoor.

Echt in de zin van echt alcantara dat dus blijkbaar betekend dat er ook nep alcantara is...... Blijkbaar weet men bij de dealer ook niet dat alcantara een kunststof is.

Maar goed, ik heb er absoluut geen moeite mee. Zeer tevreden mee.

Het alcantara is geen nep, dat carbon in het interieur daarentegen is wel niet echt carbon.
Maar het is daarom niet minder mooi, zeker met ook nog alcantara aan de binnendeuren.
Ik heb na het autosalon in Brussel een configuratie gemaakt voor de Sportline Combi 1.4 TSI en de 1.8 TSI, en dan ook dezelfde kortingen voor een L&K Combi 1.8 TSI.
Welnu, de L&K Combi 1.8 TSI komt goedkoper uit dan de Sportline Combi 1.4 TSI (met heel veel opties).
Maar toch ga ik voor de Sportline Combi gaan met een 1.8 TSI, omwille van vooral de veel betere zetels!
 

peterhuppertz

Forumguru
Mijn voorkeur zou zijn:

1. Alcantara
2. Stof
3. Leer.

En dat los van alle diervriendelijke overwegingen, en na achtereenvolgens drie auto's met leer. De laatste ging nog wel... zwart leer was het ergste, dat doe ik noooooit meer. Als de auto een dag in de zon had gestaan, dan wist je dat, je kon net zo goed gelijk op een Weber gaan zitten. ;)

En leer met stoelventilatie is ook niet alles, en het geperforeerde leer vertoont toch wat meer slijtage dan een ongeperforeerde lap. Tenzij het een S-klasse-stoel is, waar een heel woud aan ventilators onder een laag leer van superieure kwaliteit zit. Maar zo'n stoel kost dan ook ongeveer hetzelfde als een Octavia. ;)
 

Jamesdean1974

Senior Member
Mijn voorkeur zou zijn:

1. Alcantara
2. Stof
3. Leer.

En dat los van alle diervriendelijke overwegingen, en na achtereenvolgens drie auto's met leer. De laatste ging nog wel... zwart leer was het ergste, dat doe ik noooooit meer. Als de auto een dag in de zon had gestaan, dan wist je dat, je kon net zo goed gelijk op een Weber gaan zitten. ;)

En leer met stoelventilatie is ook niet alles, en het geperforeerde leer vertoont toch wat meer slijtage dan een ongeperforeerde lap. Tenzij het een S-klasse-stoel is, waar een heel woud aan ventilators onder een laag leer van superieure kwaliteit zit. Maar zo'n stoel kost dan ook ongeveer hetzelfde als een Octavia. ;)
Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen.
Ik rijd nu mijn vierde auto met zwart lederen bekleding en herken de problemen die er worden geschetst qua warmte etc. totaal niet.
De reden om nu deze keer niet voor alcantara te kiezen, heeft ermee te maken dat ik twee jonge kinderen heb en dan is leder heel wat makkelijk schoonmaken. :-)
 
Bovenaan Onderaan