Spijt

gdisselkoen

Forumguru
Nee, ik heb geen spijt van de keuze van mijn auto of uitvoering.
Maar ik vraag me af of er mensen zijn die spijt hebben van opties die ze wel, of niet, geselecteerd hebben bij het bestellen van de auto.

Of zijn er mensen die, achteraf, liever een paar weken gewacht hadden omdat je dan de uitvoering van het nieuwe modeljaar krijgt, die opties heeft die voorheen niet beschikbaar waren?

Kortom, als je de auto opnieuw moet bestellen wat zou je weglaten en wat zou je nu wel kiezen?
 

eriktv

Forumguru
Ik heb het weliswaar niet zelf besteld (2e hands gekocht), maar ik zou niet zo snel weer mijn huidige stoelventilatie bestellen. Het is in de zomer echt heerlijk, maar weegt in mijn ogen niet tegen de nadelen op: vooral de honderden kleine gaatjes in het leer, die zich makkelijk vullen met vuil en zich slecht laten onderhouden. Bovendien staat de ventilatie vaak ongemerkt aan doordat je per ongeluk het knopje aantikt bij het instappen.
 

EdK

Forumguru
Ach spijt hebben dat ik de Fabia 3 combi heb besteld heb ik zeker niet.
Wist van te voren wat ik kocht doordat ik alle plussen en minnen had afgestreept tegen elkaar.
Één van de minnen was het blok met maar 95Pk, maar die min is door VAG Techniek snel omgezet in een plus door hun fabrieks update, en dus nu 115Pk en dat merk je.

Wat ik alleen jammer vind is de afscherming met optie's die je kunt bestellen.
In mijn uitvoering kon ik geen optie selecteren voor bv achteruitrij camera... dus moet hiervoor straks met beter weer zelf aan de slag.
Maar waarom niet gewoon bij alle modellen de keuze om dit als optie aan te vinken.
Ditzelfde geld voor voorruit verwarming, niet aan te vinken.... maar bij een transporter is het bijna gemeengoed geworden.
Maar of ik spijt heb dat ik de Fabia heb gekozen deze keer ?
Nee echt niet, maar dat komt voor deel ook bij jezelf vandaan, maw hoe koop je je wagen ?
Je weet waar je in rijd en je weet na die jaren wat je wel en niet terug wil in je nieuwe wagen !
En met die wijsheid ga je kijken en aanvinken wat je terug wilt zien in je nieuw aan te schaffen wagen.
En als het dan ook allemaal nog in het prijskaartje valt wat je kunt doen financieel ........ tsja dan is het wachten op je bestelling uit Tsjechië in dit geval...
 

gdisselkoen

Forumguru
@EdK Daar erger ik me ook nog al eens aan. Opties de je alleen kunt bestellen vanaf een bepaald uitrustingsniveau. Soms zal het er mee samenhangen dat er bepaalde componenten aanwezig moeten zijn, en niet in iedere uitvoering aanwezig zijn. Maar vaak is het naar mijn mening puur een marketing verhaal.

Wat ik ook hoogst irritant vind, is dat je bij sommige opties verplicht bent er andere opties bij te nemen en dan wordt een optie van nog geen €100,- ineens €2500,-. Dat viel mij vooral op bij het samenstellen van een Passat. Mede de oorzaak dat het een Superb geworden is.
 

CDK

Forumguru
We zitten in een S3 topic, maar als ik zie dat @EdK over de Fabia spreekt, zal ik een Kodiaq duit in het zakje doen ;) Spijt heb ik ook niet, maar als ik NU zou bestellen dan zou het een L&K of nog waarschijnlijker een Sportline geworden zijn in plaats van een Style Business zoals nu het geval is :)
 

Superbst

Senior Member
#clickbait ;)

Maar tja, de Smartgate en Smartlink functies: gekozen wegens "budget genoeg" en misschien wel interessant voor een nerd/IT'er, maar niet dus... Nog NOOIT gebruikt, zelfs nog niet geprobeerd :banghead:
Tenzij je die nodig hebt voor Android Auto? Dat gebruik ik namelijk wel :thumbsup:

De inklapbare trekhaak ook nog nooit écht gebruikt, maar is wel altijd uitgeklapt als "achterbumper-bescherming" dus tja...

De DSG peddels worden ook bijna nooit gebruikt, maar wel blij dat ik ze heb om af en toe op de motor te remmen bvb.

Wat had ik in de plaats gekozen? Moeilijk...
  • Variabele laadvloer?
  • Donkerder (als Sunset) getinte ruiten?
  • 18" ipv 17" velgen?
  • 1.4TSI ipv 1.6TDI :arghh:
 

Tijl

Actief lid
Spijt heb ik nog niet maar na 6 van de 8 maanden wachten op denk wel eens waarom heb ik niet verder naar alternatieven gezocht.
Modellen waar ik toen niet aan dacht en nu ineens wel. Bv de land rover Discovery sport i.p.v. de bestelde kodiaq
Hopelijk gaat dat gevoel na levering snel weg ...
 

BWK

Lid
Spijt dat ik niet de Lane Assist heb genomen (was maar kleine meerprijs) en (wat minder) het verwarmbaar stuur (met die maanden vrieskou hier in Nederland).
 

Superbst

Senior Member
Spijt dat ik niet de Lane Assist heb genomen (was maar kleine meerprijs) en (wat minder) het verwarmbaar stuur (met die maanden vrieskou hier in Nederland).
Als je de juiste camera hebt, kan je lane assist (dmv VCDS) alsnog laten aan zetten...
 

EdZ

Donateur
Spijt heb ik van de RR 1.4 86Pk waarvan ik dacht dat het na de 2.0 Focus wel zou wennen. Maar inmiddels een RR 1.2 105Pk dus nee, dat wennen lukte niet echt. Proefritjes in andere auto's (ASX 1.6, Vitara 1.6) overtuigden niet dus ik rij nog even door...
 

CharlesTucker

Forumguru
Never regret. If it's good, it's wonderful. If it's bad, it's experience (Victoria Holt)

Maar spijt van een auto of opties, nee, nog niet. M'n huidige O2 is prima. Wel lang nagedacht over een nieuwe, en uiteindelijk de knoop doorgehakt om van m'n eigen gezeur af te zijn. Had ik iets anders kunnen kiezen dan ik nu gedaan heb (een redelijk luxe uitgeruste O3), jawel, zeker wel, best veel opties. Een minder luxe S3 (om on topic te blijven), aanschaf nog wat langer uitstellen en een luxere S3 kopen, een jong gebruikte S3, Passat, en wat minder jing gebruikte V70, als priverijder heb je best wel heel veel opties.

Ga ik spijt van m'n keus krijgen, vrijwel zeker niet, want ik ga ongetwijfeld veel plezier hebben van m'n O3, en of ik met een van de andere opties meer plezier gehad zou hebben ga ik nooit weten. Hetzelfde geldt voor opties, verwarmd stuurwiel, heb ik nog nooit gehad en nog nooit gemist. Toch wel erg fijn in de winter, misschien wel, maar ik ga het niet weten dus hoef ik ook geen spijt te hebben.
 

gdisselkoen

Forumguru
Tsja ik vind dit eigenlijk niet type gerelateerd en met topictekst "Spijt " alleen zou topic dan ook verplaatst mogen worden naar algemeen of de koffiehoek...
Ik ben het Topic hier gestart omdat ik zelf in een S3 rijd. Ik heb er helemaal geen problemen mee dat ook mensen reageren die zelf in een ander model rijden. Ook mag het topic van mij verplaatst worden, als dat logischer is.

Ik heb zelf niet echt spijt, alleen zou ik een volgende keer niet meer kiezen voor de paddles achter het stuur. Ik had deze genomen naar aanleiding van mijn vorige auto, waar deze standaard op zaten, en ook regelmatig gebruikte. Alleen is de werking in de Skoda anders dan bij mijn Peugeot destijds.

En achteraf had ik misschien toch moeten kiezen voor de voorruit verwarming. Niet dat het zo heel vaak vriest. De standaard aanwezige ijskrabber werkt perfect, maar als je voorruit ijsvrij is begint deze vervolgens aan de binnenzijde te beslaan.
 

tha a

Senior Member
Ja... de achteruit rij camera.... Wel op de volvo niet op de superb. En die superb is toch wel erg lang en onoverzichtelijk...
 

Horkje

Forumguru
Leuk topic.

Spijt van mijn standaard rijk uitgeruste Sportline heb ik sowieso niet. Heel veel extra opties waren er niet over :bloos:

Ik heb wel een soort van spijt dat ik de voorruitverwarming niet erbij heb genomen. Achteruitrijcamera heb ik er ook niet op en dat zou wel handig zijn maar daar heb ik dan niet echt spijt van.
 

EdK

Forumguru
Heb nooit begrepen waarom achterruit verwarming eigenlijk een standaard is geworden.
Maar dat een voorruitverwarming dat nog steeds niet is..
En nu het bijna een ieder het meebesteld als dit mogelijk is , vraag ik me helemaal af waarom elk merk dit niet gewoon bij elk model als optie aanbied.
Want als ik de keuze had gehad om als optie voorruit verwarming te kiezen en het niet had gedaan.......... ohoh wat had ik dan nu een spijt gehad..... en nu heet het een gemis...
 

gdisselkoen

Forumguru
@EdK Ik denk dat over een aantal jaren voorruitverwarming gemeengoed is en standaard aangeboden gaat worden. Misschien nog niet op alle uitvoeringen, maar wel op de niet basis uitvoeringen.

Je ziet dat met heel veel (veiligheids)opties door de jaren heen gebeuren.
Ik kan me nog herinneren dat ABS zijn intrede deed. Eerst bij de duurdere merken, als optie, en later standaard op bepaalde uitvoeringen, en inmiddels gemeengoed en zelfs verplicht. Als ik me niet vergis.
Met ASR is het eenbeetje hetzelfde gegaan.

En ik kan me zelfs nog herinneren dat we aan een slingertje moesten draaien om een raam te openen. Airco, climate control, ook voorbeelden van vroeger een dure, luxe, optie en nu vrijwel altijd standaard.
 

Cordoba

Forumguru
3de hoofdsteun achteraan. Kost maar 35 euro, ik begrijp nog steeds niet waarom ik dat niet gedaan heb!

Dat kun je alsnog aanpassen. :jaja: Ik heb bij mijn Fabia I ook de voorstoelen en achterbank vervangen, en daardoor heeft de achterbank in het midden een 3-puntsgordel in plaats en een 2-punts, en heb ik ook een 3e hoofdsteun op de achterbank. (het huidige zitmeubilair is afkomstig uit een Ibiza FR (de 6L versie uit 2005) en mijn oude achterbank wordt nu rondgereden in een Ibiza).
 
Bovenaan Onderaan