Spijt

RMP

Lid
Ik gebruik de ACC bijna dagelijks, waarbij ik de helft snelweg, helft 80km-weg rijd. Heerlijk. Afstand tot voorganger bij drukte/filevorming wellicht te groot (geef je gewoon wat gas), ik vind eerder dat hij vrij laat vrij krachtig remt als verkeer bijv. bij stoplicht stilstaat. Pak dan vaak zelf al eerder de controle over door zelf te remmen. Mijn Superb kan namelijk prima inschatten dat hij krachtig remt en op tijd stilstaat, maar mijn achterliggers heb ik niet zo'n vertrouwen in....

Zeker met lange ritten naar het buitenland merk ik dat ik veel uitgeruster aankom op bestemming.

Wat wat mij betreft nog verbeteren mag: bij stilstand in file zelf weer gaan rijden. Nu slaat de motor wel weer aan als voorganger optrekt, maar moet je of het gaspedaal aantikken, of de hendel weer aantrekken. Snap het uit veiligheidsoogpunt dat je niet wil dat de auto uit stilstand weg rijdt, maar als we het over gemak hebben...
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat wat mij betreft nog verbeteren mag: bij stilstand in file zelf weer gaan rijden. Nu slaat de motor wel weer aan als voorganger optrekt, maar moet je of het gaspedaal aantikken, of de hendel weer aantrekken.
Maar als je zelf geremd hebt, dan is hij toch uitgeschakeld?
Dan lijkt het me best logisch dat je actie moet ondernemen als je weer vooruit wilt.
 

CDK

Forumguru
Maar als je zelf geremd hebt, dan is hij toch uitgeschakeld?
Dan lijkt het me best logisch dat je actie moet ondernemen als je weer vooruit wilt.

De auto remt zelf af tot stilstand, als hij langer dan een x aantal seconden geremd staat moet je zelf actie ondernemen om weer te gaan rijden. Het zij door aan de ACC hendel te trekken, het zij door het gaspedaal aan te tikken.
 

RMP

Lid
Je hoeft niet te remmen he? Zeker in files, waar je steeds 10km/u rijdt en weer stilstaat (zonder zelf te remmen), zou het fijn zijn als de ACC dus ook weer optrekt samen met je voorganger...
 

peterhuppertz

Forumguru
Volgens mij begrijpen we met z'n allen een paar zaken verkeerd.

Ik denk dat het abrupte, krachtige remmen niet zozeer een ACC-functie is als wel dat de auto denkt "verrot, hij remt niet. Nou, dan doe ik het maar...".

En als een auto na stilstand uit zichzelf, zonder enige tussenkomst van de berijder, weer zou gaan rijden... nou jongens, dan zouden de rapen gaar zijn, hoor. Ik kan wel wat scenario's bedenken waarin je dat NIET wilt. En een tikje tegen de hendel of het gaspedaal is nou ook weer niet iets waar je moe van wordt...
 

RMP

Lid
Tuurlijk is dat wel de ACC-functie. Feit is gewoon dat je als bestuurder (gelukkig) nog altijd veel meer ziet dan je auto, en je daar dus beter op kan anticiperen. Denk aan 80km-weg, waar je met 80 aan komt tuffen op een auto die voor het stoplicht stilstaat. Ik rem dan echt eerder, dan dat de ACC in actie komt om af te remmen.
Als je in de file je voorganger volgt, hoef je niet in te grijpen. Snelheid is dan laag genoeg, dat de ACC zich prima gedraagt: hij houdt afstand, remt op tijd (niet te vroeg, niet te laat), en als de auto weer in beweging komt, gaat hij mee. Alleen als de auto écht stil komt te staan (en dat is 1 seconde), dan volgt hij de voorganger niet als die weer gaat rijden.

Uiteraard wil je niet dat je auto 'zo maar' zelf wegrijdt, maar hij is met een 'volg-actie' bezig, hij 'ziet' dat de auto voor je stopt, en hij ziet ook dat die weer wegrijdt. Dan kan hij, met een kleine software aanpassing, prima zelf mee gaan rijden.

Noem eens een scenario waarin je niet wilt dat hij wegrijdt? En dan wel vanuit een actieve ACC-stand uiteraard.
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik sta stil in de file, en ik denk, oh wacht, even dat chocomelletje uit mijn gekoelde dashboardkastje pakken.

Dan heb ik toch liever dat 'ie even wacht. Je kunt ook teveel proberen te automatiseren (sprak de programmeur).
 

peterhuppertz

Forumguru
Die staan ook stil.
Als ik dertig seconden in mijn dashboardvakje aan het zoeken ben, gaan ze vanzelf toeteren, zo werkt het nu ook.

Ik zit er nou zo eens over na te denken, en hoewel ik me voor de geest kan halen hoeveel problemen je ermee kunt creëren, ontgaat het me welk serieus probleem je ermee oplost. Dat je niet meer tegen het ACC-hendeltje hoeft te tikken? Of zie ik wat over het hoofd?
 

RMP

Lid
Wat is het doel van ACC? Dat je auto zich aan het verkeer aanpast, een opmaat naar autonoom rijden. En ja, puur gemak. Nodig? Nee hoor, mijn auto uit '84 brengt mij ook uitstekend van A naar B, en ook met veel plezier.

Maar ik begrijp dat jij ACC niet hebt/niet gebruikt? Ik was ook erg sceptisch, maar na een week al overtuigd. Rijd nu een jaar, en serieus, heb het dagelijks aanstaan.
Daarbij, ik zeg toch niet dat het een probleem is? Ik geef alleen aan dat ik het een verbetering op het systeem zou vinden...
 

peterhuppertz

Forumguru
In het kader van "een opmaat naar autonoom rijden" snap ik waar je heen wilt, maar zolang als we daar nog niet zijn (als de auto van zichzelf vindt dat 'ie nog niet aan autonoom rijden toe is), denk ik serieus dat het een beter idee is als 'ie beslissingen over "weer in beweging komen" aan de bestuurder overlaat.

Dat is een keuze van veiligheid boven puur gemak. Dat begrijp ik niet alleen; ik zou het zelf ook zo gedaan hebben.
En nog steeds vraag ik me af of het werkelijk zoveel moeite is om ff een tikkie tegen dat hendeltje te geven. Je moet toch blijven opletten; je auto is niet autonoom, dus je kunt niet effe het Financieel Dagblad openslaan. "Ha, we rijden weer... *tik* ga maar, Superb" ;)

Dat ik, in mijn 2012 Octavia Combi 2FL, geen ACC heb, heb je helemaal goed. ;)
 

peterhuppertz

Forumguru
Enne, dit is niet om nou even lekker een keyboard war uit te vechten. Ik vind het, als software engineer, serieus leuk en interessant om over dit soort vraagstukken te bomen. :)
 

RMP

Lid
Als die auto voor mij optrekt, en toch weer stilstaat, stopt mijn ACC ook weer. Ik zie echt het probleem ziet. Zelfs, als die auto voor mij denkt 'weet je, ik stijg op (kan zo maar over een paar jaar)' en dus verdwijnt: nog niks aan de hand want dan stopt mijn Superb weer voor de auto die daar voor staat... En als er geen auto meer staat, dan is de file blijkbaar weg.

Het is een kwestie van wennen. De eerste rit met de ACC rijden was ook eng. En de eerste keer met CC trouwens ook. Maar verschil tussen erop vertrouwen (en wel zelf blijven opletten) terwijl je rijdt, en in geschetste situatie, is er niet.

Zoals gezegd, ik was ook sceptisch, dus als je een keer de mogelijkheid krijgt om in een auto met ACC te rijden, zou ik het zeker aanraden om eens te doen!
 

peterhuppertz

Forumguru
als je een keer de mogelijkheid krijgt om in een auto met ACC te rijden

Heb ik niet al te lang geleden nog gedaan. Ik vond het uitstekend werken, en inderdaad, bij rotondes werkt het nagenoeg perfect, maar afremmen tot stilstand deed ik lekker zelf. Als ik het aan de auto overliet (waartoe ik door de eigenaar werd aangemoedigd), maakte het op mij echt die indruk dat de auto dacht "nou, poe hee, als jij niet remt, doe ik het wel". Echt comfortabel vond ik het niet, die ingreep. ;)
 

RMP

Lid
Echt comfortabel vond ik het niet, die ingreep. ;)

Precies, daar doelde ik ook op, dat ik vind dat hij vrij krachtig afremt. Maar dat is met name bij snelheden boven de 50km/u. In de file is het prima, en laat ie zelfs vlak voor het stilstaan ff die centimeter extra rollen, zodat je niet uit je stoel klapt. Bij rotondes moet je juist extra opletten, in die zin, ik rijd niet dezelfde snelheid over een rotonde/door de bocht, als dat ik kom aanrijden. De ACC houdt snelheid vast, hij ziet immers geen opstakel. Ander puntje is, dat hij verkeer op de rotonde, van rechts, niet inschat als door-rijdend verkeer. Dus bij rotondes en/of scherpe bochten, neem je (ik) het al snel zelf weer over.

Schiet me nog een verbeter puntje te binnen: stoplicht herkenning! Als je nu aan komt rijden en er staat niemand te wachten, rijdt ie (logisch) rustig door. Verkeersborden herkennen gaat inmiddels vrijwel prima, klein stapje om ook de stoplichten daar in te verwerken.

En zonder helemaal door te schieten: herkenning van een rood kruis boven de weg. Blijkbaar zijn er nog heeeel veel mensen die die kruizen niet zien..... ;)
 

peterhuppertz

Forumguru
Bij rotondes moet je juist extra opletten, in die zin, ik rijd niet dezelfde snelheid over een rotonde/door de bocht, als dat ik kom aanrijden.

Oja. Ik reed op een druk moment van de dag, in een stroom van auto's die de rotonde nam... op een paar rotondes waar er "van links niks op je af komt", zeg maar. Dan neemt de verkeersstroom (de auto voor je, voornamelijk) je gewoon mee.

En jouw gedachten gaan al een stuk verder richting "autonoom rijden" dan waar je tuut zichzelf toe in staat vindt.

Daarover is trouwens aan de stamtafel een aparte gedachtenoefening geweest, aangezwengeld door ondergetekende. :)
 

krikke5150

Senior Member
Heeft er nog al iemand de snel-rem oefening gedaan wanneer je aan het licht stopt, de rem loslaat, maar de auto-hold toch ontkoppeld waarbij de auto begint te rijden?
Alsof je de rem iets te enthousiast loslaat, de autohold een fractie van een seconde de handrem activeert, om hem dan onmiddellijk erna terug los te laten...
Hartkloppingen en bijna natte broek... :nailbiting:
 
Bovenaan Onderaan