Spijt

Rosinfield

† In Memoriam
Ja het zal ook wel meevallen. Al denk ik nog steeds wel dat het een reëel probleem is dat de AAC net iets teveel afstand bewaart met tussenkruipers als gevolg. Maar dat is ook logisch omdat dergelijke veiligheidssystemen noodzakelijkerwijs wat behoudend zijn ingesteld.
Geldt bv ook voor de parkassist die erg nerveus tekeer gaat terwijl je nog minstens een decimeter hebt
 

Superbst

Senior Member
Ja het zal ook wel meevallen. Al denk ik nog steeds wel dat het een reëel probleem is dat de AAC net iets teveel afstand bewaart met tussenkruipers als gevolg. Maar dat is ook logisch omdat dergelijke veiligheidssystemen noodzakelijkerwijs wat behoudend zijn ingesteld.
Geldt bv ook voor de parkassist die erg nerveus tekeer gaat terwijl je nog minstens een decimeter hebt
Nogmaals, het probleem is niet de ACC, die doet het niet behoudend (als je hem op de kortst mogelijke afstand instelt toch), maar juist veilig...

Dat anderen geen veilige afstand wensen te bewaren, dat is het probleem!

Pas op, begrijp me niet verkeerd: ik wil hier niet de moraalridder spelen hé, wie ben ik...
Vroeger, en nu nog steeds als ik zonder ACC op rij, laat ik vaak ook veel te weinig afstand om veilig te zijn. Objectief gezien is dat gevaarlijk, punt, maar ook ik ben een mens...

Het verschil is dat ik "de klik PROBEER te maken": als ik de ACC opzet, weet ik dat er meer ruimte gelaten wordt en defensiever gereden wordt, dat is op dat moment een keuze die ik maak. Een keuze voor het comfort en meer veiligheid.

En ja, soms is dat dan wat frustrerend, voornamelijk voor de bumperklever achter mij, maar af en toe ook voor mezelf... en dat is niet omwille van de afstand (die dus correct is), maar omwille van het feit dat we dat anders gewoon zijn als we "manueel" rijden.

M.a.w. als iedereen de correcte afstand zou houden (of dat dan manueel of met behulp van ACC is), weg "probleem" en frustraties :thumbsup:

Maar kom, beetje zwaar allemaal :ot:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn punt is dat die "correcte" afstand, ook de kortste, geen objectief vaststaand gegeven is maar (ietwat behoudend) is gekozen met het oog op de veiligheid. Een iets kortere afstand, waarbij grotendeels wordt voorkomen dat anderen er tussen kruipen en er (dus) opnieuw afstand moet worden gecreeerd, vormt m.i. geen verhoogd veiligheidsrisico. Waarbij je je uiteraard richt op de auto ('s) rijdend voor je voorligger
 

spikehome

Forumguru
ik vind de korste afstand te kort. en als er iemand tussendoor gaat kan dat wel alleen als daarvoor geremd gaat worden is dat toch erg aan de kort kant.
overigens gunnen de meeste mensen je toch geen meter asfalt!
als je een beetje afstand houd kruipen ze er altijd er tussen.
er moet een systeem in de auto komen die kijkt of je er wel tussen kan anders kan je niet van rijbaan :Dwisselen
 

Canon-Eye

Forumguru
Waarbij je je uiteraard richt op de auto ('s) rijdend voor je voorligger
Die moet je dan wel kunnen zien.
Ik voel me nooit helemaal op mijn gemak achter zo'n vierkante dichte bestelbus waar je vaak ook niet of nauwelijks langs kunt kijken, want je weet al bijna zeker dat die bestuurder lekker hoog zit, daardoor makkelijk 2 of 3 auto's vooruit kan kijken en "dus" zelf nauwelijks afstand hoeft te houden.
Dan neem ik dus al iets meer afstand en dát is dan soms weer niet naar de zin van de SUVfert achter me, die van mening is dat hij natuurlijk op die lege 20 meter vóór me hoort te rijden (want groter en sterker dan zo'n Fabiaatje) en dat kenbaar maakt door zo ongeveer aan mijn trekhaak aan te koppelen. Wat voor mij vervolgens weer reden is om het gas iets te liften en daarmee nog wat extra remafstand te nemen. Kortom, een soort vicieuze cirkel, want dan raakt mijn achterliggert weer extra gefrustreerd - je kunt de beginnende conflictsituatie zó uittekenen...
Ik heb wel eens overwogen om een grote capaciteit elektronenflitser tegen de achterruit te monteren (met een rood glaasje, dat dan weer wel), maar dat is ook weer zo'n gedoe. Of misschien een drukknopje om handmatig de remlichten te activeren...
Het is er allemaal nog niet van gekomen, maar gelukkig hoef ik niet heel vaak meer door zulke druktes.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Echt in de zin van echt alcantara dat dus blijkbaar betekend dat er ook nep alcantara is...... Blijkbaar weet men bij de dealer ook niet dat alcantara een kunststof is.
Het klopt wel.
Alcantara is een merknaam. Het is 'nep suede', een alternatief daarvoor maar wel sterker. En daar bestaat weer een neppere uitvoering van.
Het verschil is duidelijk waar te nemen. Zien & voelen: kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:

krikke5150

Senior Member
"manueel" rijden.
M.a.w. als iedereen de correcte afstand zou houden (of dat dan manueel of met behulp van ACC is), weg "probleem" en frustraties :thumbsup:

Ik vrees dat, indien iedereen met ACC "afstand" zou houden (zelf op het kortste standje), onze snelwegen maar 1/10 van de verkeerstroom meer zouden aankunnen...
En het is al om te huilen... :dankje:
Open vraag aan Sjkodda... wees eens simply clever, en laat ons de keus tussen ACC en CC!
Uiteindelijk hoeft enkel de sensor in de spiegelbehuizing op non actief gezet te worden om de ACC te veranderen in een CC... kan toch géén onoverkomelijke problemen opleveren lijkt mij...
:cheer:

Kun je de ACC in voorkomend geval niet simpelweg overrulen door tijdelijk gewoon wat gas bij te geven en het pedaal weer los te laten zodra het "zicht" weer vrij is?

Dat is inderdaad mogelijk... maar met de gewone CC hoef je uiteindelijk minder de trukendoos te openen als met de ACC... terwijl ACC net pretendeert om een "geupdate" CC te zijn die het nog simpelder maakt om een ingestelde snelheid aan te houden...
 
Laatst bewerkt:

Superbst

Senior Member
Ik vrees dat, indien iedereen met ACC "afstand" zou houden (zelf op het korte standje), onze snelwegen maar 1/10 van de verkeerstroom meer zouden aankunnen...
En het is al om te huilen... :dankje:
1/10de, uit welke duim heb je dat getal gezogen? En dat is dan gebaseerd op wat precies? Wetenschappelijke studies of jouw onfeilbare buikgevoel?

Waarschijnlijk net zoals ritsen absoluut niet efficiënt is en het allemaal egoïsten zijn die pas op het laatste moment invoegen? :banghead:

Een volledig autonoom wagenpark zou sowieso veel vlotter, veiliger en efficiënter zijn, wees daar maar zeker van. Zolang er echter bumperklevers, middenbaanvakrijders, anti-ritsers en allerhande andere egoïstische "superchauffeurs" rondrijden, dan pas blijft het huilen met de pet op en gaan de files enkel maar langer worden...
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik vrees dat, indien iedereen met ACC "afstand" zou houden (zelf op het kortste standje), onze snelwegen maar 1/10 van de verkeerstroom meer zouden aankunnen...
Waarschijnlijk heb je ook al weleens gezien hoe op sommige wegen, waar de ongeduldige (bumperklevende) mensen op de linker baan/banen zitten, op die banen de snelheid er behoorlijk uitgaat door het constante accelereren en afremmen.

Ik denk dat, voor de afwerking van het verkeersaanbod, het een stuk zou schelen als iedereen gewoon een beetje normaal afstand hield, en er niet zoveel geremd hoefde te worden.


En veel saaier......

De openbare weg is niet primair bedoeld voor het uitoefenen van je hobby. Als je een tegenstander bent van veiligheid omdat je dat saai vindt, dan zou ik je bijna willen verzoeken te emigreren. Ik werd vandaag nog bijna van de weg afgereden door een Rapid (nota bene), die plotseling besloot dat 'ie toch de A2 op moest richting Den Bosch, en dus met zijn auto -- over het verdrijvingsvlak -- maar even minder dan een meter voor mij langs rosde. Terwijl ik toch echt iets van 95 deed.
Saai? Nee. Gestoord? Absoluut.
 

gdisselkoen

Forumguru
Als ik zo de reacties eens lees, dan is ACC voor de 1 een zegen, voor de ander een vloek. Conclusie: Het is persoonliijk.:D

En persoonlijk vind ik het een zegen. Dat wil zeggen: In de meeste gevallen.
Zoals sommigen ook al opmerken, op de snelweg werkt het niet prettig en gebruik ik het ook nauwelijks. Eigenlijk alleen in de file, want dan werkt het perfect. Ten minste, in combinatie met Lane Assist en DSG.

Op 2-baans wegen vind ik het absoluut een uitkomst. Als gevolg van de vele files op onze Nederlandse snelwegen kies ik er voor om naar het werk een N weg te nemen. Dit is een 2-baans weg zonder verkeerslichten waar ieder kruising vervangen is door een rotonde en je over het algemeen met een gangetje van zo'n 80 a 90 KM\U kunt doorrijden. Een enkele uitzondering daargelaten.
En dan is ACC op zijn best naar mijn mening. Ingesteld op 93KM\U rijdt de auto rustig zijn weg. En als er dan een keer een auto voor mij zit die iets langzamer gaat, dan past mijn auto de snelheid keurig aan.
Ook het nemen van de rotondes gaat, in de meeste gevallen, zonder dat ik zelf in hoef te grijpen, volledig vanzelf. Op wat stuurbewegingen na dan. Al met al een uiterst comfortabele manier van voortbewegen. :cool:
 

krikke5150

Senior Member
1/10de, uit welke duim heb je dat getal gezogen? En dat is dan gebaseerd op wat precies? Wetenschappelijke studies of jouw onfeilbare buikgevoel?
:tegek:
Mijn buikgevoel zegt me dat jij waarschijnlijk géén ACC hebt...
Ik wou zeggen dat als er 10 auto's met ACC achter mekaar op de snelweg rijden, er op dezelfde afstand gemakkellijk 20 kunnen rijden... en dit heeft niks met roekeloos rijden te maken... maar wel met vloeiend de verkeersstroom te volgen...
Wat mij betreft, ACC op enkelvaks weg =ok ACC op snelweg= gadget
 

Rosinfield

† In Memoriam
Houd me ten goede hoor. Mij ging het slechts om het aangeven van een nadeel dat ik vermoed. En dat door sommigen met ervaring terzake wordt herkend, terwijl anderen er geen probleem mee hebben.
 

Superbst

Senior Member
Als ik zo de reacties eens lees, dan is ACC voor de 1 een zegen, voor de ander een vloek. Conclusie: Het is persoonliijk.:D

En persoonlijk vind ik het een zegen. Dat wil zeggen: In de meeste gevallen.
Zoals sommigen ook al opmerken, op de snelweg werkt het niet prettig en gebruik ik het ook nauwelijks. Eigenlijk alleen in de file, want dan werkt het perfect. Ten minste, in combinatie met Lane Assist en DSG.
Dit dus...

:tegek:
Mijn buikgevoel zegt me dat jij waarschijnlijk géén ACC hebt...
Ik wou zeggen dat als er 10 auto's met ACC achter mekaar op de snelweg rijden, er op dezelfde afstand gemakkellijk 20 kunnen rijden... en dit heeft niks met roekeloos rijden te maken... maar wel met vloeiend de verkeersstroom te volgen...
Wat mij betreft, ACC op enkelvaks weg =ok ACC op snelweg= gadget
Als je mijn posts in dit topic had gelezen: ik heb ACC, lane assist en DSG.

Natuurlijk passen er theoretisch meer auto's in de ruimte, maar dat maakt het nog niet vlotter/efficiënter... Ooit al gehoord van accordeonfiles?

Houd me ten goede hoor. Mij ging het slechts om het aangeven van een nadeel dat ik vermoed. En dat door sommigen met ervaring terzake wordt herkend, terwijl anderen er geen probleem mee hebben.
Het is inderdaad nog niet perfect foutloos in zijn huidige implementatie, maar in het basisconcept is ACC (en andere dergelijke hulpmiddelen) superieur aan CC (of manueel gas geven en remmen)...
 

Superbst

Senior Member
Mmm, iets misgegaan met de quotes? :thumbsdown:

Hoe meer afstand er gehouden wordt (wat de ACC dus over het algemeen beter doet als de meeste mensen), hoe minder kans op het accordeon effect, toch?

Desalniettemin zou een zelfde vaste constante snelheid voor IEDEREEN pas een echte oplossing zijn (voor files). Maar vergeet dat maar zolang mensen zelf nog het gaspedaal kunnen indrukken natuurlijk...
 

peterhuppertz

Forumguru
Hoe meer afstand er gehouden wordt (wat de ACC dus over het algemeen beter doet als de meeste mensen), hoe minder kans op het accordeon effect, toch?

Als je met ACC kunt voorkomen dat er remlichten aangaan, dan een volmondig "ja". Maar aangezien meer dan 50% van de automobilisten geen ACC heeft of 'm zal willen gebruiken, zal dat er vrees ik niet van komen.
 

gdisselkoen

Forumguru
Ook met ACC gaan remlichten aan als er geremd wordt. Alleen heb je zelf niet altijd in de gaten of er geremd wordt of niet.
 
Bovenaan Onderaan