Even voorstellen dan maar: mijn O2FL

Spinal

Forumguru
Meedraaiende xenon lampen (AFS) is wat anders dan bochtverlichting. Met bochtverlichting bedoel ik idd een linker of rechter mistlicht wat even aangaat bij een snelheid onder de 40km/h zelf vind ik het wel een meerwaarde hebben omdat de donkere hoek onder het lichtbeeld ook tijdelijk verlicht wordt.
Ik heb een O2FL Elegance businessline uit 2011, jouw O2 is van 2012 dus denk dat er ook bij jou extra’s zijn vrij te schakelen.
Maar jij hebt geen xenon begrijp ik? Maar wel een Elegance uitvoering, zou de xenon verlichting dan het verschil zijj tussen Elegance en Elegance Businessline uitvoering?
 

peterhuppertz

Forumguru
Maar jij hebt geen xenon begrijp ik? Maar wel een Elegance uitvoering, zou de xenon verlichting dan het verschil zijn tussen Elegance en Elegance Businessline uitvoering?

Ik heb inderdaad geen Xenon. Voorzover ik kan overzien was Xenonverlichting en Bluetooth het verschil tussen Elegance en Elegance Businessline. Die blauwe tanden heb ik er zelf inmiddels wel in, dus de Xenonverlichting is nu het enige onderscheid. ;)
 

CharlesTucker

Forumguru
Toen ik de mijne kocht (Elegance, geen business), geleverd juli 2011, was het verschil Xenon and Columbus, althans volgens de folder. En dat was dan uiteraard de oude Columbus, een 2-DIN systeem wat indertijd bij bosjes gejat werd. Wat betreft de bochtverlichting (die aanspringende mistlampen), volgens mij is dat verdwenen met ingang van modeljaar 2012 (week 22, 2011). Toen ik hem bestelde, dat zal zo'n beetje maart 2011 geweest zijn zou dat er volgens de folder wel op moeten zitten, maar ik heb het niet. Mijn auto was een van de eersten van MY2012. Ik heb wel eens overwogen om het door een VCDS guru aan te laten zetten, maar die moeite nooit genomen. Ik heb wel eens bij bochten handmatig even de mistlampen aangezet, ook bij het indraaien van m'n vrij donkere parkeerplaats, maar vond het niet zinvol.
 

floyd2

Forumguru
Ik weet niet hoe zwaar beladen je op vakantie gaat of regelmatig je auto vol stouwt maar ik zou als ik jou was de vering wat verder testen bij zware belading.
Het komt nogal eens voor dat de trekhaak/achterkant over de straat gaat bij een verkeersdrempel of iets soortgelijks vanwege de toch wel soepele vering in verhouding met het laadvermogen.
Je zou dan hulpveren kunnen overwegen. (ik zou niet meer zonder willen)
Velen hier op het forum zouden je een eibachset aanraden maar als ex-citrofiel lijkt me dat niet de juiste beslissing.
 

peterhuppertz

Forumguru
Goeie. Dat is inderdaad niet iets waat ik als tot-voor-kort-berijder van een hydropneumatisch geveerde wagen (die altijd de wagenhoogte corrigeert, ongeacht wat je erin flikkert en eraan hangt) bij mij vooraan in mijn bewustzijn zit.

Ik zal 'm eens volgooien en de klapkar (vouwwagen van ca. 450 kilo) erachter hangen.

En wat die Eibachset betreft heb je gelijk. Deze Auto Wordt Niet Verlaagd, klaar. :D
Als ik een sportieve auto had gewild, had ik wel een MX-5 gekocht. ;)
 

peterhuppertz

Forumguru
Zo... de navigatie doet het nu ook weer. Het was inderdaad gewoon de GPS-antenne die stuk was. Nou heb ik garantie op de auto, en de verkoper wilde inderdaad een nieuwe originele gaan bestellen... maar dan krijg je er dus weer één die stuk gaat.;)

Dus heeft 'ie op mijn verzoek zo'n GPS-muisje laten komen. Ik had al aangeboden dat ding zelf in te bouwen, met in mijn achterhoofd dat ik dan rustig een plek kon zoeken waar 'ie maximaal ontvangst heeft.
Dat heeft 'ie nu... ik heb het muisje met dubbelzijdig plakband op de bovenzijde van de radiobehuizing, onder het dashboard, geplakt.
upload_2018-3-15_17-1-59.png

Nu kan ook die onhandige spriet van de achterkant af, want die is volgens mij alleen maar voor de (niet-Bluetooth) telefoonintegratie en de GPS.

De auto is nu 100% zoals ik 'm hebben wil: Bluetooth telefoonkoppeling, werkende navigatie, en een verse accu.
Alleen tzt nog eens kaart-updates -- voor het geval er iets met de telefoon is, of als mijn vrouw de auto snaait.

Ik ben een tevreden mens. :cheer:
 

vaggie

Lid
Die antennespriet is ook voor radio ontvangst. Samen met de geïntegreerde raam antenne in het zijruitje achter geeft dit betere ontvangst (diversity receiver). Echter alleen met de ruitantenne is de ontvangst nog behoorlijk, maar minder dan met twee.
 

peterhuppertz

Forumguru
Okee, ik ga denk ik die antenne dan maar eens in het dashboardkastje leggen... kijken hoe het werkt.

Vanavond was ik tot een uur of half tien op mijn werk. Ik zag al op Google Maps dat er geen file was, dus ik denk, ik ga eens kijken hoe het gaat met die standaard-navigatie. Dat ik al bijzonder snel het gras in reed omdat het wegennet rond Alphen aan den Rijn ingrijpend is veranderd sinds Navteq de kaarten samenstelde die ik in mijn auto had, mocht de pret niet drukken. ;)

Wat me verbaast is hoe goed die Columbus in het gebruik is, en hoe de integraties naadloos op elkaar aansluiten.
Ik had Zappa (vanaf de SDHC-kaart) op de speakers, af en toe dimde de mevrouw van de navigatie de muziek een klein beetje om erdoorheen te kunnen praten.
Maar de ultieme convenience factor vond ik toch wel dit:
Als ik mijn telefoon koppel via Bluetooth, wordt het adresboek automatisch (en snel) gedownload.
MAAAAAARRRRR...

Daarnaast heeft de telefoonintegratie ook een eigen "adresboekje" met nummers, die via het display van de Columbus toegankelijk zijn, en die losstaan van het adresboek in je telefoon.

upload_2018-3-16_23-26-39.png

En dat is me toch een partij handig...! Da's een soort snelkiezer voor die paar nummers die je heel vaak gebruikt. Normaal, als ik mijn vrouw zou willen bellen, zou ik door het halve telefoonboek moeten bladeren (of door driekwart als ze haar mobiel niet bij de hand heeft en ik naar huis moet bellen). Nu hoeft dat niet meer... ik heb nu die snelkeuzes onder handbereik. Twee keer drukken en haar telefoon gaat over.

En terwijl ik dit schrijf, bedenk ik me dat ik mijn nummer er ook in kan zetten... voor als mijn vrouw de auto snaait, en haar telefoon koppelt.

Alweer iets dat ik in de Citroën niet voor elkaar kreeg. Zo wordt het nog leuk ook, zo'n Škoda. :)
 

Hakar

Donateur
Mijn neefje zei eens op drie jarige leeftijd met de handen in de zakken van zijn korte broek en de voetjes in klompjes gestoken; "Poeh poeh mooie kleurtje"

@peterhuppertz ik zeg het nu ook!

En alsnog gefeliciteerd met de aanwinst.
 

peterhuppertz

Forumguru
"Poeh poeh mooie kleurtje"

:D Dank!
Ik begin er ook aardig aan te wennen. In het begin vond ik de kleur wat oubollig, wat denk ik te maken had met de Astra's Station waar zowel mijn vrouw als ik, onafhankelijk van elkaar, in reden.

Dat ouderwetse gevoel is nu wel over. Het is best een mooie kleur, en met name de combinatie met het crèmekleurige interieur maakt het af.

Ik vond trouwens vanaf het begin Arctic Green ook een kleur die deze auto heel goed stond:
8B8B_ArcticGreen.jpg
 

CharlesTucker

Forumguru
He, geinig, een foto van mijn auto :). Indertijd was dat arctic green de kleur die ook in de folder gebruikt werd. Maar hij is erg weinig verkocht in Nederland, in de ruim zes en half jaar dat ik de mijne heb heb ik welgeteld 2 andere Octavia's gezien in die kleur, (waarvan eentje geparkeerd bij de Kuip, precies naast de mijne, ik heb toen nog even met de eigenaar gesproken die net kwam aanlopen toen ik weg wilde) en misschien een stuk of drie Fabia's. Ik kan me nog wel herinneren dat de dealer vertelde dat toen de auto bij hen stond voor aflevering, hij eigenlijk van al z'n potentiele klanten hele positieve reacties kreeg. Maar als er dan uiteindelijk besteld ging worden sloeg de twijfel toe en werd het toch veelal een van de vele tinten grijs.
 

CharlesTucker

Forumguru
Eigenlijk vind ik alles wel prima, zo lang het maar niet zwart, wit of iets er tussenin is (met het huidige "quartz grey" als uitzondering, die vind ik wel mooi). En dat is tegenwoordig nog best lastig, we hebben voor de nieuwe O3 ook lang getwijfeld, velvet red had mijn lichte voorkeur, maar werd afgekeurd door de dames (3 stuks thuis), m'n jongste ging voor maple brown, vond ik ook wel prima, vooral met lichte bekleding. De oudste voor race blue, mevr. Tucker heeft tot vrijdagavond getwijfeld en uiteindelijk is het race blue geworden. Prima, maar ik begreep wel hier ergens in een ander topic dat ik 'm wat vaker zal moeten wassen. Jouw kleur vind ik ook erg fraai, helaas ook al tijden niet meer te koop, anders was het ook zeker een optie geweest.
 

Canon-Eye

Forumguru
Normaal, als ik mijn vrouw zou willen bellen, zou ik door het halve telefoonboek moeten bladeren (of door driekwart als ze haar mobiel niet bij de hand heeft en ik naar huis moet bellen).
Dat probleem had ik een kleine 20 jaar geleden met de toenmalige voorloper (!) van de Nokia 3310 al opgelost door als naam bij het nummer er 2x of 3x A voor te zetten, bv. AAA[dorp] en AA[Naam].
Die staan dan automatisch gesorteerd op de 1e en 2e positie, zowel buiten de auto als tegenwoordig in de Parrot.

Iets dergelijks doe ik nog steeds met de favoriete bestemmingen in de navigatie, de belangrijkste worden voorafgegaan door 01, 02, 03, etc.
Zijn we een paar dagen op dezelfde camping, dan krijgt die locatie het voorvoegsel 00; als we vertrekken wordt deze weer verwijderd.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik zag er vandaag nog eentje rijden! een Ook een O2FL, op de rotonde naar de Steekterweg tussen Alphen en Zwammerdam.

Toen ik de O1 had, is 'ie een keer bij de dealer geweest voor een turbo-vervanging, en toen had ik een leen-O2 pre-FL mee in die kleur. Ik was stikjaloers! :(

Dat zou niet kunnen, aangezien de Arctic Green nooit op de O2pre-Fl leverbaar is geweest...
 

peterhuppertz

Forumguru
Misschien heette de kleur anders... dat zou kunnen. Maar het was in 2004, en het was heel lichtgroen metallic. Es kijken of ik folders uit die tijd kan vinden.

Edit: misschien was het deze:
images
 
Laatst bewerkt:

JPs_OC2

Forumguru
Bovenstaande kleur lijkt sterk op Island Green Metallic, kleurcode 3K3K.
Onderstaand 'n foto uit 'n folder van 2006.

20180318_165710_00001.jpg

Enne..."weergave op beeldscherm wijkt altijd af van de reële kleur...;););)".

PS > Heb zelf 'n Highland Green (ik noem 't Czech Racing Green) O2 PFL Combi en de kleur op de foto lijkt donkerder dan de daadwerkelijke kleur is.
 
Laatst bewerkt:

peterhuppertz

Forumguru
Kan zijn dat het die was. En in dat geval vind ik Arctic Green nog mooier.
Net als @CharlesTucker 's onderschrift, trouwens. Dat is al decennia lang mijn mantra. :D

Ik had zelf ook een Highland Green O1FL combi, en mijn echtgenote had in diezelfde tijd een Highland Green hatchback. En de Fabia 1.9 TDI waar haar collega in die tijd in reed was ook al Highland Green. Groene tijden waren dat...
 
Bovenaan Onderaan