Kleine storingen / irritaties

gdisselkoen

Forumguru
Afgelopen zaterdag ging het waarschuwingslampje van de koelvloeistof branden. Dat was op de heenreis. Op de terugreis niets. Ook op zondag niets aan de hand. Vanmorgen weer foute boel, en ging het lampje weer aan.
Aangezien de dealer de dichtstbijzijnde locatie is voor koelvloeistof maar even naar de dealer gegaan. Daar is koelvloeistof bijgevuld.

Ik heb nog niet eerder gehad dat ik tussentijds koelvloeistof bij moest vullen. Auto gaat binnenkort voor een onderhoudsbeurt naar de garage. Er staat nu bijna 30K op de teller.
 

reinierh

Senior Member
Afgelopen zaterdag ging het waarschuwingslampje van de koelvloeistof branden. Dat was op de heenreis. Op de terugreis niets. Ook op zondag niets aan de hand. Vanmorgen weer foute boel, en ging het lampje weer aan.
Aangezien de dealer de dichtstbijzijnde locatie is voor koelvloeistof maar even naar de dealer gegaan. Daar is koelvloeistof bijgevuld.

Ik heb nog niet eerder gehad dat ik tussentijds koelvloeistof bij moest vullen. Auto gaat binnenkort voor een onderhoudsbeurt naar de garage. Er staat nu bijna 30K op de teller.
Hmm ik hoorde je nog zeggen nee hoor ik heb nooit iets hoeven bijvullen. Nu al olie en koelvloeistof..
Misschien is 30000 km toch teveel tussen de beurten door?
 

gdisselkoen

Forumguru
Hmm ik hoorde je nog zeggen nee hoor ik heb nooit iets hoeven bijvullen. Nu al olie en koelvloeistof..
Misschien is 30000 km toch teveel tussen de beurten door?
Is de eerste auto waarbij ik tussendoor iets bij moet vullen, op een slopel Astra na dan. Maar die verbruikte dan ook meer olie dan diesel.
Ik bedenk de intervallen niet. Doe slechts wat mij opgedragen wordt.
 
Afgelopen zaterdag ging het waarschuwingslampje van de koelvloeistof branden. Dat was op de heenreis. Op de terugreis niets. Ook op zondag niets aan de hand. Vanmorgen weer foute boel, en ging het lampje weer aan.
Aangezien de dealer de dichtstbijzijnde locatie is voor koelvloeistof maar even naar de dealer gegaan. Daar is koelvloeistof bijgevuld.

Ik heb nog niet eerder gehad dat ik tussentijds koelvloeistof bij moest vullen. Auto gaat binnenkort voor een onderhoudsbeurt naar de garage. Er staat nu bijna 30K op de teller.
Bij mij is de koelvloeistof ook bijgevuld rond de 26k km.
 

BBO

Senior Member
Ik heb ook al koelvloeistof moeten bijvullen. Ik ga bij een andere Skoda dealer als waar ik hem gekocht hebt.

Ze zeggen dat dit normaal is. Luchtbelletjes in het circuit etc. De dealer waar ik nu zegt dat zij bij oplevering altijd beetje koelvloeistof bijvullen omdat dit van fabriek af juist gepast het minimum is. Ze hebben ook druk gezet op mijn vraag, geen lekje gevonden
 

gdisselkoen

Forumguru
Dit is de eerste auto waar me dit bij overkomt. In het verleden wel een keer een Peugeot 307SW waar het lampje ging branden bij een bocht naar links. Maar niet te weinig vloeistof. Was toen waarschijnlijk een storing. Auto was toen aan het einde van de contractperiode en is er niets meer aan gedaan.

Ook al een litertje olie er in moeten mikken.

Donderdag gaat de auto weg voor een onderhoudsbeurt, mag de dealer alles weer tot het randje bijvullen :)
 

BBO

Senior Member
Ik wil je geen schrik doen krijgen maar zowel in mijn OII als SII heb ik een koelvloeistof lek gehad. Bij de Octavia was het een darmpje en in de Superb de pomp zelf.
 

gdisselkoen

Forumguru
@BBO Mij jaag je niet zo gauw schrik aan. :nono:

Ga begin september met de auto op vakantie, hoop dat ie dan geen rare fratsen uit gaat halen. meestal gaat er binnen 14 dagen voor vertrek wel iets stuk dat ff gefixt moet worden voor vertrek. :(
 

ugeken

Lid
Ook gehad, tussendoor zowel kielvloeistof als olie moeten bijvullen. Nu voor de tweede keer airbag storing - telkens na een tijd in de zon te hebben gestaan.
 

CDK

Forumguru
Koelwater en olie worden af fabriek maar net voldoende afgevuld, dat is het eerste verdiend voor Skoda ;) Het kan daarom zijn dat je de eerste keer al voor je 30k beurt moet bijvullen.
 

Tuulster

Forumguru
Ik heb inmiddels op nog geen 100k aan kilometers al zeker 4 liter olie bijgevuld buiten de twee beurten (30 en 60k).

Bij mijn Sup II, in de 175.000km die ik er mee heb gereden, nooit een druppel hoeven bij te vullen tussen de beurten door.....
Beide waren/zijn 1.6 Tdi's :pieker: :pardon:
 

CDK

Forumguru
@Tuulster, ik heb wel de indruk dat de 0w30 olie voor extra verbruik zorgt in vergelijk met de 5w30.
Als ik me niet vergis zijn ze daar overigens al weer van afgestapt.
Bij de nieuwe modellen zou er 0w20 in moeten zitten...
 

MarsMars

Senior Member
Ik gooi er nog steeds gewoon 0W30 in.

Ik heb voor de 30.000km beurt twee keer olie moeten bijvullen en vreesde daarom het ergste.
Maar ik zit inmiddels over de 70.000km heen, en inmiddels brand het lampje dat de auto over 2.000km een beurt moet krijgen, en heb tot mijn verbazing nog geen olie hoeven bij te vullen over de laatste 40.000km.

Ik denk dat het lampje stuk is :D
 
Voor de 30.000 een litertje bijgevuld. Nu tussen 30 en 60k twee. Is ook mijn eerste auto (van de 35) met olieverbruik tussen de beurten. Maar voor een litertje in 15k km's heb ik ook weer geen zorgen.

Hoewel... als de trend van verdubbelen van het verbruik tussen de beurten doorzet.... Dan zitten we tussen 150 en 180k op 32 liter bijvullen ;).

Voor sommige ervaren tsi rijders business as usual :D:deuk:
 
Laatst bewerkt:

Schep

Forumguru
Afgelopen zaterdag ging het waarschuwingslampje van de koelvloeistof branden. Dat was op de heenreis. Op de terugreis niets. Ook op zondag niets aan de hand. Vanmorgen weer foute boel, en ging het lampje weer aan.
Die ken ik van de Volvo van mijn vriendin. Ding had iets meer dan een ton op de klok, en na 3x deze melding en iets bijvullen bleek er toch een scheur in de kop van het blok te zitten. Vervangen onder garantie, uiteraard.

Tot nu toe heb ik met al mijn VAG producten een litertje olie moeten bijvullen zo'n 3.000-5.000 voor een beurt. Vind het allemaal niet zo spannend meer.

Grote eigen irritatie op dit moment is een onregelmatig terugkerende piep in de aandrijving. Ik had eerst het vermoeden dat ie uit de achterwielophanging kwam, maar ben er achter gekomen dat het alleen gebeurt wanneer ik gas geef, en er dus aandrijving op de voorwielen zit. Als de motor op zo'n moment in 2-cilinder modus gaat verergert het. Alsof er een vogeltje op de (ik vermoed rechter) aandrijfas zit en veel pijn heeft.
Maandag gaat ie voor z'n 60.000 km beurt naar de dealer voor o.a. dit probleem.

Het lijstje van ergernissen is weer langer dan ik zou willen, en komt helaas ook nog vrijwel overeen met de voorgaande dealerbezoeken:
Nieuw:
- Nieuw: Bovenstaande piep
- Rammelend tellerhuis dat na terugduwen weer een paar 100 km stil is
Bestaand:
- Rollo achter rolt nog altijd niet goed op
- Krakend panodak bij torderen koets, rammelend panodak bij kiepstand en lawaaiig/schurend openen van dak
- Voorwielophanging kraakt bij droog weer
- Lawaaiige achterwielophanging, veel klapperende geluiden
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
Bij mijn S3 was af fabriek ook koelvloeistof op minimum gezet, heb zelf bijgevuld tot max.

Olieverbruik heb ik geen last van, maar die van mij is van 1/2016 uit België. Het schijnt dat die af fabriek nog 5W30 hadden en ik heb ook heel bewust bij de beurt 5W30 van Castrol laten gebruiken. VAG heeft in het verleden vaker 0W30 geprobeerd maar dat ging toen ook niet goed.

Teller staat nu bijna op 40.000.
1e beurt was bij 30.000, tussen aanschaf (6500) en de beurt niet zichtbaar iets verbruikt. Wel regelmatig flinke stukken hard gereden (180+ Zweden heen en weer)
 

Schep

Forumguru
Grote eigen irritatie op dit moment is een onregelmatig terugkerende piep in de aandrijving. Ik had eerst het vermoeden dat ie uit de achterwielophanging kwam, maar ben er achter gekomen dat het alleen gebeurt wanneer ik gas geef, en er dus aandrijving op de voorwielen zit. Als de motor op zo'n moment in 2-cilinder modus gaat verergert het. Alsof er een vogeltje op de (ik vermoed rechter) aandrijfas zit en veel pijn heeft.
Inmiddels de monteur gesproken die aan de auto werkt; de piep in de aandrijving komt door een probleem met de koppeling in de DSG. Door speling ergens in de bak wordt de piep veroorzaakt. Wordt een flinke ingreep, gaf hij aan. Schijnt een TPI voor te zijn, heb helaas geen nummer.

Ben benieuwd.

Ohja, de recall voor het panoramadak lijkt nu toch echt uitgevoerd te moeten worden. De dealer begreep dat ik het eigenlijk niet wilde en ging kijken of ik er met een verklaring onderuit kon komen, maar de leasemaatschappij schijnt bij meerdere eigenaren moeilijk te hebben gedaan.
 
Ohja, de recall voor het panoramadak lijkt nu toch echt uitgevoerd te moeten worden. De dealer begreep dat ik het eigenlijk niet wilde en ging kijken of ik er met een verklaring onderuit kon komen, maar de leasemaatschappij schijnt bij meerdere eigenaren moeilijk te hebben gedaan.
Dus dan moet je ook nog in de auto blijven zitten terwijl het dak krakend en knarsend sluit :facepalm:

Zelf in mijn Golf ook zo'n piepend en krakend panodak gehad. Werd elke beurt gesmeerd en dan ging het weer een paar weken goed. Nooit langer helaas....
 

VolvoFox

Senior Member
Uitgerekend op weg naar Schiphol ging het 'controleer bandenspanning' alarm af en dus het lampje aan, exact op het moment dat ik de ACC inschakelde. De banden waren niet zichtbaar leger, ook niet na terugkomst een paar dagen later.

M'n vorige Octavia had ook met regelmaat last van dit onterechte alarm. Wellicht een Skoda eigenaardigheid ?
Enkele weken geleden ook zo'n melding. Hij gaf aan spanningsverlies rechtsvoor: bijna goed, het was rechtsachter....
Maar op zicht checken vind ik geen goed idee.
 
Bovenaan Onderaan