Problemen O3 Greenline

spikehome

Forumguru
heb morgen een proefrit in een hatchback ebl.
Daarna in een golf 7 highline
Dus zullen we het in de gaten houden dat bonken.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MartijnW

Actief lid
heb morgen een proefrit in een hatchback ebl.
Daarna in een golf 7 highline
Dus zullen we het in de gaten houden dat bonken.

Als je op bonken gaat letten dan hoor je ook bonken. Net als mensen maar vaak genoeg zeggen dat er in een gebouw een fluittoon te horen is dan ga je dat ook vanzelf horen. Ik heb een GLB Hatchback maar ervaar totaal geen bonken of druk op de oren.
 
Ik heb gisteren mijn O3 weer opgehaald en het sissende geluid van de airco werd veroorzaakt doordat deze niet goed was afgevuld. Er werd nog gezegd dat een airco sowieso wat van zijn inhoudt verliest en dus dat het vrij normaal was, maar na een half jaar lijkt me dat aardig rap. Probleem is in ieder geval weer verholpen. Wat ook "verholpen" is, is een mogelijk defecte stuurkolomschakelaar (what ever that may be). Dealer vertelde dat ze gisteren een mail binnen hadden gekregen waarin melding wordt gemaakt voor een mogelijk defect aan deze schakelaar en dat er een batch Skoda's terug moet. Die van mij viel daar ook in dus hebben ze die direct vervangen.

Wellicht dus dat er hier nog meer mensen zijn die binnenkort een oproep krijgen :)
 
Update:

Gisteren zijn bij mij nieuwe achterdempers gemonteerd (ook type EA) en daarmee is het bonken weg. De resonantie (gedreun op lage frequentie) is echter nog volop aanwezig. Nu heb ik in dit topic gelezen dat er al verschillende methoden zijn geprobeerd om de resonantie, veroorzaakt door de achterklep, pogen te verhelpen. Is er al bij iemand een oplossing (getest) die volledig het resonantie-probleem verhelpt?
 

O3-Rider

Senior Member
Update:

Gisteren zijn bij mij nieuwe achterdempers gemonteerd (ook type EA) en daarmee is het bonken weg. De resonantie (gedreun op lage frequentie) is echter nog volop aanwezig. Nu heb ik in dit topic gelezen dat er al verschillende methoden zijn geprobeerd om de resonantie, veroorzaakt door de achterklep, pogen te verhelpen. Is er al bij iemand een oplossing (getest) die volledig het resonantie-probleem verhelpt?

En wie heeft dit voor jou gedaan? Dealer of PON. Dealer heeft bij mij al ander geplaatst, niet tevreden, waarmee de deler het eens is. En nu moet de auto in augustus naar PON....zucht. Helemaal geen zin in.

Resonantie heeft peterbaarlo weten te verhelpen door het plaatsen van een RS sierstuk op de uitlaad.
 
En wie heeft dit voor jou gedaan? Dealer of PON. Dealer heeft bij mij al ander geplaatst, niet tevreden, waarmee de deler het eens is. En nu moet de auto in augustus naar PON....zucht. Helemaal geen zin in.

Resonantie heeft peterbaarlo weten te verhelpen door het plaatsen van een RS sierstuk op de uitlaad.

De dealer. Zij zouden mijn ervaring (die later deze week van mij wordt gevraagd) doorsturen aan PON. Zijn bij jou ook de EA-dempers geplaatst? Let wel, dreunen doet de auto nog steeds maar de dempers doen hun werk nu in stilte waar dat eerst met onverklaarbare bonken gepaard ging.

RS-sierstuk gaat helaas niets veranderen aan de resonantie. Peterbaarlo heeft hier dan ook alleen de pijn mee verzacht door op visueel gebied te compenseren:D

@spikehome
Ik rijdt een HB (Greenline). Ik heb wel begrepen dat de resonantieproblemen ook bij de combi aanwezig zijn maar meerdere HB-rijders hier op het forum ervaren ook resonantie bij hun auto.
 

O3-Rider

Senior Member
Nee ik heb toen andere dempers gekregen. Ik verwacht bij PON de EA te krijgen.
Delaer zegt dat zij geen AE mogen plaatsen, omdat deze niet voor de greenline zijn.
Na mijn vakantie hoop ik hier nog meer positieve dingen te lezen over de AE en dan ga ik nogmaals
bij de dealer er op aan dringen dat zij ze plaatsen en niet PON.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met in stilte. Het gebonkt op putdeksels is toch vreselijk? Dat lijkt me dan met AE toch opgelost of niet?
 

peterbaarlo

Senior Member
De dealer. Zij zouden mijn ervaring (die later deze week van mij wordt gevraagd) doorsturen aan PON. Zijn bij jou ook de EA-dempers geplaatst? Let wel, dreunen doet de auto nog steeds maar de dempers doen hun werk nu in stilte waar dat eerst met onverklaarbare bonken gepaard ging.

RS-sierstuk gaat helaas niets veranderen aan de resonantie. Peterbaarlo heeft hier dan ook alleen de pijn mee verzacht door op visueel gebied te compenseren:D

@spikehome
Ik rijdt een HB (Greenline). Ik heb wel begrepen dat de resonantieproblemen ook bij de combi aanwezig zijn maar meerdere HB-rijders hier op het forum ervaren ook resonantie bij hun auto.

@wouterhil het sierstuk heeft wel degelijk de druk op de oren weggehaald. de EA schokbrekers maken de auto stiller maar druk op de oren bleef. door het sierstuk lijkt het of de luchtstroom onder de auto bij de achterbak veranderd, hier zit ook de ontluchting van de cabine.

ik heb eerst 2 weken met de EA schokbrekers gereden, daarna pas sierstuk geplaatst.

ik heb dit nog niet eerder gemeld omdat ik er zeker van wilde zijn of de druk op de oren echt weg was en dat is nu ook zo. voorheen was de druk op de oren klacht niet altijd even erg maar vooral bij langdurig lage snelheden (60 - 90 km/u) of bij harde wind buiten (vooral zijwind)

na plaatsen sierstuk druk op oren klacht helemaal weg

(of mijn trommelvliezen zijn gescheurd door het ontbreken van het extra uitlaatgeluid van mijn niet op de uitlaat aangesloten uitlaatsierstuk :lezen:)
 
Laatst bewerkt:

O3-Rider

Senior Member
Mooizo. PON op de hoogte stellen zou ik zeggen. Heb dit na laten vragen, maar PON gaf aan hier nog nooit van gehoord te hebben. Laten we daar verandering in brengen.
 
Bovenaan Onderaan