Problemen O3 Greenline

D

Deleted member 12693

2 weken geleden zijn door PON alle 4 de schokbrekers vervangen door een nieuwere serie (EA).
Het klapperen van het onderstel is volledig weg, achterkant van de auto stuitert niet meer en kan ook sneller over drempels zonder dat het oncomfortabel wordt.

Is het dan nu zo dat alle nieuw geproduceerde auto's deze 'EA' schokdempers hebben?
 
ik heb met mijn Hatchback greenline vanaf het begin veel problemen met resonantie in de auto en klapperen van het onderstel gehad, begin dit jaar zijn op kosten van de dealer de achter schokbrekers vervangen, dit gaf echter weinig verschil, goed afstellen van de achterklep verlichtte de klacht maar bleef onacceptabel.

2 weken geleden zijn door PON alle 4 de schokbrekers vervangen door een nieuwere serie (EA).
Het klapperen van het onderstel is volledig weg, achterkant van de auto stuitert niet meer en kan ook sneller over drempels zonder dat het oncomfortabel wordt.
De resonantie is voor een deel gebleven (vooral bij lagere snelheden) maar dit zal voor een deel ook aan de 18 inch velgen met platte banden liggen.

Naar aanleiding van Peterbaarlo zijn post weer contact gezocht met de dealer. PON bevindt zich nog steeds in de experimentele fase van het onderzoek naar de problemen met bonkende geluiden/resonantie. Echter na aandringen wil de dealer mij ook tegemoet komen door EA-dempers te monteren om te kijken of het gebonk hiermee verleden tijd is.
 

peterbaarlo

Senior Member
begin augustus wordt er nog een auto van een ander forum lid omgezet naar EA schokbrekers, ik denk dat ze daar de resultaten van willen afwachten, zou ik wel verstandig vinden.
 

O3-Rider

Senior Member
Klopt op basis van 1 auto is niet echt een zekerheid. Ik vertrouw mijn dealer ook wel hoor, vorige keer ook netjes afgehandeld. Maar je wilt zo graag wat horen he.
 

Stewie

Senior Member
Benieuwd wat ze onder mijn niet-greenline combi met sportonderstel steken...
De testwagen had in elk geval geen probleem (niet-greenline standaard onderstel).
 
Nog een aanvulling. Ik rijd nu bij wijze van experiment van de dealer al een tijdje met aangepaste kofferbakklepsteunen. Naar verluid hebben ze deze direct van de fabriek gekregen. Dit zijn steuntjes met een veermechanisme erin. Daarnaast heeft de dealer antidreunmatten in de kofferbakkuip geplakt. Wel moet de kofferbakklep nog beter worden gesteld, want deze rammelt nu als ik over hobbels rijd.

Deze aanpassingen hebben voor mij geleid tot een sterke afname van druk op de oren. Ik heb veel minder vaak last, terwijl ik hiervoor dagelijks last had van druk met hoofdpijn/misselijkheid als gevolg.

Ik hoop dat de voorgenoemde aanpassingen in combinatie met de nieuwe schokbrekers me de auto gaan opleveren die ik ooit dacht te hebben besteld ;) Dealer werkt in ieder geval mee nu.
 

Rodo

Lid
Ik heb ook ivm het bonkend geluid nieuwe schokbrekers via PON onder mijn auto. En nu ben ik eindelijk erg tevreden met het resultaat. Ik was een van de eersten waarbij dit als proef werd gedaan.
De Octavia klinkt en voelt weer aan als een Octavia. 4/5 maanden moeten afzien, hoop op een oplossing werd steeds magerder, maar nu dus eindelijk zover.
Hoop dat ze hier een structurele oplossing van kunnen vormen voor iedereen die hier last van heeft.
 
Welk type schokbrekers heb jij gekregen? Ik heb al eerder de Dk serie gekregen. Dat loste toen niets op. Ik hoop dat de Ea serie wel gaat helpen zoals @peterbaarlo beschrijft.
 

joop43

Nieuw lid
Inmiddels ben ik nu ook 1,5 maand in het bezit van een O3 GL Business Combi. Allereerst vind ik het een hele fijne ruime auto maar heb helaas ook last van twee problemen: resonantie en dreunen uit de achterbak.

Bij de resonantie heb ik vooral last van een wazig beeld in de achteruitkijk spiegel wanneer ik in z'n zes van 128 km naar bijv. 136 km versnel. De auto heeft hiervoor vandaag en gisteren bij de dealer gestaan. Ze hebben het massavliegwiel en de hele koppeling vervangen. Helaas heeft het de resonantie niet weggenomen en is het beeld nog steeds wazig bij genoemde situatie. Wel schakelt hij nu soepeler en voel je dat het koppelingspedaal zachter aanvoelt bij het oplaten komen van de koppeling. Zijn er meer hier op het forum die hier last van hebben? Wanneer een auto met LED dagrij verlichting achter je rijdt is dit het duidelijkste te zien.

Het dreunen ervaar ik niet echt als druk op de oren. Ik vind het meer een harde bonk van een bepaalde lage frequentie die heel erg verstrekt lijkt te worden door de grote bak. Ik heb zelf al de kofferbak rubbers ingesteld zodat de achterklep stevig dicht gegooid moet worden. Helaas zonder resultaat. Bij de dealer werd met mij gezegd dat dit een product eigenschap is. Ik was het hier niet mee eens en wil dat dit probleem bij de importeur wordt aangemeld. Mijn GL heeft geen sportonderstel en is dus uit 2014. Zijn er ook andere mensen die dit zo ervaren?

Als voorloop auto had ik de O3 Ambition Business line met bezine motor en 20% bijtelling. Dit was echt een heerlijke motor vergeleken met de 14% diesel. Bij het stoplicht had je niet eens door dat start & stop de motor uitzette en bij een lage snelheid had je iets meer power in z'n twee. Met de diesel moet ik nu terug schakelen naar z’n 1 anders is hij echt heel traag. Ik had op die auto dan wel minder opties maar hij reed een stuk lekkerder.
 
Bovenaan Onderaan