Chiptuning nieuwste 2.0 tsi

CDK

Forumguru
@JurgenM, Pedro doet dat nog steeds zo en kan dat als geen ander.
Een vakman kan dat ook perfect doen op deze manier, enige is dat je als klant dus wel vertrouwen moet hebben in de kwaliteit van de persoon die de tuning fixt voor je. Je hebt immers geen ‘bewijs’ in de vorm van een uitdraai. Alleen wat is een uitdraai waard als hij eenvoudig gemanipuleerd kan worden?
 

CDK

Forumguru
@Rosinfield, heb vandaag gesproken met iemand uit het tuning wereldje die me KwalitatiefUitermateTeleurstellend nieuws wist te melden.
Hij vertelde me dat ik er ernstig rekening mee moet houden dat met de nieuwe 2.0 TSI weinig mogelijk is. Stage 2 is misschien wel het maximaal haalbare. Door de hoge compressie is 300pk waarschijnlijk al zeer moeilijk te behalen. Hij heeft connecties met een Duitse tuner die een klant had die al hardware aanpassingen had gedaan zoals een andere turbo en intercooler, injectors, hoge en lage druk brandstofpompen en een complete 3.5” uitlaatlijn vanaf de turbo, maar daar lopen ze tegen grote problemen aan. De op het Miller Cycle principe gebaseerde Budack versie van de 2.0 TSI loopt technisch de begrenzing in boven de 275pk vertelde hij
Net als de nieuwe 1.5 TSI die ook niet meer potentie heeft dan de oude 1.4 TSI, wat je in eerste instantie enkel en alleen afgaand op de cilinderinhoud wel zou verwachten.....
 

leon-cupra

Forumguru
Denk dat nog veeeel slechter nieuws is voor al die tuningbedrijven. Die kunnen dan binnen afzienbare tijd allen de deuren sluiten. :nono:
 

leon-cupra

Forumguru
Met de oplaadtijd te tweaken? Andere uitlaatsystemen? Pops and bangs?? :D
Gaat daar een markt voor zijn als je ziet hoe snel zo een elektrische wagen reeds is :pardon:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd erg vrouwelijk geslachtsdeel @Corné de Kluijver. Overigens neig ik er nu weer toe de zaak zo te laten. De auto rijdt gewoon fantastisch. In dit wat bergachtige gebied (Corrèze) merk je dat pas goed. Ongelofelijk wat een trekkracht en wegligging. Het is echt volop genieten.
En eerlijk gezegd kom ik toch zelden in dat gebied boven de 5000 rpm. Maar goed, niets wispelturiger dan (deze) mens ;)
 

CDK

Forumguru
Vandaag kwam ik op het idee om eens een balletje op te gooien of de beperking van het EA888 3B blok enigszins op te rekken is met een WMI systeem (water-methanol injectie) :pieker:

De beperking door de hoge compressie is volgens mij vooral dat het blok tegen de ‘pingelgrens’ en de thermische grens aan zou schuren....

Met een WMI systeem verhoog je het octaangetal fors, van 95 naar 110+, pingelen is dan verleden tijd. Tevens gaat door het vernevelen van de water-methanol mix de temperatuur in de inlaat zeer fors omlaag. Een winst van 20pk en 50Nm is daarbij zeker niet ondenkbaar.

Bijkomend voordeel is dat het inlaattraject blinkend schoon blijft en je geen carbonafzetting meer krijgt :)

Als ik antwoord heb van 1 van m’n hulplijnen dan laat ik het weten.

@jos_br, heb jij hier een mening over?
 

dirkie996

Forumguru
Misschien heden ten dage niet meer mogelijk, maar zou ‘n extra dikke koppakking, de compressie niet kunnen omlaag brengen? Ik herinner mij dat dit vroeger ook wel eens werd toegepast, bij ombouwsels, van atmosferisch naar turbo.
 

Johnnyvr6

Forumguru
Zou kunnen maar beter is een setje andere zuigers als je zoiets doet. Alleen als ik het goed begrijp hebben deze motoren bij rustig rijden dus deelast een hoge compressie en bij vollast een normale. Dat zou willen zeggen dat de klep verstelling met een solenoïde bij gesteld kan worden. Ben benieuwd wat er gebeurd als die solenoïde kapot gaat.
 

CDK

Forumguru
Dit is dus mogelijk met de Budack Cycle versie (EA888 3B)

8179879d13620636a8d10519951f88d3.jpg
 
Bovenaan Onderaan