Yeti 1.2 DSG: eerste indrukken

Rosinfield

† In Memoriam
Net even wat "gespeeld". S-stand zoals ik al eerder meldde, vind ik niet spectaculair en heb dan ook steeds het gevoel dat ik zelf eerder zou hebben opgeschakeld. Lijkt me dus meer iets voor in de bergen.
Wel leuk vond ik het om weer even met de hand te schakelen. Gaat erg makkelijk. Merk alleen dat het niet meer zo makkelijk is om op op geluid en gevoel te schakelen, doordat de motor zo stil en rustig is. Was gewend aan hoge toeren motor. Nu moet ik echt op de toerenteller kijken.
 

CaseyBasey

Actief lid
In de S-stand trek je ongemeen ver door in de versnellingen, tot veel hogere toeren dan in de D-stand. Dit geeft in ieder geval de akoestische illusie dat je sneller optrekt dan in D-stand, maar of dat ook werkelijk het geval is weet ik niet.
In de bergen zou ik het ook niet gauw gebruiken: als het al nodig is in te grijpen dan zou ik kiezen voor een (vaste) versnelling met de tiptronic.

Overigens vind ik de tiptronic gevoelsmatig onlogisch werken. Opschakelen is naar voren duwen en terugschakelen naar achteren halen. Zou ik liever andersom zien.

In de eerste bijdrage in dit topic vroeg ik me af waarom ik geen waarden zag in het service-interval scherm. Michel opperde dat er pas na ca. 500 km een goede berekening gemaakt kon worden. En inderdaad is nu na 600 km te zien dat ik over 29.400 km verwacht wordt voor de eerste onderhoudsbeurt.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, we kunnen nog wel even voort! Duurt 2x zo lang als bij Toyota!
Gek, dat op- en terugschakelen met tiptronic voelt voor mij juist wel logisch aan. Denk het praktisch nooit te gebruiken, idd misschien bergaf om wat meer op de motor te remmen. Denk overigens dat ik een heel ongelukkige kleur heb gekozen; hij is nu alweer hardstikke vies (zaterdag nog gewassen)!
 

CaseyBasey

Actief lid
Ik kan me niet herinneren ooit voor een onderhoudsbeurt naar een garage geweest te zijn....

Ja, je hebt een verkeerde kleur. En je moet ook geen wit, zwart of rood hebben. Volgens mij heb ik de beste kleur heb tegen vuil. Ik zie nu alleen vuiligheid op de zwarte plastic onderdelen, de rest van de auto ziet er pico bello uit.
 

corsaar

Senior Member
Ik denk dat je gelijk heb CB zelfs vogelpoep zie je minder.
Behalve een lijster die rode bessen heeft gegeten.
Trouwens mijn kleur grey doet het ook niet slecht.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Las net ergens iets over het inhouden van de DSG bak na een verkeersdrempel, rotonde, etc. Men krijgt dan het gevoel alsof de bak a.h.w. eerst even moet nadenken alvorens weer "op te pikken". Herken hier wel iets in, maar heb het eigenlijk nog niet zo als hinderlijk ervaren. Kan me voorstellen dat dat wel het geval is als je ivm naderen andere verkeersdeelnemers weer snel vaart wilt maken. Je kunt het overigens voorkomen door even de S-stand te selecteren (dan blijft de turbo in werking, in D niet).
Ben wel benieuwd naar de ervaring van anderen op dit punt.
 

CaseyBasey

Actief lid
Nadenken alvorens op te pikken: dat herken ik wel een beetje bij wegrijden uit stilstand. Raak er steeds meer aan gewend. Verklaring is de zware auto en het kleine motortje dat eerst even voldoende kracht moet ontwikkelen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ik vind het ook niet echt hinderlijk en je moet er ook aan wennen. Ook dat je het gas wel even verder moet intrappen soms, wil je versnellen. Als je te voorzichtig bent met gas geven, blijft hij ahw hangen, alsof hij vraagt: wat gaan we doen, baas?
 

corsaar

Senior Member
Gewoon wachten tot hij gaat rollen en dan pas gas bijgeven.
Ik heb er totaal geen problemen mee.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, klopt, vanuit stilstand. Waar het om ging was als je op een snelheidsremmer af komt rijden, remt tot bijna stilstand en dan erna weer door wil, dan is er dat moment van "nadenken".
 
Bovenaan Onderaan