Yeti 1.2 DSG: eerste indrukken

CaseyBasey

Actief lid
De eerste 200 km achter de rug.
Zoals ik natuurlijk al wist: hij rijdt GEWELDIG. Zelfs nog rustiger, stiller en soepeler dan ik me herinnerde van de proefrit. Zou dit o.a. kunnen komen door de GoodYear Excellence banden? En dat het 16" velgen zijn i.p.v. 17"?

Het heeft nog geen zin om over het verbruik te praten, daarvoor heb ik echt te weinig gereden. Wat ik me wel afvraag is hoe de meesten van ons de display gebruiken. Geheugen-1, actueel gebruik tonen en na afloop van de rit even kijken naar gemiddeld verbruik van de rit? En geheugen-2 alleen voor de tankbeurten gebruiken, en dus resetten bij elke tankbeurt? Graag hoor ik hieromtrent wat ervaringen en tips.

Een feature van de display lijkt niet te werken of niet geïnitialiseerd te zijn. De service-interval-indicatie geeft alleen streepjes bij aantal km en dagen. Binnenkort de dealer maar even vragen hoe dat zit. Of weet er hier iemand meer van?

Wat ik mis of anders had gemogen: meer opbergvakken die afgesloten kunnen (nu alleen 1 dashboardkastje met klep) en een muntenvakje in de middenconsole. Al die ronde gaten voor flessen en bekers zijn aan mij niet besteed.

Radio: worstel ik nog even mee. De door mij voorgeprogrammeerde zenders raak ik kwijt nadat de functietoets, M.C., gebruikt is. Dus nog wat verder puzzelen.

De zitpositie: vandaag een wat betere positie gevonden. Is nog niet 100% maar lijkt acceptabel. Zou 's een paar uur achterelkaar moeten rijden.
Het probleem zit 'm in de verhoudingen. Door m'n relatief lange benen staat het stuur te ver af. Als de stoel gekanteld had kunnen worden was het denk ik totaal geen probleem geweest; zo kon ik het in andere auto's ook vaak oplossen.

Tot zover maar even.
 

FredV

Banned
- Wat de stoel betreft, is die in hoogte verstelbaar? dat scheelt ook vaak in de zithouding.
- de radio, heb je het gevonden station echt zo opgeslagen dat je een piep hoort ?
- service indicator, wellicht dat die pas een waarde aangeeft als de servieperiode nabij is?
- en de bc gebruik ik altijd bc1 (ritgemiddelde) en reset de km in de display na elke tankbeurt. bc 2 laat ik zo staan, dat geeft een heel mooi totaal gemiddelde.
-
 

Michel

Forumguru
Bij mijn Octavia ging service indicatie pas iets aangegeven na een bepaalde afgelegde afstand. Volgens mij gebeurde dit pas na ong. 500 km, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb er ook niet aldoor naar gekeken.
200 km is nog te weinig voor het systeem om een goede inschatting te kunnen maken van het moment waarop de eerste servicebeurt moet gaan plaatsvinden.
 

wimv

Actief lid
@CB: Ah, dus de jouwe staat ook op GoodYears !?
Aaanvulling: ik zie toevallig dat jij precies dezelfde stootstrips op de deuren hebt zitten als ik. Dit is pas de 2e keer dat ik deze zie. Heeft jouw dealer ze gemonteerd of zaten ze standaard op de auto ?
 

CaseyBasey

Actief lid
@wimv: ja, in tegenstelling tot wat de dealer aanvankelijk gezegd had. Hij had Conti aangekondigd omdat hij in de veronderstelling was dat dat Pon-beleid zou zijn/worden. Is dus (nog) niet het geval.
De eerste indruk van de banden is prima.
 

EdK

Forumguru
En misschien een stomme vraag, maar je reservewiel is dat ook een Good Year of is dat weer een Conti ?
 

wimv

Actief lid
@EdK: helemaal geen stomme vraag. Alleen; al schiet je me lek. Ik zou het niet weten. Ik heb gezien dat er een band achterin ligt maar daar houdt het dan wel mee op. Ik zal eens gaan kijken. Wordt nog vervolgd.
Wim
 

CaseyBasey

Actief lid
@FredV: ja, de stoel is in hoogte verstelbaar. Hij staat nu behoorlijk hoog.
Geen piepjes bij zender vastzetten maar het keuzenr knippert op gegeven moment niet meer.
En wat betreft bc-2: die wordt bij mij automatisch gereset na 20 uur of 2000 km.

@Wasmachineman: de wat hogere zit bevalt erg goed. Geeft op een bepaalde manier denk ik ook meer rust dan als je bij wijze van spreken met je snufferd vlak boven het asfalt zit

@Michel: klinkt idd logisch. Ik hou het nog even in de gaten.
 

EdK

Forumguru
Blijf dat toch vreemd vinden.
Men heeft het er altjd over dat men 1 soort merk/type band onder de wagen moet zetten.
Vanwege profiel / veiliheid en dat soort dingen, en met volwaardig reservewiel gebeurt dat dan ook.
Maar omdat het een thuiskomertje is en je dus niet harder dan 80Km/pu wordt geadviseerd is het profiel etc niet meer belangrijk schijnbaar ?
 

corsaar

Senior Member
@CB wat zitcomfort betreft heb je natuurlijk twee invalspunten.
De wat hogere zit geeft je het gevoel van een koningszetel je kijkt a.h.w.
over je voetvolk heen. En de gevoelszit rugsteun,knieen stuur etc.
Ik vind de Yeti prima zitten maar het kan beter. Toen ik in de Octa van WMM zat
voelde ik direkt een betere steun in de rug. Jawel die leren stoelen zaten nog beter
dan de Yeti, de lage (kart)zit vind ik niet prettig terwijl WMM dit prachtig vind.
 

CaseyBasey

Actief lid
Inderdaad, 2 aspecten: de hoge positie (fijn) en het zitten zelf (redelijk vooralsnog). Extra steun in de rug heb ik nog niet echt gemist. Maar daar is eventueel wel wat aan te doen door losse steunen te kopen.
 

Claude

Lid
@CaseyBasey

Welke bandenmaat heeft het reservewiel? Nog steeds 195/60R16?

Er waren namelijk geruchten, dat Skoda voortaan smallere thuiskomers zou toepassen (van het type bandbreedte van een motorband) en dat het reservewiel voortaan andersom zou worden bevestigd (holle ruimte van de velg boven) zodat je in de holle ruimte van de velg gemakkelijker nog wat kleine dingen zou kunnen opbergen.


Conti!! Thuiskomer.
 

CaseyBasey

Actief lid
@Claude: bandenmaat weet ik niet, zal ik nakijken. In ieder geval is het niet zo dat er bovenop het liggende wiel nog wat opgeborgen kan worden. Nu past er alleen nog de losse kentekenplaat voor de aanhanger op. Eronder echter zitten de krik en sleutel naar het schijnt!
 

EdK

Forumguru
Heb je dat niet gecontroleerd of die krik daar ligt ??
En wat als je nu met een lekke band staat en je hebt een reserve band maar niet de spullen om het te wisselen en ook nog net dat ANWB lidmaatschap opgezegd te hebben.

Je hebt alleen het nummer van WMM, maar je weet hoe goed bereikbaar hij is als die in de sauna zit !

Zou het maar eens controleren, want als de murphy wet in werking gaat.............
Sta jij net met een lekke band en ....................................
 

Rosinfield

† In Memoriam
CB: ik gebruik geheugen 1 gewoon voor en tijdens de rit, meestal zet ik hem op gem. gebruik. Geheugen 2 gebruik ik om over een langere periode te kunnen kijken.
Radio; ik gebruik de methode om meteen de 6 sterkste zenders vast te leggen en dat per band, in A'dam en Friesland. Dan heb ik alles wat ik nodig heb aan radio (1 en 2, +4 andere). Je kunt dat doen door dat knopje langere tijd ingedrukt te houden, dan gaat hij er 6 vastleggen. Heb ook 1 handmatig gedaan omdat radio 1 er niet bij zat. Gewoon zoeken en knopje waar je hem onder wilt zetten vasthouden tot het piept, dan zit-ie erin.
 

corsaar

Senior Member
Je bruikt ze dus gewoon allebij maar leest ze ombeurten uit.
Tenminste zo doe ik het. Maar dat blijf ik niet doen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
het meest gebruik ik nr 1 (rit) die andere eens in de zoveel tijd, eigenlijk alleen om te kijken naar het gem. verbruik over een langere periode
 
Bovenaan Onderaan