Yeti 1.2 DSG: eerste indrukken

Rosinfield

† In Memoriam
Bedacht me dit later zelf ook, dat het wel eerder met de turbo te maken zal hebben dan de DSG. Voor mij beide nieuwe fenomenen.
 

CaseyBasey

Actief lid
Nieuwe rijimpressie opgedaan: voor het eerst door zo'n wasstraat gereden. Was een enigszins angstige ervaring, al dat geweld waarmee het water en de verschillende rollen tegen de auto tekeer gingen.
Eerste indruk is dat ie er weer schoon en glimmend uitziet, maar bij nadere inspectie zie je toch nog vlekkies van insecten.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik doe het lekker met de hand hoor, scheelt ook een hoop pecunia. Btw, gisteren nog eens extra op het kraakje bij wegrijden gelet en niets kunnen ontdekken.
 

snel

Actief lid
turbo

dit noemt men het zogenaamde turbo gat moet eerst een bepaalt toerental draaien dan komt turbo in actie 1.8tsi gaat dan als een speer
ervandoor :eek:oo::eek:oo:

[MODERATORBREAK]
niet onnodig quoten a.u.b.[/MODERATORBREAK]
 

Multi1100

Actief lid
Klopt, turbo gaat werken vanaf 2200 tpm (dacht ik zo uit het hoofd) en in principe geldt dat hoe kleiner de inhoud van de (benzine)motor (1.2..1.4...1.8) hoe meer je hiervan merkt, van dat gat dus, want in principe heeft een grotere inhoud een groter eigen koppel zonder turbo..ergo..het is sowieso goed om af en toe even door te trappen zodat de turbo even lekker mee kan doen..
 

CaseyBasey

Actief lid
Ik denk dat de turbo vrijwel vanaf het begin altijd meewerkt. Het zou anders voor een 1.2 onmogelijk zijn om al het max koppel van 175 Nm bij 1500 toeren te hebben. Dus ik denk dat ie (variabel) altijd meewerkt.
 

EdK

Forumguru
Alleen als je hem in zijn achteruit zet dan kom je niet aan die 1500 toeren
Dus dan werkt ie blijkbaar tegen dan ! toch ?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nu zo'n 6000 km gereden en de laatste tijd duidelijk de ervaring dat de afstemming tussen de auto en mij sterk versoepeld is. Eigenlijk gaat het alleen maar om wat je met het gas doet, nu meer het gevoel dat ik hem precies kan laten doen wat ik wil.
 

Fred

Nieuw lid
Vandaag ritje gemaakt van een 250 kms , rustige landwegen ,max. snelheid tussen de 40 en 80 km/h
In totaal, bijna 8h in de auto doorgebracht iclusief 5 terrasjes uitgetest .
Geen last van stijfheid of pijnlijke rug, wat ik al een heel pluspunt vind. ( Zelf ben ik 1 ,70m groot mocht dit voor iemand van belang zijn).
Hoewel ik nog steeds moet wennen aan het gaspedaal .
Accelereren doet ie wel, maar hoe je het ook bekijkt het opschakelen, gaat naar mijn mening iets te snel , waardoor je de neiging krijgt, om het gaspedaal toch iets dieper in te drukken, zodat er even wordt teruggeschakeld . Tenminste als je wil bijblijven met het verkeer wanneer je net hebt ingevoegd vanuit een zijstraat.
Ook wanneer het terrein, waar je in rondrijd ,wat heuvelachtig is, moet hij soms zelf even terug, alsof hij zelf begrepen heeft dat er te snel geschakeld werd, zeker als je het zachtjes aandoet met het gaspedaal.
Ik heb dan ook een tijdje de Tip-tronnic uitgeprobeerd om te vergelijken en hier klinkt de motor, dan iets vertrouwder aan, door te schakelen rond de 2000p/m, het gaspedaal reageert dan ook soepeler als je even bijgeeft.( logisch de schakelbak moet niet telkens terugschakelen op jou commando met het gaspedaal) en eenmaal de bereikte snelheid constant was, de pook terug naar Rechts en terug op automaat.
Op de autostrade heb je van dit lage toerental helemaal geen last , tja dan draai je al gauw 2000 naar de 2500 p/m bij 100 tot 120 en reageert hij sneller op je voetje.
Wat ik nu verbruikt heb aan benzine, dat laat ik voorlopig nog terzijde, een volgende tankbeurt zal dit wel bevestigen. De auto is nl nog nieuw en zo ook het baasje met de bediening ervan.
De Cruze Controle, ken in ondertussen op mijn duimpje of moet ik zeggen middenvinger J.
Verder ben ik erachter gekomen, dat ook het deksel van de middenconsole, meer functies had dan ik eerst had verwacht.
Het bovendeel, kan dus naar voren of achteren worden verschoven dit had ik al snel door, maar dat je ook nog de mogelijkheid had om de hoogte in te stellen ?
Voor hen die het nog niet hebben ontdekt : Yep, blijkbaar zijn er 3 hoogtes instelbaar, dit door het deksel lichtjes naar boven te tillen; klik 1 tot 3 standen ,klik 4 en hoger gaat de klep opnieuw volledig dicht en kan je weer van voor af aan beginnen. Ps : die klikjes zijn denkbeeldig want je hoort ze niet.
En ja hoor, ook mijn telefoon blijft koel in het bakje van de console, terwijl er enkel werd uitgelegd dat dit “only” in het handschoenkastje kon .
Nu weet ik meteen, waarvoor die “kroontjes wipper” diende J.
Met andere woorden , ik heb echt relaxt kunnen auto rijden .
Nog één persoonlijk minpuntje misschien: het achteruit rijden.
In vergelijking met mijn vorige auto, heb ik iets minder overzicht via de achterruit , deze lijkt wat kleiner en de binnenspiegel , geeft ondanks dat deze vrij groot is, ook geen uitkomst , hij lijkt zelfs een beetje oversized.
Wel moet ik erbij vermelden, dat de YETI een stukje hoger op zijn poten staat dan mijn vorige auto , en mogelijk wordt hierdoor deze indruk gewekt en vertrouw ik nog niet echt de toeter van de parking assistent .
Hoe dan ook, het is en blijft een leuk karretje om mee rond te toeren. Ik heb zeker geen spijt van deze aankoop en hopelijk mag dit zo blijven .
Wat mijn persoonlijke indruk betreft……..? Misschien moet ook het manneke achter het stuur , nog even wennen aan zijn nieuw speeltje .
In elk geval, Ik wens iedereen veel rijplezier .
Groetjes Fred.
 
Bovenaan Onderaan