Xenonverlichting achteraf

peterbaarlo

Senior Member
heb de set er nu een paar dagen inzitten, flink meer licht (nog niet gemeten).

geen enkele foutmelding van lampcontrole tot nu toe. door de hogere lichtopbrengst is er iets meer glare dan met halogeen. xenon geeft een bak meer licht wat erg prettig is.

Ik heb nog geen enkele keer gehad dat tegenliggers met grootlicht knipperen omdat ze het hinderend vinden.
mijn standlicht is wel nog standaard dus je ziet wat kleurverschil.

op onderstaande foto rechts halogeen, links 6000k xenon

lrc.jpg



op onderstaande foto links halogeen, rechts 6000k xenon

krc.jpg



montage fluitje van een cent op het plaatsen van de ballasten na.

25mm gat boren in afdekdop koplamp, xenon lamp in fitting klikken (koop wel lampen met metalen h7 fitting en niet goedkoop kunststof fitting die passen niet lekker) stekkers insteken, rubber van xenonset in afdekdop koplamp plaatsen.

als laatste een plek voor de ballasten zoeken (valt niet mee want is druk onder motorkap en nauwelijks een plat vlak te vinden waar je de ballast op kunt monteren).

to do list verlichting:

LED mistlampen canbus 16W high power (liggen klaar)
LED achteruitrij verlichting BA15s 1156 canbus 16W high power (liggen klaar)
H15 xenonlook halogeen lampen (bestellen in Italie of China maar nog erg duur)
DRL, Coming Home en Leaving Home verlichting coderen naar (LED) mistlichten
 
Laatst bewerkt:

peterbaarlo

Senior Member
Conclusie: lichtbeeld is stront!

nou nou VWim.. wat een praat, mijn conclusie is juist dat het goed te doen is, als ik achter iemand rij dan verlicht ik niet mijn voorganger zijn cabine maar licht blijft voor 95% tegen de achterbumper van de auto, ook geen probleem met tegenliggers zonder koplampen lager af te hoeven stellen.

ik vind het best meevallen, vooral het lichtbeeld naar boven toe, dit heeft toch nog een aardige cut-off.

ik heb zelf al enkele reflectoren laten ontwerpen en weet er dus wel het een en ander vanaf.

uiteraard ben ik het met iedereen eens die zegt dat je VEEL beter het lichtpakket kunt nemen (als je daar 1250 euro voor over hebt) als je xenon wil, uiteindelijk zijn de reflectoren niet ontworpen voor xenon met een lichtopbrengst van 3500 lumen ipv de maximaal 1800 lumen die uit een nieuwe halogeenlamp komen.

ik wilde die 1250 eu niet betalen en had nog een xenonset liggen (van een vorige auto die wel koplamp lenzen had)
 

VWim

Forumguru
Je kan de boodschap verpakken zoals je wilt, de conclusie blijft naar mijn mening echter echter eenduidig: de koplampbehuizing is niet gemaakt voor Xenon verlichting.

Ik begrijp best dat het voor jouw als bereider prettiger is, voor mij als berijder van het voertuig dat vóór jou rijdt ben ik enorm blij met mijn zelfdimmende binnenspiegel en buitenspiegels.



Edit: met vriendelijke medewerking van @Pollewop
 
Laatst bewerkt:

w.r.

Lid
Hoe zijn de ervaringen met xenon ombouw als de fabia greenline face lift 2 reeds voorzien is van lens lampen ?

Enig advies waar je xenon het beste kunt betrekken?

Ik hoorde eens van een of ander adapter setje waar hebben ze het dan over?
 

peterbaarlo

Senior Member
@Da_Luke, ja idd zijn het die lampen, mocht je daar gaan bestellen ga dan voor de iets duurdere versie: http://www.xenonlamp.nl/mistlicht-canbus-led-vervangingslamp-50w

dit is natuurlijk geen 50W led lamp maar deze zou ongeveer dezelfde lumen moeten geven dan een halogeen H8


ik heb geen aanvullende weerstanden gebruikt, geen foutmelding op dashboard en lampen dimmen ook netjes aan en uit bij bochtenverlichting.

deze 16W LED lampen geven wel minder licht dan de standaard halogeen maar de kleur is veel mooier.

Lrc.jpg



Het terug plaatsen van de mistlamp units is even prutsen, er zitten geleiders aan de bovenkant en onderkant van de unit deze moeten precies is 2 sleuven onder en 2 sleuven boven grijpen anders wil de unit niet terug er in.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

peterbaarlo

Senior Member
Onderstaand een aantal foto's met de LED's in de mistlampen, tevens heb ik de H7 6000k xenon lampen in de koplampen (zie 10 posts terug in dit topic) vervangen door 5000k xenon lampen die ik ook nog had liggen. 5000k of beter nog 4300k geeft toch een mooiere uitstraling dan de iets blauwere 6000k.

de 6000k waren R-lampen speciaal geschikt voor reflectoren, echter geven de normale xenonlampen een mooier lichtbeeld.


Rrc.jpg


Qrc.jpg


Prc.jpg


Nrc.jpg
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
deze 16W LED lampen geven wel minder licht dan de standaard halogeen maar de kleur is veel mooier.
"Form follows function" - dus ik zou de lichtopbrengst juist niet willen verminderen ten behoeve van een mooiere aanblik (waar ik zelf toch niks van zou zien...).
 

peterbaarlo

Senior Member
"Form follows function" - dus ik zou de lichtopbrengst juist niet willen verminderen ten behoeve van een mooiere aanblik (waar ik zelf toch niks van zou zien...).

daar ben ik het wel mee eens, echter had ik deze lampen nog liggen van mijn voorgaande auto. deze zijn inmiddels 2 jaar oud en de nieuwere led lampen geven wel net zo veel licht als halogeen.

mijn hoofdreden is dat ik af wil van de DRL met de middelste koplampen H15, middels vagcom laat ik de DRL verplaatsen naar de mistlampen met LED.
 

serum

Senior Member
dus ik zou de lichtopbrengst juist niet willen verminderen ten behoeve van een mooiere aanblik
en in het andere topic predik je juist dat je ze voor het initiële doel (bochtenverlichting) nota-bene uit wilt zetten. (De keren dat je daadwerkelijk mistlampen mag gebruiken waar ze voor bedoeld zijn laat zich in promille nog niet uitdrukken) Volgens mij is uit in dit geval de overtreffende trap van verminderen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee. Voor dat doel gebruik ik iets anders - de beide mistlampen met volledige lichtopbrengst daarvan - zoals in het andere topic toegelicht.

<aanvulling>
Uit oorspronkelijke post:
to do list verlichting:
LED mistlampen canbus 16W high power (liggen klaar)
De initiële functie van mistlampen lijkt mij: mistlampen. Ze gebruiken als bochtverlichting (eentje, hoeft niet gedimd, toch?) of DRL (beide, wél gedimd) is een andere functie.
 
Laatst bewerkt:

serum

Senior Member
Ik heb de afgelopen mljn km 1x mistlampen gebruikt en dat was hooguit voor 2 minuten. (zoals ik zei; niet in promille weer te geven) Als DLR worden (officieel) de mistlampen op de O3 niet gebruikt. deze zitten bij de koplampen in geïntegreerd. ze worden het leeuwendeel als bochtenverlichting ingezet. (behalve op jouw auto, waar ze uit staan ;) )
 

Canon-Eye

Forumguru
Op mijn auto konden ze gelukkig toch al niet aan, hoefden ze ook niet uitgeschakeld te worden. Zou ik een O2 of O3 aanschaffen, dan komt dat wel aan de orde...
 

MaRco2

Forumguru
Conclusie: lichtbeeld is stront!


Was ook mijn eerste indruk (met de OEM projectorlampen is het snoeistrak), had bij mijn voorgaande auto's ook altijd Carnamics setjes er in zitten, zag er toch wat strakker uit (en in de Trevis een drama met tegenliggers).
 
Bovenaan Onderaan