Xenonverlichting achteraf

VWim

Forumguru
zo:
4df0ae7e439ad43ce5b5a03c9dbc6b5c.jpg
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij is de bochtverlichting (de lichten onderin de bumper die aangaan als je instuurt) bij geen enkele auto in xenon uitgevoerd, met als reden dat die lampen snel moeten kunnen starten. De lampen die meedraaien met het stuur zijn meestel de koplampen en (dus) wel xenon.

Ik heb het idee dat hierboven beide soorten verlichting, dus bochtverlichting en meedraaiende hoofdverlichting, af en toe worden verward?
 

VWim

Forumguru
Dus die 2 lichten onderaan, die mee draaien in de bochten, zijn standaard geen xenons dan? Bij niemand?
Die lichten onderaan draaien niet mee, die gaan alleen aan als je een bocht neemt of wanneer je je knipperlicht inschakelt. Dit alles beneden een bepaalde snelheid, ik geloof iets van 30 of 40 km/u. Het is ook geen xenon, maar een reguliere halogeenlamp.

Xenon, in geval van de OIII Bi-xenon, draait wel mee.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus die 2 lichten onderaan, die mee draaien in de bochten, zijn standaard geen xenons dan? Bij niemand?
Volgens mij draaien "die 2 lichten onderaan" helemaal niet mee. Dat zijn de mistlampen die als "bochtverlichting" worden aangestuurd door knipperlichten en/of stuurhoeksensor(*). Ik blijf het een ontzettend raar gezicht vinden, vooral overdag en zou dit voor mezelf absoluut laten wegcoderen. Zó wil ik niet gezien worden...

Wat ik wel een mooie en zinvolle oplossing vind, is het in bochten meedraaien van dim/grootlicht (indien ingeschakeld). Ik vermoed dat dit alleen in combinatie met xenon is, maar dat weet ik niet zeker.
Op mijn Fabia zit het in elk geval niet. Als ik op de bochtige en donkere landweggetjes naar ons dorp rij, zet ik gewoon grootlicht én mistlampen aan. Dan zie ik tenminste ook die roedels reeën op tijd die vaak op bepaalde punten van het bos naar de weilanden v.v. oversteken...

(*)
<edit> Antera en anderen gaven dat ook al aan - die posts had ik nog niet gezien (effe weg geweest).
 
Laatst bewerkt:

MaRco2

Forumguru
Ik blijf het een ontzettend raar gezicht vinden, vooral overdag en zou dit voor mezelf absoluut laten wegcoderen. Zó wil ik niet gezien worden...

Werkt wel geweldig, maar overdag inderdaad wat overbodig (voorheen heb ik uit speelsigheid regelmatig een seintje gegeven met de mistlampen :tegek::banghead: ).

Is overigens via het navischerm in de OIII uit te vinken. Heb het gewoon aan staan, overdag toch alleen de DRL aan (voor en achter) en schakel zelf het dimlicht (incl. kentekenplaatverlichting) in, het aan-uit-aan-uit bij tunnels lijkt me niet best voor de ballasten en is ook best irritant.
 
Ah, mijn fout, ja, idd, die gaan aan bij het aanzetten van de pinker. Nuja, ik blijf erbij, het enigste minpunt dat ik aan m'n wagen kan vinden. Hadden ze daar nu eens gewone witte LED lichten in gestoken... Was toch veel mooier en eleganter geweest. Ik vind het persoonlijk maar goedkoop.

Bedankt voor alle info, eventjes kijken om deze te vervangen.

Groetjes.
 

Antera

Donateur
Volgens mij draaien "die 2 lichten onderaan" helemaal niet mee. Dat zijn de mistlampen die als "bochtverlichting" worden aangestuurd door knipperlichten en/of stuurhoeksensor(*). Ik blijf het een ontzettend raar gezicht vinden, vooral overdag en zou dit voor mezelf absoluut laten wegcoderen. Zó wil ik niet gezien worden...

Wat ik wel een mooie en zinvolle oplossing vind, is het in bochten meedraaien van dim/grootlicht (indien ingeschakeld). Ik vermoed dat dit alleen in combinatie met xenon is, maar dat weet ik niet zeker.
Op mijn Fabia zit het in elk geval niet. Als ik op de bochtige en donkere landweggetjes naar ons dorp rij, zet ik gewoon grootlicht én mistlampen aan. Dan zie ik tenminste ook die roedels reeën op tijd die vaak op bepaalde punten van het bos naar de weilanden v.v. oversteken...

(*)
<edit> Antera en anderen gaven dat ook al aan - die posts had ik nog niet gezien (effe weg geweest).


Bocht verlichting werkt alleen als het licht aan staat. Dus overdag beetje vreemd al het dan meedraait of aangaat als je een AUTO schakelaar hebt. Mits je je verlichting standaard aan zet.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus overdag beetje vreemd al het dan meedraait of aangaat als je een AUTO schakelaar hebt.
Aan de buitenkant is niet te zien of iemand al of niet een AUTO-stand heeft/gebruikt. Kan me trouwens ook niks schelen; zelf heb ik tot aan de komst van de DRL zo'n jaar of 40 altijd (dus ook overdag) met minstens dimlicht aan gereden. Dáár kijk ik dus niet zo van op.

Maar ik vind het nu eenmaal een buitengewoon lomp gezicht om - hetzij overdag, dan wel 's avonds - één zo'n mistlamp te zien knipogen terwijl ik aan de gewone richtingaanwijzer ook al kan zien waar iemand naartoe gaat.
Op mijn (toekomstige) auto gaat dat dus simpelweg ook niet gebeuren... :nono:

<aanvulling>
Trouwens, als er dan een auto-stand met bijbehorende sensor aanwezig is, dan zou het toch ook niet zo heel moeilijk moeten zijn om ervoor te zorgen dat die bochtverlichting overdag niet meedoet, ongeacht of de schakelaar nu op AUTO of op AAN staat.
Dan wordt dat irritante gedoe in elk geval beperkt tot de duisternis, wanneer het nog enige zin zou kunnen hebben. Maar ja, daarvoor is er nou net weer niet lang genoeg over nagedacht, helaas...
 
Laatst bewerkt:

peterbaarlo

Senior Member
vandaag even xenonset los van de koplampen (niet lampjes niet in koplamp gemonteerd) geprobeerd. geen canbus foutmelding of zo iets dergelijks. als ik volgende week tijd heb gaat de set er in.

ik heb een kingco plus pro canbus (slim ballast) set van 59,95 (navaudio)
 

LéonvdM

Nieuw lid
Ben net nieuw op het forum maar ook erg benieuwd hoe de set het doet. Inbouwtijd, eventueel probleem tijdens de inbouw en het resultaat. Suc6 ermee.
 

Noord26

Forumguru
Dat hangt er dus vanaf wat er op je koplamp qua code staat. Bij een Superb worden dezelfde koplampen met types gebruikt voor halogeen en xenon. Alleen heeft Xenon nog de AFS mogelijkheden extra.
 

VWim

Forumguru
Staan dan beide coderingen in de behuizing? Dat had ik niet verwacht... Ik zeg "Simply Clever" :D:deuk:
 

Richardkraal

Nieuw lid
vandaag even xenonset los van de koplampen (niet lampjes niet in koplamp gemonteerd) geprobeerd. geen canbus foutmelding of zo iets dergelijks. als ik volgende week tijd heb gaat de set er in.

ik heb een kingco plus pro canbus (slim ballast) set van 59,95 (navaudio)


Hey Peter,
zie jij kans foto's te plaatsen?
ben benieuwd hoe het er uit ziet :)
 

turboturbo

Forumguru
Ik stond gisteren naast een Renault Megane (model 2003 - 2009 denk ik) geparkeerd en deze had reflector lampen waarin 'xenon' stond.

Ik dacht dat af fabriek xenon icm reflector units niet voor kwamen?
 
Bovenaan Onderaan