Witte pomp versus merkbrandstof (diesel en benzine)

GJS

Senior Member
Sterker nog: Het is altijd ongelood, gelode benzine mag al bijna 14 jaar niet meer verkocht worden in Nederland.
 

EdK

Forumguru
zakelijk en privé zoveel mogelijk BP.
Lekker freebees erbij zodat ik weer leuke dingen later bij de Kijkshop kan halen.
En privé ook omdat die zowaar om de hoek zit.
en prive gewoon de 95 en zakelijk de standaard diesel. op één keer na toen hij nokkie vol met 95 zat ! (shit)
 

MarcoO2

Forumguru
Als je bij de Gulf euro98 tankt, moet je alleen ff opletten: daar hebben ze ook een variant met loodvervanger. Past als het goed is ook net niet lekker in je tankopening.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tank wel bij Gulf, maar gewone euro95. Las ergens wel dat als je je auto laat chiptunen (abt), dat je dan daarna alleen 98 mag tanken. Klopt dat? Zo ja, dan betekent dat dus wel extra kosten als je dat zou laten doen.
 

MarcoO2

Forumguru
Op euro98 loopt'ie beter en heeft de motor meer vermogen. Maar op euro95 doet'ie het ook prima hoor. Financieel maakt het niet veel uit, mijn ervaring is dat mijn auto na het chippen en de overstap op euro98 alleen maar zuiniger is geworden. En dat ligt niet aan mijn rijstijl...
 

FredV

Banned
Op euro98 loopt'ie beter en heeft de motor meer vermogen. Maar op euro95 doet'ie het ook prima hoor. Financieel maakt het niet veel uit, mijn ervaring is dat mijn auto na het chippen en de overstap op euro98 alleen maar zuiniger is geworden. En dat ligt niet aan mijn rijstijl...
Twee beinvloedende factoren noem je, chippen en euro 98 overstap.
De overstap op euro98 was nodifg door t chippen, dan kan niet met euro95 worden volstaan.
Was je auto direct na t chippen zuiniger, of werd die geleidelijk zuiniger?
Want dat is dan d e invloed van het inrijden.
Heb je vergelijkende cijfers over t verbruik voor en na t chippen?
Wanneer heb je je auto laten chippen? direct na aanschaf?
En ja, meer vermogen is zuiniger, mits je het extra vermogen niet benut. Dus 120 blijven rijden en geen 130 na chippen, accelaratie naar 100 in 10 sec en niet na t chippen in 7, dat soort dingen.
Het is gewoon zo dat het vermogen per kg gewicht hoger is, dus zuiniger.

En jij moest naar euro98 vanwerge t chippen. Stap je zonder noodzaak over op euro98, dan is de vraag of het mindere verbruik ook voordeliger is ten opzichte van de meerprijs.
 

MarcoO2

Forumguru
I know. Allereerst: je hóeft niet over te stappen op euro98 als de auto gechipt is, alleen haal je er dan meer rendement uit. Maar mijn gechipte motor doet het op euro95 ook prima.

Ik heb eerst 20.000 km ongechipt gereden, dus ingereden was'tie al wel. Ik heb mijn verbruik nooit exact bijgehouden, maar heb wel mijn praktijkervaringen. Vóór het chippen reed de auto zuiniger als ik euro98 tankte dan wanneer ik op V-Power reed. D

Na het chippen is dat verschil tussen euro98 en V-Power zo gebleven, alleen rijd ik overall zuiniger door het hogere vermogen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Had ergens gelezen dat Skoda 98 eist na chippen, anders geen garantie. Maar hoe kunnen ze dat nagaan, behalve monster uit laatste tank voor evt defect.
 
Even een hele oude koe uit de sloot halen:

Voortbordurend hierop ( niet zo zeer witte vs merkpomp) hoe zit het met de kwaliteit van de diesel en de effecten op de motor?

Ik ga met mijn vakanties naar de wat minder gangbare oorden in Europa en daar wil de benzine en diesel nog wel eens van een beroerde kwaliteit zijn. Ik heb tot nu toe alleen relatief oude auto's gereden en die konden het allemaal nog wel aan als de benzine van mindere kwaliteit was. Voor nieuwere auto's werd altijd aangeraden de katalysator er tijdelijk tussenuit te halen.

Hoe zit dit precies met diesel? Ook daar zul je ongetwijfeld mindere kwaliteit van hebben en wat is daarvan precies het effect van op je motor. Dat je verbruik omhoog zal gaan is evident ( bij benzine destijds ging ik van 1 op 18 naar 1 op 13-14 met slechte kwaliteit benzine), maar wat zijn de overige effecten op de motor?

( Trouwens wel heel gek dat je met een oudere auto elke benzine kan tanken die je wilt met hooguit wat effecten op het verbruik terwijl je met de meest spiksplinter nieuwe techniek alleen maar top kwaliteit mag tanken omdat anders de motor schade kan oplopen... is dat nu technologische vooruitgang? :smirk:)
 

WouterO2C

Actief lid
Ik tank altijd BP 95, was vandaag bij de dealer hoorde een verhaal van
de monteur dat een klant dezelfde klachten had als Corsaar voorheen.
Div. zaken vervangen maar dit mocht niet baten, uiteindelijk bleek 1
verstuiver verstopt te zijn, en wat blijkt deze man tankte de goedkoopste
witte benzine.

Tip van de dealer tank merk benzine, klaarblijke is deze nieuwe techniek
gevoeliger voor de kwaliteit van de benzine.

Tot op heden 8000km gereden zonder problemen.

Leuk en interessant draadje over kwaliteit van de benzine wittepomp v/s merkpomp.

Volgens mij maakt het werkelijk helemaal niets uit waar je tankt en is het zeker een fabeltje dat je motor eerder stuk zou gaan of problemen zou geven als je bij een witte pomp tankt. Omdat dit draadje dat toch wel lijkt te suggereren, zwengel ik deze discussie nog even aan.

Feit is dat alle tankstations van alle merken in Nederland hun brandstof halen uit dezelfde regionale depots. Dagelijks melden zich bij dezelfde opslagtank de tankwagens van alle merken: Shell, Esso, Texaco, maar ook de ketens van onbemande tankstations en de traditionele witte pomp. Alle tankstations in een bepaalde regio gebruiken dus dezelfde basisbrandstof, die bovendien moet voldoen aan de minimale Europese kwaliteitsnorm. Het is onzin dat de witte pomp alleen maar de restjes van de grote merken toebedeeld krijgt, die dan ook nog eens van slechtere kwaliteit zouden zijn.

Wel kan de kwaliteit als gevolg van dit distributiesysteem per regio verschillen. Het is mogelijk dat de benzine in het depot in het oosten van het land uit een ander deel van de markt komt dan de benzine in het depot in het westen van ons land. Daarom kan zelfs bij Shell de kwaliteit per tankstation verschillen.

Het verschil zit hem hooguit in de toevoegingen, die aan de basisbrandstof worden toegevoegd. De chemicaliën worden bijgemengd om de automotor soepeler en/of zuiniger te laten lopen. Bij de opslagtank, waar alle merken tankstations hun brandstof komen halen, staan kleine tanks met deze toevoegingen.

Het is nooit bewezen dat een auto door een merkloos bezine product veel slechter presteerde of eerder kapot ging. Het prijsverschil komt overigens met name door het feit dat er geen "mannetje" bij deze pompen zit.

Wat mij betreft mag deze strijd dus met een gelijke stand worden beeindigd, omdat de normale EUR 95 van Shell geen haar beter of slechter is dan die van een onbemande pomp. Andere verhalen mogen naar het land der fabelen wat mij betreft :)
 

MarcoO2

Forumguru
En de negatieve ervaringen van velen met witte pompen (vervuiling, (veel) lagere actieradius) zitten dan alleen maar tussen de oren?

Je zegt dat negatieve gevolgen niet bewezen zijn, maar jouw stellingen zijn evenmin bewezen volgens mij, althans, ik mis dan in ieder geval de nodige onderbouwingen in jouw post.
 

EdK

Forumguru
ach in de tijd dat ik nog motor reed en er nog geen injectie bestond en dan wel na de engelse motorfiets tijd
begin jaren 90 dus, tankte ik een tijdje bij een witte pomp omdat die op de route lag op dat moment en ook nog eens goedkoop was.

Wel dat goedkoop werd uiteindelijk duur want de fiets kreeg steeds meer kuren mbt soepel rijden, en het bleek uiteindelijk dus heel simpel aan die brandstof van de wittepomp te liggen
het gehele brandstofcircuit incl de tank kon gereinigd worden , en na weer nieuwe brandstof in de tank gedaan te hebben die niet van de witte pomp kwam was het probleem verholpen

En ik bleek niet alleen te zijn met dat probleem, er waren er al 3 voor me geweest, en bleek dat ze bij dezelfde witte pomp tankten
 

WouterO2C

Actief lid
Ik houd wel van een discussie, dus ja, ik denk dat dit inderdaad grotendeels tussen de oren zit.

Technische storingen als gevolg van het tanken van "merkloze benzine" (om het zo maar even te nomen) zijn nooit aangetoond. En zelfs als daar enig begin van een bewijs voor zou zijn, dan is het nog niet bewezen dat diezelfde storingen zich niet zouden hebben voorgedaan, als bij een merkpomp was getankt.

Onderbouwen kan ik het ook niet helemaal, dat is waar. Maar ik denk dat het eerst aan de partij is, die stelt dat er wel verschillen zijn, om dit te bewijzen. :laugh: Dit te meer, nu het een feit is dat bijna alle olie in jouw omgeving uit hetzelfde depot komt, sterker nog vaak zelfs uit dezelfde tankwagen. Tweede feit is dat alle olie aan dezelfde europese kwaliteitsnorm voldoet. Dat lijkt me voorlopig meer dan voldoende onderbouwing van de stelling dat het voor de standaard EUR95 geen verschil maakt, tenzij het tegendeel wordt bewezen.

NB:
Een andere actieradius is wel eens aangetoond inderdaad, maar dat is afhankelijk van de verschillende toevoegingen (V-power, ultimate, ander octaangehalte etc). Verschillen zijn echter ook marginaal. De oorzaak daarvan zit hem bovendien dus niet in het tanken van de normale merkloos EUR95 of de normale Shell EUR95.​
 

WouterO2C

Actief lid
het bleek uiteindelijk dus heel simpel aan die brandstof van de wittepomp te liggen

En ik bleek niet alleen te zijn met dat probleem, er waren er al 3 voor me geweest, en bleek dat ze bij dezelfde witte pomp tankten

Waaruit bleek dan dat het aan de daar getankte brandstof lag?
 

Fabia

† In Memoriam
Grappig is wel dat de Shell Express bij mij de goedkoopste in de buurt is. Zelfs nog goedkoper dan de witte pomp. Dus ik tank standaard bij de Shell.
 

Cyrus

Actief lid
ach in de tijd dat ik nog motor reed en er nog geen injectie bestond en dan wel na de engelse motorfiets tijd
begin jaren 90 dus, tankte ik een tijdje bij een witte pomp omdat die op de route lag op dat moment en ook nog eens goedkoop was.

Wel dat goedkoop werd uiteindelijk duur want de fiets kreeg steeds meer kuren mbt soepel rijden, en het bleek uiteindelijk dus heel simpel aan die brandstof van de wittepomp te liggen
het gehele brandstofcircuit incl de tank kon gereinigd worden , en na weer nieuwe brandstof in de tank gedaan te hebben die niet van de witte pomp kwam was het probleem verholpen

En ik bleek niet alleen te zijn met dat probleem, er waren er al 3 voor me geweest, en bleek dat ze bij dezelfde witte pomp tankten

Was dat in Zaandam? Ik heb in die periode met mijn auto daar namelijk ook deze ellende gehad. Na reinigen en nooit meer daar tanken geen enkel probleem gehad met die auto, waar ik na dat voorval nog zo'n 3 jaar mee gereden heb.
 
Bovenaan Onderaan