Witte pomp versus merkbrandstof (diesel en benzine)

FredV

Banned
tango is geen merk, al is het nu wel in handen van een merk, is opgericht door dezelfde man die later routemobiel is begonnen.

maar is nu van Q8
De merknamen:
Shell, Esso, Texaco, Q8, Mobil, Avia, BP, Total.
Eigenlijk dus de bedrijven die eigne raffinaderijen hebben.
 

corsaar

Senior Member
Dus als ik alle opmerkingen doorlees. Dan is de enige stabile factor
merkbenzine tanken. Anders bestaat de mogelijkheid van wisselende
samenstelling van het product.
 

BerSpijk

Nieuw lid
Dus als ik alle opmerkingen doorlees. Dan is de enige stabile factor
merkbenzine tanken. Anders bestaat de mogelijkheid van wisselende
samenstelling van het product.

maar dat heb je ook als je eerst tankt bij shell dan bij bp.
je tank is nooit helemaal leeg en dan heb je dus ook verschil.

maar dat maak niet veel uit.
 

Zespri

Forumguru
Ad 1
de toevoeging is ook in NL om vlokken van de dieselbrandstof te voorkomen. Maar begreep dat tegenwoordig de diesel voorverwarmd wordt. Bij extreme kou een paar jaar geleden hadden we in NL ook last van het vlokken. Dacht dat er nog meer additieven aan de diesel worden toegevoegd.
Ad 2 Met dezelfde auto tankte ik altijd euro95 bij merkpomp en adnere niet-merkpomp. IK bemerkte een aanzienlijk hoger verbruik bij het niet merk. Dit ook met een andere auto bemekrt. Niet altijd overigens bij die pomp, maar wel enige keren dat het ons ging opvallen. Dus mindere kwaliteit of lager octaangehalte?? In ieder geval geen constante kwaliteit.
Ad 3 Is de conclusie dus dat je mindere kwaliteit tankt bij een niet-merkpomp?
Zoals je zegt, regelen de klopsensoren het.
Dat ik dan als alternatief eens euro98 tank, dat regelt het motormanagement ook weer. Het kan toch niet zijn dat het motormanagement bij de volgende tankbeurt zegt je hebt nu 98 en daarna weer goede kwaliteit 95, laat ik nu maar zuiniger zijn? Het motormanagement past zich aan aan de omstandigheden, het is toch niet zelflerend? Want dan zou t effect bij euro98 ook weer teniet worden gedaan. En t verschil itussen euro95 3n euro98 is toch alleen t octaangetal, en GEEN verschil in additieven die evt de motor reinigen?
Dus wat is dan het nut van Vpower?
Dit zijn mijn vraagtekens bij eea.


Ja ,dat klopt bij diesel komen nog meer zaken bij zoals oa de kleur- en geurstof

Ja ,er is een kwaliteits verschil tussen merk en niet merk brandstoffen maar dat is ook onderling de merk brandstoffen ook het geval.

De door u genoemde klopsensoren registeren dat er een lagere of hogere octaangehalte brandstof is getankt. Dit geven ze door aan het motormanagement de meest gebruikte methode is dan om de ontstekingstijdstip van de motor aan te passen. Dit laatste heeft direct invloed op het energieverbruik van u motor

Vervolgens is het opvallend te noemen dat wij hier al vaker noemen het gevoel te hebben dat een tankvol merkloze brandstof wat minder km geeft dan bij de tank vol merk brandstof.

Het verschil tussen euro 95 en super98 naast de octaanverschil kan de aanwezigheid zijn van loodvervangens. Per merk kan dit verschillend zijn.

Het nut Vpower-- tja dat vroeg zich autovisie autoweek topgear etc ook af en volgens mij kwamen zij er ook niet echt uit.

Ik denk dat het kwalitief geen verschil heeft met de andere aanbieders van 98. Misschien dat de samenstelling optimaler is dan de overige 98 aanbieders dat brengen. Het kan natuurlijk ook weer een reclame praatje zijn wie weet....
 
Ik tank altijd BP 95, was vandaag bij de dealer hoorde een verhaal van
de monteur dat een klant dezelfde klachten had als Corsaar voorheen.
Div. zaken vervangen maar dit mocht niet baten, uiteindelijk bleek 1
verstuiver verstopt te zijn, en wat blijkt deze man tankte de goedkoopste
witte benzine.

Tip van de dealer tank merk benzine, klaarblijke is deze nieuwe techniek
gevoeliger voor de kwaliteit van de benzine.

Tot op heden 8000km gereden zonder problemen.
 

GJS

Senior Member
Alles wat je in je tank gooit gaat eerst nog door een filter dus vuiltjes zouden daar in opgevangen moeten worden, als de ondergrondse tank van die witte pomp echt zo vies zou zijn zou je brandstoffilter ook verstopt moeten zitten en jij zou niet de enige geweest zijn die problemen heeft gehad.

Wat wel een rol speelt denk is is dat er met de huidige motoren met steeds lager toerental gereden wordt, hierdoor heb je meer kans dat de boel vervuilt dan wanneer je hem lekker hoog in de toeren houdt.

En als je Bol of tegenwoordig heet het Supertank die alleen in Flevoland aktief is ook een witte pomp noemt, ik heb nooit verschil gemerkt of ik nu dat of Shell of Esso tank, verbruik blijft gelijk.
 

MarcoO2

Forumguru
Even een opmerking: V-Power is geen RON98-brandstof, maar -hooguit- RON97). V-Power moet het vooral hebben van zijn additieven, terwijl RON98-brandstoffen een meerwaarde hebben vanwege het hogere octaangetal.

Ik merk geen enkel verschil tussen RON95 en V-Power, maar wel tussen RON95 en RON98. Ik tank altijd BP-Ultimate (in Nederland is dat RON98 en in Duitsland zelfs RON100). Daarmee is mijn auto sterker en zuiniger dan met RON95-brandstoffen. Zogenaamde "merkloze brandstoffen" heb ik nog nooit getankt.
 

FredV

Banned
Vervolgens is het opvallend te noemen dat wij hier al vaker noemen het gevoel te hebben dat een tankvol merkloze brandstof wat minder km geeft dan bij de tank vol merk brandstof.
Het is geen gevoel, maar feit, het hogere verbruik is geconstateerd.

Wat de vervuiling van de brandstof betreft, ik denk zelf niet zozeer in vuile brandstof, maar aan zaken zoals geen additieven toegevoegd die de verstuivers reinigen.
Zowel benzine als diesel bevatten toevoegingen om de motor schoon te houden.
En je hebt dus blijkbaar kans als je merkloze brandstof tankt, nou net niet DAT additief is toegevoegd.
 

Zespri

Forumguru
Is het niet zo als iets goedkoper is koopt men er meer van in de veronderstelling dat het goedkoper is...

En dus bij goedkoper benzine / diesel gaat men dan niet meer rijden en denkt daarna goh sta ik weer aan die pomp.. OF denkt men goh tis goedkoop dan kan de rechtervoet ook wel wat dieper en langer ingetrapt worden..

Zonder dan echt op te letten of men ook inderdaad meer of minder km per tankbeurt rijdt staat men vaker aan de tank terwijl in werkelijkheid hun rijgedrag is veranderd.

Daarom spreek ik liever van gevoel dan een feit .. een feit moet bewezen worden oftwel kunnen gemeten worden met de uitgangspunt dat de rest van de omstandigheden hetzelfde zijn geweest. En zijn ze dat .. kun je zeggen zonder te twijvelen dat je dezelfde rijgedrag hebt gehad als bij de duurder tankbeurt....

Er zijn politieke partijen die beweren dat dat juist gebeurt... en daarom streven om juist de brandstof duurder te maken..

Dus daarom gevoel ... ik weet het niet was er niet bij ik weet wel mijn eigen gedrag ... je wordt slordiger als het goedkoper is...
 

FredV

Banned
Daarom spreek ik liever van gevoel dan een feit .. een feit moet bewezen worden oftwel kunnen gemeten worden met de uitgangspunt dat de rest van de omstandigheden hetzelfde zijn geweest. En zijn ze dat .. kun je zeggen zonder te twijvelen dat je dezelfde rijgedrag hebt gehad als bij de duurder tankbeurt....
In mijn geval dus niet.
Simpelweg, vol getankt op vakantie gegaan, cruisecontrol aan, 120 km. Tank leeg gereden, getankt en verder, weer snelweg, 120 km/h cc aan. Dus vergelijkbaar.
En ook het (onderbewuste??) gevoel t is goedkoper, dus rijd ik harder, etc, nee, echt zo rijd ik niet.
Of ik nu echte cola drink of de goedkopere van de Aldi, ik drink ook echt niet meer.
 

corsaar

Senior Member
Ik was vanmorgen nog even bij de witte pomp (niet om te tanken)
De auto's stonden in de rij om te tanken.
Dan denk ik , ben ik nu de enige die problemen heeft bij deze pomp.
Ik durf de pomphouder er niet eens op aan te spreken.
Dan krijg je weer zo'n woorden spel van ontkenning.
Hij hoeft alleen maar te zeggen kijk eens naar die rij daar.
 

Zespri

Forumguru
Cruiscontrole zegt vrij weinig. Behalve dat je de auto dwingt een bepaalde snelheid aan tehouden. Dus als je CC insteld op 120km/h zal hij dit berg opwaarts doen maar ook berg afwaarts en ook tegen de wind in... Oftewel hij bepaald zelf hoeveel gas er gegeven gaat worden.

Cruiscontrole is handig inderdaad maar tis niet zo dat het automatisch zuiniger is... tis wel goed middel om een bepaalde snelheid aan te houden.

Ik bedoel te zeggen ook dit zijn ook factoren die je mee neemt.
Dus vanaf het wegrijden tot aan de stop, verkeersdrukte, wind, hoogte verschillen , airco aan / uit , radio , ramen open / dicht ventilatie open etc. Dat zijn zaken die je nooit helemaal kan uitsluiten dat anders was lijkt me. En als jij voor jou rit dat wel kan uitsluiten tja dan heb jij een feit.. Al is het voor mij geen feit :uitlachen:


Tja dat inderdaad een vervelend iets als jij wel een probleem hebt ondervonden met die witte pomp en die andere mensen niet. Maar daar hoef jij je niks van aan te trekken lijkt mij. Ik heb mijn schade toen ook gewoon gemeldt aan de pomphouder. De reparatie aan mijn toenmalige wagen was best wel fors te noemen (2500 euro)

Hij is wel verantwoordelijk voor zijn installatie en jij kan niet zien of hij zijn filters wel reinigt of niet.

Ik wel dat ik heel wat voorzichtiger ben geworden waar ik tank. In de buurt waar ik woon / werk weet ik gewoon die tankstations zijn goed maar onderweg is dat een ander verhaal toch.

En daarom lijkt het me wel goed dat er dit soort sites zijn die dit ook behandelen om elkaar toch even te waarschuwen van dit soort zaken.
:529:
 

FredV

Banned
. Dat zijn zaken die je nooit helemaal kan uitsluiten dat anders was lijkt me. En als jij voor jou rit dat wel kan uitsluiten tja dan heb jij een feit.. Al is het voor mij geen feit :uitlachen:
En daarom lijkt het me wel goed dat er dit soort sites zijn die dit ook behandelen om elkaar toch even te waarschuwen van dit soort zaken.
:529:
Denk wat je wilt. Voor ieder argument is wel een tegenargument te vinden. Bovendien, de afwijking en zijn (op een vallke weg en over meerdere honderden kilometers, gering. Het gaat niet om 10 met tegenwind en heuvel op en 10 km wind mee en heuvel af.
En ja, t verbruik heuvel op met CC is hoger , maar je houdt de constanter snelheid, met de voet valt de snelheid terug, en heuvel af, blijft de snelheid ook constant en neemt het verbruik evenzeer af. En met de voet neemt de snelheid heuvel af toe (je voet blijft t pedaal evenveel indrukken).

En overigens cruise control wordt door instanties met faam en naam aanbevolen om spaarzaam, zuiniger te rijden.

De CC noemde ik bewust om de voet en dus de menselijke factor uit te sluiten.
IK heb het geconstateerd en daarom meld ik het zoals het is. Zijn genoeg opmerkingen hier geplaatst die te denken geven. En nogmaals, het gebeurde ook met onze andere auto die alleen hier rondom gebruikt wordt, voornamelijk landelijke omgeving/dorpen. En dan over 2 tankingen, dus ook niet zomaar een ritje.

Met het laatste ben ik het danook volmondig eens.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Hoeft niet hoor, met de voet kun je de snelheid ook heel stabiel houden. Tenminste mij lukt dat aardig al zeg ik het zelf. Merk wel vaak dat veel mensen daar "problemen" mee hebben, dwz bij heuvel op zie je dan de snelheid teruglopen omdat ze niet met gas compenseren. Of als ze even met iets anders bezig zijn, loopt de snelheid er ook uit (mijn vrouw, bv).
Verder gooi ik er eigenlijk altijd maar gewoon in wat voorhanden en (relatief) goedkoop is. Dat is hier in Friesland Gulf en in A'dam Tinq bij een self-service station.
 

corsaar

Senior Member
@ Rosenfield Verder gooi ik er eigenlijk altijd maar gewoon in wat voorhanden en (relatief) goedkoop is.

Wel benzine hoop ik. Tja je kan ook gewoon geluk hebben.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik tank alleen maar bij de Shell, het zal wel overdreven zijn maar toch..............
 
@ Marco02

Bij Shell heb je Ongelood95 en V-Power97
Heb je bij BP alleen Ultimate98 of hebben ze bij BP ook ongelood95?
 
Bovenaan Onderaan