Witte pomp versus merkbrandstof (diesel en benzine)

FredV

Banned
Wat zijn de voor- en nadelen van merkloze brandstof ten opzichte van merkbrandstof?
En ook beide ten opzichte van Vpower of Ultimate.

IK tank zelf normale diesel, maar tankte vroeger met benzine door elkaar.
Zowel dus merkloos als merk.
Wat ik zelf constateerde is dat toen ik witte pomp tankte, mn brandstofverbruik ineens behoorlijk hoger werd, van 7.2 naar 7.8 gemiddeld op de tank.
En ook met de 2de auto hetzelfde, van 5.2 naar 5.6 gemiddeld.
Ik heb overigens nooit gemerkt dat er meer getankt werd (volgens de pompaanduiding) dan er in mn tank gaat. Het aantal getankte liters kwam altijd overeen met wat mn bc aangaf.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik weet dat Corsaar problemen heeft gehad met een "hikkende" Yeti, zie draadje Yeti-problemen. Hij kan het denk is beter zelf uit de doeken doen, maar ik meen wel begrepen te hebben dat vervuilde benzine van de witte pomp hoofdverdachte was.
 

corsaar

Senior Member
Ik heb jarenlang (15) bij een witte pomp getankt en nooit ernstige problemen
ondervonden. Maar dit waren auto,s met een oudere techniek dat luisterde niet zo nauw.
Maar de nieuwe technologie auto's met verstuivers lijken niet alles
te accepteren. Na een tankbeurt bij de witte pomp heb ik lange tijd erstige problemen gehad,
een hikkende auto. Na lang zoeken en door toevoeging van een reinigingsmiddel
en gewoon shell benzine zijn de problemen verdwenen.
Ik durf gewoon niet meer bij die witte pomp te tanken en omdat ik die nare periode
niet wil herbeleven.
 

BerSpijk

Nieuw lid
Ik weet dat Corsaar problemen heeft gehad met een "hikkende" Yeti, zie draadje Yeti-problemen. Hij kan het denk is beter zelf uit de doeken doen, maar ik meen wel begrepen te hebben dat vervuilde benzine van de witte pomp hoofdverdachte was.

Hallo voor eerst dat reageer.

het enige wat anders kan zijn bij een witte pomp is dat er in sommige gevallen geen toevoeging bij zitten die dus voor reiniging enz.

maar vervuild is het niet want dan zou het bij shell,bp ook zo moeten wezen want daar komt het vandaan.

maar kan zijn dat je met de ene auto merk dat je meer verbruik op witte pomp brandstof.

me eerste auto een mazda 626 2.0D uit 88,
was ik met shell diesel nooit zuiniger maar met de nieuwe techniek enz zou dat best kunnen. heb ook een keer v-power diesel getankt, maar ree toen minder op een liter.
 

corsaar

Senior Member
Ja maar stel je nu eens voor dat de opslagtank vervuild is.
Of bijna leeg, of er is wat water of i.d. ingelopen.
Het kan toeval zijn of een incident. Het risico neem ik niet meer.
 

Captain Hook

Forumguru
Ongeacht het merk brandstofpomp, vervuiling kan overal gebeuren. Of dat nou bij een merk of een merkloos tankstation is.

Enne, 'witte pomp', bestaan die nog? Ik kan me niet herinneren dat ik de laatste jaren nog een merkloze pomp ben tegengekomen.
Of bedoelen jullie tankstations als Bol of Tinq oid?

Trouwens wat is een merk?
Leuk verhaal in dit kader:

In het zwitserse Samnaun (belastingvrije status) bevinden zich een groot aantal tankstations van o.a. Aral, Esso, Shell, Migrol, BP, e.d. Als je goed op let, komt er vrijwel iedere dag een tankwagen de diverse tankstations bevoorraden. En wat staat er op die tankwagen? Juist ja, helemaal niks! Eerst rijdt 'ie naar de linkerkant v.d. weg, vult de Esso bij, steekt de weg over, vult de Shell bij en rijdt vervolgens nog ff langs de Migrol (soort zwitserse supermarkt). Hoezo merk? :laugh:

http://www.samnaun.ch
 

BerSpijk

Nieuw lid
Ongeacht het merk brandstofpomp, vervuiling kan overal gebeuren. Of dat nou bij een merk of een merkloos tankstation is.

Enne, 'witte pomp', bestaan die nog? Ik kan me niet herinneren dat ik de laatste jaren nog een merkloze pomp ben tegengekomen.
Of bedoelen jullie tankstations als Bol of Tinq oid?

Trouwens wat is een merk?
Leuk verhaal in dit kader:

In het zwitserse Samnaun (belastingvrije status) bevinden zich een groot aantal tankstations van o.a. Aral, Esso, Shell, Migrol, BP, e.d. Als je goed op let, komt er vrijwel iedere dag een tankwagen de diverse tankstations bevoorraden. En wat staat er op die tankwagen? Juist ja, helemaal niks! Eerst rijdt 'ie naar de linkerkant v.d. weg, vult de Esso bij, steekt de weg over, vult de Shell bij en rijdt vervolgens nog ff langs de Migrol (soort zwitserse supermarkt). Hoezo merk? :laugh:

http://www.samnaun.ch


ik heb paar jaar op een tankwagen gereden.
en klop je heb witte wagens rijden, maar meestal doe je een rit voor een kland, omdat ze graag hun eigen brandstof hebben.
Kan wel zo zijn dat deze wagen (meestal hebben ze 5 vakken) in een vak shell hebben en de andere esso.

en witte pomp is er niet echt meer maar wat je zeg zijn de tink,tango,gulf enz.
 

Zespri

Forumguru
Ik denk dat je niet kun stellen dat de goedkopere aanbieders van brandstof in het algemeen slechter kwaliteit leveren.

Alleen moet je natuurlijk wel afvragen hoe men instaat is deze brandstof goedkoper aan te bieden.

Natuurlijk kan het een inkoop voordeel zijn maar het kan ook zijn dat men flink heeft zitten bezuinigen in oa onderhoud van de tankstation en met name het reinigen van de tankapparatuur ( filters etc)

Ik zelf denk dat de samenstelling van benzine / diesel etc bij deze "goedkope" aanbieders niet echt ver uit elkaar zal liggen dan bij de "merk" aanbieders.

Men heeft op dat gebied ook te maken met wettelijke afspraken waar men simpel weg aan heeft te voldoen.

Ook heb ik wel eens het vermoeden dat de Shells , Essos etc de goedkopere merken zelf in de wereld zetten en dat alleen maar om zo hun winst marge te vergroten.

Het draait toch altijd weer om geld:ahum:
 

FredV

Banned
Men heeft op dat gebied ook te maken met wettelijke afspraken waar men simpel weg aan heeft te voldoen.
Welke zijn dat dan?
Rara hoe komt het dan dat ik met een bepaald 'merk'' pomp, Firezone, Tinq, etc (die ik dus gemakshalve witte pomp noemt, als onderscheid met de brandstofmerken Shell, Q8, Esso, BP,)
toch een hoger verbruik constateer?
Dat moet dan wel aan de toevoegingen liggen, of aan een lager octaan-getal (of cetaan in geval van diesel).

Ik ga niet zomaar Vpower of Ultimate gebruiken, want zo zwaar belast ik de motor niet op vol vermogen, en ik race niet. Ik had in mn benzineauto aan euro95 genoeg en dan heeft het ook geen zin om euro98 te tanken, mn auto is ook nie gechipt.

En dan nog is de vraag helpt het om je verbruik te verminderen? en is het dan uiteindelijk goedkoper. Want wat schied je ermee op als je 100 eurocent minder verbruikt, maar 150 eurocent moet betalen.
Hoe zeker ben ik dat tinq, Firezone, etc, de juiste toevoegingen aan de brandstoef toevoegen?
Met name bijv tijdens de wintertijd.

En het goedkopere, ja dat kan omzet genereren, door minder onderhoud aan de installaties, of ook door minder toevoegingen?

En ik vraag me nog steeds af, hoe komt het dat pratisch alle merkbrandstoffen Shell, Esso, BP, Q8 op dezelfde dag de prijzen verhogen?
Als n.b. de prijzen gekoppeld zijn aan de prijs van de ruwe olie op de spotmarkt? (volg die prijzen maar en je ziet niet echt een verband).
bovendien is die spotmarkt in handen van de eerder genoemde merken. Dus broekzak vestzak.
Ja en als een raffinaderij onderhoud moet plegen, verdorie, dat weten ze toch, is er ineens productiecapaciteitgebrek en stijgen de prijzen.

Blijft de vraag, is brandstof van andere pompen dan Shell, Esso BP, Q8 beter of minder van kwaliteit, of KAN het soms mindere kwaliteit zijn?
Of andersom, bieden de merken altijd kwaliteit en kan die bij ander varieren?
 

BerSpijk

Nieuw lid
Welke zijn dat dan?
Rara hoe komt het dan dat ik met een bepaald 'merk'' pomp, Firezone, Tinq, etc (die ik dus gemakshalve witte pomp noemt, als onderscheid met de brandstofmerken Shell, Q8, Esso, BP,)
toch een hoger verbruik constateer?
Dat moet dan wel aan de toevoegingen liggen, of aan een lager octaan-getal (of cetaan in geval van diesel).

Ik ga niet zomaar Vpower of Ultimate gebruiken, want zo zwaar belast ik de motor niet op vol vermogen, en ik race niet. Ik had in mn benzineauto aan euro95 genoeg en dan heeft het ook geen zin om euro98 te tanken, mn auto is ook nie gechipt.

En dan nog is de vraag helpt het om je verbruik te verminderen? en is het dan uiteindelijk goedkoper. Want wat schied je ermee op als je 100 eurocent minder verbruikt, maar 150 eurocent moet betalen.
Hoe zeker ben ik dat tinq, Firezone, etc, de juiste toevoegingen aan de brandstoef toevoegen?
Met name bijv tijdens de wintertijd.

En het goedkopere, ja dat kan omzet genereren, door minder onderhoud aan de installaties, of ook door minder toevoegingen?

En ik vraag me nog steeds af, hoe komt het dat pratisch alle merkbrandstoffen Shell, Esso, BP, Q8 op dezelfde dag de prijzen verhogen?
Als n.b. de prijzen gekoppeld zijn aan de prijs van de ruwe olie op de spotmarkt? (volg die prijzen maar en je ziet niet echt een verband).
bovendien is die spotmarkt in handen van de eerder genoemde merken. Dus broekzak vestzak.
Ja en als een raffinaderij onderhoud moet plegen, verdorie, dat weten ze toch, is er ineens productiecapaciteitgebrek en stijgen de prijzen.

Blijft de vraag, is brandstof van andere pompen dan Shell, Esso BP, Q8 beter of minder van kwaliteit, of KAN het soms mindere kwaliteit zijn?
Of andersom, bieden de merken altijd kwaliteit en kan die bij ander varieren?

de instalatie's krijgen de zelfde onderhoud. en het prijsverschil heeft echt te maken met de toevoeging, kan ook best zijn dat de niet merk station ook gewoon toevoeging krijg.
hoe het allemaal precies werk is erg lang om uit teleggen.

maar de toevoeging kan zeker het verschil maken van zuiniger, voor winter hoef je niet bang te zijn, er is een wettelijke toevoeging.

en mooie is over een hele tankwagen a 45000 L. gaat ongeveer een 300ml aan toevoeging bij.

maar is eens in de tijd best slim om v-power te tanken. deze zorgd er voor dat het systeem goed schoon blijft, als daalijk mijn fabia gl. krijg zal 2 keer p,j v-power tanken. veder zal ik gewoon bij een niet merk pomp gaan maar voor al omdat ik personeel korting krijg van 12 cent. dus ja dan mag misschien iets minder zuinig zijn prijs verschil is erg groot.
 

FredV

Banned
. en het prijsverschil heeft echt te maken met de toevoeging, kan ook best zijn dat de niet merk station ook gewoon toevoeging krijg.
Begrijp ik daaruit dat een nietmerk soms wel en soms niet de toevoeging krijgt? Dus wisselend is qua toevoegingen?
 

Erkens

Lid
Het grootste prijsverschil zit gewoon in de naam. Shell of Esso etc kunnen prima de brandstof voor een hogere prijs wegzetten puur door de merknaam.
 

BerSpijk

Nieuw lid
Begrijp ik daaruit dat een nietmerk soms wel en soms niet de toevoeging krijgt? Dus wisselend is qua toevoegingen?

ja klopt. en dat komt door dat bijna alle grote merken ook bij elkaar brandstof hallen maar hebben wel gewoon hun eigen toevoeging, die komt pas aan het einde van de laad leiding er bij.
maar nu heeft bv. total een contract voor zag maar even iets 100 000 l per week die ze moeten kopen dus ook halen bij shell pernis en als ze daar niet aan komen verkopen ze dat aan de niet merk pomp en dan krijgen die dus de total toevoeging.

maar meestal koop de niet merk pomp gewoon de brandstof met de verplichte toevoeging. en wat jij merk kan dus zeker kloppen, dat daardoo je auto minder zuinig is.

ik heb bij me citroen c2 1.4 (2004) niet gemerkt maak niet uit wat er in doe, bij me mazda 6 2.3 (2003) ook niet. maar bij me mazda 626 2.0D (1988) wel.
 
E

Ex-lid 2926

Af en toe kom ik langs zo'n onbemand Shell station in Zwolle. Met vrijwel altijd dezelfde literprijs als een nabijgelegen Firezone onbemande pomp. Met Shell diesel in de tank heb ik toch het idee dat mijn auto iets zuiniger is dan met de andere brandstoffen die ik tank. Met mijn vorige auto, een benzine Astra, had ik dezelfde ervaring. In mijn omgeving is echter geen Shell pomp te vinden, dus ik zoek meestal de goedkoopste in mijn woon- of werkomgeving. Omrijden voor een Shell pomp is niet rendabel en ik vertik het om bij een snelweg tankstation te tanken die de adviesprijzen hanteert. Ik lees ook goede ervaringen over BP Ultimate, maar die heb ik nog nooit geprobeerd.
 

FredV

Banned
Af en toe kom ik langs zo'n onbemand Shell station in Zwolle. . Ik lees ook goede ervaringen over BP Ultimate, maar die heb ik nog nooit geprobeerd.
Ja die Shell Express ken ik daar bij t stadion, en om de hoek richting Ommen zeg maar, is ook een hele goedkope.
 

Zespri

Forumguru
Even teruglezend over de toevoegingen denk ik dat we even onderscheid moeten maken tussen diesel en benzine.

Bij benzine spreek je over toevoegingen als je het hebt over de klopvastheid van de brandstof. Oftewel het verkomen van zelfontbranding op de verkeerde tijdstippen (het kloppen of pingelen genoemd)

Bij diesel is dit juist wel gewenst echter bij diesel heb je in de winter een toevoeging nodig althans in sommige landen zoals oa Scandinavische landen. Dit om de invloed van de temperatuur op zelfontbranding bij het samenpersen van het mengsel te verminderen.

Kort gezegd diesel kan bij extreme koude niet tot zelfontbranding overgaan.

Halverwege las ik dat sommige mensen iets zeiden over het gebruik in samenhang met het tanken. Ook dit kun je verklaren met het octaanverschil bij benzine.

Hoe hoger het octaan gehalte, hoe hoger de klopvastheid.

Bij de 2.0 FSI motoren van VAG werd ook de raad meegegeven om het liefst ron 98 te tanken bij sommige motoren van Opel werd het zelfs verplicht gesteld.

De meeste motoren die men tegenwoordig in de auto’s in bouwt kunnen het verschil aan tussen de verschillende octaangetallen. Men heeft hiervoor een systeem ingebouwd die je motor steeds weer op nieuw als het ware afstelt echter kost dit energie. Bij VW en dus ook VAG heeft men gekozen om de FSI systeem hier voor te verlaten en over te gaan naar TSI

De mensen die nu nog in een auto rijden met een FSI motor rijden niet in een minder waardige motor alleen die kan minder goed overweg met dat octaan verschil dan een TSI.

Bovendien is dit ook direct één van de dingen waar de TSI zijn winst haalt in energie verbruik.

Is het verstandig om tussen door 98 te tanken als je constant 95 tankt
ja/ nee , je hebt te maken met een mechanisch apparaat die zal zich op den duur gaan zetten naar een bepaald octaangetal ander kant van het verhaal je motormanagement is getest en ontwikkeld om dit soort zaken te regelen.

Echter neem het dan wel aan dat je energie verlies lijdt als je minder kwalitieve brandstof tankt en hoeveel dat is hangt van je motormanagement af.

Overgens heb ik deze wetenschap niet van mezelf maar van oa Autovisie die nog eens een test heeft gedaan over Vpower en 95 en ook de duitsers hebben dat toen ook getest.

Het valt me trouwens op dat de duitsers in dat optiek veel verder gaan in hun testen dan de nederlanders.
 

FredV

Banned
1. echter bij diesel heb je in de winter een toevoeging nodig althans in sommige landen zoals oa Scandinavische landen. Dit om de invloed van de temperatuur op zelfontbranding bij het samenpersen van het mengsel te verminderen.
Kort gezegd diesel kan bij extreme koude niet tot zelfontbranding overgaan.

2. Halverwege las ik dat sommige mensen iets zeiden over het gebruik in samenhang met het tanken. Ook dit kun je verklaren met het octaanverschil bij benzine.
Hoe hoger het octaan gehalte, hoe hoger de klopvastheid.

3. Is het verstandig om tussen door 98 te tanken als je constant 95 tankt
ja/ nee ,
Echter neem het dan wel aan dat je energie verlies lijdt als je minder kwalitieve brandstof tankt en hoeveel dat is hangt van je motormanagement af.
Ad 1
de toevoeging is ook in NL om vlokken van de dieselbrandstof te voorkomen. Maar begreep dat tegenwoordig de diesel voorverwarmd wordt. Bij extreme kou een paar jaar geleden hadden we in NL ook last van het vlokken. Dacht dat er nog meer additieven aan de diesel worden toegevoegd.
Ad 2 Met dezelfde auto tankte ik altijd euro95 bij merkpomp en adnere niet-merkpomp. IK bemerkte een aanzienlijk hoger verbruik bij het niet merk. Dit ook met een andere auto bemekrt. Niet altijd overigens bij die pomp, maar wel enige keren dat het ons ging opvallen. Dus mindere kwaliteit of lager octaangehalte?? In ieder geval geen constante kwaliteit.
Ad 3 Is de conclusie dus dat je mindere kwaliteit tankt bij een niet-merkpomp?
Zoals je zegt, regelen de klopsensoren het.
Dat ik dan als alternatief eens euro98 tank, dat regelt het motormanagement ook weer. Het kan toch niet zijn dat het motormanagement bij de volgende tankbeurt zegt je hebt nu 98 en daarna weer goede kwaliteit 95, laat ik nu maar zuiniger zijn? Het motormanagement past zich aan aan de omstandigheden, het is toch niet zelflerend? Want dan zou t effect bij euro98 ook weer teniet worden gedaan. En t verschil itussen euro95 3n euro98 is toch alleen t octaangetal, en GEEN verschil in additieven die evt de motor reinigen?
Dus wat is dan het nut van Vpower?
Dit zijn mijn vraagtekens bij eea.
 
Bovenaan Onderaan