Witte pomp versus merkbrandstof (diesel en benzine)

SweetRevenge

Actief lid
Ik moet WouterO2C toch bijtreden.

Er is geen verschil tussen het basisproduct van de "witte pomp" en deze van de "merken". Het enige verschil zit hem inderdaad in de additieven.

Waar komt dat prijs verschil dan vandaan?
Dat is hoofdzakelijk afhankelijk van twee factoren:
1 - inderdaad het "mannetje" dat er niet zit.
2 - het lager marketing budget, cq lagere marketing kosten.

Zit het dan grotendeels tussen de oren?
Ja. Dit is een beetje eigen aan de mens. Als het goedkoop is kan het niet goed zijn. Een gelijkaardige discussie werd er gevoerd eind jaren 70, begin jaren 80 over de "witte producten" in de supermarkt. Die waren toen allemaal kankerverwekkend, of ten minste dat dacht men. Wanneer echter bleek dat deze producten uit dezelfde fabrieken kwamen dan deze van de A-merken was de discussie snel over. Het enige verschil was de verpakking (lees marketing).
Zelfde discussie in de jaren 90, dit keer over de low cost carriers. Als deze maatschappijen de vluchten zo goedkoop konden aanbieden, dan moesten die vliegtuigen wel van een slechtere kwaliteit zijn en minder goed onderhouden worden. Die vliegtuigen gaan met bosjes tegelijk uit de lucht vallen, beweerde men toen. Wat blijkt, het zijn dezelfde vliegtuigen dan deze bij de grote maatschappijen en het onderhoud is gebonden aan internationale regelgeving. De vliegtuigen vallen niet met bosjes tegelijk uit de lucht, integendeel, sommige low cost carriers zijn beter in staat hun vliegtuigen in de lucht te houden dan sommige grote maatschappijen.

Is er helemaal niets waar van die verhalen?
Jawel, er zit een verschil in de additieven. Die kunnen bij sommige motoren zorgen voor een betere verbranding, cq lager verbruik, en een soepelere rij impressie. Echter, het gebrek aan additieven zal niet zorgen voor grote problemen. Hiermee wil ik niet claimen dat het verhaal van Edk niet correct is. Ik geloof best dat hij grote problemen heeft gehad door bij die witte pomp te tanken, ik geloof ook dat er reeds 3 voor hem dezelfde problemen hadden, maar dat bewijst nog steeds niet het oorzakelijk verband tussen de problemen en de getankte brandstof. Het bewijst enkel een oorzakelijk verband tussen de problemen en die specifieke pomp locatie. Dit kan echter ook zijn oorzaak vinden in slecht onderhoud aan de pomp installatie, en kan ook bij de "merken" voorvallen.
Als ik met mijn Skoda naar een dealer ga die slecht onderhoud levert en ik krijg na verloop van tijd problemen, dan ligt dat aan de dealer, niet aan het product (Skoda). Ook als er een aantal andere mensen bij diezelfde dealer dezelfde problemen hebben gehad, maakt dat Skoda nog steeds geen slecht product, wel de dealer.
 

WouterO2C

Actief lid
De reden dat ik het draadje nog eens aanzwengel is trouwens dat ik lease rijd met tankpas. De prijs van de benzine maakt mij dus niet uit. Het onderhoud van de wagen in beginsel evenmin. Ik kan dus best elke dag bij de duurtste pomp van Shell langs de A2 tanken, maar dat vind ik zonde. Ik tank altijd bij de "witte pomp" om de hoek (een Firezone).

Maar zou het inderdaad zo zijn dat mijn (net gloednieuwe en heerlijke rijdende) Ocatavia daardoor problemen zou krijgen dan zou ik direct consequent bij Shell gaan tanken. Maar volgens mij hoef ik daar dus helemaal niet bang voor te zijn.

Af en toe een keer V-power tanken is - zo begreep ik - wel een goed idee. Waarom weet ik eigenlijk niet precies :crazy:
 

turboturbo

Forumguru
Moderne motoren zijn (voorzover mijn fora-opgedane-kennis reikt) wel gevoeliger voor de kwaliteit van brandstof. Ik heb zelf eens iemand horen adviseren om in ieder geval zoveel mogelijk hetzelfde soort en merk te tanken, vanwege de (kleine?) verschillen en octaangetal.

Ik tank daarom altijd Shell 95.

Ik denk zelf ook niet per-se dat de brandstof bij de 'witte' pomp aangelengde rommel is, maar dát er verschil is, zal toch wel het geval wezen.
Ik tank enkele keren per jaar (4 x?) euro 95 V-power, om de motor 'schoon' te houden.
 

joergarms

Senior Member
Ik kan het wittepompen verhaal nog verder onderuit halen. Op het industrieterrein in Arnhem zit een verdeelpunt voor benzine. (de tankwagens worden daar geladen)
Oorspronkelijk is dat van Shell, maar het leuke is dat daar zo'n beetje alle tankwagens komen vullen, ook die van Tango bijv.
Die benzine komt allemaal uit hetzelfde schip!!
 

hemi24

Forumguru
Wat jij niet ziet is de eventuele kleine falcons met aditieven die in sommige tankauto's gaan...
 

EdK

Forumguru
Cyrus inderdaad de plaats die jij bedoeld en het is sinds een 1/2 jaar een texaco geworden.

En wat het leuke is wat ik hier lees.

Het komt allemaal uit één schip !

Dus de witte pompen is hetzelfde als de merkpompen !
Maar waarom zijn de witte pompen dan in algemeen goedkoper ?

zover ik begrepen heb in de loop van de jaren kopen de witte pompen restpartijen op waardoor ze goedkoper zouden zijn ?
Maar wat zijn restpartijen in het algemeen ?
de restjes, partijen die over een data heenkomen ?

Maar mischien komt het ook wel dat we er heden ten dagen minder last van hebben omdat een groot deel van de wagens tegenwoordig een injectiesysteem hebben en dus een brandstoffilter een pre is geworden ?
En zou dat brandstoffilter dan niet misschien die vervuiling tegenhouden ?
 

Cyrus

Actief lid
Ik weet niet of de huidige situatie gelijk is aan hoe het 15-20 jaar geleden was. Ongetwijfeld komt "witte benzine" uit het zelfde opslagvat als merkbenzines en worden daarna pas additieven toegevoegd om het benzine van Shell, BP of Esso te maken. Wat er hier vergeten wordt, is dat wellicht is de pompinstallatie van die witte pomp minder goed onderhouden wordt, waardoor ellende ontstaat in de opslagtanks bij het pompstation en er dus vervuiling in je brandstoftank komt, met als gevolg dat je auto niet lekker loopt. Want het prijsverschil moet toch érgens vandaan komen, nietwaar?
 

WouterO2C

Actief lid
Het prijsverschil zit hem niet in de (basis)kwaliteit en zeker niet in de stelling dat het "restjes'zouden zijn.

Waar komt dat prijs verschil dan vandaan?
Dat is hoofdzakelijk afhankelijk van twee factoren:
1 - inderdaad het "mannetje" dat er niet zit.
2 - het lager marketing budget, cq lagere marketing kosten.

Voor wat betreft het schoonhouden en reinigen van de opslagtanks bestaan er zeer strikte regels, die intensief worden gecontroleerd.
zie bv. http://wetten.overheid.nl/BWBR0007806/geldigheidsdatum_05-01-2012#Paragraaf2_Artikel2
 
Bovenaan Onderaan