Windgeruis SIII combi

carfreak24

Forumguru
Zoooo... Dus afgelopen week in een paar dagen tijd ruim 2000km gereden. Met het touwtje in de rubbers.
En ik moet zeggen, een verbetering. Daar waar voorheen (bij mijn auto) zich rondom de bovenrand van de (voor-) portierramen een fluitend geluid hoorbaar werd (meestal zo rond de 140/150kmh), is dat nu pas bij aanzienlijk hogere snelheden waarneembaar (200+ op de teller). Over de hele linie is ea daardoor minder vermoeiend.
Ik blijf wel verder puzzelen overigens, zo (zoals al gezegd) zijn er 4 verschillende deurrubber voor de S3, wat ik nogal veel vindt in de relatief korte leveringsduur van deze auto, dus ik laat de dealer wel uitzoeken waarom er 4 verschillende zijn, en wat de verschillen zijn. Wellicht valt daar wat te halen.
Nogmaals, goede tip dat touwtje.
Overigens, WillemK, je hebt voor een deel gelijk, het is kolder dat je zelf met een touwtje moet gaan lopen klooien op een dergelijk auto. Vervelende is dat vanuit zowel dealer, importeur en fabriek geen stappen worden ondernomen. Op de skoda fora in Nederland en Duitsland zijn er meerdere mensen die aangeven dat ze niet tevreden zijn mbt geluidsproduktie in de auto. Doordat dit blijkbaar niet als probleem wordt aangemerkt is er ook geen duidelijke oplossing die de dealer uit kan voeren. Als eigenaar cq berijder ben je dan aangewezen op de hulpvaardigheid van de dealer of jouw zelfredzaamheid. Ik ben tevreden met mijn dealer, maar heb geen tijd/zin telkens daarheen te rijden voor aanpassingen, zeker niet als ik die zelf kan doen binnen een paar minuten.

Vreemd overigens dat de meningen mbt geluidsproduktie zo verschillend zijn. Geeft mij het gevoel dat ze bij Skoda de kwaliteitscontrole van inkomende en uitgaande goederen niet op orde hebben. Let wel, geluid 'om' de carrosserie heen kan je niet veranderen, maar fluitende geluiden (dus duidelijk een lucht-lekkage) bij redelijke snelheden mag gewoon niet op een auto in dit segment en deze prijsklasse.
 

Dirkmk1

Senior Member
Mijn S3 combi uit november 2015 mag vrijdag op voor de 60.000km VOI-beurt.

Ik vraag bij het "klantencontactcentrum" Skoda Van den Udenhout tijdens het inplannen van de afspraak uit nieuwsgierigheid of er openstaande terugroepacties zijn op mijn kenteken.
Jazeker iets met rubbers.... .
Nu ben ik benieuwd of dit ook te maken heeft met deurrubbers/windgeruis....
Vrijdag gaan we het vragen/zien/horen.
 
Ik snapte nooit waar jullie over klaagden, maar reed vanavond de brug over de Maas over en toen had ik toch behoorlijk last van windgeruis.
 

Mr_McPhisto

Actief lid
Ik begreep het ook nooit waar iedereen het over had en dat blijft ook zo!
Vandaag mag je toch storm noemen en werkelijk ik merk dat de auto af en toe een ruk wind te verwerken kreeg, maar ik moest de radio zacht zetten, zodat ik kon horen of het dan nu eindelijk een keer klonk alsof ik binnen de wind aan had.
Behalve dat je uiteraard wel wind hoorde razen en gaan over de auto, was het gewoon binnen stil.
Heb ik dan zo een geluk?? Is er werkelijk niets dat beter is gemaakt in de productie?

Dus zou zeggen.... laat maar waaien!;)
 

RefleCs

Forumguru
@Mr_McPhisto ik heb er ook geen enkele last van. Maar het zou best kunnen dat er in de afstelling van deuren, gebruik van rubbers, enz iets wezenlijk anders is.

Is er eigenlijk ook nog verschil tussen de Combi en de Hatchback?
 

Dirkmk1

Senior Member
Mijn S3 combi uit november 2015 mag vrijdag op voor de 60.000km VOI-beurt.

Ik vraag bij het "klantencontactcentrum" Skoda Van den Udenhout tijdens het inplannen van de afspraak uit nieuwsgierigheid of er openstaande terugroepacties zijn op mijn kenteken.
Jazeker iets met rubbers.... .
Nu ben ik benieuwd of dit ook te maken heeft met deurrubbers/windgeruis....
Vrijdag gaan we het vragen/zien/horen.


De terugroep bestaat uit het aanbrengen van een streepje kit. Dit moet het schuiven van het deurrubber tegengaan.
Ik zie de samenhang met windgeruis niet, dus dit is waarschijnlijk iets anders.
 

RusherSkoda

Actief lid
Gisteren tijdens het rijden heb ik mijn vinger tegen het dikke afsluitrubber gedrukt zodat ik een stukje tussen de deur en zij- en bovendorpel kon prikken. Ik voelde dat de deur door de wind dichter en losser van de dorpels bewoog; alsof iemand steeds tegen de deur duwde. De deur zit dus niet rotsvast in het frame.
 
Gisteren tijdens het rijden heb ik mijn vinger tegen het dikke afsluitrubber gedrukt zodat ik een stukje tussen de deur en zij- en bovendorpel kon prikken. Ik voelde dat de deur door de wind dichter en losser van de dorpels bewoog; alsof iemand steeds tegen de deur duwde. De deur zit dus niet rotsvast in het frame.
Bij elke auto beweegt de deur tijdens het rijden t.o.v. de carrosserie. Hoeveel dit is hangt van de stijfheid van de carrosserie af. Zou me hier geen zorgen over maken.

Van belang is wel dat het rubber voldoende "veerkracht" heeft om de beweging te volgen.
 

B.Stuurder

Forumguru
De rubbers zorgen voor een afdichting omdat de deur kan bewegen. Zou de deur niet kunnen bewegen dan zou de ophanging bij voldoende kracht gewoon afbreken.
Er zijn twee factoren welke een rol kunnen spelen, buiten de chroomstrips, die ik erg ver vind uitsteken bij @LucasFPV , namelijk de afstelling van de portieren, die kan per auto verschillen, en de rubbers en met name de samenstelling van het rubber. Rubber is niet iets wat altijd helemaal hetzelfde is, omdat het een compound betreft, bestaande uit verschillende ingrediënten, die gemengd worden en na vorming gevulcaniseerd. Allemaal zaken waar enige afwijking in kan zitten. Dat maakt het ook tot een probleem waar lastig een antwoord op is te vinden én de oplossing kan voor elke auto anders zijn. De vorm van de strip kan natuurlijk ook verschil maken.
Aangezien er blijkbaar verschillende rubbers zijn voor dezelfde auto, kan het zijn dat er een aanpassing is gedaan in vorm en/of compound, de hardheid van het rubber (gemeten in Shore) en de samenstelling en de invloed van vocht en temperatuur hierop, kan nieuw inzicht over zijn ontstaan. Dit in samenwerking met de afstelling van carrosseriedelen kan per auto net het verschil maken. We hebben het hier niet over grote verschillen, als je met een touwtje een oplossing kan maken, is de marge niet zo groot.
 
We hebben het hier niet over grote verschillen, als je met een touwtje een oplossing kan maken, is de marge niet zo groot.
Inderdaad kunnen verrassend kleine zaken behoorlijke irritatie veroorzaken. Heb met de Galaxy een poosje irritatie gehad over een klapperend geluid onderaan de voorruit bij tegenwind. Wel 10x alles bekeken en het zat toch echt allemaal vast. Bleek het een kapje te zijn op de achterruitenwisser dat bij toemend vacuüm achter die enorme klep begon te klapperen. Het geluid weerkaatste in de auto tegen de voorruit :sterretjes::tegek:
 

B.Stuurder

Forumguru
Inderdaad kunnen verrassend kleine zaken behoorlijke irritatie veroorzaken. Heb met de Galaxy een poosje irritatie gehad over een klapperend geluid onderaan de voorruit bij tegenwind. Wel 10x alles bekeken en het zat toch echt allemaal vast. Bleek het een kapje te zijn op de achterruitenwisser dat bij toemend vacuüm achter die enorme klep begon te klapperen. Het geluid weerkaatste in de auto tegen de voorruit :sterretjes::tegek:
Zie dat maar eens te vinden :nailbiting:
 

Level42

Forumguru
Uhhhhhhh, dit lijkt me dan weer niet de bedoeling..... ?


Hoorde de laatste tijd al "iets" bij het openen van het rechtervoorportier, dacht "plakkende" rubbers maar bleek dus dat de voorkeurstrip achter de achterdeurstrip blijft haken en zodanig deze los trekt.

Heb hem terug kunnen "klikken" maar hier moet denk ik toch iets anders aan gaan gebeuren....
 

Bijlagen

  • 20170225_125121.jpg
    20170225_125121.jpg
    894,7 KB · Weergaven: 74

Tuulster

Forumguru
Uhhhhhhh, dit lijkt me dan weer niet de bedoeling..... ?


Hoorde de laatste tijd al "iets" bij het openen van het rechtervoorportier, dacht "plakkende" rubbers maar bleek dus dat de voorkeurstrip achter de achterdeurstrip blijft haken en zodanig deze los trekt.

Heb hem terug kunnen "klikken" maar hier moet denk ik toch iets anders aan gaan gebeuren....
Dit is exact waar de terugroepactie voor is uitgezet. :jaja:
 

Level42

Forumguru
Was ff op vakantie naar de Alpen dus heb zelf de strip naar achteren en terug in de lijst getikt. Is niet meer los gekomen.

Als ik mijn kenteken intik in RDW is er geen terugroep actie voor mijn auto maar dat zal niet helemaal kloppen. Maandag even de dealer bellen...

(Overigens.....wat een plezier om met deze auto zulke afstanden over de Autobahn af te leggen......mag dan "maar" een 1.6je zijn....maar flinke stukken op Autobahn snelheid kunnen afleggen....en dat net zo relaxed.... heerlijk.....alleen de stoelen van de Passat.....die waren toch echt een stukje beter....Niet dat ik met rugklachten of doodmoe aankwam maar die Passat stoelen deden het op dezelfde rit gewoon een stuk beter :)

Maar verder alleen maar genieten......het 1.6je spint lekker, net iets boven de 3000 toeren bij een snelheid van rond de 180.....een keertje de 230 op de teller en nee dat was niet bergaf.... :)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan