Windgeruis SIII combi

VolvoFox

Senior Member
Mijn reisgenoten en ik ervaren veel windgeruis in de auto. Hij is hiervoor 2 x terug geweest bij de dealer, maar ze kunnen het niet oplossen. De 1e keer is een deur beter afgesteld en de 2e keer hebben ze niets kunnen vinden. Ze stellen nu voor de auto 2 dagen te houden en vooraf met de monteur te gaan rijden. Hij geeft sowieso veel windgeruis en bij een bepaalde windrichting/hoek is het nog erger. Bij hogere snelheden is het af en toe alsof er een skibox op het dak zit.
Wie herkent dit en wie weet een mogelijke oorzaak en oplossing?
 

RefleCs

Forumguru
Zelf geen enkele last van overtollig windgeruis. Sterker nog hij is vele malen stiller dan mijn voorgaande auto.
 

MarsMars

Senior Member
Wie herkent dit en wie weet een mogelijke oorzaak en oplossing?
Herkennen JA, maar een echte oplossing is voor mijn auto ook nog niet gevonden.

De dealer waar mijn auto vandaan komt gaf aan dat het voor hun een bekend probleem is!

Wat heeft tot nu toe geholpen:
  • Afstellen deuren, dus strakker tegen de auto aan
  • Het naar binnen duwen van de strips. Die staken bij mij aan de voorkant van de deur een centimeter uit. Die heb ik nu dus zover mogelijk naar binnen geduwd. Scheelt een hoop woesj, woesj geluiden die ik nu kwijt ben!
 

VolvoFox

Senior Member
Deze week met de chefmonteur gereden. Zijn conclusie is dat het bij de spiegels vandaan komt en dat er niets aan te doen is. Ter vergelijk met een Passat gereden en daar is het zo mogelijk nog erger.
Ik ben hier niet blij mee, maar het lijkt dus dat er niets aan te doen is. Ook jammer dat de dealer zo laks opereert en pas bij de 3e keer een monteur meestuurt; dat had 2 werkplaatsbezoeken kunnen schelen.
 
Na aflevering de eerste twee weken niets gemerkt. Kan ook zijn omdat de rijwind in de file wel meevalt :deuk:

Nu 3 weekjes en 3900 km jong en bij een rondje Noord Nederland begin deze week moest ik ineens denken aan de post van @VolvoFox want ik zou toch zweren dat iemand onderweg stiekem een skibox op het dak had gebonden en dan achterstevoren voor verbeterd waaieffect.

Nu was het maandag en dinsdag niet bepaald windstil in het noorden, en de cruise control stond op standje "roetaanslag in de motor voorkomen" dus voorlopig houd ik het daarop.
 

BadBert

Forumguru
Ik heb er af en toe ook last van inderdaad, ene keer meer dan de andere.
Valt me op dat de bovenrand van de deur ook aardig trilt in de rubbers... en naar mijn gevoel zijn de rubbers te zacht (en komt daar het geluid van).

Dealer heeft al aangegeven DAAR niets aan te kunnen doen (rubbers).
Deuren staan goed in de openingen en sluiten netjes aan.... dus strakker afstellen gaat niet (iig, dan sluiten de lijnen nie tmeer aan)

@MarsMars , kun jij aangeven welke rubbers je waar verder ingedrukt hebt?
 
Hier hetzelfde probleem met de rubbers. Als ik traag rij over oneffen terrein kraakt mijn deur langs alle kanten. Dit komt van de rubbers aan de bovenkant. Nog niet mee langs de dealer geweest. Een ander euvel is dat op de autostrade met constante snelheid het lijkt dat het motorgebrom langs de passagierskant komt, wat ook opmerkelijk & storend is.
 

MarsMars

Senior Member
@MarsMars , kun jij aangeven welke rubbers je waar verder ingedrukt hebt?
Ik heb geen rubbers naar binnengedrukt, maar de aluminium siertrips: die staken bij mij aan de voorkant van de deuren (dus bij de spiegel) bijna 1cm uit: en die kon ik een heel stuk naar binnen drukken (dus 'in' de auto), waardoor ze nu nauwelijks nog uitsteken.

Dat heeft een aardig stuk geholpen met windgeruis. En mijn deuren waren al eerder strakker afgesteld: ook dat heeft geholpen, maar het is absoluut niet weg.
 

RefleCs

Forumguru
Ik heb totaal geen last van windgeruis. Ook nu ik de auto langer heb kan ik niet zeggen dat ik excesief windgeruis hoor.
 

Sonck

Lid
Wat kan helpen is wat extra dempingsmateriaak in de bevestiging van de spiegel en de A-stijl te steken ... Die zijn hol en het geluid word versterkt als in een luidspreker...

Je kan een auto op vele plaatsen extra isoleren met geluidsdempend materiaal ... Dit doen ze wel bij Audi of bij andere premium merken...

Even wat tijd insteken en je auto wordt merkelijk stiller !
 

micky

Forumguru
Ik rij nu 6 dagen met de SIII (mijn voorloper voor zo'n 10 weken), voornamelijk in Duitsland, ik merk niets, maar dan ook echt niets van windgeruis, oke, mijn voorloper was dan ook spiksplinternieuw toen ik hem in ontvangst nam vorige week (inmiddels staat er bijna 1800km op), wellicht dat er zaken zijn veranderd. Zelfs bij een korte 220+ op de Duitse Autobahn vind ik hem enorm stil om eerlijk te zijn, wat een mega verschil op alle vlakken met de Octavia 3 waar ik 105.000km in gereden heb:shocked:
 

Sonck

Lid
Windgeruis is ook relatief en heel afhankelijk van welke wagen je voor de S3 gereden hebt ...

Men huidige A4 (tot vrijdag en 180.000km mee gereden) is echt heel stil maar daar betaal je ook veel meer voor.
De beglazing van een Audi is ook geluids armer dan die in een Skoda of in een standaard VW.

Bij VW kan je dat als optie nemen en spijtig genoeg niet bij Skoda !
Dit maakt echt een heel groot verschil !

Men broer is jaren sound engineer bij Volvo geweest (nu Global Quality Manager) en hij weet perfect wat de oorzaken zijn van alle geluid hoorbaar in een wagen en hoe die stiller te krijgen.

Vrijdag neem ik men S3 combi in ontvangst en zal hem eens een analyse van de wegen laten maken....

Verslag zal ik hier posten
 

BadBert

Forumguru
Ik heb geen rubbers naar binnengedrukt, maar de aluminium siertrips: die staken bij mij aan de voorkant van de deuren (dus bij de spiegel) bijna 1cm uit: en die kon ik een heel stuk naar binnen drukken (dus 'in' de auto), waardoor ze nu nauwelijks nog uitsteken.

Dat heeft een aardig stuk geholpen met windgeruis. En mijn deuren waren al eerder strakker afgesteld: ook dat heeft geholpen, maar het is absoluut niet weg.
Dit heb ik ook gedaan!!! Scheelt inderdaad een HOOP!!!!
 

s_janssen

Actief lid
Hmmm...inmiddels na 6 dagen rondrijden in mijn Superb III kan ik bovenstaande artikelen helaas beamen: windgeruis. Beetje afhankelijk van de hoek en snelheid fladdert het aardig vanaf 100-100 km/u. Ik heb de sierstrips al bekeken, valt niks aan te drukken. Het heeft er ook wel mee te maken dat de auto zelf zo vreselijk stil is. Mijn Passat maakt ook wel windgeruis, maar de ruis maar meer constant.
Maar toch...Radio harder en proberen niet aan te ergeren?
 

ertromp

Forumguru
Windgeruis is ook relatief en heel afhankelijk van welke wagen je voor de S3 gereden hebt ...

Men huidige A4 (tot vrijdag en 180.000km mee gereden) is echt heel stil maar daar betaal je ook veel meer voor.
De beglazing van een Audi is ook geluids armer dan die in een Skoda of in een standaard VW.

Bij VW kan je dat als optie nemen en spijtig genoeg niet bij Skoda !
Dit maakt echt een heel groot verschil !

Men broer is jaren sound engineer bij Volvo geweest (nu Global Quality Manager) en hij weet perfect wat de oorzaken zijn van alle geluid hoorbaar in een wagen en hoe die stiller te krijgen.

Vrijdag neem ik men S3 combi in ontvangst en zal hem eens een analyse van de wegen laten maken....

Verslag zal ik hier posten
En analyse al gedaan?
 

Sonck

Lid
Jep ondertussen al 26.000 km op 4 maand tijd :) dus met de vakantie periode waar hij enkele weken niet gebruikt is al bij al al goed gereden :)

Conclusie van het geluid in een SIII is dat op een autostrade het geluids comfort niveau vergelijkbaar is met een standaard Passat , dus zonder de optie isolerende beglazing die dikker zijn.
Op een ruwere ondergrond merk je toch dat het gehele geluids niveau luider is dan een Audi of een BMW en Mercedes (premium wagens)
Maar ik vind het algemeen meer dan aanvaardbaar en het is niet dat ik na een dag van 500km met een drukkende hoofdpijn thuis kom (met Men Tinitus heb ik dat bij wagens van een lagere klasse wel , en voor men Audi A4 heb ik 4 jaar gereden met een Octavia II en daar had ik dat toch wel , die is algemeen toch luider dan een SIII

ik heb dus nu geen klagen en ben tevreden met het niveau de SIII me geeft.

Hopelijk is er binnen 3 jaar wel de mogelijkheid om die dikkere beglazing te selecteren als optie maar de VAG groep zal dat waarschijnlijk wel voorbehouden voor de VW en standaard op een Audi
 
Bovenaan Onderaan