Windgeruis SIII combi

Sonck

Lid
Heeft iemand al deze optie op zijn nieuwe wagen genomen ?
" Zijdelingseruiten vooraan met warmtewerend glas en met geluidsdemping"
Deze optie heb ik nu op mijn nieuwe juist bestelde wegen genomen en had die op mijn huidige S3 niet want was toen eind 2016 nog niet beschikbaar op de Superb, enkel bij de Passat was dat reeds als optie te selecteren.
Echt last heb ik nooit van windgeruis gehad enkel bij veel te hoge snelheden dan hoor je natuurlijk meer , maar aan de normale snelheden geen noemenswaardige last ervan.
Maar toch heb ik op de nieuwe deze extra optie genomen, daarom dat ik even wilde horen of er al S3 rijders dit recent genomen hebben en wat ze ervan vinden ?
 

gdisselkoen

Forumguru
Onder normale omstandigheden ervaar ik weinig tot geen windgeruis. Alleen als het hard waait en de wind uit een bepaalde richting op de auto komt heb ik last van windgeruis. Maar dat lijkt me normaal.
 

peterhuppertz

Forumguru
Zijdelingseruiten vooraan met warmtewerend glas en met geluidsdemping

Ik had deze voorziening (het was niet eens een optie, maar gewoon standaard) op mijn vorige auto, een C5 Tourer zescylinder diesel uit 2008, met panoramadak en dakrails. Ik heb ook weleens een basis-C5 gereden, dus ik heb vergelijkingsmateriaal.
De basis-C5 (een 2 liter diesel uit 2011 met wokkelveren, geen panoramadak, wel dakrails, en gewone ruiten) had geen last van windgeruis, maar de omgevingsgeluiden en het afrolgeluid was wel waarneembaar. Als ik in mijn eigen C5 de deur dichttrok, was het net alsof je al het omgevingsgeluid afzette, en het afrolgeluid was ook weg. Toen mijn vrouw en ik de eerste proefrit maakten in die auto vond ik de motor hoorbaar... mijn vrouw merkte toen fijntjes op dat dat kwam omdat je verder niks meer hoorde.

Ik maak me dus sterk dat geluiddempend glas weinig tot niks verandert aan windgeruis.
 

VolvoFox

Senior Member
Zelfde hier, nog geen oplossing. Binnenkort wederom naar de dealer.

Windruis vanaf de zijruiten voor.
Zit voor mijn gevoel echt in het raam / raam rubber en niet echt in de deur. Als de wind verkeerd staat hoor je het echt en voel je het ook (tocht).
Eigenlijk belachelijk dat een dealer er 1,5 jaar over doet, maar goed.

Mijn auto is van 1/2016.
@Renkie Ben je al bij de dealer geweest? Ik wel en die blijft het afdoen met niets aan de hand.
 

Bakkertje

Forumguru
De enige manier om een dealer te kunnen overtuigen is om 2 auto's te nemen met gelijke uitrusting, die twee te vergelijken (op dezelfde weg rijden in dezelfde richting en dan met bijvoorbeeld een dB meter het geluidsniveau meten). Als er dan een afwijking is in jouw auto ten opzicht van de andere kan een dealer daar iets mee..

Of het moet een bekend probleem zijn waarvoor een recall in het systeem staat, maar volgens mij is dat voor windruis niet het geval ..
 

Renkie

Forumguru
@VolvoFox
Ja, maar nog geen oplossing.
Lastige is dat het probleem er niet altijd is. Alleen bij redelijke wind. Dat maakt het ook voor hun lastiger testen.

Of hoe ervaar jij dat? Vorige week was er flink wat wind, toen merkte ik het weer. Maar nu het wat rustiger is met het weer valt het weer mee.
 

VolvoFox

Senior Member
@Renkie Vorige week had ik meer last van de kou (in Italië:jaja:)
Heb al eens gereden met de werkplaatschef en ter vergelijk met hem in een Passat. Daar zat weinig verschil tussen, maar wat je zegt, het is met name met meer wind en onder een bepaalde hoek en dus lastig te reproduceren.
 

s_janssen

Actief lid
@Renkie Vorige week had ik meer last van de kou (in Italië:jaja:)
Heb al eens gereden met de werkplaatschef en ter vergelijk met hem in een Passat. Daar zat weinig verschil tussen, maar wat je zegt, het is met name met meer wind en onder een bepaalde hoek en dus lastig te reproduceren.
Klopt: het geruis is onder normale omstandigheden helemaal 'normaal'. Maar als de wind stevig vanaf schuinrechts komt dan slaat de wind in het linkerportier.
 

s_janssen

Actief lid
Dat is een goede samenvatting denk ik.
Maar is het bij jullie al opgelost?
Nee. Het merendeel van de ritten geen last van. Treedt vaker op in de herfst bij wind die schuin over de auto waait.
Het is een van de kleine ergernissen waar ik mee heb leren leven. Alle voordelen van de auto wegen hier ruimschoots tegenop.
 
Zijn er mensen die weleens met een dB meter in de auto gemeten hebben tijdens het rijden?

Ik meet bij 120 km/h tussen de 85 en 87dB (met een Voltcraft dB meter) in de auto ter hoogte van de middenconsole. Als ik de meter dichter bij het raam breng zie ik 87 tot 91 dB voorbij komen.

Volgens deze database http://www.auto-decibel-db.com/ is voor de Superb tussen de 65 en 68dB normaal, dus dat is nogal een verschil. Deel zal in de meter zitten en een groot deel ook aan de winterbanden dat snap ik, maar het verschil is wel heel groot.

Maar ben wel benieuwd of iemand anders ook zoiets gemeten heeft.
 

EdK

Forumguru
En is deze DB meter wel geijkt ? Of gebruik je je smartfeun met een DB app ???
Want in eerste geval zou je al met gehoorbescherming in je wagen op moeten zitten om geen gehoorschade op te lopen...
 

Bakkertje

Forumguru
En de volcraft meter kan op 2 manieren meten op a en nog een andere stand. Dat scheelt ook de nodige db’s.

Im heb ook zo’n meter en zal een kijken van de week als ik eraan denk..
 
En is deze DB meter wel geijkt ? Of gebruik je je smartfeun met een DB app ???
Want in eerste geval zou je al met gehoorbescherming in je wagen op moeten zitten om geen gehoorschade op te lopen...

Eens dat 90dB onwaarschijnlijk hoog is en dat er dus zeker een afwijking in de meter zit. Maar ter vergelijk, gemeten met dezelfde dB meter (geen telefoon app) in m’n 10jaar oude Volkswagen T5 bus met winterbanden meet ik vergelijkbare waardes bij dezelfde snelheidheden.

Dan heb je een idee van het geluids niveau in de Superb.

Morgen het gesprek met de dealer maar eens aangaan.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ben met mijn dB meter ook naar de dealer geweest, daarop een proefrit gemaakt in mijn auto, gemeten en daarna nog een keer in in een andere Passat, dat was toen redelijk vergelijkbaar.
Daardoor kon de dealer er niet zo gek veel mee..

onderstaande dB meter heb ik zelf:
voltcraft.jpg


Je zou op de dB (A) stand moeten meten volgens mij. (leesvoer: https://bizfluent.com/info-8665541-differences-dba-dbc.html)
 

Bakkertje

Forumguru
Vanmorgen even gemeten op de A50, bij 130 op de klok 64 dB(A), bij 120 op de klok zo'n 62, tijdens versnellen loopt het op naar 66 / 68
Dat is gemeten in mijn Passat uit 2015, aangepast met extra rubbers tussen de deur-kier en achter de rubbers, zoals beschreven in dit draadje.

Het rubber wat ik gemonteerd heb:
https://nl.aliexpress.com/item/Univ...349.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dPC8kno

Ow, Timy Trumpet en de Beat dominator schoppen het tot 100 dB(C)
 
Bedankt Bakkertje,

Ik heb een nieuwe meter gekocht, die inderdaad ook dB(A) meet. Inmiddels de volgende data gemeten. Geluid varieert per snelweg mede door wegdek, maar ook hoeveel bebouwing/bomen er langs de snelweg staan waardoor het windgeruis verschilt.

Heb m'n verhaal bij de dealer aangegeven. Wacht nog op een afspraak, ook omdat er inmiddels meer "problemen" bij gekomen zijn die opgelost moeten worden.


A30 150kmh raam links 75
A30 150kmh middenconsole 72
A30 130kmh raam links 74
A30 130kmh middenconsole 67
A30 120kmh raam links 73
A30 120kmh middenconsole 66

A1 150kmh raam links 74
A1 150kmh middenconsole 66
A1 130kmh raam links 74
A1 130kmh middenconsole 66
A1 120kmh raam links 73
A1 120kmh middenconsole 65

A12 150kmh raam links 73
A12 150kmh middenconsole 66
A12 130kmh raam links 73
A12 130kmh middenconsole 65
A12 120kmh raam links 70
A12 120kmh middenconsole 63
 

robvv

Senior Member
dB(A) is gecorrigeerd voor het menselijk gehoor.
dB is niet gecorrigeerd voor het menselijk gehoor.
 
Bovenaan Onderaan