Wijzigingen in benzine motorenaanbod (MY2017)

ertromp

Forumguru
Ik heb nooit gezegd dat ik een kritische contractenlezer was. ;)



Het punt is dat je niet voor iemand anders kan bepalen wat die een fijne koppelkromme vindt. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor speakers, een speaker kan een hele vlakke karakteristiek hebben en daardoor bestempeld worden als 'goed' maar ik kan die speaker persoonlijk niet goed vinden klinken.
Sorry hoor maar een koppelkromme en daar ten gevolge de rij eigenschappen er van is heel wat anders als je vergelijk met de speakers. Dat is appels en peren.
Als ik jou was zou ik afbestellen (indien het contract het toelaat :D) en een auto uit voorraad kopen en daar eerst een half jaar in proefrijden voordat je een contract tekent;)
 

Altos

Banned
+1 @octi3 laat ze maar lullen, IK vind de 3 cilinder een achteruitgang op de 1.2 tsi 4 cilinder, wat er ook voor waarde's op papier voor een voordeel op zitten, voor mij rijd het gewoon minder fijn, blijkbaar voor vele ondergeschikt.
Informeer dus eerst bij je dealer hoe dit gaat verlopen voor je dalijk opgescheept zit met iets wat je niet wil.
 

ertromp

Forumguru
+1 @octi3 laat ze maar lullen, IK vind de 3 cilinder een achteruitgang op de 1.2 tsi 4 cilinder, wat er ook voor waarde's op papier voor een voordeel op zitten, voor mij rijd het gewoon minder fijn, blijkbaar voor vele ondergeschikt.
Informeer dus eerst bij je dealer hoe dit gaat verlopen voor je dalijk opgescheept zit met iets wat je niet wil.
Maar wat is minder fijn? Deze reactie is nog meer gelul dan een waardevolle reactie. Heb jij ook de 110pk versie in je Fabia? En wat wil je informeren bij je dealert? @octi3 doet er verstandig aan gewoon eens te gaan rijden in de O3 met 1.0 / 110pk of een vw golf 1.0 / 110pk. Dat is pas vergelijken en niet met de 90pk die jij in de F3 hebt
 

octi3

Nieuw lid
@0ri0n88 : een technische noodzakelijkheid hoeft niet te betekenen dat er wat aan mankeert. Dat is je denkfout. En inderdaad, een motor is essentieel. De verkoper kan je daarom geen auto zonder motor leveren. Maar de vraag is of een andere motor als voldoende wordt beschouwd. Die vraag is niet zo eenduidig te beantwoorden.
@octi3 : punt is alleen dat de rechter niet kijkt naar wat jij vindt. De rechter zal in z'n algemeenheid kijken of de nieuwe motor minimaal gelijkwaardig is aan de oude. En ik durf er wel een goede fles wijn op te zetten dat het antwoord in dit geval "ja" zal zijn. De nadelen van het hebben van één cilinder minder wegen rationeel gezien niet op tegen de voordelen: hoger vermogen, hoger koppel, zuiniger, lichter.

De rechter zal het inderdaad rationeel bekijken. Misschien kun je het nog zo brengen dat de geleden 'schade' het ontbreken van rijplezier is. :pieker:

Maar goed, zo ver zal het allemaal niet komen gok ik, ik was in ieder geval niet van plan om in zo'n geval naar de rechter te stappen. :)

Zijn jullie het in ieder geval eens dat motoren met een gelijk verbruik en een gelijk aantal pk's compleet anders kunnen rijden? Ik heb tot nu toe 9 auto's gehad, allemaal tussen 120 en 150 pk, met compleet verschillende rijeigenschappen. De sportiefste en voor mijn gevoel snelste auto had bijvoorbeeld maar 120 pk (en geen lineaire koppelkromme)
 

ertromp

Forumguru
De rechter zal het inderdaad rationeel bekijken. Misschien kun je het nog zo brengen dat de geleden 'schade' het ontbreken van rijplezier is. :pieker:

Maar goed, zo ver zal het allemaal niet komen gok ik, ik was in ieder geval niet van plan om in zo'n geval naar de rechter te stappen. :)

Zijn jullie het in ieder geval eens dat motoren met een gelijk verbruik en een gelijk aantal pk's compleet anders kunnen rijden? Ik heb tot nu toe 9 auto's gehad, allemaal tussen 120 en 150 pk, met compleet verschillende rijeigenschappen. De sportiefste en voor mijn gevoel snelste auto had bijvoorbeeld maar 120 pk (en geen lineaire koppelkromme)
Gaat eens rijden en overtuig jezelf. Je krijgt hier x-duizend meningen. Stap eens in de O3 met 1.0 of de VW Golf met 1.0 en plaats dan weer een reactie hier
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het minder fijn rijden is nogal een claim. Die dient, zeker wanneer het op het juridische vlak wordt betrokken, op meer gebaseerd te zijn dan gevoelens en/of meningen. Namelijk op empirische gegevens. En die spreken dan niet in je voordeel. Dus ik denk ook dat het een kwestie van hoog of laag springen zal worden.
 

octi3

Nieuw lid
Maar wat is minder fijn? Deze reactie is nog meer gelul dan een waardevolle reactie. Heb jij ook de 110pk versie in je Fabia? En wat wil je informeren bij je dealert? @octi3 doet er verstandig aan gewoon eens te gaan rijden in de O3 met 1.0 / 110pk of een vw golf 1.0 / 110pk. Dat is pas vergelijken en niet met de 90pk die jij in de F3 hebt

Je hebt gelijk, ik moet eerst een proefrit doen. Ik heb overigens nergens beweerd dat de 1.0 slechter is dan de 1.2, alleen wel dat ie anders is en dat je dus iets anders zou kunnen krijgen dan wat je besteld hebt.
Met dat basisprincipe heb ik een probleem, ongeacht wat een rechter zegt.
 

0ri0n88

Forumguru
@MarcoO2 we hoeven het niet eens te zijn maar het verschil zit al hier in dat de TS wel degelijk benaderd is door de dealer omtrent de wijziging en het dus ook evt kosteloos annuleren van de bestelling no way dat ze ermee weg zouden komen deze wijziging door te voeren zonder de koper op de hoogte te stellen. Helemaal dom zijn ze daar ook niet dit is een wijziging die je niet zomaar kunt doorvoeren met die voorwaarde daar durf ik wel een flesje op te zetten ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat kan nooit zoveel uitmaken waar het gaat om het vergelijken/beoordelen van het motortje. Het gaat om een zelfde type auto. Dat die andere rij eigenschappen heeft zoals wegligging e.d. lijkt me in dit geval niet relevant
 

ertromp

Forumguru
Maar, die kan weer heel andere rijeigenschappen hebben dan een O3 met 1.0 :(

Pfft, wat een lastige kwestie dit zeg :sterretjes: komen we er nog wel uit mannen...:nailbiting:
Nee joh is geen kwestie :D
De Golf en O3 zullen betreffende rij eigenschappen gemiddeld wel aardig overeenkomen als je zelfde uitvoeringstype kiest.
Bodemplaat (MQB) is nl. hetzelfde. Veren en wielophanging cq. de assen zijn jawel hetzelfde.
 

ertromp

Forumguru
Oh ja de Seat Leon is ook te verkrijgen met die 1.0 driepitter en dus ook te vergelijken
Maar als je eenmaal gereden hebt in een Seat Leon wil je nooit meer een Skoda. :deuk:
Die Seat's hebben de perfecte mix van rij eigenschappen en motorloop eigenschappen :D
 

octi3

Nieuw lid
Oh ja de Seat Leon is ook te verkrijgen met die 1.0 driepitter en dus ook te vergelijken
Maar als je eenmaal gereden hebt in een Seat Leon wil je nooit meer een Skoda. :deuk:
Die Seat's hebben de perfecte mix van rij eigenschappen en motorloop eigenschappen :D
Ja, dat is een bijkomend risico, wat nou als ik na de proefrit liever een VW of Seat wil?? :banghead:
 

ertromp

Forumguru
Exact @Rosinfield
Belangrijkste is om hier een duidelijk verschil te krijgen tussen de oude 1.2TSI en de nieuwe 1.0TSI 110pk die gebruikt gaat worden in de O3.
Ik ben benieuwd naar reacties van personen die de nieuwe 1.0 TSI gereden hebben in de Seat en/of de VW Golf.
Wellicht gaan we nog een mooie review tegemoet zien van @octi3
 
Bovenaan Onderaan