Wijzigingen in benzine motorenaanbod (MY2017)

gio92

Lid
Ik zie dat je 5.2 l/100km heb staan, ik moet zeggen dat ik hier ook ongeveer op zit, rond 5.1 l/100km. Ik denk dat ik een vrij gemiddelde rijder ben, hou me wel overal ongeveer aan de snelheid en duw hier en daar eens even door.

Ik weet wel niet hoe de auto presteert met een volle belading, dat zullen we met de vakantie merken ;)
 

plaza

Forumguru
Hoe groot is de kans dat in 2017 bij de facelift van de Octavia de 2.0 tfsi van 280 pk geleverd gaat worden ? Of zal de RS 230 de snelste blijven ?
Ik zag op Facebook dat JD een Golf GTI 7 230 met stage 2 ook naar 380 pk en 480 nm kan tunen , dan zal dit ook bij de Octavia moeten kunnen , heeft dezelfde specs toch ?
 

blaise1968

Nieuw lid
Vandaag telefoon gekregen van de dealer i.v.m. wijzigingen in het motorenaanbod van de Skoda Octavia III.

Zo worden vanaf heden geen 1.2 TSI's meer geproduceerd (zowel de 86pk als de 110pk). Binnen een drie- à viertal weken wordt immers de 1.0 TSI geplaatst :yeah: (idem als in de Golf dus). Deze wijziging geldt zowel voor de 6-bak als voor de DSG.

Ik kreeg een interne memo van Skoda te zien waarin de verschillen staan uitgelegd en met de vraag of dit OK is voor mij. Concreet: je kan kiezen tussen het akkoord gaan met de gewijzigde motorisatie of het kostenloos annuleren van de bestelling (ja doei!).

Nadeel is wel dat de productie blijkbaar even stil ligt; het kan dus gebeuren dat er ev. vertragingen in het leverproces gebeuren... :facepalm: Maar de dealer dacht dit wel ging los lopen (uiteindelijk is de levering pas gepland op 30/06).

Voor de liefhebbers even op een rijtje wat de verschillen zijn:

1.2 TSI 81kW - 6 MAN (oude motor)
  • 1197 cc
  • 4 cilinders
  • 110 pk/ 81 kW
  • 175 Nm
  • 6.0 / 4.0 / 4.9 l per 100 km
  • 114 gram CO2
  • 10.1 acceleratie 0-100 km/u
  • 199 km/u maximale snelheid
  • 1155 kg rijklaar gewicht
  • 610 kg (ongeremd) / 1500 kg (geremd) sleepvermogen

1.0 TSI 85kW - 6 MAN (nieuwe motor)
  • 999 cc
  • 3 cilinders
  • 115 pk / 85 kW
  • 200 Nm
  • 5.4 / 3.9 / 4.5 l per 100 km
  • 104 gram CO2
  • 9.9 acceleratie 0-100 km/u
  • 202 km/u maximale snelheid
  • 1150 kg rijklaar gewicht
  • 610 kg (ongeremd) / 1500 kg (geremd) sleepvermogen

1.2 TSI 81kw - DSG (oude motor)
  • 1197 cc
  • 4 cilinders
  • 110 pk/ 81 kW
  • 175 Nm
  • 6.1 / 4.2 / 4.9 l per 100 km
  • 113 gram CO2
  • 10.2 acceleratie 0-100 km/u
  • 199 km/u maximale snelheid
  • 1180 kg rijklaar gewicht
  • 620 kg (ongeremd) / 1500 kg (geremd) sleepvermogen
1.0 TSI 85kW - DSG (nieuwe motor)
  • 999 cc
  • 3 cilinders
  • 115 pk / 85 kW
  • 200 Nm
  • 5.4 / 4.2 / 4.5 l per 100 km
  • 106 gram CO2
  • 10.0 acceleratie 0-100 km/u
  • 202 km/u maximale snelheid
  • 1175 kg rijklaar gewicht
  • 610 kg (ongeremd) / 1500 kg (geremd) sleepvermogen

Mocht ik meer informatie krijgen, dan post ik dit hieronder :D

Oud nieuws. Dit meldde ik bijna twee weken terug al.
Omdat het bestellen van een octavia allemaal erg lang gaat duren ben ik even verder gaan kijken. Ik heb gisteren getekend voor een Mazda CX3. Dan hangen we er tijdens de vakantie gewoon een aanhanger achter zodat we alles kunnen meenemen.
Uiteindelijk ben ik dan op alle fronten beter uit.
-even duur
-super stoere wagen
-2000cc ipv 1000cc
-met aanhanger, meer ruimte
-veel betrouwbaarder!!!
 

Wouter1

Forumguru
Hoe groot is de kans dat in 2017 bij de facelift van de Octavia de 2.0 tfsi van 280 pk geleverd gaat worden ? Of zal de RS 230 de snelste blijven ?
Ja je weet het niet...:dankje:. Wellicht "krijg" je een 250 pk sterke 1.5 tfsi 3cilinder geleverd als je een RS besteld.:maakmegek:
 

Fean

Forumguru
Van de 1.0 of 1.2 "zuipschuiten" word ik niet meer warm.

En hoe zit het met de 1.8 in de Octavia?
180pk 250Nm
180pk 320Nm (range?)

SuperB heeft die 320Nm er al in hangen, maarja als de range waarin dit tot je beschikking hebt is verkort...

Bij Audi (vanaf 2009-) had je verschillende varianten van de 1.8 -> 120-160-180pk.. die eerste twee had 250Nm maar die laatste had (volgens mij) 320Nm en die was opmerkelijk trager, de range van 320Nm was kort. In veel opzichten was destijds de 160 sneller en gewoon de beste keus.
 

JXX

Senior Member
De 1.0 TSI kan men nu configureren op SKODA.BE :lezen:
Specificaties zijn er ook te vinden,zie hieronder;
Technische gegevens
De opgegeven waarden werden vastgelegd overeenkomstig de regels en voorwaarden bepaald door de juridische of technische richtlijnen voor het bepalen van de operationele en technische gegevens van motorvoertuigen.
Afmetingen
Lengte 4.659 mm
Breedte 1.814 mm
Hoogte 1.461 mm
Wielbasis 2.686 mm
Spoorbreedte V / A
Draaicirkel 11,05
Laadvermogen min./max. 590 / 1.580 l
Motor
Brandstof petrol
Aantal cilinders 3; in line
Cilinderinhoud 999 cm³
Boring 74,5 mm
Slag 76,4 mm
Max. Vermogen 85,00 kW
Max. Koppel 200 Nm / 2000 - 3500 1/min Nm / 1/min
Compressieratio 10,3 +/- 0,2
Zuiveringsniveau Euro 6
Energieklasse .
Gemiddelde CO2 uitstoot 104 g/km
Massa's
Tarra met bestuurder 1.225 kg
Totale massa 1.775 kg
Laadvermogen met bestuurder 625 kg
HTG afgeremde aanhangwagen - hellingsgraad 12% 1.300 kg
HTG op dak 75 kg
HTG niet afgeremde aanhangwagen 610 kg
Totaal gewicht incl. aanhangwagen 3.075 kg
Prestaties
Max. snelheid 202 km/h
Optrekken 0-100 km/u 9,9 s
Inhoud Brandstoftank 50 l
Verbruik (binnen bebouwde kom) 5,4 l/100km
Verbruik (buiten bebouwde kom) 3,9 l/100km
Verbruik (gemiddeld) 4,5 l/100km
 

laagvlieger

Forumguru
200 Nm tussen 2000 en 3500 toeren? Een vrij vlakke curve dus, netjes. Als dat waar is.
1.2 TSI is ook nog steeds te bestellen. Met 90 pk en 5 versnellingen staat ze wel 1500 euro goedkoper in de prijslijst dan de nieuwe 1.0 TSI met 115 pk en 6 versnellingen.
 
Laatst bewerkt:

Fean

Forumguru
200 Nm tussen 2000 en 3500 toeren? Een vrij vlakke curve dus, netjes. Als dat waar is.

Ik vind dit juist helemaal niet ok. Veel te kort, je blijft schakelen. Ik zie liever de beschikbaarheid vroeger + een groter bereik.

Mijn schoonouders hebben nu een 1.2 105pk.. loop gemiddeld 1 op 12, misschien wel vanwege de korte stukken, maar de 1.8 haalt dezelfde cijfers.. als het even kan kies gewoon een grotere blok en blijf weg van die naaimachines.

De 1.4 heeft hetzelfde principe.. het begint iets vroeger bij 1500rpm en zijn max zit bij de 3200rpm-3800. Ik kom zelden boven de 4000rpm... voelt futloos of "over de top" aan.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb ook een 1.2 zelfs 135 pk en heb een gemiddelde van 1 op 16,2 met vlot rijden en heel veel 120/130 km/u. En met de Yeti daarvoor met dezelfde specs en hetzelfde ritten- en rij patroon 1 op 13,7
Dus dat zit hem echt in de korte stukkies. Sowieso slecht voor je auto.
 

Wouter1

Forumguru
Ik vind het nette specs. Zeker voor gebruik in den lage landen. Als het praktijk verbruik bij normaal gebruik zo rond de 1 op 14 of beter uitkomt zou ik tevreden zijn.
 

Fean

Forumguru
@Rosinfield ik heb al wel aangeraden om langs de tuner te gaan. Maarja..., of dat gaat helpen, korte stukken zijn korte stukken.

Beetje schuldgevoel dat ik ze heb geadviseerd om een 1.2 te nemen juist vanwege het verbruik. Op alle reviews komt de 1.2 inderdaad uit op 1-15 of hoger. Mooi ruk.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou ja, zoveel zuiniger wordt hij ook weer niet van tuning hoor. Wel iets (bij gelijkblijvende rijstijl), maar daarvoor tunen loont niet de moeite (wel wat betreft rijgedrag uiteraard).
En ja, die opgaven van fabriek en reviews zijn mooi, maar de praktijk is vaak anders. Als ik een enkele keer korte stukjes in de stad rijd, zit ik ook zo op 1 op 12.Terwijl ik rond de 1 op 20 kom als ik een stuk max 80 km p/u rijd
 
Hoi,

onze nieuwe 1.2 TSI DSG is nu al zuiniger dan onze vorige (zie handtekening), terwijl hij nog aan het inrijden is. DSG lijkt dus wel iets zuiniger te zijn, in ons geval dan.
 

laagvlieger

Forumguru
Skoda Octavia nu ook met 1.0 TSI
Driecilinder goed voor 21 procent bijtelling
4ceypfrbhex8_600.jpg




13 mei 2016 | 10:37 | Tekst: Joas van Wingerden

In navolging van diverse andere modellen van de Volkswagen Group, krijgt nu ook de Skoda Octavia de 1,0-liter driecilinder tot zijn beschikking. De motor vervangt de 1.2 TSI als instapper.

Zowel de Octavia hatchback als de Combi zwaaien de 1,2-liter TSI uit als instapper en verwelkomen de 1.0 TSI. De 115 pk sterke driecilinder wordt al geleverd in onder andere de Golf Bluemotion en de Seat Leon. Aan kracht boet de Octavia niet in met de nieuwe instapper, want de 1.0 TSI levert 5 pk en 25 Nm meer dan de krachtigste 1.2 TSI. Het gemiddeld verbruik bedraagt 4,5 l/100 km met een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer.

De hatchback wordt leverbaar vanaf 22.590 euro, voor de Combi beginnen de prijzen bij 23.490 euro. Het downsizeblokje is gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen, maar wie een automaat prefereert heeft voor 990 euro meerprijs de zeventraps DSG.
______________
bron: Autoweek.nl
 
E

Ex-lid 2926

Ik hoop wel dat ook voor ons land het max. toegestane trekgewicht 1300 kg bedraagt. Bij VW en Seat ging na vervanging van de 1.2 TSI door de 1.0 TSI het trekgewicht naar beneden.
 
Bovenaan Onderaan