Wijzigingen in benzine motorenaanbod (MY2017)

fonzamundo

Forumguru
Vandaag telefoon gekregen van de dealer i.v.m. wijzigingen in het motorenaanbod van de Skoda Octavia III.

Zo worden vanaf heden geen 1.2 TSI's meer geproduceerd (zowel de 86pk als de 110pk). Binnen een drie- à viertal weken wordt immers de 1.0 TSI geplaatst :yeah: (idem als in de Golf dus). Deze wijziging geldt zowel voor de 6-bak als voor de DSG.

Ik kreeg een interne memo van Skoda te zien waarin de verschillen staan uitgelegd en met de vraag of dit OK is voor mij. Concreet: je kan kiezen tussen het akkoord gaan met de gewijzigde motorisatie of het kostenloos annuleren van de bestelling (ja doei!).

Nadeel is wel dat de productie blijkbaar even stil ligt; het kan dus gebeuren dat er ev. vertragingen in het leverproces gebeuren... :facepalm: Maar de dealer dacht dit wel ging los lopen (uiteindelijk is de levering pas gepland op 30/06).

Voor de liefhebbers even op een rijtje wat de verschillen zijn:

1.2 TSI 81kW - 6 MAN (oude motor)
  • 1197 cc
  • 4 cilinders
  • 110 pk/ 81 kW
  • 175 Nm
  • 6.0 / 4.0 / 4.9 l per 100 km
  • 114 gram CO2
  • 10.1 acceleratie 0-100 km/u
  • 199 km/u maximale snelheid
  • 1155 kg rijklaar gewicht
  • 610 kg (ongeremd) / 1500 kg (geremd) sleepvermogen

1.0 TSI 85kW - 6 MAN (nieuwe motor)
  • 999 cc
  • 3 cilinders
  • 115 pk / 85 kW
  • 200 Nm
  • 5.4 / 3.9 / 4.5 l per 100 km
  • 104 gram CO2
  • 9.9 acceleratie 0-100 km/u
  • 202 km/u maximale snelheid
  • 1150 kg rijklaar gewicht
  • 610 kg (ongeremd) / 1500 kg (geremd) sleepvermogen

1.2 TSI 81kw - DSG (oude motor)
  • 1197 cc
  • 4 cilinders
  • 110 pk/ 81 kW
  • 175 Nm
  • 6.1 / 4.2 / 4.9 l per 100 km
  • 113 gram CO2
  • 10.2 acceleratie 0-100 km/u
  • 199 km/u maximale snelheid
  • 1180 kg rijklaar gewicht
  • 620 kg (ongeremd) / 1500 kg (geremd) sleepvermogen
1.0 TSI 85kW - DSG (nieuwe motor)
  • 999 cc
  • 3 cilinders
  • 115 pk / 85 kW
  • 200 Nm
  • 5.4 / 4.2 / 4.5 l per 100 km
  • 106 gram CO2
  • 10.0 acceleratie 0-100 km/u
  • 202 km/u maximale snelheid
  • 1175 kg rijklaar gewicht
  • 610 kg (ongeremd) / 1500 kg (geremd) sleepvermogen

Mocht ik meer informatie krijgen, dan post ik dit hieronder :D
 

DannyG

Forumguru
Zoals ik dus al in een ander topic zei: héél interessant ... alleen wat met de leverdatum die oorspronkelijk voorgesteld werd?

Ik zal morgenavond eens contact opnemen met onze dealer en kijken of ik daar iets wijzer uit wordt?

Groetjes,

Danny
 

JXX

Senior Member
Ben echter benieuwd of dit ook voor de Golf gaat zijn.
Hebben begin deze maand een Golf 1.2 TSI gekocht en de garagist beweerde dat de 1.0 in België voorlopig niet zou komen.
Volgens de verkoper hangt dit puur van D'Ieteren af.
Zou het wel heel raar vinden als dit enkel voor de Octavia zou zijn en niet voor de Golf?
 

Cordoba

Forumguru
Als ik de verschillen bekijk, lijk je er op papier alleen maar mee vooruit te gaan met de nieuwe 1.0 motor. Als het mijn auto zou zijn, zou ik wel de koppel-toerenkromme voor beide motoren willen zien (om zeker te weten dat je het max. koppel/vermogen niet in een heel klein toerengebied beschikbaar hebt).

Andere vraag: blijven de versnellingsbak verhoudingen ongewijzigd, met de motorwijziging? (ik zie bij beide motoren ook geen max. toerental opgegeven)

Ik vraag me af wanneer dit voor de Nederlandse klanten gaat veranderen, wel jammer dat de 1.0 6-bak niet 1 kg lichter is: dat zou een gewichtsklasse (100kg) schelen in de Nederlandse motorrijtuigenbelasting.
 

Kurtje

Forumguru
Ik heb met beiden gereden (1.2TSI in de Fabia en 1.0TSI in de Ibiza) en ik moet eerlijk toegeven dat voor mezelf de 1.2 beter aanvoelde, iets meer als een grotere motor. De 1.0TSI is een 3 cilinder, en dit geluid blijf je houden tijdens het rijden. Al proberen ze het wel te dempen. Natuurlijk zijn het 2 verschillende wagens en hebben ze verschillende eigenschappen.
 

turboturbo

Forumguru
Goeie specs!

VAG volgt het voorbeeld van PSA met de 1.0 liter ecoboost door zo een kleine motor in een C segmenter te leggen.

Herinneren we ons allen de kritiek nog over de 1.4 en 1.2 TSI motoren in de grotere modellen?

En nog langer geleden, toen er 4 cilinder turbo motoren verschenen in auto's waar tot dan toe 6 en 8 cilinder motoren in zaten?
 
Laatst bewerkt:

MeneerB

Forumguru
200km/h met een één liter 3 cilindertje...... :fool: ongelofelijk.
Had je in mijn begintijd een 2.3 5 cilinder voor nodig.

Dit is ook vooruitgang, alleen moet ik er een beetje aan wennen.
Als die 3 cilinders net zo goed zijn als die van Ford zie ik geen reden om ze te mijden.
 

fonzamundo

Forumguru
@Cordoba qua koppelkromme zou deze ongeveer ovreen komen met de Golf 1.0 TSI BlueMotion.
Dus een iets hoger toerental alvorens de actie begint (2000 RPM ipv 1500 dacht ik)
Versnellingssbak heb ik nog specs van, maar van zodra bekend post ik deze wel.

@Kurtje een 3-cilinder klinkt idd iets rauwer maar het zou enkel hoorbaar zijn bij zware belasting (bv te lage snelheid bij te hoge versnelling)

We blijven jullie op de hoogte houden :lezen:
 

Altos

Banned
Met @Kurtje eens, ben ook heel blij dat ik de 4 cilinder heb.
Laatst nog met mijn vaste verkoper in zijn Leon 3 cilinder gereden en daarna met de mijne maar ook hij zei dat de 3 clinder een goede motor is maar wel rumoeriger, meer geluid en minder smooth rijdt dan een 4 cilinder.
Mocht dat je niks interesseren dan zal dit vast een prima motor zijn. Ik zal deze iig nooit nemen.
Onze octavia is er laatst uit gegaan en hebben er een Bmw 6 cilinder voor terug gekocht en ook dat is weer een hele stap soepeler rijden dan een een 4, dus laat staan een 3 cilinder.
De kosten zijn tweede plek voor me, ben een echte auto fan, en zal dus nooit kosten op een hogere plek zetten dan rijplezier.
Ieder voor zich uiteraard, het valt me alleen op dat er vele zo extreem enthousiast zijn over de 3 cilinder...ik zal het waarschijnlijk niet snappen.
 

FabiaLicious

Actief lid
ik zag de trend al aankomend en heb vorig jaar juist voor een 4 pitter gekozen voor mijn F3, de specs zien er dan wel beter uit voor de 1.0 tsi maar hij loopt wel op zijn tenen.
als straks mijn F3 90 pk gechipt is naar een mooie 110..120 pk is het toch net een beter gevoel.
ook de levensduur is voor deze 3 cyl trend motoren nog maar de vraag.
ik vind dat de comfortgrens met 1.2 TSI 4cyl wel bereikt is, kleiner lijkt wel zuiniger maar ik ben bang dat de rijder de rekening gaat betalen op termijn.minder comfort, levensduur, en nog meer (storings gevoelige)techniek wat er alleen voor moet zorgen aan de normen voldoen, terwijl er bij andere verkeersdeelnemers meer te halen is voorlopig
 

Altos

Banned
Als je in een 110pk 4cilinder Tsi gereden hebt en daarna in een "sterkere" 3 cilinder dan voelt de 3 cilinder wat doods aan boven de 3500 toeren.
Wel krachtig overall maar niet meer trekkend, de 4 cilinder heeft dit nog wel.

Het geluid is dan nog een 2e, vind ik ook niet alles maar da's niet de grootste hindernis voor mij met de 3 cilinder.

Nogmaals, iedereen moet het zelf weten maar als ik bekijk hoeveel tijd ik achter het stuur zit dan moet ik er niet aan denken om dat te moeten doen met een krachtbron welke me niet aanstaat alleen om de minimale kostenbesparing te verantwoorden.

Hebben jullie allemaal al eens langer dan een flinke proefrit gereden met zo'n motor? Ik vind het zo vreemd om te lezen dat mensen "het amper merken"
 

Wouter1

Forumguru
Het geremde trek gewicht van een Leon st 1.0 tsi is 1000kg. En bij een golf 1.0 tsi 1100 kg. (Volgens autoweek.:lezen:)
Klopt de 1500 kg geremd trek gewicht bij de O3 dan wel?:arghh:
En wil en kan de dealer dit garanderen dat dit zo op het kenteken bewijs komt te staan?
 

fonzamundo

Forumguru
@Wouter1 info komt uit officiele nota van Skoda dus zal wel kloppen zeker?
Heb het ook gevraagd aan de dealer en daarom deze interne nota te zien gekregen (maar mag deze niet posten uiteraard)
 

Wouter1

Forumguru
Als het klopt is dat heel mooi, dan zullen ze er ook geen moeite mee hebben om dit te garanderen...
Persoonlijk zou ik wachten met een 1.0 tsi totdat deze zich bewezen heeft bij anderen... Bij een 1.2 tsi zijn de kinderziektes er net zo'n beetje uit dacht ik...
En een 1.2 tsi is in elk geval relatief makkelijk te chiptunen. En of dat met de 1.0 makkelijk kan weet ik niet.
Maar als lease praam zal hij wel iets goedkoper in de lease zijn dan de 1.2 dus dan is het misschien wel interessant.
 

fonzamundo

Forumguru
@Wouter1 nou ja wachten kan dus niet, het was bestelling annuleren of akkoord gaan :banghead:
Heb er wel vertrouwen in want is in principe dezelfde als in de VW Golf en de Seat Leon
 

Wouter1

Forumguru
Ik zou de bestelling annuleren en op zoek naar een voorraad model met 1.2 tsi.
Maar ik begrijp dat je een andere keus hebt gemaakt.
Ik hoop wel dat de auto gaat bevallen.
Mocht in de toekomst blijken dat VAG met de 1.0 tsi een supergoed en betrouwbaar motortje gebouwd heeft (voor de verandering;)) dan sluit ik zeker nier uit dat ik er ooit eentje koop.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan