Wie er gebruikt nu echt de S-stand of manuele stand bij DSG?

LT83

Forumguru
Net nog even heerlijk lopen "flipperen", kwam na het afspuiten van al het zand dat vannacht op de net gewassen Audi is gevallen een Mercedes C63s tegen in de stad (de 2e al deze maand). Paar leuke tussensprintjes gedaan en als ze dan vragen bij het volgende stoplicht of ik een sprintje wil doen sla ik dat niet af......dag snelle Taxi ;)
 

philippe bakker

Forumguru
Net nog even heerlijk lopen "flipperen", kwam na het afspuiten van al het zand dat vannacht op de net gewassen Audi is gevallen een Mercedes C63s tegen in de stad (de 2e al deze maand). Paar leuke tussensprintjes gedaan en als ze dan vragen bij het volgende stoplicht of ik een sprintje wil doen sla ik dat niet af......dag snelle Taxi ;)
Ja die gaan nochtans hard ! Mijne maat zijne baby AMG ( c43) vertrekt oerend hard. De tractie erop is subliem.
 

LT83

Forumguru
Nee juist niet Philippe, tussensprints zijn wel allemaal gelijkwaardig. Maar in de eerste versnelling laat ik hem vrij makkelijk achter.
Is toch iets teveel voor de achterwielen die 700nm, je hoort ze dan gewoon naast je zoeken naar grip...heerlijk ;)
 

philippe bakker

Forumguru
Nee juist niet Philippe, tussensprints zijn wel allemaal gelijkwaardig. Maar in de eerste versnelling laat ik hem vrij makkelijk achter.
Is toch iets teveel voor de achterwielen die 700nm, je hoort ze dan gewoon naast je zoeken naar grip...heerlijk ;)
Bij de ‘kleine’ AMG is dat niet se. En trouwens de c43 is 4x4
 

LT83

Forumguru
Klopt, volgens mij is de 43 altijd 4 matic en de 63 en 63s altijd achterwielaandrijving.
4 wielaandrijving is wel een groot voordeel om snel te vertrekken.
 

philippe bakker

Forumguru
Klopt, volgens mij is de 43 altijd 4 matic en de 63 en 63s altijd achterwielaandrijving.
4 wielaandrijving is wel een groot voordeel om snel te vertrekken.
Mijne maat heeft trouwens al tegen ne andere collega die een e63 heeft geraced en tot 70 is dat ongeveer gelijk maar dan rijdt de 63 goed weg. Als ik met mijn rs tegen de c43 optrek heb ik geen schijn van kans. Echt een enorm verschil. Terwijl op de autostrade vanaf 100 naar 200 rijdt hij niet zo wreed van mij weg.
 
Vandaag bij JD engineering de DSG laten aanpassen van mijn 1.0 tisi Fabia Combi Monte Carlo.
Blij met mijn nieuwe aanwinst maar zeer ontevreden met de DSG.
Gebruikte tot vandaag meestal de S stand vanwege het het voor mij irritante schakelpatroon in de D stand.
 
Jazeker, Corne, zeer tevreden!

Met het schakelpatroon van de 1.2 tsi was goed te rijden ondanks het ook vroege opschakelen.
Dit was in tegenstelling tot de 1.0 ook enigszins te beïnvloeden met het gaspedaal.

Weer helemaal blij met mijn Fabia!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben eigenlijk nog aan het experimenteren met de DSG-7. Ik heb ooit 134000km gereden met één dsg-6 in een O2c van 2007, maar dat was toch een heel ander beestje in de omgang.

Doorgaans rij ik vrij rustig en dan voldoet de D-stand op zich eigenlijk wel, het gaat allemaal heel relaxed, geruisloos en soepel ondanks de voor mijn gevoel erg lage toerentallen. Wat me wel opvalt is dat de auto na het starten, terwijl ik 'm op stationair toerental de oprit af laat rollen, binnen enkele meters in 2 schakelt. Na alle dsg-verhalen hier is dat natuurlijk niet zo verrassend, maar het gekke is dat hij dat bij stationair wegrollen in S óók doet...

Bij normale rijsnelheden is wel goed te merken dat de toerentallen in S wat hoger liggen. Om die reden rij ik met de caravan erachter standaard in S; zonder aanhanger meestal niet. Met dien verstande dat ik de laatste tijd in stadsverkeer de S juist wat meer gebruik, bij wijze van proef. Hij is in de praktijk voor mijn gevoel lang niet zo nerveus als ik op basis van de verhalen hier op het forum had verwacht.

Of het met de huidige setup nou bevalt of niet, voorkeur voor D of S, daar ben ik dus nog niet uit - laat staan of ik het de moeite en de kosten waard ga vinden om ermee naar de dsg-dokter te gaan. Het experiment loopt nog...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Geloof me, met een 1.0 tsi is het een wereld van verschil en zoals je zelf zou schakelen. Je mag het best eens uitproberen.
 

johannesberg740

Actief lid
Doorgaans rij ik Altijd in de D-stand. Rijdt de auto erg rustig en schakelt lekker vlot. Bevordert het zuinig rijden.

Zit ik in druk verkeer en wil ik er even 'snel' omheen, zet ik hem in de S-stand. Reageert de automaat bet wat vlotter en compenseert goed dat je af en toe iets aan vermogen te kort komt.

Manueel heb ik gebruikt bij de caravan icm de S-stand. Trekt de auto net iets fijner de caravan.

ACC staat ingesteld als reageren in de sportstand. Reageert de motor net ietsje vlotter en sluit dan net iets sneller aan. Ook al mag het geen naam hebbem omdat ik vind dat de ACC sowiezo te sloom reageert.
 
Het verwondert mij dat Skoda een brommende en vibrerende auto aflevert omwille van een minimale milieuwinst.
Mijn vorige 1.2 109 g/km en de nieuwe 1.0 107 g/km.......

Doelstelling milieu is zeker belangrijk en vereist door de overheid maar ik zou wensen dat VAG op een andere manier de emissiewaarden zou verlagen in plaats van de DSG/motor zo te "knijpen".

Ik vind dat het niet optimaal rijdt voor zowel de rustige als de iets minder rustige Skoda bezitter.

Lijkt mij moeilijk om als Skoda dealer te verzwijgen aan potentiële kopers dat er een behoorlijk bedrag voor update DSG
bij de aanschafprijs gerekend moet worden.......
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het verwondert mij dat Skoda een brommende en vibrerende auto aflevert omwille van een minimale milieuwinst.
Mijn vorige 1.2 109 g/km en de nieuwe 1.0 107 g/km.......

Doelstelling milieu is zeker belangrijk en vereist door de overheid maar ik zou wensen dat VAG op een andere manier de emissiewaarden zou verlagen in plaats van de DSG/motor zo te "knijpen".

Ik vind dat het niet optimaal rijdt voor zowel de rustige als de iets minder rustige Skoda bezitter.

Lijkt mij moeilijk om als Skoda dealer te verzwijgen aan potentiële kopers dat er een behoorlijk bedrag voor update DSG
bij de aanschafprijs gerekend moet worden.......
Inderdaad, ik wist niet hoe snel ik mijn geplande afspraak bij JD moest vervroegen. Echt niet mee te rijden deze motor met de standaard DSG software. Het is idd van de zotte. Maar ik calculeer het gewoon in bij de aanschaf. Scheelt een hoop irritatie, al blijft het natuurlijk krankjorum.
Bij mijn dealer vertelde men overigens dat men zelf de handle altijd in S zet in dit geval.
 

B.Stuurder

Forumguru
Bij mijn dealer vertelde men overigens dat men zelf de handle altijd in S zet in dit geval.
Leve de milieu mafia! En als het echt gewicht in de schaal zou leggen, dan wil ik er wel actief aan meewerken zelfs, maar zoals zo vaak gezegd, 1 dag in de Rotterdamse haven en je krijgt de schreeuwlach van die 2 g/km verschil waar ze de auto die je een vermogen kost, mee verpesten. Of in elk geval je rijplezier.
 

Spector

Forumguru
Bij mijn dealer vertelde men overigens dat men zelf de handle altijd in S zet in dit geval.

Haha, volgens mij hebben wij dezelfde dealer of zeggen alle dealers hetzelfde :D

Ook de mijne vertelde bij afleveren dat ze zelf altijd in de S stand reden, niet dat ik mij daardoor heb laten beïnvloeden maar ik rij zelf ook het liefst in de S stand.
 
Bovenaan Onderaan