Wie er gebruikt nu echt de S-stand of manuele stand bij DSG?

Joh@n

Forumguru
Ik zie dat de motor heel veel verschil maakt, of de S nuttig is of niet. Interessant.
Ik ken niet de exacte momenten wanneer hij in S schakelt, maar ik vind het persoonlijk te laat en vooral op continue snelheden ook ronduit storend. Ik ben geen milieufreak of wat dan ook, maar wanneer ik met 80 op een provinciale weg rij vind ik de 7 een betere keuze dan de 5....
 

leon-cupra

Forumguru
Ik ken niet de exacte momenten wanneer hij in S schakelt, maar ik vind het persoonlijk te laat en vooral op continue snelheden ook ronduit storend. Ik ben geen milieufreak of wat dan ook, maar wanneer ik met 80 op een provinciale weg rij vind ik de 7 een betere keuze dan de 5....
De S is er dan ook niet om bij 80 te stoppen ;)
 

MacRembrandt

Forumguru
In het gejaagde spits-verkeer, waar je niet een gaatje moet laten vallen want dan duikt er weer iemand tussen, vind ik de S-stand prettiger. De 1.6Tdi is dan net wat meer bij de les en de bak schakelt niet als een gek terug (zonder echt resultaat) maar blijft in z’n versnelling en trekt goed mee met de voorligger. Dat vind ik prettig.

Met de caravan heb ik nu voor het eerst ook de S-stand gebruikt. Maar ik twijfel of ik dat blijf doen. D voldoet prima en maakt minder herrie.
 

Maartenvds

Forumguru
Op mijn RS gebruikt ik de S best wel veel. Nu met een O3 1.4 wat minder maar soms is het sportievere van de S wel leuk
 

Canon-Eye

Forumguru
wanneer ik met 80 op een provinciale weg rij vind ik de 7 een betere keuze dan de 5....
Dat vindt de dsg7 in combinatie met de 1.0tsi van mijn Leon ook, zelfs met de caravan erachter.
Ik krijg stilaan het vermoeden dat er verschil zit in de dsg-afstelling naar gelang de karakteristieken van de bijbehorende motor (wat best logisch is natuurlijk) én misschien naar gelang het merk Seat of Skoda? Dat laatste lijkt wat minder logisch trouwens, zeker als je bedenkt dat Seat geacht wordt het meer sportief geaarde merk te zijn in de VAG-familie.

Het sportieve trekje van de Leon laat zich wel voelen als ik bij 30 km/u de cruisecontrol resumefunctie gebruik. In S met de caravan gaat hij er dan als een speer vandoor, schakelt op tegen de 4000 rpm om dan bij de ingestelde 86 alsnog naar 7 door te gaan... In D gaat dat allemaal veel beschaafder.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Alleen gaat hij al een stuk eerder naar de 7 in D en dat vond ik bij deze 1.0 uitermate storend. Nu met de aanpassing, gaat hij bij normaal rijden pas tegen de 80 naar 7. Het scheelt allemaal net iets, waardoor het gebrom en getril verdwenen is en de bak meer schakelt zoals ik het zelf zou doen (niet onnodig doortrekken maar ook niet te vroeg opschakelen). @Canon-Eye, heb jij dan geen last van getril en gebrom bij het vroege opschakelen? Jouw auto is n.b. zwaarder
 

Kurtje

Forumguru
Is dan ook het grootste pijnpunt. En laat een michelin pilot sport dat 5.000km redelijk aan te pakken daarna H.M.D.P.O. (huilen met de pet op). Mijn banden zijn op 10.000km rot versleten. Bandje van 250euro elk :nailbiting:

Dan wil ik jouw rijstijl toch wel eens zien... :D Ik heb met de PSS en de PS4S 25-30k km gereden en ik ben geen rustige chauffeur. Plus het feit dat daar 400pk en 555nm achter zat helpt ook niet :D Ik heb al zoveel banden getest en er is op enkele uitzonderingen na geen enkele band die de levensduur van een PSS of PS4S op een sportieve wagen kan evenaren. Je uitlijning in orde? Want dat durft op een standaard wagen nogal eens problemen geven en snel grip laten verliezen. Om een vergelijking te geven, mijn originele set Bridgestone Potenza was er na 8000km door met standaard vermogen...

Tractie geef ik je gelijk in, eenmaal nat of kouder weer is het altijd opletten inderdaad!
 

Canon-Eye

Forumguru
@Rosinfield Nee, ik heb zowel solo als met de caravan niets van brommen of trillen ervaren. Het gaat allemaal soepel en relaxt en hoewel alle hier vaak beschreven problemen me vooraf wel wat kopschuw maakten overtuigde de auto me tijdens een proefrit en nog een testweekend voldoende om het erop te wagen.

In zijn eerste 11 maanden was het een demo annex dienstauto voor de chef verkoop Seat van de dealer in Leeuwarden, dus ik vermoed niet dat er iets aan de dsg-software is gedaan.
(Of misschien juist wel...? :D )
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zou kunnen. Bij mij dealer vertelde men mij dat zij zelf de DSG in S hebben staan. Het kan natuurlijk ook zijn dat de (stijfheid van de) carosserie oid een rol speelt. Bij mijn F2 en Yeti 1.2 tsi vond ik ook het opschakelen in D te snel gaan met de standaard software, maar deed dat trillen/brommen zich niet voor.
 

leon-cupra

Forumguru
Dan wil ik jouw rijstijl toch wel eens zien... :D Ik heb met de PSS en de PS4S 25-30k km gereden en ik ben geen rustige chauffeur. Plus het feit dat daar 400pk en 555nm achter zat helpt ook niet :D Ik heb al zoveel banden getest en er is op enkele uitzonderingen na geen enkele band die de levensduur van een PSS of PS4S op een sportieve wagen kan evenaren. Je uitlijning in orde? Want dat durft op een standaard wagen nogal eens problemen geven en snel grip laten verliezen. Om een vergelijking te geven, mijn originele set Bridgestone Potenza was er na 8000km door met standaard vermogen...

Tractie geef ik je gelijk in, eenmaal nat of kouder weer is het altijd opletten inderdaad!
Mijn rijstijl valt best nog goed mee. Rij absoluut niet als een hooligan als je dat bedoelt :tongue:
Uiteraard wel sportief, zoals de dealer het ook had gezien aan mijn banden maar zijn ook gelijkmatig afgesleten, dus tja ... ik weet het niet. Maja de RS gaat naar alle waarschijnlijkheid tegen het einde van de maand toch eruit. Gaat hij niet weg, moeten er toch nieuwe banden onder en zullen we alles voor de zekerheid alles op punt laten stellen.

Opletten? Je bedoelt dan dat je als een opa dient te rijden :nono:
Gewestwegen, autostrade valt nog allemaal best mee, meestal eens hij bolt heb je weinig last, maar alles minder dan een gewestweg met veel stoppen en draaien ... pfff triestig. En laat nu 99% van mijn rijtraject het laatste zijn.
 

peterhuppertz

Forumguru
Zelf heb ik de manuele stand af en toe geprobeerd, maar dat schakelt niet lekker als een manuele 6-bak omdat de spreiding van de versnellingen echt niet lijkt op een manuele bak: de versnellingen zijn te kort zodat je eigenlijk al vanaf 40 km/h zeker in 4de moet zitten terwijl er niet echt verschil lijkt te zijn tussen 5-6 en 6-7 kwa gevoel.

De Sport-stand rijdt dan gewoon nerveuzer maar niet sneller.

Dat probleem had ik ook. De S-stand jaagt de auto veel te hoog op in toeren, terwijl mijn TSI 1.8 dat gewoon niet nodig heeft.

Na een ingreep van TVS is dat probleem geheel opgelost. De D-stand is fijn en soepel, en in de S-stand gaat 'ie als een gek ventje, zonder al te hoog in toeren te vliegen.
 

philippe bakker

Forumguru
Dan wil ik jouw rijstijl toch wel eens zien... :D Ik heb met de PSS en de PS4S 25-30k km gereden en ik ben geen rustige chauffeur. Plus het feit dat daar 400pk en 555nm achter zat helpt ook niet :D Ik heb al zoveel banden getest en er is op enkele uitzonderingen na geen enkele band die de levensduur van een PSS of PS4S op een sportieve wagen kan evenaren. Je uitlijning in orde? Want dat durft op een standaard wagen nogal eens problemen geven en snel grip laten verliezen. Om een vergelijking te geven, mijn originele set Bridgestone Potenza was er na 8000km door met standaard vermogen...

Tractie geef ik je gelijk in, eenmaal nat of kouder weer is het altijd opletten inderdaad!
Mijn banden kan ik ook lang mee rijden ( een zomerseizoen ofwel ongeveer 10.000 km) maar tractie ... ik kan doorspinnen met droog wegdek stilstaand en ook als ik al aan het rijden ben en ik versnel Ik mag eigenlijk nooit vol doorduwen plank
 
In mijn 1.0 TSI O3 rij ik meestal gewoon in D. Als je constante snelheid rijd zijn de toeren zo laag dat het even duurt voordat de turbo wakker is, dat vind ik jammer. En met iets meer gas gaat hij gelijk 2 versnellingen terug, wat onzin is. Maar het brommen dat de motor ongetwijfelt doet hoor ik nauwelijks en voel ik al helemaal niet. In vergelijking met een (handgeschakelde) Leon leenauto met dezelfde motor krijg ik de trillingen van de motor in de Octavia een stuk minder door.

Idealiter zou de DSG het toerental rond 1800 moeten houden op constante snelheid en niet 1400. Dan pakt hij wel beter op zonder onnodig toeren te maken. in D trekt hij door tot ~3500 wat prima is, in S gaat 'ie veel te ver wat mij betreft.
 

philippe bakker

Forumguru
In mijn 1.0 TSI O3 rij ik meestal gewoon in D. Als je constante snelheid rijd zijn de toeren zo laag dat het even duurt voordat de turbo wakker is, dat vind ik jammer. En met iets meer gas gaat hij gelijk 2 versnellingen terug, wat onzin is. Maar het brommen dat de motor ongetwijfelt doet hoor ik nauwelijks en voel ik al helemaal niet. In vergelijking met een (handgeschakelde) Leon leenauto met dezelfde motor krijg ik de trillingen van de motor in de Octavia een stuk minder door.

Idealiter zou de DSG het toerental rond 1800 moeten houden op constante snelheid en niet 1400. Dan pakt hij wel beter op zonder onnodig toeren te maken. in D trekt hij door tot ~3500 wat prima is, in S gaat 'ie veel te ver wat mij betreft.
Dat is bij mij gebeurd met een dsg ingreep bij de tuner. Ik heb als ik tussen 40 en 80 rijd steeds mijn volle 460 nm paraat staan
 

dirkie996

Forumguru
Ik rijd meestal gewoon in "D" met de RS. Soms bij inhalen pookje naar achter in "S" stand.
Volledig in Vrs mode, rijd ik bijna nooit, met al dat pseudo sportief gebrul binnenin.
Manueel rijd ik meestal op vakantie in de Pyreneeën. Met de schakelflippers en in "S" mode. Gewoon zalig om bergop op te schakelen en dan net voor de haarspeldbocht terug te schakelen.
Tevens vind ik bergaf in manueel het best om af te remmen op de motor.
 

Sportline

Senior Member
Met mijn Fabia RS rij ik meestal ook in de D, de S gebruik ik meestal met optrekken op een oprit van een snelweg of bij een klein sprintje trekken ;) Manuel rijden doe ik soms bij ons in het dorp aangezien je veel drempels hebt en verkeer wat rechts voorrang heeft. Op deze manier hoeft de DSG7 niet onnodig vaak te schakelen, de S is hier net een beetje tè voor.
 

Spector

Forumguru
Ik rij zo goed als altijd in de S stand. Bak schakelt netjes bij 3.700 toeren over tenzij ik het gas iets dieper intrap. Ik vind de auto beter reageren dan in de D stand, kan er niet tegen om bij 80 km/u al in z'n D7 te rijden . Misschien in de nabije toekomst eens bij TVS de bak naar mijn smaak om laten instellen (voor zover dat mogelijk is)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mij gaat hij tegen de 80 naar 7 met sw aanpassing. Daarvoor veel eerder, rond 60. Vind dit nu prima
 

LT83

Forumguru
Met mijn aangepaste bak staat meestal gewoon in d, als ik lekker sportief ga rijden of een keer wil inhalen gooi ik hem in manueel.
Dat komt regelmatig voor ;)
Voordeel is ook dat je dan de kickdown kwijt bent en hij niet automatisch opschakelt, dus je ook gewoon lekker bij 7200rpm de toerenbegrenzer een keer raakt als je niet oplet :D
 
Bovenaan Onderaan